Spring naar bijdragen
BaasjevanBrownie

Advies bij koppeling gevraagd

Recommended Posts

Hoi allemaal,

Ik heb een poos terug een heel schattig maar pittig rammetje, brownie, overgenomen van mensen die er niet meer voor konden zorgen, omdat hij daar ruzie maakte met de andere konijnen. Ik heb hem laten castreren en een aantal weken aan mij en zijn hok hier laten wennen. Ondertussen hebben wij een vaste ren aan zijn hok gebouwd die we nog gesloten hebben gehouden. Vandaag heb ik er een voedster bij gehaald. Ik heb Brownie meegenomen daar naartoe voor een speeddate van anderhalf uur op neutraal gebied, waar ze elkaar vooral negeerden en een beetje aan elkaar snuffelden. Vervolgens zijn ze samen mee hier naartoe gegaan en heb ik ze in de nieuwe ren gezet. Ze maakten allebei wilde bokkensprongen van plezier en zochten elkaar al snel op. Hij duwde zijn kopje tot vervelends aan toe onder haar, tot ze hem begon te likken. En heel de middag was het dikke mik elkaar aflikken en bij elkaar zitten. Totdat.....ik vanavond besloot het hok open te doen, zodat ze voor de nacht ook naar binnen konden. Brownie herkende zijn hok en sindsdien bijt hij het nieuwe konijntje en drijft hij haar naar een hoek van de ren, waar ze trillend heeft gezeten. Ze werd ook weggebeten bij het eetbakje en hij heeft de drinkbak door de lucht gegooid en loopt met z’n staart omhoog rond. Als hij haar tegen komt geeft hij een beet en vliegt ze naar de andere kant van de ren. Ik heb ze net dan ook maar uit elkaar gehaald voor de nacht, brownie opgesloten in het hok en het nieuwe konijntje in een tijdelijke kooi in de schuur.

Kan dit nu nog goedkomen en zo ja hoe? Tips zijn erg welkom!

bedankt alvast!

bewerkt door BaasjevanBrownie

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Helaas wilde je te snel naar de volgende stap gaan. Voor koppelen moeten we veel geduld hebben en het tempo door de konijnen laten bepalen, niet door wat voor ons het beste uitkomt.

Je moet dus een ruim verblijf (ong. 2m2 is meestal voldoende) inrichten wat zo neutraal mogelijk is, en waat ze veilig voor langere tijd in kunnen (hou rejening met wel twee weken). 

Hou ze tot die tijd nog even apart, en zorg dat ze elkaar niet kunnen zien of ruiken.

Kies een dag uit waarop je ze de hele dag in de gaten kunt houden en begin dan al 's ochtends vroeg met koppelen. 

Zet ze bij elkaar, en haal ze niet meer uit elkaar, tenzij ze echt vechten. Rijden, jagen en wat losse plukken vacht hoort allemaal bij een koppeling. Het is echt vechten als ze boksen, vastbijten en als een bol over de grond rollen, krijsen, elkaar verwonden. Als dit gebeurd, zijn ze geen match en kun je het beste terug naar de opvang waar je de voedster hebt gehaald.

Gaan ze niet vechten, laat ze dan minstens een paar nachten op neutraal terrein, tot ze echt rustiger worden. In de tussentijd kun je het uiteindelijke verblijf goed schoonmaken en eventueel amders inrichten, zodat je ram dat niet meer als zijn territorium ziet. Hou ze de eerste dag in het uiteindelijke verblijf ook goed in de gaten, en begin ook weer in de ochtend. Gaat het niet goed, dan ga je weer terug naar neutraal terrein. Maar hopelijk is dat niet nodig, en gaat het met een rustige aanpak gewoon goed.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een speeddate op neutraal terrein is eigenlijk te kort. Het was handiger geweest om ze zelf thuis eerst ook op neutraal terrein te zetten en ze daar echt een paar dagen, soms zelfs een paar weken te laten zitten. In het hok waar ze nu zitten ziet jouw ram de dame als indringer. Ook is opsluiten in een hok / wisselen van ruimte bij 'verse" koppels ook niet aan te raden, omdat je dan elke keer terrein / territorium veranderd.

Mijn advies is dus doe een stap terug, zorg voor neutraal terrein van ongeveer 2 vierkante meter waar ze echt rustig gekoppeld kunnen worden in hun eigen tempo. Laat ze daar zitten tot ze er echt goed uit zijn samen. Of tot het misloopt, maar dan is het een gefaalde koppeling. Laten we hopen dat dat in dit geval nog niet zo is.

Maak ondertussen het uiteindelijke verblijf goed schoon, zorg dat de permanente leefruimte daar ook echt groot genoeg is (4 vierkante meter voor een koppel is aangeraden, meer is beter), en zorg dat er geen kleine of krappe ruimtes zijn die ze kunnen claimen of verdedigen de eerste tijd. Als je ze dan verhuisd, zorg dat het uiteindelijke verblijf dus ook zo nieuw / anders / neutraal mogelijk is geworden , ook voor het konijn dat je al had.

Echt koppelen duurt eerder maanden dan dagen. Ik vermoed dat je dus echt gewoon te snel gegaan bent, en daarmee de konijnen tot een confrontatie hebt gepusht.

Hier staat verder nog veel koppelinformatie:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dankjewel voor jullie reacties! De ren waar ik ze gister hier bij mij in heb gezet was neutraal gebied, maar ik had het hok niet zo snel open moeten doen. Kan ik de ren waar ze gister samen in waren (zonder toegang tot zijn nachthok) vandaag nog gebruiken om in te koppelen? Want het betreft een vaste ren en ik heb buiten geen mogelijkheid om een nieuw neutraal gebied te maken, zeker niet langere tijd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is het geen terrein waar de ram al gewend was? Als je geen andere optie hebt, dan kun je dat gebied wel gebruiken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

En stel ik breng dit beestje uiteindelijk terug en kies voor een dagkoppeling met een ander konijntje, dan heb ok toch ook dat probleem hier, want nu is de ren ook niet meer neutraal en heb ik geen neutrale ruimte meer. Ik kan wel iets afzetten voor even, maar dat is niet veilig genoeg voor langere tijd. 

Achteraf gezien had ik Brownie beter in een noodkooi kunnen houden tot ik het 2e konijntje had. Of gister toen het zo goed ging het hok niet open moeten doen. Baal echt enorm nu. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor het meedenken iig Evee! Ik heb ze nu samen weer in de ren gezet. Tot nu zit het beestje hyperventilerend in de hoek 🙁 en is Brownie sprongetjes aan het maken en door het zand aan het rollen, helemaal gelukkig dat hij zijn hok uit is. Als hij in de buurt van de voedster komt, rent ze er doodsbang vandoor nog steeds...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De meeste konijnenbaasjes gebruiken een panelenren (evt met net of een overdekte opklapbare ren) om in te koppelen. Die kun je verplaatsen, en zo de ruimte zo neutraal mogelijk maken. Een koppelvakantie is ook een optie als je zelf geen neutrale ruimte hebt. Er  zijn konijnenopvangen waar ze dus enkele dagen en nachten mogen blijven voor je ze ophaalt. Dan doen zij dus eigenlijk het eerste deel van de koppeling.

Niemand heeft een eindeloze hoeveelheid neutraal terrein voor als het koppeling na koppeling word. Gelukkig hoeft dat vaak ook niet, als ze de speed-date door komen, is de kans groot dat het wel een match is. Ze moeten elkaar dan alleen nog rustig verder leren kennen en er uit komen wie waar staat. En daar is dat neutrale terrein handig en belangrijk voor. Dan kunnen ze er op karakter uit komen, zonder dat territorium een rol speelt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei BaasjevanBrownie:

Bedankt voor het meedenken iig Evee! Ik heb ze nu samen weer in de ren gezet. Tot nu zit het beestje hyperventilerend in de hoek 🙁 en is Brownie sprongetjes aan het maken en door het zand aan het rollen, helemaal gelukkig dat hij zijn hok uit is. Als hij in de buurt van de voedster komt, rent ze er doodsbang vandoor nog steeds...

Ze moeten de eerste fase van de koppeling nu helaas weer opnieuw doorlopen, en dat is het meest spannend en stressvol voor konijnen. Hopelijk kan ze snel weer een beetje ontspannen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je bent nu een half uurtje bezig toch? Dan zou ik het toch nog even doorzetten. De eerste 1 a 2 uur van de koppeling (eigenlijk de speed-date dus) is het spannendst. Koppelen ziet er zielig uit, zeker als je weinig ervaring hebt. Het is vaak niet gelijk liefde op het eerste gezicht maar toch echt even spanning en stress, soms zelfs wat uitvallen naar elkaar en in de billen bijten. Dat hoort er echter gewoon bij. Het moet niet echt vechten worden, dus geen krijsende, vastbijtende bol konijn wat over de grond vliegt.

Als het na een uur of 2 nog zoveel stress is, zou je even een time-out in kunnen lassen. Heb je een simpele losse panelen ren of iets vergelijkbaars? Zelf geef ik als het een stressvolle koppeling is soms even een rustmomentje door elk konijn in een eigen hoekje te zetten met 2 of 3 paneeltjes, en een buffer-zone in het midden waar niemand op dat moment komt. Een beetje zoals boxers tijdens een wedstrijd 😉 Maar op die manier kunnen ze ook niet door het paneeltje heen klieren. Soms is dat nodig om te zorgen dat de stress niet te veel word en ze wel blijven eten en drinken.

Maar als je ze er helemaal uit haalt, en dan later weer terug zet, dan moeten ze weer opnieuw de eerste fase door (zoals nu dus), en dat is ook niet fijn en erg stressvol.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat klinkt als heel normaal voor een koppeling hoor! 

Ze moeten eerst een beetje wennen aan deze situatie, gaan dan vanzelf in hun eigen tempo toenadering zoeken. Bij het ene koppel is dat in de eerste 5 minuten, het andere koppel wacht 3 dagen. Dat verschilt dus echt per konijnenkoppeltje!

Als ze nu nog steeds samen zitten in de koppelren zonder dat er ruzie is, is dat al een goed teken. Gewoon rust en geduld. Zorg wel dat er hooi en water in de ren is voor de konijntjes, liefst op een paar plekken, zodat  ze wel blijven eten en drinken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-11-2020 at 13:17 zei BaasjevanBrownie:

Verandert weinig, voedster zit nog steeds angstig in het hoekje, Brownie doet zijn ding en kijkt niet naar haar om. 

Zelf heb ik mijn konijnen een paar maanden geleden gekoppeld. Het rammetje zat toen een halve dag angstig in een hoekje (op een konijntoiletje, de enige plek waar m'n vrouwtje hem met rust liet). Op een gegeven moment zette ik het vrouwtje even in een afgebakend hoekje (hekje ervoor), zodat het mannetje veilig de hele ruimte kon verkennen en wat poepjes kon achterlaten. Zo durfde hij uiteindelijk zijn hoekje uit te komen. Toen ik haar er een halfuur later weer bij liet, had hij ook al iets meer moed, en kwam hij af en toe uit z'n hoekje. Ik gaf ze samen te eten; eten verbroedert. Heel, heel langzaam zakte de spanning, en aan het eind van de dag verdroegen ze elkaar en was het mannetje niet meer zo bang. Ik heb ze die nacht ook bij elkaar gelaten, en dat ging helemaal goed. Uiteindelijk hebben ze vijf dagen op neutraal terrein gezeten voordat ik ze naar haar vaste woonplek (die ik goed had schoongemaakt) overplaatste. Ook dat ging toen prima.

Heb je wel een overdekte bak met stro o.i.d. zodat ze vannacht een beschutte plek hebben, ook als ze niet in het hok kunnen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites