Ga naar inhoud

Gedrag verergert opeens weer


nizz88

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, 

 

dit is mijn eerste post op het forum, ik heb namelijk een brandende vraag. 
 

ik heb 2 konijntjes, voedster Poppy (1jr, gecastreerd) en ram Pip (3mnd, nog niet gecastreerd). 
 

ik heb ze beide nu ruim een maand. Ze leven bij mij binnen in een studio appartement, ik slaap en leef dus bij ze in dezelfde ruimte. 
 

ze zitten nu in een hok en mogen er uit als ik thuis ben. Langzaamaan bouwde ik op dat ze ook los mochten als ik er niet was. Eerst 10 min en uiteindelijk Max 2 uurtjes, en toen opeens sloeg alles om. Alles wat zo goed ging voorheen (ze wisten wat wel en niet mocht, knaagden aan speelgoed geen meubilair, waren volledig zindelijk) draait nu compleet om. Als ik er bij ben zijn ze enorm de grenzen aan het opzoeken, ze klimmen over de hekken die bij mijn slaapgedeelte en de keuken staan (plekken waar ze niet mogen komen) en knagen aan alles wat niet mag. Waarschuwingen werken niet meer, ze kijken niet op of om als ik klap of roep. Pas als ik opsta en boos op ze af kom houden ze op met het ongewenste gedrag. Ik vind dit zo vermoeiend omdat ik na een dag werken niet eens lekker op de bank kan zitten.
eerder vandaag ging ik douchen en liet ze nog geen 10 minuten alleen en wederom was de hell losgebroken. Ze waren weer over het hek gesprongen en hebben gaten in mijn kleren geknaagd. 
 

ik weet echt niet waarom ze dit doen en hoe ik het stop. Het lijkt of ze dondersgoed weten dat het niet mag maar toch doen ze het. 
 

ik heb tips nodig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn konijnen! Die doen alles wat bij konijnen hoort: slopen, ontdekken of het ook leuk is waar ze nog niet geweest zijn, overal aan knagen, terrein afbakenen....Je rammetje gaat nog een hele tijd puberen dus maak je borst maar vast nat. Zelfs als hij straks gecastreerd is dan zijn de hormonen zeker niet meteen en allemaal tot stoppen gebracht. Is hij nu al vervelend naar je voedstertje met telkens tot vervelends toe willen rijden op haar? Hopelijk niet, want daar wordt ze helemaal gestoord van natuurlijk en ze kan niet aan hem ontsnappen. Hoe vaker je wisselt van terrein des te meer zij de neiging hebben het terrein te markeren. Het beste is om hen altijd in een vaste ruimte te laten (wel groot genoeg natuurlijk).

 

Roepen, stampen, klappen, hen laten schrikken....werkt niet tot averechts. Ze leren er niks van (dat blijkt) en worden misschien wel schrikkerig voor jou. Het enige wat je met geduld en creativiteit kunt proberen, is alles konijn-veilig maken en hen proberen af te leiden met iets voor ze "de fout in gaan" (in mensenogen fout, maar hartstikke konijn-goed!). 

 

Misschien dat je onderstaand artikel eens kunt lezen.

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/gedragsproblemen-bij-konijnen

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen los in huis lijkt heel gezellig maar in de praktijk werkt dat maar voor een klein aantal konijnen en baasjes. 

Je kunt ze niet opvoeden als bijvoorbeeld honden.

Hoe groot is je hok waar ze in zitten als je niet thuis bent? 2 kleine konijnen hebben een permanente leefruimte nodig van min 4m2. 

Bij mij lopen ze ook los als ik erbij ben. Mijn woonkamer is redelijk knaagproof. Ik laat mijn spullen niet slingeren, bijv. kleding, schoenen.

Als je niet wilt dat het kapot gaat zul je ervoor moeten zorgen dat ze er niet bij kunnen. De standaard hekjes zijn te slap en niet hoog genoeg.

Het zijn net peuters, ze ontdekken de wereld, doen waar ze zin in hebben en overzien de gevolgen niet. 

Eén van mijn konijnen is ook Oost-Indisch doof. Als ik opsta dan hoort ze me wel ineens 😄

Mijn andere konijn reageert wel regelmatig als ik op en rustige toon "Nee nee" zeg. 

Boos worden help idd niet. Wel moet ik zeggen dat ik ook echt weleens geïrriteerd kan reageren als ze aan de gang blijven.

Ik laat ze niet alleen loslopen, ik ga wel bv even naar de wc of pak even wat maar ik zorg dat ik snel weer terug ben. 10 min is hier ook echt te lang. 

Zorgen voor genoeg uitdaging is belangrijk. Een zandbakje om in te graven. Een paar oude handdoeken op de grond doen het hier altijd goed. Tunnels waar ze doorheen kunnen rennen.

Ik probeer ze iets anders aan te bieden als ze aan iets knagen wat niet mag. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervelend dat ze niet zo lang alleen kunnen, maar het hoort er ook wel een beetje bij moet ik zeggen. Ik weet in ieder geval dat boos worden zeker niet helpt. Je kan ze beter zoveel mogelijk afleiding geven met speeltjes (kartonnen dozen, eierdozen, wc-rolletjes en wilgenknaagspeeltjes werken hier heel goed) zodat ze wel lekker konijn mogen zijn.

 

Ik heb ook nog niet heel lang een 1,5 jaar oude (pas gecastreerde) ram thuis en vind het ook lastig om slecht gedrag te corrigeren. Wat nu lijkt te werken is knippen in mijn vingers. Dat is niet een heel hard geluid, maar scherp genoeg om de aandacht te trekken. Ik gebruik dit alleen in situaties waar hij iets 'verkeerd' doet. Op een gegeven moment heeft hij ook gehad dat hij opeens weer leek terug te vallen in oud gedrag. Toen ben ik begonnen aan 3 waarschuwingen en daarna een time-out. Alsin dan moet hij in zijn hok voor een uurtje (geen idee of dit lang is). Klinkt echt super kinderachtig dit haha, maar het is tot nu toe best wel effectief. Ik heb hem daarmee afgeleerd om tijdens werktijd aan mijn tenen of pantoffels te bijten en niet te graven bij een hoek die ik heb afgezet vanwege bedradingen. Ik denk dat hij toch daardoor leert dat als hij zich gedraagt hij veel meer vrijheid heeft. 

 

Vergeet gewoon niet dat een konijn onderzoekt door te knagen en te trekken. Laat ze dus vooral konijn zijn, maar geef ze een alternatief. Als bijv. mijn konijn constant aan het vloerkleed trekt, dan pak ik bijv. een handdoek voor 'm en hij gaat dan daarop los. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18-11-2020 at 20:14 zei Mira11:

Konijnen los in huis lijkt heel gezellig maar in de praktijk werkt dat maar voor een klein aantal konijnen en baasjes. 

Je kunt ze niet opvoeden als bijvoorbeeld honden.

Hoe groot is je hok waar ze in zitten als je niet thuis bent? 2 kleine konijnen hebben een permanente leefruimte nodig van min 4m2. 

Bij mij lopen ze ook los als ik erbij ben. Mijn woonkamer is redelijk knaagproof. Ik laat mijn spullen niet slingeren, bijv. kleding, schoenen.

Als je niet wilt dat het kapot gaat zul je ervoor moeten zorgen dat ze er niet bij kunnen. De standaard hekjes zijn te slap en niet hoog genoeg.

Het zijn net peuters, ze ontdekken de wereld, doen waar ze zin in hebben en overzien de gevolgen niet. 

Eén van mijn konijnen is ook Oost-Indisch doof. Als ik opsta dan hoort ze me wel ineens 😄

Mijn andere konijn reageert wel regelmatig als ik op en rustige toon "Nee nee" zeg. 

Boos worden help idd niet. Wel moet ik zeggen dat ik ook echt weleens geïrriteerd kan reageren als ze aan de gang blijven.

Ik laat ze niet alleen loslopen, ik ga wel bv even naar de wc of pak even wat maar ik zorg dat ik snel weer terug ben. 10 min is hier ook echt te lang. 

Zorgen voor genoeg uitdaging is belangrijk. Een zandbakje om in te graven. Een paar oude handdoeken op de grond doen het hier altijd goed. Tunnels waar ze doorheen kunnen rennen.

Ik probeer ze iets anders aan te bieden als ze aan iets knagen wat niet mag. 

 

 

Momenteel zitten ze in een hok van 120 bij 60cm. Hiervoor zaten ze in een grote ren maar daar ontsnapten ze regelmatig uit als ik niet thuis was. Dit hok is een stuk kleiner maar wel veiliger. Bovendien mogen ze altijd los als ik thuis ben (wat vaker wel dan niet is). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uur geleden zei lolalisa:

Vervelend dat ze niet zo lang alleen kunnen, maar het hoort er ook wel een beetje bij moet ik zeggen. Ik weet in ieder geval dat boos worden zeker niet helpt. Je kan ze beter zoveel mogelijk afleiding geven met speeltjes (kartonnen dozen, eierdozen, wc-rolletjes en wilgenknaagspeeltjes werken hier heel goed) zodat ze wel lekker konijn mogen zijn.

 

Ik heb ook nog niet heel lang een 1,5 jaar oude (pas gecastreerde) ram thuis en vind het ook lastig om slecht gedrag te corrigeren. Wat nu lijkt te werken is knippen in mijn vingers. Dat is niet een heel hard geluid, maar scherp genoeg om de aandacht te trekken. Ik gebruik dit alleen in situaties waar hij iets 'verkeerd' doet. Op een gegeven moment heeft hij ook gehad dat hij opeens weer leek terug te vallen in oud gedrag. Toen ben ik begonnen aan 3 waarschuwingen en daarna een time-out. Alsin dan moet hij in zijn hok voor een uurtje (geen idee of dit lang is). Klinkt echt super kinderachtig dit haha, maar het is tot nu toe best wel effectief. Ik heb hem daarmee afgeleerd om tijdens werktijd aan mijn tenen of pantoffels te bijten en niet te graven bij een hoek die ik heb afgezet vanwege bedradingen. Ik denk dat hij toch daardoor leert dat als hij zich gedraagt hij veel meer vrijheid heeft. 

 

Vergeet gewoon niet dat een konijn onderzoekt door te knagen en te trekken. Laat ze dus vooral konijn zijn, maar geef ze een alternatief. Als bijv. mijn konijn constant aan het vloerkleed trekt, dan pak ik bijv. een handdoek voor 'm en hij gaat dan daarop los. 

Ik heb inderdaad ook de time-out toegepast en dat werkte ook erg goed! (tot nu toe)

 

ik ga proberen wat meer afleiding te regelen voor ze. Ik ben echter bang dat als ik dat doe nadat ze het vervelende gedrag al hebben gedaan ik ze meer aan het “belonen” ben met nieuw speelgoed en lekkers ipv afleiden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur geleden zei nizz88:

Ik heb inderdaad ook de time-out toegepast en dat werkte ook erg goed! (tot nu toe)

 

ik ga proberen wat meer afleiding te regelen voor ze. Ik ben echter bang dat als ik dat doe nadat ze het vervelende gedrag al hebben gedaan ik ze meer aan het “belonen” ben met nieuw speelgoed en lekkers ipv afleiden. 

 

Ik zou ook niet een snack direct aanbieden als afleiding. Daarmee beloon je indd het verkeerde gedrag.  Ik verstop snacks in het speeltje (zoals een wc-rol) zodat hij beloond wordt voor het spelen met het juiste spul. 😄

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou je kamer gaan afzetten met puppy-ren-panelen. Die zijn veel zwaarder en hoger en komen ze dus niet zomaar overheen. Dat ze 'stout' zijn kan heel goed door verveling komen: ze hebben lang in een klein hok gezeten (want ja, de leefruimte waar ze in zitten is te klein, sorry) en mogen dan opeens los in een grotere ruimte dus gaan ze ook echt LOS. Biedt ze dingen aan waar ze ook echt los op mogen gaan. Oude handdoeken om op te graven, wilgenspeeltjes, grote kartonnen dozen en eierdozen om te slopen, plastic belletjes om mee te gooien etc. Hang ook dingen aan de tralies van de ren zoals een wilgenkrans of alfalfakrans, zo zijn ze gericht op de tralies op een goede manier.

 

Straffen heeft geen zin, ze doen niks fout. Ze vertonen normaal konijnengedrag. Hoe meer je ze straft hoe banger ze voor je gaan worden en dat wil je ook niet.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .