Ga naar inhoud

Mijn 2 vrouwtjes konijnen


Marit Been

Aanbevolen berichten

Ik heb twee konijntjes, Suus en Pleun beide vrouwtjes. Nu heb ik een vraagje mijn konijnen zijn zeker weten beide vrouwtjes en allebei al ruim boven de 5 maand (7 maand) maar Suus blijft steeds op Pleun springen en Pleun vind dit niet leuk meer want Suus is wel echt de baas. Ik merk dat als ik in hun hok kom Pleun zo dicht mogelijk bij mij gaat zitten omdat Suus dan minder kans krijgt... Wat moet ik hier mee doen of kan ik hier het beste mee doen iemand tips? 

 

 
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt Suus laten castreren. Dan heeft ze minder last van haar hormonen en zal dit gedrag minder worden. Echter zitten ze nu allebei in de puberteit, dus er bestaat ook een kans dat ze elkaar straks helemaal niet meer aardig vinden en dat je ze voor goed moet gaan scheiden. Twee voedsters is helaas niet een garantie voor een gelukkig huwelijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook 2 voedsters. Toen ze een maand of 6 / 7 waren begonnen ze ook echt te puberen en was het steeds een geruzie. Ik heb ze allebei laten castreren en sindsdien gaat het goed op wat uitzonderingen na. Ik heb wel wat periodes gehad dat het toch weer een geruzie was maar waarschijnlijk kwam dit doordat Binky wat slecht in haar vel zat?

Dus allebei je voedsters laten castreren is een optie maar geen garantie. (Persoonlijk zou ik altijd voedsters laten castreren ivm de kans op baarmoederkanker maar dat is een persoonlijke keus)

Succes!

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17-11-2020 at 21:46 zei Marit Been:

En als we afwachten is de kans dan ook aanwezig dat het gewoon goed komt met Suus en Pleun ?

Mijn 2 voedsters hebben ook een periode gehad dat het niet goed ging. Ze waren toen 5 a 6 maanden oud. De een sprong ook steeds op de ander. Toen zijn  ze beiden na elkaar schijnzwanger geweest. Prachtige nestjes gemaakt die door de ander helemaal zijn vernield. Heel sneu om te zien. Maar sindsdien gaat het super met ze samen. Dikke vriendinnen! Ze zijn nu 9 maanden.. ik weet dat het ook weer kan veranderen maar voor nu hebben ze het goed samen. Ze hebben wel genoeg ruimte. Meestal zitten ze boven op elkaar maar soms is er een dag dat ze zo ver mogelijk van elkaar vandaan doorbrengen... behalve als ik met de brokjes aan kom. Ik hoop dat het met Suus en Pleun ook goedkomt. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan afwachten, maar als steriliseren een optie voor je is, zou ik dat zeker doen. Dit zorgt niet alleen voor minder dominant/agressief gedrag, maar verminderd ook de kans op aandoeningen van de baarmoeder, zoals cystes, ontstekingen en tumoren. Misschien iets om te overwegen? Snap dat dit een grote stap is, ik vond het ook verschrikkelijk te doen bij mijn voedster, maar het is helemaal goedgekomen 🙂

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .