Ga naar inhoud

Dwangvoer


Matiekje

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik ben nieuw op het forum en wanneer ik weer in wat rustiger vaarwater zit zal ik de nijnen en mezelf voorstellen. Voor nu heb ik een vraag over dwangvoeren. Mijn rammelaar Julian eet sinds gisteravond niet meer. Gisteravond bij de Da geweest en daar kreeg hij via injectie medicatie om de darmen te stimuleren en pijnstilling. Verder kreeg hij Ciseraldrops en Critical Care mee. Omdat hij gisteravond wel dronk nog geen dwangvoer gegeven, achteraf gezien misschien niet handig, maar ik heb dit nog niet eerder meegemaakt😅. Vanochtend wilde hij nog steeds niet eten, maar trok het spuitje voor de dwangvoeding telkens vacuüm. Nieuwe afspraak gemaakt bij de Da, opnieuw darmstimulerende medicatie en dit keer onderhuids vocht toegediend gekregen. Het dwangvoeren heb ik om 13:00 en 16:00 gedaan, beide met 25ml (hij weegt 2kg). Alleen zie ik nog geen keutels. Hoelang kan het ongeveer duren voordat ik keutels kan verwachten? Ik weet niet zo goed wanneer ik ze mag verwachten, maar anders maak ik voor vanavond weer een nieuwe afspraak. Ik heb het idee dat ik tijdens de laatste dwangvoeding wel wat zachte geluiden heb gehoord bij zijn buik. Volgens de Da is de oorzaak van het niet eten onbekend. Als ik het goed heb begrepen, heeft hij geen last van verstopping of gasvorming. Sorry voor de lange post

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel, dus ik hoef me niet direct zorgen te maken wanneer het dwangvoeren wel goed blijft gaan, maar ik nog geen keutels zie? En hebben jullie nog tips over hoe je het dwangvoeren het beste over de dag kan verdelen? Vandaag doe ik vier momenten (nog om 19:00 en 21:00), maar ik wil morgen naar zes gaan. Ik weet alleen niet zo goed hoe ver de momenten het beste uit elkaar kunnen liggen. Ik wil niet te veel in een keer doen, of het te dicht op elkaar. Aan de andere kant kan ik ook niet midden in de nacht gaan voeren (of wel?) en werk ik onregelmatig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer had hij gisteren voor het laatst gegeten? Goed is deze situatie niet, ik denk dat ik mij toch wel wat zorgen zou maken in dit geval. Maar het is fijn dat je in ieder geval al bij de dierenarts geweest bent voor onderzoek en medicijnen. Nu hopen dat hij snel weer gaat eten. 

 

Mijn tip is om vooral te motiveren dat ze zelf weer eten, lekker voedsel aanbieden, veel keuze geven, dwangvoer evt ook van een lepeltje voeren, dus zonder dwang. Hoe sneller ze zelf weer eten, hoe sneller het goed komt. Kriebel met wat verse peterselie onder de neus zodat hij uit irritatie er in hapt en misschien wat binnen krijgt.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem gisteren voor het laatst rond een uur of 13:00 hooi zien eten. Ik maak me al sinds gisteravond zorgen en ben me er bewust van dat het nu erop of eronder is en dat ik hem anders kan kwijt raken, omdat hij komt te overlijden.
Op dit moment duwt hij alles weg wat ik voor zijn neus houdt, hooi, venkel, rozijn, bananenchip (van de dierenwinkel), ss. 

Tijdens het dwangvoeren is er niet echt sprake van ‘dwang’ de eerste keer at hij het zo van het spuitje op en de tweede keer moest ik de spuit wel in z’n bekje doen maar hij stribbelt verder niet tegen. Hij wil het niet van een lepel eten of uit een bakje. 
Peterselie is inderdaad wel een goeie die kan ik zo nog kopen, hij drinkt gelukkig wel kleine beetjes zelf.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je, laat ik die lekker liggen, misschien dat ie hem nog wil opeten, hij ruikt wel als een blinde darm keutel, de andere keutels ruik je niet. En deze ruikt sterk... Gelukkig zie ik ook steeds meer normale keutels verschijnen, dus ben voorzichtig hoopvol.  Zo maar langs de supermarkt en kijken of ik nog iets van andijvie of bleekselderij kan vinden (vindt hij normaal lekker)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt hem gewoon weggooien hoor. Blindedarmkeutels eten ze normaal gesproken meteen op. Waarschijnlijk is deze vies door de medicatie.

 

Hou in gedachten dat iedere keer dat hij een paar hapjes gegeten heeft, dat betekent dat de darmen weer een poosje op gang blijven. Natuurlijk moet hij toch binnenkort weer zelf gaan eten. Heeft de dierenarts ook naar zijn gebit gekeken? Je zou ook basilicum kunnen proberen, dat ruikt vrij sterk. Maar probeer ook zeker peterselie, dat stimuleert de eetlust.

Succes! En bij twijfel gewoon je dierenarts bellen, daar zijn ze voor.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel! Zijn tanden zijn zowel gisteravond als vanochtend gecontroleerd. Hij eet nu nog niet, maar accepteerd wel alle dwangvoeding. Ik heb nu hooithee, andijvie, bleekselderij, peterselie,mvenkel, ss, hooi en water staan. Mogelijk dat hij nu minder wordt aangespoord om te gaan eten, omdat hij vanaf 13:00 elke 3 uur 25ml dwangvoeding heeft gehad (anders krijg ik hem vandaag niet aan de vier keer). Ik ben allang blij dat het dwangvoeren zo rustig gaat, ja hij is er niet blij mee (er wordt iedere keer gestampt als het klaar is). Maar ik hoef geen strijd te leveren. Ik wacht nu met de laatste dwangvoeding tot een uur of 0:00 mogelijk dat hij met die extra tijd wel weer zin krijgt om te eten. Gelukkig blijf ik meer keutels zien! Verder krijgt hij nog 2 maal daags Ciseraldrops en Carpofen. Dus ik hoop dat hij vanavond en anders morgenochtend weer zelf gaat eten. En anders maar weer overleggen met de dierenarts

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is langzamerhand begonnen met eten, ik heb een appeltak van onze appelboom afgeknipt en mijn aardbeiplant wat terug gesnoeid en dat lijkt hij lekker te vinden. Er wot zo nu en dan (om de paar minuten) een blaadje opgepeuzeld. Dus in overleg met de Da nu geen dwangvoeding gedaan, maar alles wat hij in z’n hok heeft liggen gewogen of geteld. Dus ik ben benieuwd wat ik morgenochtend tegen ga komen (en voor de zekerheid maar een schone bak neer gezet, zodat ik de keutels beter kan monitoren).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze het gebit echt goed willen bekijken, is er eigenlijk een roesje nodig. Zonder dat kunnen ze de achterste kiezen niet goed bekijken. En als dat dan toch nodig is, zou ik ook voor een gebitsfoto gaan zodat ze ook de wortels van de kiezen kunnen bekijken. Ja, het kost dan wel 60-100 euro, maar dan weet je in ieder geval of er problemen zijn, of dat dat het echt niet is. Als het probleem niet in de darmen zit qua gas of verstopping, moet er toch een andere reden zijn van het stoppen met eten. Gebitsproblemen is dan een mogelijke oorzaak.

Het is wel belangrijk om dat te achterhalen en op te lossen, anders zit je eens in de zoveel tijd met een ziek konijn zonder dat je weet waar het door komt. En dat lijkt mij ook niet fijn. 

 

Fijn dat hij wel weer eet en dat er een keutel lag! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tip, ik wist niet dat beide opties die he noemt bestonden, hij had er in juli ook last van, maar toen begon hij na een aantal uur wel weer zelf te eten, waardoor dwangvoeren niet nodig was. Nu duurt het al twee dagen (wel met dwangvoeren en een beetje interesse in zelf eten, maar nog niet heel veel).  Dus ik ga het zeker navragen wanneer hij er weer bovenop is! Heel erg bedankt voor de tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi hoi,

 

Ik heb nog een vraag, vandaag lijkt het weer wat beter te gaan, ik zie meer keutels hij begint weer wat tegen te stribbelen met de dwangvoeding (niet heel erg alleen de eerste 2ml, volgens mij meer om te kijken of hij z’n eigen plan kan trekken, waar hij niet de ruimte voor krijgt). En hij begint weer een mening te hebben over waar spullen horen te staan in z’n hok. Zijn blinde darm keutels blijven liggen en hij is nog niet zindelijk (hij ligt veel en doet dan op die plek zijn behoefte, behalve urineren dat gebeurd wel op de bak). Ik denk dat de blindedarmkeutels mogelijk blijven liggen, vanwege de Ciseral- en Carpofendrops. Vandaag heeft hij zeker 6 sprietjes peterselie en wat happen hooi gehad. Ik heb overlegd met de assistente van de da of ik nog moet dwangvoeden. Zij geeft aan van wel, maar dat ik mogelijk dit weekend moet gaan afbouwen. Alleen heeft ze geen hoeveelheden doorgeven. Hij heeft vandaag 3x 17ml en 3x 10ml gehad (i.p.v. 6x 17ml). Voor mijn gevoel best wel veel en misschien dat hij daarom niet zelf drinkt (van de da gehoord dat ik me met dwangvoeren daar geen zorgen om hief te maken omdat er voldoende vocht in dwangvoer zit). of meer gaat eten. Hebben jullie ervaring met het afbouwen van dwangvoeding? En kan het kwaad als ik hem bijvoorbeeld ‘s ochtends nog 10ml geef en ‘s avonds 10ml maar dat hij dan de ruimte krijgt om het zelf eten en drinken weer op te starten? Hij weegt trouwens ongeveer 2kg.

 

Ik merk gewoon dar ik erg onzeker ben of ik het wel goed doe en of ik zijn herstel niet in de weg zit. Aan de ene kant wil ik hem niet te veel dwangvoeren (dit is dag 2), aan de andere kant wil ik ook niet dat ik stop met dwangvoeren en zijn darmen weer stil komen te liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het iets langzamer afbouwen, van 6x naar 4x en dan naar 2x. Dwangvoeren doe je in de regel 3 tot hooguit 5 dagen. Daarna moet het echt beter gaan. Zo niet, dan ga je terug naar de dierenarts voor verder onderzoek. De hoeveelheden zou ik op 10ml houden, aangezien hij al behoorlijk tegenwerkt.

 

De blindedarmkeutels kunnen om meerdere redenen blijven liggen, waarvan medicatie er eentje is. Dwangvoeding is ook vrij hoog in voedingsstoffen die ze normaal uit blindedarmkeutels halen. Datzelfde zie je ook gebeuren als ze teveel biks krijgen. Wat ook nog kan is dat de darmflora uit balans zijn en dat het daarom niet wordt opgegeten.

 

Om die laatste reden is het belangrijk om niet te snel te willen, zo geef je de darmen de tijd om te wennen aan het omschakelen naar de normale voeding. Een konijnenmaag wordt in principe nooit helemaal geleegd, het duurt ongeveer 3 dagen voordat de cirkel weer rond is. Die dagen zou ik dus gebruiken om af te bouwen, van 6 naar 0. Mits hij zelf goed gaat eten natuurlijk.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .