Ga naar inhoud

Hoe laat ik mijn konijn laxeren (snel)?


KoosenJoep

Aanbevolen berichten

Na elke keer pech te hebben gehad met jonge konijntjes heb ik nou sinds vorige week een koppel konijnen van bijna twee jaar oud en volledig gevaccineerd.

 

Alleen nu toch weer hetzelfde probleem.. De ram poept niet meer en eet dus ook niet. Alle middelen van de dierenarts helpen niet (in het verleden dus ook niet en elk konijn dood door verstopping/gasbuik).

 

Nou voel ik bij mijn ram gelukkig nog geen gas in zijn buik, maar het gaat wel slecht met hem. Hij is veel te rustig en ik voel de poep letterlijk onderin zijn buik zitten (harde poep).

 

Hoe laat ik hem zo snel mogelijk laxeren? De poep MOET er uit, anders gaat deze ook dood.

 

En ik heb ik totaal al zo'n 500 euro uitgegeven bij de dierenarts en elk konijn tot nu toe dood. Alle adviezen opgevolgd en nu toch ook bij oudere konijnen weer dezelfde problemen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil je toch aanraden om naar een dierenarts te gaan, wellicht een andere dan waar je eerder bent geweest. Niemand hier gaat je aanraden om zelf met medicatie aan de slag te gaan zonder een dierenarts te raadplegen. Tenzij je zoveel ervaring hebt dat je precies weet hoe of wat, maar je vraag geeft eigenlijk al aan dat dat niet het geval is..

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ps, welke middelen zijn er in het verleden gebruikt? De behandelingen bestaan doorgaans uit een combinatie van pijnstillers, darmstimulerende middelen en dwangvoeren. Soms laxeermiddel. Maar dit zijn allemaal dingen waar je mee moet oppassen zonder goede diagnose.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben al bij drie verschillende dierenartsen geweest en ze kunnen alledrie niet verklaren waar mijn konijnen door verstopt zijn geraakt en uiteindelijk dood zijn gegaan. Wat ze hebben gehad is cisaral drops, meloxidyl en dwangvoer, infuus, antibiotica en nog andere olie achtige druppels om maag en darmen te stimuleren. Ook masseer ik zijn buik steeds. Maar dat werkt dus allemaal niet en ik wil dit konijn niet ook verliezen. De poep gaat er maar niet uit..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben direct begonnen met behandeling, maar we zijn nu al een paar dagen verder en het gaat wederom niet de goede kant op. De dierenarts is heel vriendelijk hoor, maar zegt dat ik niks meer kan doen dan ik al doe. Nou dan gaat deze het dus net als die andere ook niet redden.. 

 

Ik heb duur selective voer en onbeperkt hooi en toch van de 1e op de andere dag niet meer eten en drinken. Ik heb de grond uitgegraven en vervangen, de hokken gedesinfecteerd en 100 keer nagespoten en de konijnen zijn volledig gevaccineerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je niet des noods je konijn tijdelijk te laten opnemen zodat je het even uit handen kunt geven? 

Zitten ze binnen of buiten? Soms kunnen ze in een soort shock raken bij dit soort toestanden en kunnen ze hun eigen lichaamstemperatuur niet goed op peil houden. Dat is mij twee keer gebeurd, moest toen het beestje tijdelijk binnen houden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja de temperatuur checken lijkt mij ook een goede. Kunnen ze misschien ergens bij wat giftig voor ze is?

Waar komen ze vandaan? Als ze steeds van dezelfde fokker komen kan het zijn dat ze daar iets opgelopen hebben?

Voor zover ik weet zijn er niet echt htk middelen om een konijn te laten laxeren. Welke regio woon je? Misschien dat er nog mensen zijn die een andere dierenarts kunnen adviseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn wel laxeermiddelen. De dierenarts geeft vaak laxatract. Dat is lactulose, ook verkrijgbaar bij het Kruidvat. Vaak wil een flinke spuit daarvan wel helpen is mijn ervaring. Mijn voedster heeft snel last van verstoppingen. Ik begin dan vaak met een flinke spuit lactulose en dan gaat het meestal vrij snel beter. Niet dat ik mensen wil aanraden zomaar thuis wat te dokteren, maar in jouw geval begint het moment te komen dat je er alles tegenaan moet gaan gooien wat je kunt bedenken als ik het zo hoor. 

Het enige is wel dat lactulose veel suiker bevat. Mijn voedster is daar niet gevoelig voor, maar als je konijn dat wel is kan het gas veroorzaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ook hooithee maken (hooi in een bak doen, heet water er overheen, af laten koelen) veel konijnen vinden dit heerlijk waardoor ze extra gingen drinken. Ik heb ook weleens een mini scheutje roosvicee / andere soort 'natuurlijke' limonade erin gedaan, zodat ze maar meer gingen drinken. Wel oppassen met suikers ja. Maar het extra vocht kan ze net even dat zetje geven in de goede richting. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou toch ook echt naar de dierenarts gaan. Een dierenarts zou ook nog een klysma kunnen overwegen als het er niet uit wil. Weet je wel zeker waar de verstopping zit? Als het in de maag zit, zijn de darmen wss leeg en is het logisch dat er niks komt. Dan kan de dierenarts nog proberen om de maag leeg te pompen. Zelf gaan "klooien" lijkt me geen goed idee met een konijn in zo'n slechte toestand.

Temperatuur meten is denk ik wel belangrijk, als er ondertemperatuur is haat het beestje sowieso niet eten en moet hij snel op temperatuur komen.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi thee ga ik maken en Luctulose halen! Bedankt voor de tip. Hij zit buiten (wel hoog en met veel hooi) als ik hem nu binnen haal is het temperatuur verschil zo groot..

 

Dit is al dag 4 of 5 en ik dwangvoer hem natuurlijk anders was hij er al niet meer geweest. Maar de medicijnen lijken gewoon niks te doen en ik denk dat de poep in zijn buik gewoon te hard is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Jamesthebunnybutler:

Ik zou toch ook echt naar de dierenarts gaan. Een dierenarts zou ook nog een klysma kunnen overwegen als het er niet uit wil. Weet je wel zeker waar de verstopping zit? Als het in de maag zit, zijn de darmen wss leeg en is het logisch dat er niks komt. Dan kan de dierenarts nog proberen om de maag leeg te pompen. Zelf gaan "klooien" lijkt me geen goed idee met een konijn in zo'n slechte toestand.

Temperatuur meten is denk ik wel belangrijk, als er ondertemperatuur is haat het beestje sowieso niet eten en moet hij snel op temperatuur komen.

De dierenarts wil/kan niks meer doen dan wat ik nu doe. Ik ben elke dag al geweest met en zonder konijn en hoe hard ook mijn man vindt het na zo'n 500 euro wel mooi geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou hem absoluut toch ook naar binnen halen, niet gelijk de verwarming op max maar gewoon eventjes wat meer comfortabel. Ik kreeg de uitleg van mijn dierenarts dat de ondertemperatuur eventueel fataal zou zijn, alle energie moet nu gaan naar het herstellen en de temperatuur wordt dan even opzij geschoven door het lichaam. 

Heb je een rectale thermometer ? dat je het even kunt checken. Afhankelijk van hoe koud hij is moet je hem actief gaan opwarmen. Kans is er echt dat de boel dan weer op gang komt. 

 

Het temperatuurverschil van nu is dan even van ondergeschikt belang. Er vanuitgaande dat hij ondertemperatuur heeft dan he, als je het niet zeker weet dan is het weer een ander verhaal. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei KoosenJoep:

Hooi thee ga ik maken en Luctulose halen! Bedankt voor de tip. Hij zit buiten (wel hoog en met veel hooi) als ik hem nu binnen haal is het temperatuur verschil zo groot..

 

Dit is al dag 4 of 5 en ik dwangvoer hem natuurlijk anders was hij er al niet meer geweest. Maar de medicijnen lijken gewoon niks te doen en ik denk dat de poep in zijn buik gewoon te hard is.

Haal hem binnen. Voor een ziek konijn is dat temperatuurverschil juist nodig! Een konijn met ondertemperatuur moet echt naar binnen gehaald worden en de kans is groot dat jouw konijn dat heeft. In een paar dagen verliezen ze de wintervacht nog niet, dus bij ziekte zeker wel binnen halen.

 

Verder zou ik echt zoeken naar een goede konijnkundige dierenarts die je kan helpen de oorzaak te achterhalen.  Beginnen met een buikfoto om te kijken wat er nu precies aan de hand is lijkt mij verstandig, en als het konijn echt zo ziek is opname bij dierenarts zodat hij daar op een warmtemat en aan infuus kan. 

 

Kies je altijd voor een bepaald type konijn? Komen ze van een bepaalde fokker? Staan er planten in het verblijf? Wat voor schoonmaakmiddelen heb je gebruikt? 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Evee:

Haal hem binnen. Voor een ziek konijn is dat temperatuurverschil juist nodig! Een konijn met ondertemperatuur moet echt naar binnen gehaald worden en de kans is groot dat jouw konijn dat heeft. In een paar dagen verliezen ze de wintervacht nog niet, dus bij ziekte zeker wel binnen halen.

 

Verder zou ik echt zoeken naar een goede konijnkundige dierenarts die je kan helpen de oorzaak te achterhalen.  Beginnen met een buikfoto om te kijken wat er nu precies aan de hand is lijkt mij verstandig, en als het konijn echt zo ziek is opname bij dierenarts zodat hij daar op een warmtemat en aan infuus kan. 

 

Kies je altijd voor een bepaald type konijn? Komen ze van een bepaalde fokker? Staan er planten in het verblijf? Wat voor schoonmaakmiddelen heb je gebruikt? 

Buik foto hebben ze bij het vorige konijn met dezelfde klachten gemaakt en dat was 70 euro en ze was niks wijzer geworden, behalve dat de darmen stil lagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor dan kan hij prima weer naar buiten als hij opgeknapt is 🙂 

 

Hopelijk is dit het zetje wat hij nodig heeft en komen de keutels weer op gang. Dat in combinatie met goed vocht etc. En ik begrijp heus dat jij (en je man lees ik) niet zitten te wachten op nog meer kosten, dat is de overweging die iedereen voor zich moet maken. Het is een lastig iets. Een buikfoto zou alleen wel het een en ander kunnen ophelderen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei KoosenJoep:

Ik had pech met Franse hangoren, dit is een gewoon middelmaat hangoor konijn. Als ik hem nu binnen haal kan hij dan ooit wel weer naar buiten? 

Ja zeker kan dat. Misschien niet meer deze winter, afhankelijk van hoe snel hij opknapt. Maar anders in het voorjaar wel weer. Lijkt me nu belangrijker dat zijn overlevingskansen vergroot worden door hem binnen te halen dan dat je je zorgen maakt over of hij weer naar buiten kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei KoosenJoep:

Ik had pech met Franse hangoren, dit is een gewoon middelmaat hangoor konijn. Als ik hem nu binnen haal kan hij dan ooit wel weer naar buiten? 

 

Ik heb het toevallig ook met hangoren altijd en dan de iets grotere maat.... geen idee of er een verband is. Misschien weet iemand het. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Jamesthebunnybutler:

Ja zeker kan dat. Misschien niet meer deze winter, afhankelijk van hoe snel hij opknapt. Maar anders in het voorjaar wel weer. Lijkt me nu belangrijker dat zijn overlevingskansen vergroot worden door hem binnen te halen dan dat je je zorgen maakt over of hij weer naar buiten kan.

Ik maak me daar nu wel zorgen om, omdat ik elk moment kan bevallen, de box en alles klaar staat en mijn zoontje allergisch is als ik hem binnen heb en de baby misschien ook wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .