Ga naar inhoud

Het bb boekenhoekje

Aanbevolen berichten

Ik heb een e-reader voor vakanties (omdat ik anders toch niet kan kiezen en 30 boeken mee is niet echt een optie, nu kunnen er 300 mee zonder meer ruimte in te nemen) en thuis, in de trein, in de auto, waar dan ook gewoon een echt boek. Ik wil het boek echt vast kunnen houden, kunnen ruiken, de pagina's horen omslaan... Dat is voor mij de echte leeservaring. De e-reader is puur voor mijn keuzestress op vakanties.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Populaire berichten

Lezen kan soms best een uitdaging zijn met huisdieren...  

Oh, heerlijk. Vanaf dat ik kan lezen doe ik dat al. Mocht van de bieb uit 10 boeken meenemen op vakantie. Mijn broertje en zusje lezen nauwelijks, dus ik mocht het bij hen ook aanvullen tot 10. En nog

Die 100jarige man vond ik geweldig, lekker absurd! The picture of Dorian Gray heb ik in het Nederlands gelezen, toen heb ik twee pogingen nodig gehad om er doorheen te komen maar uiteindelijk vond ik

Ik nam altijd 10-12 boeken mee op vakantie, en dan nog begon ik halverwege de vakantie aan de autotijdschriften van mijn man, omdat ik alles uit had.  Dus toen mijn ouders een paar jaar geleden zagen dat ik voor een week ook de halve bibliotheek had meegesleept, kreeg ik een e-reader van ze. Daar staan inmiddels 450 boeken op. Nadeel van een e-reader is als je in je eentje op een terras zit en he gaat naar het toilet, dat daarna je plek is afgeruimd. Een boek kun je laten liggen, dan is het duidelijker dat je terugkomt, bij een e-reader durf ik dat niet aan.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb kobo op mijn telefoon staan met heel wat boeken. En de app van de bibliotheek, hoewel ik de nieuwe echt verschrikkelijk vind werken. Laatste vakantie had ik en kobo proefabonnement genomen, erg handig op vakantie, maar na de vakantie heb ik het toch weer stopgezet. Op het moment kom ik niet zo veel aan lezen toe. Met vlagen lees ik echt heel veel, en soms maanden bijna niet, op wat "vakliteratuur" na. 

Voor mijn ontspanning lees ik ook graag makkelijk te lezen boeken, geen zware literatuur, net als @Deeskuh88 Ik lees ook veel YA (young adult) boeken, chicklits, fantasy, reisverhalen. Gewoon dingen die je makkelijk en ontspannen wegleest. Maar voor mij mag dat ook Engelstalig zijn, dat vind ik dan weer niet erg. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
34 minuten geleden zei Eefje:

Ik gebruik de luisterbieb van de bibliotheek, vreselijk ellendige app, maar wel fijn als het wel werkt voor lange stukken in de auto. Ik had het standaard aan bij mijn ritten naar mijn vorige werk.

Ik zet vaak een luisterboek of podcast aan als ik met de was bezig ben of het huis poets 😅

Lange stukken in de auto heb ik niet, het is een autorit van 3 minuten naar mijn werk 🤣

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik kan echt niet lezen in de auto. Dan word ik kots en kotsmisselijk. Zelfs even kort iets opzoeken op mijn mobiel is al te veel van het goede. 🤢

Edit: Oh, jullie hadden het over luisteren, haha. Dat kan ik waarschijnlijk ook niet. Ik zet de muziek altijd al zachter in de auto, zodat ik me goed kan concentreren als ik moet rijden. 😅

aangepast door Pablo&Lola
Link naar bericht
Delen op andere sites

Oh, heerlijk. Vanaf dat ik kan lezen doe ik dat al. Mocht van de bieb uit 10 boeken meenemen op vakantie. Mijn broertje en zusje lezen nauwelijks, dus ik mocht het bij hen ook aanvullen tot 10. En nog voordat we wegreden, was ik al begonnen met lezen 😛 Ik kreeg van mijn ouders uiteindelijk een maximum aantal boeken mee voor in de auto, zodat ik in Frankrijk zelf ook nog wat had. Maar goed, in de eerste week was ik overal doorheen (inclusief het gros van de tijdschriften uit de 3 leesmappen die we meekregen), dus ging ik de boeken van mijn broertje, zusje, neefjes en nichtjes ook lezen. En daarna ging ik verder met de damesromannetjes van mijn moeder en mijn tante. Vreselijke boekjes trouwens, maar bij gebrek aan beter... Ik lees echt overal.

• Haha 1
  • Mee eens! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik lees eigenlijk altijd op mijn e-reader, ik vind het ideaal. Geen zware boeken vasthouden, op vakantie heel veel boeken mee kunnen nemen en wat voor mijn man fijn is: als ik in bed lees hoeft er geen lampje aan, gewoon de schermverlichting aan en dan zo donker mogelijk. Ik lees namelijk ook rustig midden in de nacht als ik niet kan slapen.

@Eefje oh, dat lijkt mij nou echt zó irritant, een luisterboek. Ik vond als kind voorgelezen worden al niks, ging me veel te langzaam. Kun je het verhaal dan nog goed volgen? Ik 'blader' namelijk regelmatig heen en weer in een boek, als ik het even niet meer weet.

Ik lees meestal thrillers, historische romans, soms wat fantasy (echt heel weinig) en soms waargebeurde dingen zoals reisverslagen of dat boek van Shaun Ellis dat ik aan het lezen was. Inmiddels ben ik bezig in Perfecte prooi van Helen Fields, een spannende politiethriller.

Lezen jullie diverse boeken door elkaar of niet? Ik meestal niet, eerst het ene boek uit en dan pas de volgende. Maar nu heb ik van mijn moeder een boek geleend (een echte, van papier) en dan lees ik die overdag in de woonkamer en een ander boek op mijn e-reader in bed.

Link naar bericht
Delen op andere sites
9 minuten geleden zei Okki:

Lezen jullie diverse boeken door elkaar of niet? Ik meestal niet, eerst het ene boek uit en dan pas de volgende. Maar nu heb ik van mijn moeder een boek geleend (een echte, van papier) en dan lees ik die overdag in de woonkamer en een ander boek op mijn e-reader in bed.

Ja en nee, vaak ben ik wel tegelijk in een studieboek bezig en in een ontspannend leesboek. Maar ik lees niet meerdere gewone leesboeken door elkaar, dat vind ik ook niet fijn.

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

@Okki soms kan ik me niet goed concentreren op het verhaal, dan zet ik het gewoon af. Je kunt van tevoren ook een stukje luisteren voordat je het download, ik vind dat wel fijn, als ik dan een manier van spreken irritant vind weet ik dat het hem niet gaat worden. 

In de auto gebeurt het natuurlijk ook soms dat je in een hectische verkeerssituatie terecht komt, waardoor je even met andere dingen bezig bent, maar meestal mis ik daarbij geen essentiële dingen. Gelukkig maar, want spoelen in die rotapp is sowieso een drama en niet te doen als je aan het rijden bent.

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

@Eefje: dat is wel handig inderdaad, dat je van te voren de stem kunt beoordelen! Zijn er geen andere, betere apps voor luisterboeken? Sowieso is heen en weer spoelen in de auto geen optie lijkt me, ivm verkeersveiligheid. Maar het zou wel fijn zijn als je een fatsoenlijk werkende app hebt.

Link naar bericht
Delen op andere sites
44 minuten geleden zei Evee:

Ja en nee, vaak ben ik wel tegelijk in een studieboek bezig en in een ontspannend leesboek. Maar ik lees niet meerdere gewone leesboeken door elkaar, dat vind ik ook niet fijn.

Een studieboek is inderdaad wel anders dan een leesboek, dat snap ik wel dat je er dan meerdere door elkaar kunt lezen!

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 minuten geleden zei Okki:

@Eefje: dat is wel handig inderdaad, dat je van te voren de stem kunt beoordelen! Zijn er geen andere, betere apps voor luisterboeken? Sowieso is heen en weer spoelen in de auto geen optie lijkt me, ivm verkeersveiligheid. Maar het zou wel fijn zijn als je een fatsoenlijk werkende app hebt.

Zeker wel, maar die zijn duur. Dit kost me 21 euro per jaar. Je hebt ook storytel, dat zat dacht ik op 15 euro per maand of zoiets. Dat vind ik echt te gek voor die twee boeken die ik misschien luister per maand..

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uur geleden zei Eefje:

Zeker wel, maar die zijn duur. Dit kost me 21 euro per jaar. Je hebt ook storytel, dat zat dacht ik op 15 euro per maand of zoiets. Dat vind ik echt te gek voor die twee boeken die ik misschien luister per maand..

Oh, dat scheelt nogal inderdaad!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben begonnen met luisterboeken toen ik voor mijn werk bijna een uur enkele reis in de auto moest. Ik was mijn afspeellijst snel beu, de radio al helemaal, altijd dezelfde muziek en te dom geleuter. Nieuwsradio vond ik saai en deprimerend, dus ging ik voor luisterboeken. Dat was een goede oplossing. Nu luister ik er niet veel meer, reistijd naar werk is korter en ik werk meestal thuis dus 💁. Soms met mijn wandelingen vind ik het wel fijn, maar ik heb nu een paar podcasts die ik graag volg. 

Ben nu voor het slapengaan begonnen aan de liefde van Don jubilo van Laura esquivel (ouderwets papieren boek). Ik vind haar boeken altijd leuk dromerig. Hopelijk is deze ook fijn.

aangepast door Eefje
Link naar bericht
Delen op andere sites

Of ik een luisterboek (of podcast) volhoud ligt echt helemaal aan de stem. Het gaat inderdaad wel traag, een stuk trager dan zelf lezen. Maar daar wen je op zich wel aan. Als de stem maar prettig is om naar te luisteren. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bij de (op dit moment slecht werkende) bibliotheek app kan je de stem op halve snelheid, maar ook versneld afspelen. Ik vind het verschrikkelijk om naar te luisteren dan maar misschien vind je t wel fijn.

Ik gebruik luisterboeken met inslaap vallen. Als ik zelf lees lukt dat me niet. Meet een luisterboek soms wel

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weken later...

Ik heb 7 jaar geleden een e- reader voor mijn verjaardag gehad en sindsdien heb ik geen papieren boek meer gelezen.

Ik vindt het heerlijk en lees ook echt veel.

Ik lees vooral de thrillers van Susanne Vermeer, Linda van Rijn, Ellen de vriend, Kiki van Dijk, Saskia Noort en ik vond de Frieda Klein serie van Nicci French ook erg goed.

Daarnaast heb ik heel veel boeken van Gerda van Wageningen en boeken over de tweede oorlog gelezen.

Het boek van Marc de Hond vond ik ook erg mooi.

Link naar bericht
Delen op andere sites

‘All The Light We Cannot See’ is inderdaad een prachtig boek! Maar de mooiste tot nu toe is voor mij toch wel ‘The Road’. In één ruk uitgelezen en echt lelijk bij zitten huilen. En direct nog een keer gelezen trouwens. ‘1984’ en ‘The Girl With All The Gifts’ vond ik ook erg goed. Ik lees het liefst Engelstalige boeken. 

Ik ben wel van de echte 📚. Ik vind het juist fijn om even te ‘ontschermen’. Ik vraag mij wel af of een luisterboek misschien wat zou zijn voor tijdens het hardlopen. Heeft iemand daar ervaring mee? 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik herken veel van jullie verhalen over de zomervakanties vroeger. Ik mocht maximaal 6 boeken lenen in de bieb en kon dus ook maar 6 boeken meenemen op vakantie. Pippi Langkous en De kinderen van de Bolderburen zijn heel vaak meegegaan naar Italië :). Inmiddels heb ik ze zelf maar gekocht. 

Tegenwoordig lees ik nog altijd veel. Ik heb mijn lees-challenge (via Hebban, zijn er ook andere bb'ers met een account daar?) op 90 boeken ingesteld voor dit jaar en ik zit nu op 79. Nog even doorlezen dus. Ik lees op het moment 3 boeken door elkaar. 1 ligt op kantoor, 1 thuis en nog 1 luisterboek (voor het slapengaan en tijdens het strijken etc.). Ik heb wel gemerkt dat ik niet naar thrillers kan luisteren. Veel te eng. Wat raar is, want als ik thrillers lees (o.a. Karin Slaughter en Cody McFadyen, dus bepaald geen boeken voor tere zieltjes) dan heb ik nergens last van. 

Als iemand trouwens nog goede tips heeft voor spannende boeken dan hoor ik dat graag!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Cody McFadyen druipt het bloed inderdaad uit, als je het een beetje scheef houdt. Ik kan daar wel tegen, maar ik kan dus absoluut niet naar enge films kijken. Ken je PJ Tracy al? 

Ik heb geen Hebban  account, want dan gaan de andere deelnemers huilen😁. Ik lees een boek per dag tegenwoordig. 

Als kind ging ik op woensdagmiddag naar de bibliotheek, dan haalde ik 3 boeken, en aan het eind van de middag had ik ze uit en ging ik ze ruilen. Eigenlijk mocht dat niet, maar aangezien dat niet in de voorwaarden stond en ik toen al eigenwijs was kreeg ik het toch voor elkaar. Ik had dus ook op mijn 12e alle jeugdboeken uit, toen mocht ik boeken voor volwassenen lenen mits goedgekeurd door de medewerksters. Toch ben ik een keer thuisgekomen met een boek waar ik niks van begreep, maar wat volgens mijn moeder buitengewoon ongeschikt was voor mijn tere kinderzieltjes.

Ik heb net De verwisseling van Maggie Brookes gelezen. Ik vind de titel niet kloppen, maar  wel een boeiend verhaal.

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Marjoleink wanneer lees jij dan dat je een boek per dag leest? Je vertelt wel eens dat je het zo druk hebt met een fulltime baan, elke dag huiswerkbegeleiding geven, huishoudelijke dingen en dat de volgende dag weer hetzelfde riedeltje begint. Hoe vind je dan nog wel tijd om een boek per dag te kunnen lezen? Overigens vind ik wel knap dat je dan toch nog iets voor jezelf (steeds tussendoor?) doet. Dat is ook heel belangrijk.

Van @Dollie begreep ik ook niet hoe zij nog zoveel kan lezen, maar die zei vooral ‘s nachts te lezen en amper te slapen. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Lienappelsien ik slaap 5 tot 6 uur, ik kijk amper tv, en ik lees 120 bladzijdes per uur. Meestal begin ik 's avonds rond 11 uur, en ga ik slapen als het uit is. 

Toen ik was overgestapt naar een multifocale bril (ja, ja de leeftijd) kon ik daar niet goed mee lezen. Dat was een van de redenen om ermee te stoppen. Nu heb ik een leesbril, en ik heb in geen jaren zo fijn gelezen. Je moet alleen niet opkijken, want dan zie je dus niks.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .