Spring naar bijdragen

Nieuwe indeling hok?

Recommended Posts

Hoi allemaal, 

Dit weekend ben ik bezig geweest met het koppelen van mijn konijnen; Bailey (voedster) en Bentley (gecastreerde ram). 

Ik heb beide in een ren in een neutrale ruimte gelaten en dit ging gelukkig super goed! Bentley reed een aantal keer op Bailey en dit liet zij toe. Bailey probeerde dit nog wel een paar keer bij Bentley te doen, maar hij was slim genoeg om haar zn hoofd toe te draaien 😉

Op een gegeven moment waren beide konijntjes rustig, ze aten en lagen in het neutrale verblijf (zie ook de foto). 

Het is uiteindelijk de bedoeling dat ze samen in het hok van Bailey kunnen. Dit hok heb ik, nadat bleek dat ze goed met elkaar overweg konden, schoongemaakt en ik heb er nieuwe bodembedekker ingedaan. Daarna beide konijnen in het hok gedaan. 

Dit ging eerst ook erg goed, ze aten samen en waren rustig. 

Op een gegeven moment werd Bailey echter wat dominant. Ik kon merken dat zij meer op haar gemak was in het hok. Ze ging continue achter Bentley aanrennen waardoor hij wat uitgeput leek te raken. Hij kon zich niet meer 'verdedigen'. Toen heb ik ervoor gekozen om de konijn uit elkaar te halen. 

Ik heb over twee weken vakantie en wil dan een nieuwe koppelpoging doen zodat de konijnen wat langer (een paar dagen) op neutraal terrein kunnen blijven. 

Wel ben ik erg nieuwsgierig naar jullie ervaringen met het veranderen van de indeling van het hok? Heeft dit bij jullie veel verschil gemaakt bij de koppeling? Ik heb namelijk het idee dat het misging omdat Bentley opnieuw moest wennen aan de situatie en Bailey juist iets te erg op haar gemak was. 

Ik hoor heel erg graag jullie ervaringen hiermee! Alle tips zijn welkom!

IMG-20201108-WA0000.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het koppelen duurt meestal wel een poosje. Het is zeker niet zo dat een paar dagen altijd genoeg is. Houd ook rekening met bv 2 weken op neutraal terrein.

Je kunt ze beter wat langer op neutraal terrein laten dan te kort. 

Voedsters zijn vaak wat minder tolerant dan rammetjes in hun eigen verblijf. 

Je kunt zeker het verblijf iets anders inrichten. Geurvrij (zover mogelijk) is erg belangrijk. 

Vooral goed te tijd nemen zodat Bailey Bentley ziet als een vriendje die ze mee naar huis neemt en niet als een vreemde indringer. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Wat jammer dat het niet direct gelukt is. Ik heb in het verleden ook een koppeling meegemaakt die niet direct goed ging. Ik heb ze toen ook weer uit elkaar gehaald en het op een later moment weer geprobeerd. Ze zijn toen samen uit logeren gegaan om samen op een compleet nieuwe plek aan elkaar te wennen. Weg van alles en iedereen waar ze gewend aan waren. Daar hebben ze een week gezeten. Ik heb in de tussentijd natuurlijk het verblijf goed schoongemaakt, maar ik heb het ook opnieuw ingericht. Alle oude speeltjes en schuilplekjes weggehaald en vervangen met nieuwe. Ik denk dat dit wel heeft geholpen. De overgang naar het vaste verblijf ging beter dan verwacht. We hadden namelijk een erg territoriale voedster, en ze moesten gaan samenwonen in haar verblijf. Ze konden toen mooi samen op ontdekkingsreis en de nieuwe plekjes uitproberen.  Zo was het toch voor beiden een beetje een nieuwe omgeving. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waar je in het uiteindelijke verblijf ook even op moet letten is dat er geen plekken zijn waar ze "klem" kunnen komen te zitten, in het nauw gedreven kunnen worden of heel erg kunnen claimen als eigen terrein. Ik zet dus meestal schuil en nachthokken volledig open (deurtjes open, dakjes er af, op welke manier het dan ook een meer open ruimte kan worden. Dat zijn namelijk meestal de probleemzones in het uiteindelijke verblijf.

En zo veel mogelijk spullen er uit halen waar geur aan zit van het eerste konijn, losse huisjes, wilgenbruggen, speeltjes. Zet de spullen die nieuw zijn of wel goed schoon/geurvrij gemaakt zijn op andere plekken dan eerst als het even kan, zodat het toch ook voor het eerste konijn allemaal anders en nieuwer is. Je maakt het uiteindelijke verblijf dus ook zo neutraal mogelijk.  Niet alleen met een sopje er door en nieuwe bodembedekking, maar als het even kan ook qua inrichting.

En ik sluit mij aan bij de tips van de rest wat betreft de tijd nemen, het is niet snel zo dat je te langzaam gaat, je gaat bij een konijnenkoppeling eerder te snel naar de volgende stap. Vind je het spannend, laat ze dan gewoon wat langer op neutraal terrein zitten voor je de overstap maakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi allen, 

Helaas is de koppeling weer mislukt... Dit keer al op neutraal terrein 😔

Ik had het hok anders ingedeeld, wat trouwens wel goed hielp! Beide konijnen vonden het leuk om de nieuwe plekjes te ontdekken. De konijntjes aten samen en Bailey waste Bentley. 

Bentley is 's nachts blijkbaar toch ergens van geschrokken i.o.d. want ondanks dat ik 's nachts een paar keer ben wezen kijken was Bentley 's ochtends vroeg op een magische wijze ontsnapt en heeft Bailey een paar flinke krassen in haar oor en rondom haar oog... 

Heb ze helaas dus weer uit elkaar moeten halen en heb ook besloten om geen poging weer te doen.

Dit betekend helaas ook dat ik één van de konijnen weg moet doen omdat ik niet de ruimte heb om de konijnen op langere termijn apart te kunnen houden.. 

Ik wil jullie in ieder geval heel erg bedanken voor het meedenken en de reacties! 🐰

bewerkt door Bailey&Bentley
Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat rot zeg! 

Waar had je de konijnen vandaan? Want ze waren dus nog niet gekoppeld toen ze bij jou kwamen. 

Ga je 1 van de konijnen ‘omruilen’ voor een ander konijnenmaatje uit de opvang? Dat klinkt heel zielig, maar is het juist niet. Het konijn dat je zelf houdt krijgt een maatje waar het wel mee klikt, en het konijn dat je in de opvang achterlaat krijgt via de opvang ook een fijn (ander) thuis met een maatje waar het mee klikt. Een goede konijnenopvang zal je ook helpen met koppelen zodat de kans zeer klein is dat je dit nog een keer overkomt. 

Het is voor jou wel heel verdrietig om afstand te moeten doen van Bailey of Bentley. 😞 Maar voor de konijnen zelf is het uiteindelijk fijner dat ze de rest van hun leven met een ander konijnenmaatje kunnen leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites