Ga naar inhoud

Eetbare binnen plant voor konijn


x_blvck

Aanbevolen berichten

Je kunt natuurlijk kruidenplantjes kopen (zoals peterselie, dille en basilicum). In de webshop heb je ook wat zakjes zaad voor een konijnentuintje (een grasmix bijvoorbeeld), die zou je kunnen zaaien en eerst op laten komen. Viooltjes kan ook. 

Maar ik denk niet dat ze lang mee gaan. Als ze echt in het verblijf staan hooguit enkele weken, want ze kunnen er ongestoord aan eten. Ik zou het zelf niet doen, maar de plantjes ergens anders wegzetten. Zo kun je elke dag een takje geven, en gaan ze veel langer mee.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah oke bedankt voor je reactie ! :)) 

 

maar als ik een hele rij plantjes heb en heb 3 konijnen dan kan dat toch wel in het verblijf want naast hooi en brokjes krijgen ze ook nog dagelijkse groenten enzo ? Zat namelijk wel te denken aan een stuk of 10-15 plantjes dan hebben de plantjes toch ook wel genoeg tijd om aan te groeien omdat ze dan aan die andere nog kunnen knabbele

aangepast door x_blvck
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben bang dat ze ook 10-15 plantjes in no time tot op de grond hebben opgevreten. Bij ons liepen de konijnen (twee stuks) eerst regelmatig een uurtje los in de tuin, en toen hoefden we nooit het gras (20 vierkante meter) te maaien. Ze kunnen enorm veel groen verstouwen. 

 

Ik vind het wel een leuk idee en het zal ook zeker leuk staan, maar ik denk dat het hooguit een paar dagen duurt, helaas.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10-15 plantjes op 3 konijnen, dat is zo op! Het duurt behoorlijk lang voordat de plantjes weer zijn aangegroeid. Zelfs al zou je er iedere dag een paar omwisselen, dan heb je alsnog ontzettend veel plantjes nodig. Zeker als je ze vrije toegang geeft. Ze verkiezen verse planten 100% zeker boven hooi. Ik zou je aanraden in de tuin/op het balkon een plek te maken waar je wat plantjes kunt neerzetten.

 

Ik heb in huis de schildpadplant staan, die is beter bestand tegen het klimaat binnenshuis. Daarvan is het niet erg als ze daar eens van snoepen, wel moeten ze er niet teveel van eten vanwege het hoge mineraalgehalte. Maar dat is met kruidenplanten ook zo.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik ze er niet onbeperkt van laten eten. Je plantjes zijn zo weg maar ik denk dat je je konijnen er qua gezondheid ook geen plezier mee doet. 

Je kunt er ook voor kiezen om tijdelijk een plantje erin te zetten zodat ze er wat van kunnen eten.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt veilige planten, als in waar ze veilig van kunnen eten (dan nog wel met mate hoor!) staan in deze lijst:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-fruit-kruiden-konijnen

 


En dit artikel gaat over konijnen houden in huis, met een lijstje van relatief veilige kamerplanten, geen voedsel, maar geen probleem als er een keer een klein hapje van genomen is:
https://www.bunnybunch.nl/informatie/binnenkonijnen-konijnen-houden-in-huis

 

Ik denk echter dat je plan in de praktijk niet handig is. Mijn konijnen zouden de planten met potgrond en al door de kamer smijten, plus dat het in een uurtje kaal gegeten is en niet eens kans krijgt om te groeien. 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .