Ga naar inhoud

Tips gezocht voor warmte nachthok

Renske34
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, 

momenteel heb ik een koppeltje konijnen in een ren. Hierin staat een XXL kattenbak als toilet/hooi-eetgelegenheid en daarnaast een nacht/schuilhok van 70x50cm.

In het schuilhok wil ik graag voorzien in extra warmte nu met de koude nachten, echter elke keer als ik hier een hele hoop stro in doe dan beginnen ze dit hok ook te gebruiken als toilet. Binnen de kortste keren is het dan helemaal nat binnen. Ook als ik het stro vervang met bijvoorbeeld matjes en dekens (ik dacht ik probeer of dit dan werkt al is het niet zo isolerend) dan blijft het het zelfde, na een nacht kun je de dekens uitwringen. Als ik totaal niets in het nachthok doe dan blijft het schoon. 

Ze zijn overigens net een aantal weken geleden gekoppeld maar ik merk dat ze nu echt hecht lijken en het keutelen (wat ze beide extra deden op alle plekken) is nu ook gestopt en gebeurt enkel in het toiletje. Dus of het dan nog steeds territorium bepalen is? 

Heeft er iemand tips of andere manieren om dit aan te pakken, of moet ik eraan geloven dat ik dan gewoon maar twee toilet plekken moet hebben? Het schuilhok is alleen niet zo makkelijk schoon te maken vanwege de ietwat nauwe opening en het dak kan niet open. Zowel toilet als schuilhok zijn gemaakt van kunststof, dus het schuilhok heb ik na elke keer wel grondig gereinigd en ik denk niet dat er dan nog urinegeur achter blijft. 

Voorbeelden van jullie schuilhokken en of ze er dan wel of niet in plassen, graag! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een kippenhok.

Met kattenluik en zelf nog geisoleert en een bovenverdieping ingemaakt met 2 kamers..en extra isolatie op t dak. .

De knijnen waren allemaal zinderlijk en scheten en plaste buiten het hok op kattenbak.Het HOK staat ook in de schuur...

Alleen nu m.n ene konijntje is overleden (ze konden niks meer voor haar doen) heb ik die zo lang ivm ziek binnen moeten houden, dat ik nu 2 binnen konijnen heb ..tot de zomer..waarvan 1 nieuwe.uit de opvang...die schijt en plast dus wel in stro..balen natuurlijk..

Ze ging wel heel netjes op de kattenbak.(ook)

Bench met stro dus dichtgedaan om t af te leren.

Maar nu...is m.n andere konijn 2 dagen weggeweest en zit ivm operatie in die bench...en ja hoor...nou gaat ie dus steeds naast de bench zitten plassen en poepen...

Mijn oplossing.ik heb de bech op een andere plek gezet ..op de tafel

En nu springt ze erop en gaat er naast zitten zonder te plassen.

Ik gok dat de enigste manier om jou hok schoon te houden is zodra ze wat doen weghalen..en op die plek nieuw stro..dan moet je er dus dag en nacht bij gaan zitten..

Of overdag en dan snachts dicht doen.

En heeeel veel geduld hebben..of  dat hok een tijdje afsluiten..en ze andere opties geven..misdchien helpt dat wel...

Wat een beestjes zijn t toch ook he...🙄😏..

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Pablo&Lola:

Ik lees even mee, want ik heb hetzelfde probleem. Daarnaast de vraag: Gaan ze nog wel in het schuilhok liggen als ze het al hebben omgetoverd tot toilet?

Punky gaat gewoon in zijn toiletbak liggen hoor! Al liggen er heeeeel veeeeeel keuteltjes en plasjes (wat niet vaak voorkomt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb zelf geen buitenkonijn, maar kan dit: snugglesafe heatpad een oplossing zijn. Niet echt iets voor elke dag helaas, maar wel lekker warm. Ik hoor er veel goeds over van konijnenbaasjes op verschillende sites.

aangepast door Evee
link verwijderd
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad proberen de twee plekken verder uit elkaar te zetten en eventueel een kleine wc (de wc’s van Moderna (?) die Evee in de webshop verkoopt zijn vrij klein) in het nachthok te zetten met dezelfde vulling als in het andere toilet. Dat lijkt mij de meeste kans van slagen hebben. Eventueel met, als dat kan, een hooibal er boven of anders een pluk hooi in je wc. En datzelfde ook bij de wc buiten, daar een ruifje bij hangen of pluk hooi in de wc doen. Zo is het extra aantrekkelijk om de ex te gebruiken. 
Wel ook ondertussen stro in het hok doen, anders heb je kans dat ze alsnog het hok gaan bevuilen zodra je er stro in doet als je eerst alleen de wc erin hebt staan. 

Succes!!  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herken je probleem. Ik had het ook met de zandbak in de ren. Die gingen ze ook als toilet gebruiken. 
Ze denken schijnbaar dat wanneer er stro of zand of een dekentje ergens in ligt, dat ze op het toilet zitten. 
Het is bij mij alleen zo wanneer het dus ergens in ligt, in een bak of in een huisje of een hok, ze plassen of poepen bijvoorbeeld niet op het stuk grastapijt wat in de ren ligt. Terwijl je dit toch ook als een soort kleed kan zien. 

Het schuilhuisje is bij mij dus ook zonder stro. Dit omdat het van hout is en dus echt vies wordt als ze erin gaan plassen. 
Nu wonen ze bij mij wel in een schuur, dus zitten ze daar toch al wel beschut tegen wind en regen. Al kan het daar nog steeds wel heel koud zijn als het vriest. 

Ik heb een zandbak-schelp als toiletbak in de ren staan. Die doe ik als het koud is flink vol met stro en daar slapen ze ook wel in, lekker tegen elkaar aan. En dan is het ook niet erg als ze meteen even plassen. 😉

En verder liggen ze bij mij op de huisjes en op het grastapijt te slapen. Soms ook gewoon op de koude tegels. 😐 

Misschien hebben ze het wel minder koud dan wij denken... 

Ik heb de oplossing dus helaas niet voor je. Ik denk dat het moeilijk af te leren is. 
En mijn ervaring is ook dat wanneer ik een huisje vol doe met stro, dat ze het eruit gaan graven 🙈 

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei JacinthaBrehler:

Ik zou inderdaad proberen de twee plekken verder uit elkaar te zetten en eventueel een kleine wc (de wc’s van Moderna (?) die Evee in de webshop verkoopt zijn vrij klein) in het nachthok te zetten met dezelfde vulling als in het andere toilet. Dat lijkt mij de meeste kans van slagen hebben. Eventueel met, als dat kan, een hooibal er boven of anders een pluk hooi in je wc. En datzelfde ook bij de wc buiten, daar een ruifje bij hangen of pluk hooi in de wc doen. Zo is het extra aantrekkelijk om de ex te gebruiken. 
Wel ook ondertussen stro in het hok doen, anders heb je kans dat ze alsnog het hok gaan bevuilen zodra je er stro in doet als je eerst alleen de wc erin hebt staan. 

Succes!!  

Dank voor het meedenken. 

Als ik een WC in het nachthok zet met dezelfde vulling + hooi (ik heb al hooi boven het andere 'echte' toilet hangen) dan zorg ik toch juist dat ze daar hun behoefte doen?

Of bedoel je dat ook, dat ik eraan moet toegeven en dan maar met een toiletbakje erin? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .