Ga naar inhoud

Tips voor dwangvoer


Paty Kaplan

Aanbevolen berichten

Goeiemorgen allemaal,

Ik ben een beetje in dubio.

Konijn peewy is gisteren ondee narcose geweest voor zijn gebit..

Nu lijkt het alsof hij niet zo'n trek heeft..

Peterselie , waar hij normaal gesproken dol op is , laat hij links liggen.

Assistente had wel aangeboden om direct dwangvoer mee te nemen, maar dat heb ik , eigenwijs niet gedaan.

Ik kijk het sws aan, maar kan ik zelf iets doen zodat hij nu toch iets binnenkrijgt?

Dank jullie wel..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor konijnen is het heel gevaarlijk om niet te eten. Als een konijn 24 uur niets eet kunnen de darmen stilvallen en is het einde verhaal. Dwangvoer is heel naar, maar soms wel echt nodig. Hoe lang heeft hij nu niet gegeten? Je kunt proberen hem met de peterselie te plagen door het steeds in zijn gezicht te duwen in de hoop dat hij er een hap van neemt, maar als hij al lang niets heeft gegeten zou ik echt even naar de dierenarts gaan. Die kunnen een darmstimmulerend middel geven.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat weet ik , daarom zit ik er boven op. Hij is gisteravond terig gekomen , rond half 7 .

Hij heeft een paar hapjes genomen van de peterselie en een appelschilletje.

Wanneer ik bij de kooi kom, komt hij weleteen naar me toe.

Wanneer ik met de peterselie zwaai dam ruikt ie eraan en draait zich om.

Misschien dat ik zelf straks biks lan pureren of direct naar  dierenarts fietsen voor dwangvoer?

aangepast door Paty Kaplan
Typfout
Link naar reactie
Delen op andere sites

Van sommige biks kun je ook zelf een papje maken door er een beetje kokend water bij te doen en dan flink stampen. Maar sommige biks is daar te hard voor, gewoon een kwestie van proberen. 

 

Je kunt dat papje ook op een lepeltje of bakje aanbieden, misschien dat je konijn het dan zelf wel oplikt. Dat scheelt een hoop stress ten opzichte van echt dwangvoeren met een spuitje. 

 

Mocht het zover komen dat je het wel met een spuitje moet geven, dan kun je ook eventuele medicijnen door het papje mengen, dan hoef je hem maar 1 keer de stress te bezorgen. 

Het echte dwangvoer van de dierenarts is wel fijner door een spuitje, het papje is vaak wat korrelig waardoor je een spuitje met een bredere uitgang nodig hebt. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er links en rechts wat gegeten wordt is dwangvoeren niet nodig, de darmen blijven ook van kleine hapjes wel aan de gang, als er maar wel regelmatig wat in gaat. Narcose kan best even wat impact hebben. Hopelijk wordt er snel meer gegeten. Beterschap!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok..

Ik heb net wel geprobeerd op wat opgeloste brokjes erin te krijgen via een lepel en spuitje..

Hij heeft wat smakjes gedaan en ik denk dat er wel een heeel klein beetje naar binnen is gegaan.

Ik zie vooralsnog geen mini keutels.

Ik blijf gewoon van alles aanbieden..

Hij wordt altijd helemaal wild van rucola , dus even kijken vanmiddag.

Dat dwang voeren is ook zo stressend en hij verzet er ook zo tegen.

Bedankt, ik voel me met dit antwoord iets geruster.

Zolang hij tussendoor maar hooi eet en drinkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang hij hooi eet, hoef je niet te dwangvoeren met een spuitje. Dat betekent dat er toch iets in zijn darmen zit, en dat is voldoende om te voorkomen dat ze stilvallen. Dat is het belangrijkste. Brokjes en groente eten komt vanzelf. Je kunt het papje nog wel in een bakje zetten, er zitten natuurlijk wel goede voedingsstoffen in. Maar je hoeft hem niet de stress van het dwangvoeren aan te doen als hij uit zichzelf hooi of iets anders eet. 

 

Het duurt 24 uur voordat hetgeen wat er aan eten ingaat, er als keutels weer uit komt. Als hij gisteren weinig gegeten heeft, is het dus niet vreemd dat er nu weinig keutels komen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .