Ga naar inhoud

3e konijn bij bestaand koppel.

Aanbevolen berichten

Hallootjes,

Ik ben vandaag bezig geweest met het koppelen van mijn bestaande koppel (man+vrouw1) aan een nieuw vrouwtje2. 

Vrouwtje1 vind vrouwtje2 niet zo leuk, maar ik merk dat het mannetje v1 juist op dr plek zet als ze v2 aanvalt. Ik ben aan het koppelen op neutraal terrein trouwens. V2 beweegt amper, is continu in de stress terwijl het mannetje juist heel voorzichtig op haar af komt, ze is gooral bang voor v1. Moet ik dit gewoon tijd geven? Of zijn er andere dingen die ik kan doen. V1 en t mannetje doen namelijk gewoon hun ding, ze eten en huppelen wat rond. Ik vind het op het moment maar zielig voor v2.

Alvast bedankt!

💜

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Hoe oud zijn de konijnen waarmee je koppelt? Hoe ziet de koppelruimte er uit, qua grootte? Kunnen ze daar de komende tijd blijven? Zeker wel 14 dagen, misschien langer afhankelijk van hoe het gaat. 

Heb je de konijnen op karakter bij elkaar laten zoeken, of zelf een willekeurig konijn erbij gezet? 

Ik hoop ook niet dat je gedacht had in 1 dag een groepskoppeling te doen, want dat is nooit het geval. Koppelen kost tijd, een groepskoppeling duurt eerder weken dan dagen! 

Hier staat meer informatie:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnengroep-koppelen

Link naar bericht
Delen op andere sites

Waarom koppel je er een derde konijn aan? Als ze gelukkig waren samen, dan zou ik dat niet hebben gedaan. Je moet niet stoken in een goed huwelijk. Een trio is minder stabiel dan een duo. Heb je er zomaar een willekeurig konijn bij gezet? Of heb je gekeken dat de karakters bij elkaar passen. Een koppeling duurt sowieso langer dan 1 dag. Zeker een groepskoppeling! Ik ben niet zeker maar als de koppeling niet slaagt kun je ook 2 duo’s hebben.

Edit: lees nu pas de ander reacties, gelijkaardig dus.

aangepast door Punky🐰
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik was echt niet er vanuit gegaan dat het in 1 dag gelukt was hoor. Het bestaand koppeltje en het nieuwe konijntje zitten al een lange tijd naast elkaar in verschillende rennen/hokken. Ze hebben dus al veel aan elkaar kunnen ruiken, en ze hebben elkaar al gezien. Mijn moeder en ik merkten dat ze steeds vaker samen tegen het gaas aan zaten met zn 3en, en wilden kijken of een groepskoppeling zou werken. Qua karakter zou het opzich goed moeten komen aangezien v2 onderdanig is, v1 juist dominant, en het mannetje is eigenlijk beide. Dit klinkt als een domme uitspraak maar ik weet wel hoe mijn konijnen in elkaar zitten. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als je eerste voedster dominant is, is het niet heel gek dat ze nu haar positie verdedigt door naar de tweede voedster uit te vallen.

En doordat je ze een tijdje naast elkaar hebt gehad zonder dat ze bij elkaar konden om de rangorde te bepalen, kan het zijn dat voedster 1 daar gefrustreerd door is geraakt en nu extra de noodzaak voelt om haar positie te verdedigen.

Maar als ze niet vechten (vastbijten, als een bol over de grond rollen, boksen, krijsen) dan heeft het nog wel kans van slagen, dan moet je het gewoon meer tijd geven goed in de gaten houden. En ze nu gewoon op het neutrale terrein bij elkaar houden, zodat ze onderling de rangorde kunnen bepalen. Niet uit elkaar halen dus, anders moeten ze steeds door die eerste fase die het meest stressvol is. 

Als ze wel echt vechten, dan is dit helaas een mislukte koppeling/geen goede match, en moet je gaan nadenken hoe je het gaat oplossen. Voor voedster twee een eigen partner en twee aparte koppels houden met apart verblijf, of voedster 2 afstaan aan een konijnenopvang.

• Bedankt 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .