Ga naar inhoud

Spook heeft vieze onderkant.


Gast

Aanbevolen berichten

  • Reacties 136
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

5 minuten geleden zei Eefje:

Poeh wat lastig hee.. waar doe je nou goed aan he.. 

Ik weet het niet meer. Haar hoofd wil nog zo graag. Maar of haar lijf ook nog wil..? Is haar 2x per dag de stress van het vangen geven wel een Spook-waardig leven bieden? Heeft ze niet onwijs veel ongemak van die gebroken rug en alles wat erbij komt? Is het wel eerlijk om nog te rekken? Maar als ik nu besluit tot euthanasie, ga ik dan niet te snel de handdoek in de ring gooien? Ze eet nog goed, loopt rond, wast zichzelf en Kliko... maar ze is niet meer zindelijk, heeft geen reflexen meer achter, heeft moeite met in het nachthok komen, kan niet haar achterhand schoonhouden, kan alleen maar rechtop liggen (niet op de zij/geen bunnyflop) en zal alleen maar nog verder achteruit gaan. 


Ik vind het echt heel erg moeilijk. Ik wil haar nog niet kwijt, ze is nog zó ontzettend jong... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Herkenbaar, dat soort dilemma's. Ik denk dat elk konijnenbaasje vroeg of laat tegen dat soort lastige keuzes aanloopt. Ik denk dat het per persoon ook heel verschillend is hoe je er in staat. Het is daarom ook heel lastig om er in te adviseren.

 

Ik zou het, als je een goede en fijne dierenarts hebt, ook daar goed mee overleggen. Dat is ook belangrijk omdat dat kan helpen voorkomen dat je enorme spijt en twijfel krijgt nadien, wat je keuze ook is. Als je besluit haar door te laten lopen krijg je soms achteraf "heb ik niet te lang gewacht, had ik haar geen ongemak moeten besparen?" Maar als je besluit tot inslapen heb je soms nog twijfels over dingen die je mogelijk had kunnen proberen om het ongemak te minderen, waarmee ze misschien toch nog een paar fijne maanden zou hebben kunnen leven. Zorg er voor dat je de keuze dus goed geïnformeerd maakt, dat helpt mij tenminste altijd bij mijn eigen gemoedsrust.

 

Hoe dan ook, zoveel pech is ontzettend sneu voor een konijntje. Je wil het liefst dat ze zorgeloos en zonder ongemakken een mooie leeftijd halen. Maar ook mijn ervaring is dat het er soms gewoon niet in zit, en dat ze laten gaan dan de beste keuze is die je kan maken.

 

Sterkte met het maken van de beslissing. Ondertussen blijf ik hier heel hard duimen voor een wondertje ❤️

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer altijd wel in gedachte te houden dat er niet echt zoiets is als te vroeg inslapen. Een konijn leeft in het nu, ze denken niet 'ik had nog zo graag...', 'ik wil nog geen afscheid nemen', ze hebben geen bucket lists die ze af willen werken. Natuurlijk gun je ze een heel lang en heel fijn leven, maar als de kwaliteit van leven dermate ernstig aangetast wordt dat het 'nu' van je konijn niet echt fijn meer is dan moet je helaas keuzes maken. En jouw konijn denkt niet 'ja maar baas, waarom heb je dit of dat niet nog geprobeerd'. Als baasje ben je van jullie tweeën de enige met de hersencapaciteit en het besef om dat soort dingen te overzien. 

 

Dat wil niet zeggen dat zulke dingen makkelijk zijn, integendeel, ik moet deze beslissing helaas vaker nemen dan de gemiddelde mens en elke keer is het een vreselijk dilemma en probeer je toch de uiterste grens tussen zoveel mogelijk proberen, zo lang mogelijk leven én lijden zoveel mogelijk beperken te vinden. Omdat ik weet dat ik elke afweging maak op basis van de informatie die ik op dat moment heb, uit liefde voor het dier, met de allerbeste intenties is het op zich niet zo dat ik vaak echt spijt heb van het moment waarop ik de keuze maak maar ik vraag me wel vaker af of ik te lang door ben gegaan terwijl ik eigenlijk nooit denk: was ik te vroeg?

 

Ik wil niet zeggen dat je haar nu direct moet laten inslapen of zo, natuurlijk niet, maar kijk naar de diagnose en prognose en naar wat je ziet. Is het op dit moment nog de moeite waard om door te gaan, dingen proberen, prima natuurlijk. Maar laat het stukje van te snel de handdoek in de ring gooien los. Het is fijn dat we als mensen die keuze kunnen maken voor onze dieren maar tegelijkertijd ook een enorme verantwoordelijkheid en een flinke last om te dragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is echt heel lastig.. de balans tussen alles eraan doen en op tijd loslaten. Ik heb zelf ook nooit spijt gehad van inslapen, wel zie ik om me heen soms mensen met dieren sukkelen waarvan ik denk: geef dat arme beest alsjeblieft een spuitje. 

Voor mij is de kans op genezing en de mate van ongemak leidend, maar dat is niet altijd goed in te schatten. Soms is het overduidelijk: lijdt en wordt niet beter, dan een spuitje. Maar vaak is het niet zo duidelijk.. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Dollie:

Ik probeer altijd wel in gedachte te houden dat er niet echt zoiets is als te vroeg inslapen.

 

Ik denk (en hoop) dat dit voor het gemiddelde bunnybunch konijnenbaasje helemaal waar is, maar als ik soms van mijn dierenarts hoor voor wat soort kleine, goed behandelbare dingen mensen hun huisdier willen laten inslapen, dan vrees ik dat dit niet voor iedereen op gaat. Maar daar is hier gelukkig helemaal geen sprake van.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden zei Evee:

 

Ik denk (en hoop) dat dit voor het gemiddelde bunnybunch konijnenbaasje helemaal waar is, maar als ik soms van mijn dierenarts hoor voor wat soort kleine, goed behandelbare dingen mensen hun huisdier willen laten inslapen, dan vrees ik dat dit niet voor iedereen op gaat. Maar daar is hier gelukkig helemaal geen sprake van.

 

 

Toch kun je je voor een deel afvragen hoe erg dat voor het dier is. Want ook dan is het dier niet in staat om zich bewust te zijn van wat hij mist, wat had kunnen zijn. 

 

Natuurlijk is dit niet hoe ik met mijn dieren om zou willen gaan, met enige regelmaat vang ik juist dit soort konijnen op om ze wel op te lappen en wel nog dat langere, fijne leven te geven. Maar als het dier dood is dan is het dood, klaar, einde verhaal. Euthanasie is ook medische zorg en als iemand geen zin, tijd, geld (over) heeft voor een behandeling, tja... Uiteraard zitten er grenzen aan, anders kunnen we alle dieren net zo goed gelijk dood maken, kunnen ze ook nooit ziek worden. Een beetje dierenarts euthanaseert ook geen dier dat met een zalfje of een kuurtje weer beter is. Maar in de gevallen die dan bij mij terecht komen moet ik zeggen dat ik de eigenaar vaak wel begrijp, ondanks dat ik een andere keuze daarin maak. Als je objectief kijkt naar de hoeveelheid lijden dat een dier doormaakt heb ik soms meer medelijden met het soort dieren dat Eefje noemt, waarbij met alle liefde van de wereld eindeloos doorbehandeld wordt, dan met dieren die 'te vroeg' sterven om iets relatief simpels omdat hun eigenaar daarin blijkbaar een hele kille berekening kan maken.

 

Misschien niet helemaal de plek om hier teveel op in te gaan verder, want niks van dit alles is hier van toepassing natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het inderdaad goed met je dierenarts bespreken. Die kan de situatie en vooruitzichten van Spook het beste inschatten. Zit je ook altijd ongeveer op 1 lijn met je dierenarts? Dat vind ik altijd zo fijn, dat geeft voor jezelf dan vertrouwen bij het afwegen wat te doen. 

 

Het lijkt me ook lastig dat je niet echt kan zien of ze zelf geplast heeft. Kliko is er natuurlijk ook, en sommige plasjes vallen niet op. Zo te lezen is het je dus ook niet duidelijk of ze soms toch zelf nog plast. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spook laat zich niet meer vangen. Zodra ik een poging doe haar te pakken is ze weg. Vanochtend is het dus ook niet gelukt haar te helpen. Ik ga ook niet meer proberen haar te vangen, ik wil niet dat ze nog banger van mij wordt. Net met het schoonmaken van de ren kwam ze nog wel kijken wat ik aan het doen was, maar zodra ik een beweging in haar richting maakte schoot ze weg. Dat wil ik niet nog erger maken.  
 

Ik heb net de nieuwe, lage, wc in de ren gezet en er lag meteen een plasje in. Spook zat als eerste in de wc. Ik heb dus het idee dat dat plasje van haar was. Misschien had de DA het mis en was het toeval dat ze zo’n volle blaas had? Omdat het met de twee keer dat ik haar gevangen heb ook niet gelukt is om haar te laten plassen... 

 

Ik heb besloten het de komende week of hooguit 2 weken even aan te kijken. Ik zit iedere avond zo’n 30-45 minuten bij ze in de ren dus ik kan goed in de gaten houden wat ze doet. Heb ik het idee dat ze achteruit gaat dan laat ik haar gaan. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pijnstillers geven lukt ook niet bij haar, dat hebben we de vorige keer geprobeerd toen de gebroken rug geconstateerd werd. Op een stukje brood niet, in Olvarit niet, in wat dwangvoer op een lepeltje niet en vangen om het in de bek te spuiten al helemaaaal niet. 
 

Spook is gelukkig helemaal niet eigenzinnig of zo... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat maakt het wel lastiger dan, gezien de hele situatie kan ik me eigenlijk niet zo goed voorstellen dat ze helemaal geen pijn/ongemak heeft. Ik zou nog wel verder gaan met experimenteren, probeer bijvoorbeeld het te mengen met verschillende soorten vruchtensap, geprakt fruit, jam, je hebt van die vitakraft lofty's waar je een klein hoekje af kunt breken dan heb je een hol koekje. Zijn al die dingen gezond, nee, natuurlijk niet maar desperate times... 

 

Wat voor pijnstilling heb je? Carprofen vinden ze niet lekker maar Metacam/novacam vaak wel. Werk ook veel beter. (Carprofen is ook niet meer verkrijgbaar, maar het is al eventjes geleden en ik weet niet wat voor voorraden sommige dierenartsen nog hebben of hadden.)

 

Als ik jou was zou ik verder inderdaad ook stoppen met die blaas leeg (proberen te) drukken, zelfs al zou het wel helpen/werken (wat het klaarblijkelijk niet doet) dan nog wil je niet dat het zo moet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben novacam. Ik zal het morgen eens proberen met jam. Geprakt fruit heb ik ook al geprobeerd, trapte ze ook niet in. Die vitakraft koekjes gaat denk ik ook niet werken, ze is erg kieskeurig met koekjes. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vreemd Noellie ziet haar Novacam echt als snoep uit een spuitje. Ik hoef het maar voor haar neus te houden en ze lebbert het zo op uit het spuitje. Maar lastig idd. Misschien dat ze niet goed of makkelijk bij het toiletje kon komen en nu wel. Is er niks alternatiefs wat eventueel zou kunnen helpen om de zenuwen toch wat te helpen herstellen? Ik zou zeker toch voor een second opinion gaan. Vooral nu je merkt dat ze toch wel haar toiletje opzoekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat vinden de meeste konijnen lekker inderdaad. Lijken dan net junkies 😂 je kunt ook nog sultanas proberen, konijnen van een klant van mij zijn er dol op (tja...)

 

Een second opinion kan natuurlijk geen kwaad, maar ik denk wel dat ook als het misschien niet exact klopt wat jouw dierenarts dacht mbt overloop blaas dat dat niet per se iets veranderd aan de prognose en ernst. Met zo'n breuk (en die diagnose lijkt me overduidelijk correct) is het waarschijnlijk een kwestie van tijd geweest voordat er zulke verschijnselen ontstaan. Het is een wonder dat ze het zo goed gedaan heeft tot nu toe. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rimadyl? Dat is carprofen. Als je dat wel naar binnen krijgt lijkt me een heel prima optie. Ik zou me in dit geval ook niet enorm bekommeren om de dosering, natuurlijk moet je niet tien keer zoveel geven maar als ze met pijnstilling nog kwaliteit van leven heeft dan ben je al verder dan nu. Langere termijn zie je dan wel weer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat klinkt niet bekend. Carprofen heeft ze wel gehad tot het uit de handel was. Volgens mij, maar weet het dus niet 100% zeker, was het tramadol. Het was in ieder geval wel een vrij zware pijnstiller, maar het deed niets extra's voor haar vergeleken met Carprofen en Novacam, dus ik heb het maar vrij kort gebruikt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb alles afgewogen nog een keer en een besluit genomen: dit weekend ga ik haar nog enorm verwennen met haar favoriete hapjes. Maandag maak ik een afspraak om haar in te laten slapen. Haar leven is niet konijn-waardig meer. Als ik eerlijk ben was dat het misschien al niet meer vanaf het moment dat ze haar rug brak. Ik zit nu al te janken verdorie... ze is nog zo jong. En zo’n fijn koppel met Kliko. Voor hem moet ik dan ook weer zo snel mogelijk op zoek naar een nieuw maatje natuurlijk. Niet makkelijk in deze tijd van Corona en asiels met dichte-deuren-beleid... 
Maar goed, eerst het weekend door. En daarna zien we wel waar en hoe snel we Kliko kunnen gaan koppelen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heftig jacintha.. dapper dat je deze beslissing neemt. Ik denk dat ik in jouw geval dezelfde keuze zou maken. Ontzettend verdrietig, je gunt haar nog zoveel mooie jaren.. heel veel sterkte, geef haar maar een paar geweldige dagen nog ❤️❤️❤️💔

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .