Ga naar inhoud

Spook heeft vieze onderkant.


Gast

Aanbevolen berichten

  • Reacties 136
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

3 uur geleden zei Eefje:

Hè jakkes wat een narigheid voor die arme spook... Ze vindt het geen feest om gehanteerd te worden toch? Hoe oud is ze?

Nee, ze is niet het meest tamme konijn op deze aardbol inderdaad. Al was ze vandaag bij de DA ook weer heel braaf en rustig. En liet ze zich vanmiddag ook goed pakken om in de bak te gaan. Dus ik heb hoop. Ik ga het morgenochtend voor het eerst zelf proberen te doen, in het donker is ze altijd erg alert en veel angstiger dus dan ga ik haar niet proberen te vangen. Bovendien heeft de DA haar blaas om 15.30 uur goed kunnen legen. Ik ben erg benieuwd of het lukt morgen. 
 

@Dollie ik zet ze op mijn lijstje. Bedankt voor de tip(s)! 👍🏻😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

A, Albert Heijn heeft die Pampers doekjes in de aanbieding zie ik. 2+2 gratis. Meteen maar even 4 pakjes halen. Kan ze ook mooi gebruiken om vieze honden-oren aan de binnenkant mee schoon te poetsen, dus dubbel winst 😎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag mensen...ik moest mij nog even voorstellenn.Bij deze dan maar.vr middelbare leeftijd haha...kom net kijken hier..ookal eerder aangemeld.

Wat een ellende met konijntjes..

Veel sterkte met hem...

Ik ben geen arts helaas.weet wel dat zieke konijnen er warm bij moeten zitten.

T beste binnen of hok in schuur met extra hooi...als hij niet binnen kan.

Ik vraag mij nu ook af...hoe vaak plast een konijn eigenlijk...?ik let daar zelf niet op..Het leeg maken word dan misschien wel een dagtaak.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden zei KonijnMar:

Ah gossie... Wat een vreselijk nieuws. Heel veel sterkte voor jullie beide!

 

Weet je toevallig hoe ze dit zo (ineens) heeft kunnen krijgen? 

En hoe heeft de dierenarts vast kunnen stellen wat dit is?


Spook heeft afgelopen zomer op een of andere manier haar rug gebroken. Op drie plaatsen. Echt een hele nare breuk, dat ze het overleefd heeft mag een godswonder heten, zeker ook gezien ze verder eigenlijk totaal geen verschijnselen vertoont. Toen ik de foto zag viel letterlijk mijn mond open van verbazing. Het enige wat opviel was dat ze wat scheef zit (niet op de billen maar op een heup) en dat ze wat ‘sloft’ met lopen en niet op de achterpoten staat. Verder merk je echt totaal niks. Geen pijn geeft ze aan, ze eet als een bootwerker, keutelt goed, is actief. 
 

Eergistermiddag, vlak voor ik weg moest, dacht ik dus vanuit mijn ooghoek te zien toen Spook langshuppelde dat ze vies was. Maar ik was al laat voor mijn afspraak omdat de hond weggelopen was, dus ik had haast en bij thuiskomst was het donker. De volgende ochtend heb ik ze met donker eten gegeven en Spook niet gezien, die vindt het niet fijn als ik met hoofdlamp de ren in kom en verstopt zich dan. Ik heb de hele dag op kantoor gezeten tot 15.30 uur. Om 16.00 uur ben ik de ren ingegaan om ze eten te geven en haar onderkant te bevoelen en dat bleek dus inderdaad nat te zijn van de urine. Dierenarts bellen zou avonddienst betekenen en na overleg hier op heg forum besloten dat het geen spoed-spoed was, dus vanmorgen gebeld. Ik kon vanmiddag terecht. De dierenarts heeft gevoeld en zodra ze op haar blaas duwde kwam er een enorme straal urine uit. De halve tafel stond zo’n beetje blank. Er is meteen urineonderzoek gedaan, ze had geen blaasontsteking. 
Ook de reflexen zijn getest. Deze waren minder goed dan toen haar gebroken rug gevonden werd. Conclusie is dus dat er artrose is ontstaan op de plek van de breuk(en) wat de zenuwgeleiding belemmert. Daardoor gaan haar reflexen achteruit en is ook de controle over haar blaas nu aangedaan. Het kan niet meer herstellen, alleen maar verder achteruit gaan. 
 

 @Anoniem anoniem een ziek konijn hoeft niet altijd warm weggezet te worden. Dat ligt ook aan de omstandigheden en wat het konijn precies mankeert. Ik heb niet de mogelijkheden bovendien om haar en haar maatje samen óf binnen te halen óf in de schuur te zetten. De schuur is niet verwarmd en ook maar heel klein, binnen heb ik de ruimte niet en heeft mijn moeder te veel last van haar astma. En ik ga ze toch ook niet weg doen. 
 

Ik weet ook niet hoe vaak een konijn plast per dag. Mijn dierenarts heeft mij de opdracht gegeven 2x daags de blaas te legen, dus dat zal voldoende zijn neem ik aan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei JacinthaBrehler:


Spook heeft afgelopen zomer op een of andere manier haar rug gebroken. Op drie plaatsen. Echt een hele nare breuk, dat ze het overleefd heeft mag een godswonder heten, zeker ook gezien ze verder eigenlijk totaal geen verschijnselen vertoont. Toen ik de foto zag viel letterlijk mijn mond open van verbazing. Het enige wat opviel was dat ze wat scheef zit (niet op de billen maar op een heup) en dat ze wat ‘sloft’ met lopen en niet op de achterpoten staat. Verder merk je echt totaal niks. Geen pijn geeft ze aan, ze eet als een bootwerker, keutelt goed, is actief. 
 

Eergistermiddag, vlak voor ik weg moest, dacht ik dus vanuit mijn ooghoek te zien toen Spook langshuppelde dat ze vies was. Maar ik was al laat voor mijn afspraak omdat de hond weggelopen was, dus ik had haast en bij thuiskomst was het donker. De volgende ochtend heb ik ze met donker eten gegeven en Spook niet gezien, die vindt het niet fijn als ik met hoofdlamp de ren in kom en verstopt zich dan. Ik heb de hele dag op kantoor gezeten tot 15.30 uur. Om 16.00 uur ben ik de ren ingegaan om ze eten te geven en haar onderkant te bevoelen en dat bleek dus inderdaad nat te zijn van de urine. Dierenarts bellen zou avonddienst betekenen en na overleg hier op heg forum besloten dat het geen spoed-spoed was, dus vanmorgen gebeld. Ik kon vanmiddag terecht. De dierenarts heeft gevoeld en zodra ze op haar blaas duwde kwam er een enorme straal urine uit. De halve tafel stond zo’n beetje blank. Er is meteen urineonderzoek gedaan, ze had geen blaasontsteking. 
Ook de reflexen zijn getest. Deze waren minder goed dan toen haar gebroken rug gevonden werd. Conclusie is dus dat er artrose is ontstaan op de plek van de breuk(en) wat de zenuwgeleiding belemmert. Daardoor gaan haar reflexen achteruit en is ook de controle over haar blaas nu aangedaan. Het kan niet meer herstellen, alleen maar verder achteruit gaan. 
 

 @Anoniem anoniem een ziek konijn hoeft niet altijd warm weggezet te worden. Dat ligt ook aan de omstandigheden en wat het konijn precies mankeert. Ik heb niet de mogelijkheden bovendien om haar en haar maatje samen óf binnen te halen óf in de schuur te zetten. De schuur is niet verwarmd en ook maar heel klein, binnen heb ik de ruimte niet en heeft mijn moeder te veel last van haar astma. En ik ga ze toch ook niet weg doen. 
 

Ik weet ook niet hoe vaak een konijn plast per dag. Mijn dierenarts heeft mij de opdracht gegeven 2x daags de blaas te legen, dus dat zal voldoende zijn neem ik aan. 

Ah jeetje heftig verhaal zeg. Krijg er tranen van in mijn ogen ..... arme diertje ....

 

ik zit op het moment ook in een dierenarts traject. Dit omdat mijn konijn ineens veel drinkt en dus ook veel plast. (Laatst 5x in 1,5 uur)

 

vandaar dat ik wel nieuwsgierig was ....

 

heel veel sterkte. Dikke kus aan lieve spook. Zal aan jullie denken ❤️

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei KonijnMar:

Ah jeetje heftig verhaal zeg. Krijg er tranen van in mijn ogen ..... arme diertje ....

 

ik zit op het moment ook in een dierenarts traject. Dit omdat mijn konijn ineens veel drinkt en dus ook veel plast. (Laatst 5x in 1,5 uur)

 

vandaar dat ik wel nieuwsgierig was ....

 

heel veel sterkte. Dikke kus aan lieve spook. Zal aan jullie denken ❤️

Dank je wel. Jij ook veel sterkte ❤️

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, dat is wel heel heftig. Is er gesproken over het gebruik van cisaral? In sommige gevallen wordt dit ook ingezet bij blaasproblematiek. Het zou goed kunnen dat het in dit geval niets doet, omdat er al teveel is beschadigd door haar gebroken rug.

 

Is het gelukt om haar te pakken te krijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Kolino:

Jeetje, dat is wel heel heftig. Is er gesproken over het gebruik van cisaral? In sommige gevallen wordt dit ook ingezet bij blaasproblematiek. Het zou goed kunnen dat het in dit geval niets doet, omdat er al teveel is beschadigd door haar gebroken rug.

 

Is het gelukt om haar te pakken te krijgen?

Ja daar hebben we het over gehad, maar was inderdaad geen optie. 
 

Ik heb haar te pakken gekregen vanmorgen en geprobeerd de blaas te legen. Er lag ook al een hele grote plas in de ren, dus ik had al het vermoeden dat ze het had laten lopen. En inderdaad, er kwam niks uit. Ze was daarna wel erg beledigd en wilde haar snoepje als beloning niet hebben. Ze ging boos achter het hok zitten. Ik hoop dat het eind van de middag weer lukt haar te vangen. 
Ik geef ze eerst eten en ga dan 15 minuten later nog een keer de ren in om haar te pakken en de blaas te legen. Mocht blijken dat ik haar niet meer te pakken krijg draai ik het om, want met etenstijd staat ze altijd voor de deur. Alleen heb ik dan ook een Kliko met voernijd waar ik rekening mee moet houden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

55 minuten geleden zei JacinthaBrehler:

Ja daar hebben we het over gehad, maar was inderdaad geen optie. 
 

Ik heb haar te pakken gekregen vanmorgen en geprobeerd de blaas te legen. Er lag ook al een hele grote plas in de ren, dus ik had al het vermoeden dat ze het had laten lopen. En inderdaad, er kwam niks uit. Ze was daarna wel erg beledigd en wilde haar snoepje als beloning niet hebben. Ze ging boos achter het hok zitten. Ik hoop dat het eind van de middag weer lukt haar te vangen. 
Ik geef ze eerst eten en ga dan 15 minuten later nog een keer de ren in om haar te pakken en de blaas te legen. Mocht blijken dat ik haar niet meer te pakken krijg draai ik het om, want met etenstijd staat ze altijd voor de deur. Alleen heb ik dan ook een Kliko met voernijd waar ik rekening mee moet houden. 


Dan heb je in ieder geval wel een goede dierenarts 🙂 Jammer dat het geen optie is, ik was er al een beetje bang voor.

 

Je kunt ook kliko een klein beetje eten geven en haar in de tussentijd verzorgen en als je daar klaar mee bent pas de rest geven. Je wil natuurlijk geen kliko erbij hebben die in de weg loopt of alles al op heeft voordat spook de kans krijgt om te eten 😅

Succes met vangen!


 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Poe, wat een nare diagnose... Ik wist niet dat ze eerder al haar rug gebroken heeft. Het klinkt wel logisch dat het daarmee te maken heeft. Maar wel zuur zeg (om even een net woord te gebruiken, al dekt dat woord de lading niet). 

 

Een overloopblaas. Is het ook gevaarlijk als zo’n blaas niet leeggedrukt wordt? In de zin van kans op knappen of nierproblemen, blaasontstekingen, enz? Even uit nieuwsgierigheid, want ik snap heus wel dat het sowieso een groot probleem is. Ik kan me voorstellen dat het op den duur ook wel pijnlijk wordt als de blaas alleen maar ‘overloopt’ en nooit leeg is. Het nat zijn van de urine geeft natuurlijk ook grote kans op urinebrand en het is ook koud om nat te zijn.

 

Bálen zeg...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het geeft risico’s. Inderdaad op nierproblemen (de urine kan de nieren in gaan lopen met stuwing tot gevolg) en eerder kans op blaasontsteking. Gelukkig leegt de blaas zich af en toe toch nog spontaan vanzelf, maar ideaal is dat ook niet. 
 

Op dit moment zit ze op een onmogelijke plek en krijg ik haar dus niet te pakken. Ze steekt ook nog nét haar middelvinger niet naar me op. Zucht... ik wil alleen maar helpen 😔

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik heb haar gevangen, maar weer geen plas. Ik vraag me nu af of ik het wel goed doe. Volgens mij doe ik het zelfde als de DA gister deed, maar dan zou er toch een plas uit moeten komen nu... Vanochtend lag er een plas in de ren dus toen was ze denk ik net geweest, maar nu heb ik niks zien liggen... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me lastig joh, bah.. ik weet niet hoe het met die van jou zit, maar de mijne voeren de hele middag geen bal uit. Alleen Gijs eet tussendoor wat hooi. Drinken zie ik ze overdag nooit doen. Misschien zit er nu inderdaad niks in haar blaas als ze geen groenten of water heeft gehad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Eefje ik weet ook niet of ze overdag drinkt inderdaad. Gister waren we om 15.15 uur bij de DA en toen had ze wel een hele volle blaas. 
Spook vond het he-le-maal niks om gevangen te worden, boven de wc gezet te worden en dat ik op haar zat te duwen. Toen ik haar ving probeerde ze ook echt uit alle macht te ontsnappen, zo zielig 😔. En zodra ik haar weer liet gaan liep ze zo hard als dat haar lijfje het toe liet van mij weg. Ik ben zó bang dat ze bij het proberen te vluchten een verkeerde beweging maakt en opnieuw haar rug breekt... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .