Ga naar inhoud

Konijn niet (meer) zindelijk


Jacqueline Van De Haar

Aanbevolen berichten

Ik heb in juli mijn rammelaar verloren door ziekte na 5 jaar. Mijn voedster Vinjo (3 jaar) heb ik eind augustus gekoppeld aan een gecastreerde rammelaar Finley (nu ruim 6 maanden oud). Koppelen ging kort ff heftig maar daarna snel goed. Ook nu gaat het samen heel goed en liggen ze veel bij elkaar, al wil Finley wel vaak Vinjo berijden, maar dat laat ze niet toe. Ze zitten samen binnen. Ze hebben een hok in de bijkeuken en de geheel bijkeuken ook vrij te lopen. Daarnaast mogen ze het huis door als we thuis zijn. In het begin ging het goed met zindelijk zijn, nu plast Finley standaard in 2 andere hoeken van het hok (lees bijkeuken). Op die plekken heb ik een extra poepbak gezet, maar daar plast en poept ie dan soms wel in, maar veel er ook weer naast. Ik heb het idee dat het alsnog territoriaal gedrag is (want ook Vinjo plast en poept op de extra bakken i.p.v. de originele bak). Toch is Finley wel al geholpen, dus dan zou het geen territoriaal gedrag meer moeten zijn?  Ik heb van alles geprobeerd, inclusief die hoeken een tijdje af te schermen, continu schoonmaken, keutel en plas in de extra poepbakken gooien. Ik heb geen idee wat ik nog kan doen, maar gezien de omstandigheden twijfel ik oprecht of ik het mannetje ga omwisselen in de opvang (mijn konijnen mogen vrij rondlopen in huis maar dat gaat dus nu ook niet, dit speelt met nog andere privé omstandigheden mee in deze keuze), maar het omwisselen wil ik echt als allerlaatste stap doen... wie heeft er toch nog tips??? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt idd kans dat je ram na de puberteit dat minder gaat doen. 

Je kunt ook een konijnendeskundige raadplegen. Bijv. Bernice Muntz, een telefonisch consult kost €25,- en daarna krijg je nog per e-mail ondersteuning. 

Ik heb haar ook een keer ingeschakeld met een (ander) probleem met mijn ram. 

Dan krijg je echt heel gericht tips en adviezen die van toepassing zijn op jouw situatie. Ze werkt heel praktisch gericht en je kunt daar dan meteen mee aan de slag. Belangrijk is dat het geen gewoonte wordt voor hem. Anders blijft het doen, ook als hij uit de puberteit komt. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-11-2020 at 21:05 zei Marjoleink:

Hij is waarschijnlijk in de puberteit,  dus waarschijnlijk is het daarna over. Moet je wel een half jaartje geduld hebben.

Wisselen van ruimte kan meehelpen om territoriaal gedrag uit te lokken dus als je bijkeuken groot genoeg is helpt het misschien om ze daar te laten.

 

Dank je wel Marjolein  voor je reactie.  

aangepast door Jacqueline Van De Haar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-11-2020 at 00:22 zei Mira11:

Je hebt idd kans dat je ram na de puberteit dat minder gaat doen. 

Je kunt ook een konijnendeskundige raadplegen. Bijv. Bernice Muntz, een telefonisch consult kost €25,- en daarna krijg je nog per e-mail ondersteuning. 

Ik heb haar ook een keer ingeschakeld met een (ander) probleem met mijn ram. 

Dan krijg je echt heel gericht tips en adviezen die van toepassing zijn op jouw situatie. Ze werkt heel praktisch gericht en je kunt daar dan meteen mee aan de slag. Belangrijk is dat het geen gewoonte wordt voor hem. Anders blijft het doen, ook als hij uit de puberteit komt. 

 

Dank je wel Mira 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Op 5-11-2020 at 18:50 zei Evee:

Heb je de informatie over zindelijkheid hier op de website al gelezen?

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-zindelijk-maken

 

Zitten ze buiten of in huis? Als het in huis is, staan hier misschien ook nog wel tips in:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/binnenkonijnen-konijnen-houden-in-huis

 

Jazeker! Daar was ik mee begonnen, maar krijg het dus niet voor elkaar ze nu terug te brengen naar 1 bak..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10-11-2020 at 17:58 zei KonijnMar:

Zijn er verder geen klachten? Plotseling zindelijkheid verliezen kan ook een onderliggende oorzaak hebben bijvoorbeeld pijn of ziekte.

Vooral ook op drinkgedrag letten. (Extra veel of juist heel weinig).

Hoeft natuurlijk niet zo te zijn maar hou ze altijd goed in de gaten.

 

Ja goed en terecht punt, helaas uit ervaring met een ziek konijn meegemaakt. Idd op gelet en alles verder naar omstandigheden goed. 

Het gaat ondertussen al beter (niet meer elke dag ernaast) maar het is nog niet goed genoeg om de extra bakken weg te halen (originele bak staat echt vlakbij.. 😞

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei Jacqueline Van De Haar:

 

Ja goed en terecht punt, helaas uit ervaring met een ziek konijn meegemaakt. Idd op gelet en alles verder naar omstandigheden goed. 

Het gaat ondertussen al beter (niet meer elke dag ernaast) maar het is nog niet goed genoeg om de extra bakken weg te halen (originele bak staat echt vlakbij.. 😞

He wat vervelend dat het nog niet helemaal normaal weer is. 
Goed dat je het in de gaten houd ☺️  
 

Misschien tijd in een ren binnen houden? Heb ik met mijn jonge voedster nu eerst ook. In principe begin je dan weer “opnieuw” met zindelijk maken. 
In een kleinere ruimte gaan ze eerder naar hun toilet omdat het dichterbij is. En is makkelijker met schoon houden. 
 

succes 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen heb ik een jaar en 3 maanden. Ze zitten samen in een buitenhok. Een kippenhok waarin beneden zand is en de toilet en boven slaapgedeelte met etensbak. Nu sinds een paar weken drinken ze veel en moeten we het toilet vaker schoon maken. Daarnaast poepen en plassen ze nu ook boven. Iemand een tip om ze weer zindelijk te krijgen?

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Sandra Rijnders-Gielen:

Mijn konijnen heb ik een jaar en 3 maanden. Ze zitten samen in een buitenhok. Een kippenhok waarin beneden zand is en de toilet en boven slaapgedeelte met etensbak. Nu sinds een paar weken drinken ze veel en moeten we het toilet vaker schoon maken. Daarnaast poepen en plassen ze nu ook boven. Iemand een tip om ze weer zindelijk te krijgen?

Lastig, mijne doen hun behoeftes altijd boven in het nachthok. Konijnen houden vaak van ergens aan knabbelen als ze hun behoefte doen, zoals hooi eten. Ligt er beneden bij hun toilet wel wat? Want misschien daar niet, en boven wel... Dan vinden ze het fijner om boven te doen misschien?

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .