Spring naar bijdragen
Evee

Slowchat paardentopic

Recommended Posts

1 uur geleden zei Nina en Hazel:

Lijkt me zeker verstandig! Wat een mooie leeftijd. Onze lease pony is nog jong en ondeugend. Ook een leuke fase hoor, maar heb altijd wel een zwak voor het wat oudere paard. We gaan bijna elk jaar langs een rusthuis voor paarden. Kan uren genieten van de "oudjes" 😍  

Laat het mijn merrie niet horen hoor! Die vindt zichzelf zeker nog niet oud, haha. 

Maar het is wel een hele verademing om met haar te werken nadat ik haar zoon in handen heb gehad. Dat is zo'n stuiterbal en mijn merrie is echt de rust zelve. 

@trekkies ja dat kan prima. Maar zorg er dan wel voor dat ze altijd met minimaal 2 staan, en liefst zoveel mogelijk in de wei/paddock. Mijn Shetlanders wandel ik heeeeel veel mee. Goed voor mij, goed voor hun, en we vinden het allemaal leuk.

Wat betreft het leuk vinden om op de rug te zitten, tja. Het is iets waar je ze aan laat wennen. Er zijn er maar heel weinig die het van begin af aan absoluut geen probleem vinden. Maar die hebben vaak ook al een hele goede basistraining gehad. Van nature is er geen enkel paard wat vanuit het niets iemand op de rug gaat accepteren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Evee:

Ik kwam dit nieuwsbericht tegen, wie komt er nou in hemelsnaam op het idee om elektrische sporen te maken of te gebruiken??? 

https://www.horses.nl/organisaties/fei/andrew-kocher-voorlopig-geschorst-vanwege-gebruik-elektrische-sporen/

het is gewoon dierenmishandeling ik rijd zelf al 5,5 jaar en ik gebruik nooit sporen en heb het ook nooit nodig gehad 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

bedank ripley ,

ik ging voor corona regelmatig naar de kinderboererij van het terieverenhof  ( is niet ver waar in in deurne antwerpen )

en er zijn verschilende paarden die ik streeld  en meestal op de de flank van de nek maar als  ik dan stop begin het soms te paard te hinike of roepen ( ik ken de term niet ) en dan ga ik meestal terug voor en kwatiertje ( eten geef ik nooit ik ga er van uit dat die dieren daar de juiste voeding krijgen ).

maar ik vind het fijn te horen dat het paard er van geniet gestreeld te worden .

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh dat doen ze zeker. Ik heb een ruin en die vindt het heerlijk als je bij hem komt liggen als hij op de grond ligt te slapen. Let er wel op dat dit uitzonderingen zijn, de meesten zijn niet zo knuffelig.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-10-2020 at 23:10 zei trekkies:

ik weet niks van paarden .

daarom deze vragen uit nieuwschierigheid , 

vind paarden het fijn als je op hun rug zit ?

en kun je een paar houden zoals bv en hond , ik bedoel hiermee in de wei zetten , wandelen met en zachte koort rond de nek , knuffelen en spelekes doen .

Je kunt wel een touw rondt de nek doen, maar dan ontsnappen ze ook gemakkelijker. Het is fijner voor jou en voor het paard als je ze gewoon een halster aan doet met daaraan een halstertouw.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 31-10-2020 at 14:34 zei Ripley:

Oh dat doen ze zeker. Ik heb een ruin en die vindt het heerlijk als je bij hem komt liggen als hij op de grond ligt te slapen. Let er wel op dat dit uitzonderingen zijn, de meesten zijn niet zo knuffelig.

ik ken juist heeeel veel paarden die dat leuk vinden. Hoeveel paarden heb je?

bewerkt door Punky🐰

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 31-10-2020 at 10:12 zei WinnyEilish❤️:

het is gewoon dierenmishandeling ik rijd zelf al 5,5 jaar en ik gebruik nooit sporen en heb het ook nooit nodig gehad 

Zo denk ik er ook over. Er is maar 1 juist woord voor, zielig!

Het blijven nog steeds beesten, geen speelgoed. En ze mogen toch nog steeds paard zijn, die hebben daar wel recht op hoor! Ongelooflijk! Vreselijk!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hebben jullie eigen paarden? Verzorgpaarden? Of rijden jullie bij een manege?

Ik rij op het moment niet meer zelf paard, daar ben ik een jaar of 6 geleden mee gestopt omdat ik er simpelweg niet de energie meer voor over heb. Af en toe in vakanties of incidenteel doe ik nog wel eens een ritje ergens.

En ik doe vrijwilligerswerk bij een stichting die huifbedritten verzorgt voor mensen met een beperking. Dat ligt op het moment wel helemaal stil door corona, helaas. 

Deze stichting:

https://www.huifbedrijdendebevelanden.nl/

En dit is de stalhouderij waar de paarden van zijn, mocht je ooit aan deze kant op vakantie komen, kan ik je een buitenrit op één van de fjorden over het eiland zeker aanraden 😉 https://stalhouderijdekok.wordpress.com/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb er op het moment 3, 2 ruinen en een merrie. Ze staan wel in Nederland dus ik zie ze eigenlijk niet meer. Voor ik naar Canada ging stonden ze bij mij aan huis, nu zorgt mijn zus voor ze. 

Hier in Canada help ik iemand met de verzorging en bijrijden van een vijftal Paso Fino's. Dat is echt helemaal geweldig.

Maar voor mezelf in de toekomst heb ik liever een Quarter Horse of een Paint waar ik af en toe eens een reining en horsemanship wedstrijd mee kan doen. En ja, dan rij ik dus wel met sporen. Maar het met sporen rijden en hoe en of je ze gebruikt zijn 2 verschillende dingen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb 2 paarden (of ja, D-pony's). Arabische volbloedjes 🙂 Beide merries, Angel van 11 jaar oud (ik heb haar nu 4 jaar) en Najla van 6 jaar (haar heb ik 2 jaar). Moeder en dochter toevallig, (of nouja, dat wist ik natuurlijk al toen ik Najla kocht), maar niet zelf gefokt. Angel is fokmerrie geweest en manegepony, en bij mij hoeft ze helemaal niets meer. Ik rijd ook niet meer. Najla ligt in haar ontwikkeling wat achter waardoor zij nog niet ingereden is. Wie weet, maar met haar doe ik ook rustig aan!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

We hadden tot voor kort een lieve, maar heerlijk eigenwijze lease pony, maar hebben het contract tijdelijk gestopt i.v.m. corona. Mijn dochter heeft nu "gewoon" rijles. Zelf rijd ik al een aantal jaar niet meer vanwege een ongeluk. Heb het in de tussentijd wel weer geprobeerd op te pikken, maar kon daarna wekenlang niks meer door de klachten. Heb de afgelopen tijd verder gewerkt aan m'n herstel en zou eventueel weer kunnen rijden. Maar omdat er een kans is voor een terugval (en dus ook weer de behoefte aan intensieve therapie), heb ik besloten om de proefrit pas te doen zodra corona weer wat minder speelt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 5-11-2020 at 00:10 zei Deeskuh88:

Ik heb 2 paarden (of ja, D-pony's). Arabische volbloedjes 🙂 Beide merries, Angel van 11 jaar oud (ik heb haar nu 4 jaar) en Najla van 6 jaar (haar heb ik 2 jaar). Moeder en dochter toevallig, (of nouja, dat wist ik natuurlijk al toen ik Najla kocht), maar niet zelf gefokt. Angel is fokmerrie geweest en manegepony, en bij mij hoeft ze helemaal niets meer. Ik rijd ook niet meer. Najla ligt in haar ontwikkeling wat achter waardoor zij nog niet ingereden is. Wie weet, maar met haar doe ik ook rustig aan!

Het is toch sowieso pas vanaf 7 jaar echt verantwoord om een paard in te rijden ivm iets wat moet sluiten in de ruggenwervels?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daar zijn de meningen over verdeeld.

Naar mijn mening is het beter om een jong paard al licht te belasten ook tijdens de groei (vanaf 3 jaar dus), om het lichaam sterker te laten worden.

Ik ken een Fjordenmerrie die op haar 9e uit een natuurgebied gehaald is, en na 2 jaar recreatief boscrossen (buitenrijden in de bossen dus) is ze nu echt helemaal kapot. Haar pezen in alle 4 haar benen zijn overbelast. Na 2 jaar!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is wel bizar snel! Tenzij er iemand van meer dan 100kg op gereden heeft. Zie ik toch te vaak gebeuren, mensen met flink overgewicht op een paard, echt niet goed voor ze 🙁.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nope. Paardje werd echt in een paradijsje gehouden en alleen maar door lichte mensen gereden. Paar keer per week een bosrit. Echt ontzettend apart.

Ik heb ook eens een Haflinger verzorgd/gereden die een enorm doorgezakt rug had. Beestje was op 2,5 ingereden en dat was voor hem duidelijk veel te vroeg geweest. Die rug zag er echt heel eng uit, echt een soort diepe kronkel op de plek waar je op zijn rug zit.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach wat sneu, had hij er veel last van?

Ik heb vroeger veel jonge paarden ingereden voor een handelaar. Hij kocht ze als ze een jaar of twee, tweeënhalf waren. Meestal paarden die echt niks gewend waren, want die kon hij goedkoop kopen. Dan ging ik er mee aan de slag. Vaak waren ze erg op hun hoede voor mensen, dus was ik eerst een half jaar bezig voordat ze naar me toe kwamen, ik ze kon borstelen en een stukje met ze wandelen. Van daaruit verkeersmak maken, zadelmak, longeren en dan pas inrijden. Ik deed alleen de basis, halt, stap, draf, galop en wendingen, korte oefenmomenten waarin ik er nooit lang op zat. Als die basis er in zat werden ze weer doorverkocht, met uitzondering van mijn lieveling, dat was een hengst, dus daar had hij natuurlijk ook wat aan. Ik ben wel benieuwd waar al die lieverds terecht zijn gekomen, ik hoop dat ze mooie huisjes hebben gekregen..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zelf vind vanaf oudere leeftijd persoonlijk wel beter. Al is dat ook sterk rasafhankelijk. Bij het ene ras sluiten de groeischijven eerder dan bij het andere ras. Arabische volbloedjes zijn daarin weer wat later. Angel was 2 toen ze de eerste keer gedekt is, en 5 toen ze werd ingereden. Die had op jonge leeftijd al een behoorlijke carrière achter 'de rug' (geen bewuste woordspeling). Als je haar rug ziet, word je daar echt niet vrolijk van...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Eefje en of hij er last van had. Dat was echt zo'n rug daar ga je met je gezonde verstand echt niet op zitten. Ik heb er spijt van dat ik er nooit een foto van gemaakt heb, want het zou best een goede referentie geweest zijn voor sommige mensen.

Anyway, het is natuurlijk heel erg paard-afhankelijk. Binnen rassen ook. Ik ken Quarters die met 2 eruit zien alsof ze 3 jaar ouder zijn, maar ook die er op die leeftijd uitzien als een jaarling. Daarnaast speelt het mentale deel ook enorm mee. Lichamelijk kunnen ze eraan toe zijn, maar als dat mentaal echt nog niet gaat kun je nog steeds niks. Mijn jongste ruintje is daar een voorbeeld van, daar zijn we wel mee begonnen toen hij 3,5 was maar hij was er mentaal echt nog niet klaar voor. Die hebben we na de basis weer weggezet en een paar jaar laten staan. Toen hij 6 was hebben we hem weer opgepakt en toen ging het prima. Maar hij is wel echt een laatbloeier hoor...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites