Spring naar bijdragen
Evee

Slowchat paardentopic

Recommended Posts

Een algemeen topic voor alles wat over paarden gaat. Voor als je een nieuwsberichten wil delen, een leuke foto, wat wil vertellen of vragen, maar het niet de moeite lijkt er een eigen topic voor te openen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor veel dieren wordt elektriciteit gebruikt om te "trainen", "opvoeden", "africhten". Het is minstens een teken van verwerpelijke luiheid, gebrek aan inlevingsvermogen wat het gevolg is voor het dier en onwetendheid/ontkenning van de mensen die ermee werken van hoe mensen en dieren leren. Als je kijkt hoeveel advertenties er op Marktplaats staan voor die schok-halsbanden voor honden.....terwijl het in Nederland hartstikke verboden is, geen uitzonderingen meer voor "deskundigen" die er tot dit jaar wel mee mochten "werken". Vee wordt ook "begeleid" met een stroomstok, olifanten worden "gebroken" met behulp van stroomstokken....😡

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wauw. Nooit geweten dat die dingen bestonden.

Hier in Canada heb ik trouwens wel 1 goede toepassing van een elektrische halsband voor honden gevonden: bij de jacht. Hier wordt voornamelijk gejaagd in hele dichte uitgestrekte bossen. Vaak wordt de halsband dan toegepast om de hond uit zijn focus te halen. Ik sprak vorige week mijn collega hierover, die zei dat hij al meerdere honden kwijt was geraakt als hij de band niet gebruikt. Ze gaan dan te ver en kunnen de weg terug niet meer vinden.

Verder is voor mij de enige juiste toepassing van stroom en dieren het binnen een omheining houden van de dieren. Anders niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Evee:

Ik kwam dit nieuwsbericht tegen, wie komt er nou in hemelsnaam op het idee om elektrische sporen te maken of te gebruiken??? 

https://www.horses.nl/organisaties/fei/andrew-kocher-voorlopig-geschorst-vanwege-gebruik-elektrische-sporen/

Onvoorstelbaar! En dat met zo'n gevoelig dier 😢

Op onze manege wordt geen gebruik gemaakt van hulpmiddelen als sporen. Laat staan elektrische! Rijden zonder druk of dwang verbetert mijn inziens niet alleen de band met een dier (begrip ontwikkelen waarom het dier zich zo gedraagt), maar geeft ook het ultieme gevoel van samenwerken als het paard wel reageert op jouw aanwijzingen. Helaas worden andere methodes nog niet officieel toegelaten in de paardensport... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei Ripley:

Wauw. Nooit geweten dat die dingen bestonden.

Hier in Canada heb ik trouwens wel 1 goede toepassing van een elektrische halsband voor honden gevonden: bij de jacht. Hier wordt voornamelijk gejaagd in hele dichte uitgestrekte bossen. Vaak wordt de halsband dan toegepast om de hond uit zijn focus te halen. Ik sprak vorige week mijn collega hierover, die zei dat hij al meerdere honden kwijt was geraakt als hij de band niet gebruikt. Ze gaan dan te ver en kunnen de weg terug niet meer vinden.

Verder is voor mij de enige juiste toepassing van stroom en dieren het binnen een omheining houden van de dieren. Anders niet.

Heel simpel: de jager heeft de hond niet als hond maar als "instrument" om een doel te bereiken waar hij/zij zelf niet toe in staat is. De vraag is of je een hond zo moet fokken dat hij/zij niet meer "aanspreekbaar"/ te bereiken is. Eerst fok je de hond dusdanig dat hij/zij niets meer hoort of ziet dan hetgeen waar hij/zij op jaagt en vervolgens vindt men het lastig/ongewenst dat de hond dit gedrag vertoont en moet er een stroomstoot op gezet worden!? Het is geen keuze van de hond om niet te reageren op de eigenaar, het beest is zo gefokt, het kan niet anders. 

Net als met bijvoorbeeld Border Collies: eerst fokt men de "rem" die elk dier genetisch heeft eruit, omdat het wel handig is voor de mens als de hond de hele dag met de schapen bezig kan zijn waar in een natuurlijke omgeving nooit of te nimmer sprake van is en vervolgens worden de honden die als huishond gehouden worden massaal herplaatst, omdat ze de hele dag bezig zijn en zijn de honden die bij de kudde werken al vroeg helemaal "op"?! 

N.B. wij hebben zelf een paar Border Collies en die zijn altijd "bereikbaar"/terug te roepen, omdat ze net zoveel "rust" per etmaal krijgen als onze "normale" honden. Rust in hun lijf en in hun koppies, geen torenhoog adrenaline-niveau waar ze alleen maar last van hebben. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oke, dat is waar.

Maar ik zie weldegelijk het nut in van werkhonden. Dat soort type honden (in dit voorbeeld border collies) zijn ook gewoon niet geschikt om als huishond gehouden te worden. Heel eenvoudig.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is in de paardensport verplicht om met sommige "hulpmiddelen" te rijden. Wil je dressuurwedstrijden rijden dan hoef je niet aan te komen met een country-stijl van signalen aan je paard geven bijvoorbeeld. Rijd je in de hogere klasse dan is het bijv. verplicht om met een "stang en trens" en sporen te rijden, terwijl je eigenlijk zou verwachten dat je paard en jij in de hogere klasse veel meer kunnen en weten van elkaar om met minder hulpen toe te kunnen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oke, check. Stang en trens vind ik inderdaad ook niet helemaal geslaagd.

Maar ik rij zelf bijvoorbeeld western en dan is een scharenbit echt wel handig. Op een snaffle (trensje) komt het sturen op 1 hand niet goed door. De shanks zijn echter wel altijd een gevorderd onderdeel, je begint altijd op snaffle. En als je een heel gevoelig paard hebt kun je die altijd op snaffle blijven rijden (maar ook hier geldt, tot een bepaald niveau).

Ik rij zelf ook vaak met sporen, maar dat wil niet zeggen dat ik ze ook gebruik. De juiste volgorde blijft altijd eerst vragen met de kuit en bij geen reactie komen de sporen aan de beurt. Maar ook daarbij geldt dat minimale druk voldoende moet zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Ripley:

Oke, dat is waar.

Maar ik zie weldegelijk het nut in van werkhonden. Dat soort type honden (in dit voorbeeld border collies) zijn ook gewoon niet geschikt om als huishond gehouden te worden. Heel eenvoudig.

Het zijn instrumenten geworden en geen honden (dus levende wezens) meer, dat staat mij tegen, heel erg tegen. Heel eenvoudig. Een hond is een groepsdier, een samenwerker dus alles wat men er in of uit fokt waar dat mee in strijd is, is immoreel. Men haalt het eigene van in dit geval een hond weg en dat is slecht voor de hond. Het is namelijk geen keuze van het beest om zichzelf te slopen door de hele dag wakker te zijn en achter schapen aan te rennen en met 7-8 jaar volledig "op" te zijn, wij fokken dieren zo dat er eigenschappen ontstaan die WIJ willen, maar waar het dier niet beter van wordt. Wij kunnen geen maat houden en willen alleen maar meer en meer en meer....en als we het dier niet meer door onze eigen stomme schuld "onder controle" kunnen houden, gooien we er zwaarder geschut tegenaan. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Ripley:

Hoe bedoel je dat, @Nina en Hazel?

Welke andere methodes worden nog niet toegelaten?

Denk inderdaad aan het niet gebruiken van hulpmiddelen. En bij ons wordt er gewerkt vanuit centered riding en klassieke rijkunst. Helaas kunnen we hiermee niet deelnemen aan wedstrijden buiten de manege.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Nina en Hazel:

Denk inderdaad aan het niet gebruiken van hulpmiddelen. En bij ons wordt er gewerkt vanuit centered riding en klassieke rijkunst. Helaas kunnen we hiermee niet deelnemen aan wedstrijden buiten de manege.

Is een hulpmiddel in dit geval dan ook een bit in het algemeen? Of een boomzadel ipv boomloos?

Gewoon nieuwsgierig hoor.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei JokeC:

Het zijn instrumenten geworden en geen honden (dus levende wezens) meer, dat staat mij tegen, heel erg tegen. Heel eenvoudig. Een hond is een groepsdier, een samenwerker dus alles wat men er in of uit fokt waar dat mee in strijd is, is immoreel. Men haalt het eigene van in dit geval een hond weg en dat is slecht voor de hond. Het is namelijk geen keuze van het beest om zichzelf te slopen door de hele dag wakker te zijn en achter schapen aan te rennen en met 7-8 jaar volledig "op" te zijn, wij fokken dieren zo dat er eigenschappen ontstaan die WIJ willen, maar waar het dier niet beter van wordt. Wij kunnen geen maat houden en willen alleen maar meer en meer en meer....en als we het dier niet meer door onze eigen stomme schuld "onder controle" kunnen houden, gooien we er zwaarder geschut tegenaan. 

Oke, maar dan kun je ook zeggen dat konijnen houden niet natuurlijk is. Want zelfs met 2 m2 per konijn kom je bij lange na niet bij het oppervlak wat ze in het wild hebben. 

Nog even daargelaten dat ook konijnen ver doorgefokt zijn (enorme lange oren bij sommige rassen, langharige rassen, te kleine dwergrassen).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Ripley:

Is een hulpmiddel in dit geval dan ook een bit in het algemeen? Of een boomzadel ipv boomloos?

Gewoon nieuwsgierig hoor.

Met hulpmiddelen bedoel ik inderdaad ook bitloos en boomloos.   

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Nina en Hazel:

Met hulpmiddelen bedoel ik inderdaad ook bitloos en boomloos.   

Goed. Dan heb ik een mooi voorbeeld voor je.

Ik heb een ruin van nu 11 jaar die absoluut niet geschikt is voor bitloos. Diverse hoofdstellen geprobeerd, maar nergens is de release goed genoeg voor hem. Of de signalen zijn niet duidelijk genoeg voor hem. Hij wordt enorm gefrustreerd. 

Als ik er een simpel trensje inleg, is ineens alle rust terug en kun je er een kind op weg laten rijden. Waarom? Omdat als je het bit loslaat, de druk ook gelijk helemaal weg is. En dat is de beloning/bevestiging die hij nodig heeft.

Is het dan per definitie vriendelijker om bitloos te rijden? Voor deze ruin in mijn ogen absoluut niet.

Boomloos evenzo. Ik heb een Tinker bijgereden die uiteindelijk de rug kapot had door een boomloos zadel. De drukverdeling van dat specifieke zadel was zo beroerd dat er van drukverdeling geen sprake was. Dan is een goed passend boomzadel absoluut een betere optie dan boomloos. Dit geldt voor heel veel paarden met een holle rug, overigens.

bewerkt door Ripley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, daar heb je helemaal gelijk in, Ripley! Het blijft een moeilijke kwestie met dieren houden. Alles is onnatuurlijk voor de dieren als ze als huisdier of weidedier of staldier etc. gehouden worden. En wanneer lijdt een dier niet aan het leven bij mensen? Ook al is het geen natuurlijk leven dan denk ik toch dat je een dier zo kunt houden dat het blij en gezond is/blijft zo lang mogelijk. Maar niet elk dier is daar geschikt voor natuurlijk. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt hoor. En ik ben niet tegen jullie, ik vind de discussie alleen interessant 😉

Ik heb zelf ook konijnen (anders was ik hier niet) maar ik zou bijvoorbeeld nooit een hond in huis nemen wat te ver doorgefokt is, of dat nou in uiterlijk of gedrag is. Tenzij ik in de toekomst nog eens schapen of vee heb waar een Border Collie weldegelijk van pas komt. Maar als huishond is dat echt een no-go.

En wat betreft de paarden, mijn merrie loopt wel gewoon bitloos maar voor de slee met een stangbit. Mijns insziens moet een paard nergens verzet bieden. Als het dat wel doet, is het middel voor dat dier niet geschikt. Want ja, een bitloos hoofdstel is ook een hulpmiddel. Paarden zijn nou eenmaal niet geboren met een zadel, hoofdstel of halsring.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Ripley:

Goed. Dan heb ik een mooi voorbeeld voor je.

Ik heb een ruin van nu 11 jaar die absoluut niet geschikt is voor bitloos. Diverse hoofdstellen geprobeerd, maar nergens is de release goed genoeg voor hem. Of de signalen zijn niet duidelijk genoeg voor hem. Hij wordt enorm gefrustreerd. 

Als ik er een simpel trensje inleg, is ineens alle rust terug en kun je er een kind op weg laten rijden. Waarom? Omdat als je het bit loslaat, de druk ook gelijk helemaal weg is. En dat is de beloning/bevestiging die hij nodig heeft.

Is het dan per definitie vriendelijker om bitloos te rijden? Voor deze ruin in mijn ogen absoluut niet.

Boomloos evenzo. Ik heb een Tinker bijgereden die uiteindelijk de rug kapot had door een boomloos zadel. De drukverdeling van dat specifieke zadel was zo beroerd dat er van drukverdeling geen sprake was. Dan is een goed passend boomzadel absoluut een betere optie dan boomloos. Dit geldt voor heel veel paarden met een holle rug, overigens.

Ik ben niet iemand van de 'one size fits all' (integendeel!). Uiteraard moet je altijd kijken naar wat er bij het individu past, of het nu mens of dier is. Dat neemt niet weg dat er wat mij betreft meer diversiteit mag komen in de sport en dat er zo nu en dan best kritisch gekeken mag worden naar wat de norm is. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eens! En daar zie je gelukkig wel wat ontwikkelingen in komen in de loop der jaren.

Zo kon mijn merrie bij het stamboek nooit meedoen aan de proefjes onder het zadel, omdat bitloos in die tijd nog niet toegestaan was. Maar wij hadden net een ongeluk gehad met de wagen waardoor ze op dat moment geen bit accepteerde. Ontzettend jammer, want zo kon ze bepaalde premies niet halen en hebben we daarom geen veulens meer met haar gefokt.

Inmiddels accepteert ze het bit weer (11 jaar verder) maar is ze nu te oud voor dat soort grappen.

bewerkt door Ripley

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Ripley:

Eens! En daar zie je gelukkig wel wat ontwikkelingen in komen in de loop der jaren.

Zo kon mijn merrie bij het stamboek nooit meedoen aan de proefjes onder het zadel, omdat bitloos in die tijd nog niet toegestaan was. Maar wij hadden net een ongeluk gehad met de wagen waardoor ze op dat moment geen bit accepteerde. Ontzettend jammer, want zo kon ze bepaalde premies niet halen en hebben we daarom geen veulens meer met haar gefokt.

Inmiddels accepteert ze het bit weer (11 jaar verder) maar is ze nu te oud voor dat soort grappen.

Dat gevoel heb ik ook wel dat er ontwikkeling in zit en ook dat er steeds meer animo voor is. Hoe oud is je merrie nu? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze is 20. Theoretisch kan het dan nog steeds prima, ook het fokken, maar ze heeft PPID en ik wil niet het risico lopen zoiets door te fokken (erfelijkheid is niet aangetoond maar de ziekte is nog zo onbekend).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lijkt me zeker verstandig! Wat een mooie leeftijd. Onze lease pony is nog jong en ondeugend. Ook een leuke fase hoor, maar heb altijd wel een zwak voor het wat oudere paard. We gaan bijna elk jaar langs een rusthuis voor paarden. Kan uren genieten van de "oudjes" 😍  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik weet niks van paarden .

daarom deze vragen uit nieuwschierigheid , 

vind paarden het fijn als je op hun rug zit ?

en kun je een paar houden zoals bv en hond , ik bedoel hiermee in de wei zetten , wandelen met en zachte koort rond de nek , knuffelen en spelekes doen .

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites