Spring naar bijdragen
FolkertWierda

Elkaars kont snuffelen.

Recommended Posts

Hoi allemaal,

Ik heb een dwerg konijn mannetje en een vlaamse reus mannetje, ze zijn allebeide nog niet zo heel oud.

Alleen het mannetjes dwerg konijntje springt gauw op de ander voor de voortplanting.

Dat is voor de rest het enigste als we ze samen in onze woonkamer laten loslopen, maar er viel me nog een dingetje op, ze gaan met hun hoofd onder elkaars kont zitten snuffelen, wat betekend dit?

Als iemand dit zou weten kom ik al een stukje verder.

Maar ik weet nog steeds niet of ze wel bij elkaar kunnen.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet folkert wierda!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

2 mannetjes koppelen is verre van ideaal doorgaans geeft dat veel problemen. 

Een voedster met een gecastreerd rammetje heeft de grootste kans van slagen. 

Koppelen doe je op neutraal terrein in een niet al te grote omgeving. 

Hoe oud zijn je rammetjes? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zijn beide heren gecastreerd? Ongecastreerde rammen kun je niet koppelen, dat gaat hoe dan ook een keer goed fout!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik eerlijk moet zijn weet ik dat niet precies, want het dwerg konijntje komt van onze buren die hem niet meer wouden dus mocht ik hem overnemen, en de Vlaamse reus is denk ik nog minder dan een jaar.

Het dwerg konijntje denk ik wel al meer dan een jaar maar niet veel denk ik.

Want ze zijn niet agressief tegen elkaar alleen springt het dwerg konijntje soms op de ander en snuffelen ze aan elkaars kont, en dat is het. alleen denk ik niet dat we ze bij elkaar moeten laten in 1 hok.

We hebben ze nu soms op de avond in de woonkamer los aan het wandelen, en dan komen ze soms langs elkaar en snuffelen ze aan elkaar en gaan dan weer verder.

Maar soms gaan ze ook bij elkaar liggen, en dan gebeurd op dat moment ook wel eens dat het dwerg konijntje er op springt.

ik hoop dat u hier meer mee kan. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eefje, nee ze zijn allebeide niet gecastreert.

De vorige bewoners hebben dat wel geprobeert met het dwerg konijntje, maar de ballen waren nog niet ingedaalt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan zou ik sowieso wachten tot ze gecastreerd zijn. Dit gaat nu goed omdat ze jong zijn, zodra de hormonen gaan werken heb je gegarandeerd bloed aan de muur met twee rammen helaas. Gecastreerd kun je geluk hebben dat het goed blijft gaan, maar met een random bij elkaar gezet stel zou dat echt mazzel zijn. Zeker gezien het verschil in formaat zou ik heel erg oppassen hiermee, de combinatie die je nu in huis hebt is risicovol.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eefje, ik heb ze ook niet bij elkaar in 1 hok, ze hebben allebeide een eigen hok. maar soms doen we ze samen binnen laten huppelen en dan blijf ik er bij natuurlijk.

Maar bedankt voor de reactie!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Konijnen zijn groepsdieren, dus allebei alleen in een hok is echt niet leuk voor ze. Ideaal zou zijn als je ze allebei laat castreren en ze dan bij een konijnenopvang allebei een partner kunnen uitzoeken. Maar dan moet je wel heel veel ruimte hebben. 

Is een ram omruilen bij een opvang voor een voedster een optie? Dan uiteraard wel proberen of het klikt met je overgebleven ram, anders heb je straks weer twee eenzame konijnen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet dat het niet heel super is voor een konijn om alleen te zijn maar ik kan het echt niet over mijn hart krijgen om 1 van de 2 weg te doen en meer uit te geven aan dingen waar ik de kans van heb dat het niet eens gaat werken.

bedankt voor het antwoord marjoleink maar dat ga ik niet doen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je schrijft dat je konijnen nog jong zijn. Dat betekend dat ze de rest van hun leven alleen moeten doorbrengen. Een maatje is voor een konijn geen luxe maar een noodzaak. Ze doen heel veel samen, wassen elkaar maar ze voelen zich ook veiliger. Het kan ook gebeuren dat konijnen probleemgedrag gaan vertonen. Als je een goede konijnenopvang op zoekt maak je je andere konijn ook helemaal happy met een vriendinnetje. 

De meeste konijnenopvangen hebben voorwaarden voor het adopteren van konijnen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kwam Dit artikel deze week tegen, fijn dat er meer aandacht voor komt. Ik hoop dat je hierover van gedachten kunt veranderen. Konijnen alleen houden is niet 'niet heel super', maar echt een gebrek in de basis die ze nodig hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet dan het stom is dat ze alleen moeten, maar het kost me heel veel geld en moeite om dit te gaan regelen, en ik ben nog jong dus dat word financieel lastig omdat ik 16 ben. Dan zou ik bij ze allebeide een vrouwtje moeten doen want er gaat geen van beiden weg daarvoor ben ik teveel al aan ze gehecht.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou ze sowieso allebei laten castreren. Dan is de kans het grootst dat ze elkaar accepteren, en dat je ze dus samen kunt laten. Dat zou natuurlijk ideaal zijn.

En ik snap goed dat je geen konijn weg wilt doen waar je aan gehecht bent. Zelf heb ik ook twee konijnen los van elkaar gekocht, een mannetje en een vrouwtje, die ik gescheiden hield tot het mannetje gecastreerd was. Toen was het natuurlijk ook nog maar afwachten of het zou matchen. En ik wist wel: mocht het nou niét matchen, dan zou ik ze absoluut nooit inruilen. Je gaat je inderdaad toch erg aan ze hechten. Als ze alleen zitten, zou ik ze gewoon extra aandacht geven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap dat je er geen 4 wilt. Dat is gewoon ook veel. 

Ook begrijp ik heel erg goed dat je een konijn niet zomaar even inruilt voor een ander konijn. 

Ik heb nog niet zo heel lang geleden 2 cavia's naar de opvang moeten brengen. Dit ivm gezondheidsproblemen. Ik heb huilend aan de telefoon gehangen toen ik de vrouw van de opvang aan de lijn had. 

Ze hebben een heel goed nieuw huis gekregen. Zo af en toe heb ik nog contact met de nieuwe eigenaar. Het is niet iets wat je zomaar even doet. Wel vind ik dat je serieus moet kijken wat het beste is voor je konijnen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zal er zeker goed over na denken, en misschien dat ik wel de beslissing neem om ze te castreren ja maar dat moet ik allemaal nog even overleggen en bekijken.

En ik geef ze eerlijk gezegd de aandacht van hun leven want als het warm weer is ga ik samen met ze buiten in het gras met de 2 cavias van ons er nog bij zelfs, en dan blijf ik er ook bij. 

En als het koud buiten is haal ik ze bijna elke avond binnen om te snuffellen en te huppelen en wat rond te ontdekken in de huiskamer. Dus ze zijn in elk geval niet vaak alleen, alleen s´avonds en s´middags, en als ik ze dan ophaal zijn ze helmaal blij 🙂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei FolkertWierda:

En als het koud buiten is haal ik ze bijna elke avond binnen om te snuffellen en te huppelen en wat rond te ontdekken in de huiskamer. Dus ze zijn in elk geval niet vaak alleen, alleen s´avonds en s´middags, en als ik ze dan ophaal zijn ze helmaal blij 🙂

Ik snap dat je bedoelingen goed zijn, maar konijnen van buiten naar binnen halen is juist heel slecht voor de gezondheid. Zelf ga je ook niet met je winterjas aan binnen zitten, juist die overgangen zijn heel erg slecht voor de gezondheid. Buitenkonijnen moeten de hele winter buiten blijven, en binnenkonijnen de hele winter binnen. Alleen in de zomer (zo tussen half mei en half september) kun je ze wel zonder problemen wisselen, als de buiten en binnentemperaturen vrijwel gelijk zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een halfuurtje naarbinnen halen in de winter kan toch wel? Dat deed ik vroeger ook vaak, toen ik als kind een buitenkonijntje had. Dat beestje heeft nooit gezondheidsklachten gehad.

Met ze in de schuur of garage (als je die hebt) zitten is ook een idee. Dan is het temperatuurverschil wat minder groot voor ze.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kenijn:

Een halfuurtje naarbinnen halen in de winter kan toch wel? Dat deed ik vroeger ook vaak, toen ik als kind een buitenkonijntje had. Dat beestje heeft nooit gezondheidsklachten gehad.

Het is altijd een risico. Je kunt zelf ook zonder jas naar buiten gaan in de winter, dan krijgt je weerstand ook een flinke klap. Het kan gebeuren dat je er niet ziek door wordt, maar de kans is groter dat het wel gebeurd. 

De meeste konijnen dragen bijvoorbeeld de EC parasiet al hun hele leven bij zich, maar niet alle konijnen worden er ziek van. Maar als je steeds zorgt voor temperatuurschommelingen en daardoor de weerstand verlaagd, dan is de kans groter dat het immuunsysteem van je konijn het niet meer kan onderdrukken. 

Ik zou zelf dat risico niet nemen, en gewoon zorgen dat het niet nodig is om ze steeds te laten wisselen. Voor buiten betekent dat dus: een ren die groot genoeg en overdekt is, een schuilhokje, een maatje voor sociaal contact en in de winter voor de warmte. Het enige wat je als baasje dan nog voor verantwoordelijkheden hebt zijn eten, een schoon hok en medische zorg als dat nodig is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zit dit zo eens te lezen en schrik dan toch wel een beetje.

Ik heb Fluffy de afgelopen dagen ook s'avonds steeds even binnen gehad voor het druppelen van zijn oogje. Max 10 minuten steeds, maar toch.

Zou het nu kunnen dat de ec bij hem niet weg wil door het naar binnen halen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor een buitenkonijn even naarbinnen komen lijkt me minder ontregelend dan andersom, een binnenkonijn in de kou buiten laten. (Zonder jas in de winter buiten lopen is voor ons ook erger dan met een dikke jas in bijvoorbeeld een verwarmde winkel rondlopen.)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei mammafelina:

Ik zit dit zo eens te lezen en schrik dan toch wel een beetje.

Ik heb Fluffy de afgelopen dagen ook s'avonds steeds even binnen gehad voor het druppelen van zijn oogje. Max 10 minuten steeds, maar toch.

Zou het nu kunnen dat de ec bij hem niet weg wil door het naar binnen halen?

Ik weet er niet genoeg van om hier antwoord op te geven. Je zou even na kunnen vragen bij de dierenarts.

Ik weet vooral dat EC vaak sluimerend aanwezig is, en dat het bij verminderde weerstand actief kan worden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 28-10-2020 at 09:07 zei FolkertWierda:

Hoi allemaal,

Ik heb een dwerg konijn mannetje en een vlaamse reus mannetje, ze zijn allebeide nog niet zo heel oud.

Alleen het mannetjes dwerg konijntje springt gauw op de ander voor de voortplanting.

Dat is voor de rest het enigste als we ze samen in onze woonkamer laten loslopen, maar er viel me nog een dingetje op, ze gaan met hun hoofd onder elkaars kont zitten snuffelen, wat betekend dit?

Als iemand dit zou weten kom ik al een stukje verder.

Maar ik weet nog steeds niet of ze wel bij elkaar kunnen.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet folkert wierda!

Ik zie dat iedereen supergoede tips heeft gegeven en ik zou zeker hun advies meenemen in je beslissingen 🙂

Je vroeg ook waarom ze aan elkaars kont snuffelen of op elkaar springen. Dat is voor konijnen een manier om hun dominantie te uiten en de rangorde te bepalen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Kenijn:

Voor een buitenkonijn even naarbinnen komen lijkt me minder ontregelend dan andersom, een binnenkonijn in de kou buiten laten. (Zonder jas in de winter buiten lopen is voor ons ook erger dan met een dikke jas in bijvoorbeeld een verwarmde winkel rondlopen.)

Vroeger deed ik dat ook vaak. Gewoon even een halfuurtje/uurtje naar binnen. Maar goed ik denk nu maar zo: stel jij hebt een dikke winterjas aan, want je zit altijd buiten en gaat in een auto zitten waar de hele dag de zon op heeft geschenen. Dan zou je ook willen dat je die winterjas zo snel mogelijk uit kon doen. Hahaha lekker gek voorbeeld, maar ik zou het nu daarom niet meer riskeren. 😬

Als ik nu een buitenkonijn zou hebben zou ik dan maar zelf de warme jas aantrekken en lekker buiten vertroetelen/m'n konijn vermaken. In deze corona tijden, zitten we toch al zoveel binnen. Waarom dan niet juist lekker even een frisse neus halen? 😃

bewerkt door lolalisa

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites