Ga naar inhoud

Dilemma, agressie?


Mirjam125

Aanbevolen berichten

Beste allemaal,

 

Ik zit met een dilemma. ik heb mijn beide voedsters naar een opvang gebracht om ze daar te laten koppelen aan een rammetje (beide een eigen ram). Voedster 1 gaat prima, zit nog in het koppelproces maar men verwacht dat dit helemaal goed gaat komen. Mijn vraag betreft dan ook omtrent voedster 2. Ik heb haar gekregen van de poets, zat daar alleen (ooit gekocht bij de intratuin) en kon bij ons vrijer en met meer ruimte wonen. Dus ook voor haar besloten om haar aan een ram te koppelen. Thuis vertoonde ze wat teneergeslagen gedrag. Kwam naar ons toe voor eten en konden haar aaien en oppakken. Echter bij de opvang/fokkers blijkt ze zeer agressief te zijn. Boodschap: onmogelijk om te koppelen en indirect liet men doorschemeren dat ding konijn echt vals was. Ik herken mij daar niet in en ben ook niet van plan om haar hiervoor in te laten slapen, gezien dit gedrag nieuw is. Ik verwacht dan ook dat ze bij thuiskomst weer zal opknappen nadat ze bijgekomen van deze onsuccesvolle logeerpartij. 

 

Maar wat nu? Een konijn alleen is ook niet wenselijk, ze woont buiten dus ook niet non-stop aandacht van mensen. Deze voedster is (nog) niet geholpen, de andere wel. Ik wil dit dus z.s.m. laten doen, ik denk zelf dat het gedrag deels hierdoor komt nu ze in een grote schuur vol konijnen zit. Maar ik bezit niet over deze kennis, dus graag advies! 

 

Hoe dit nu aan te pakken, dat ook dit konijn een gelukkige toekomst tegemoet gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn gedraagt zich niet zomaar agressief. Er zijn ook verschillende reden voor. Er zijn nog heel veel stappen die je kunt nemen voordat je een konijn in laat slapen. Ik heb er zelf nog nooit van gehoord. 

Zeker als je je er niet in herkend zou ik ze zeker niet meer laten koppelen waar ze dat nu geprobeerd hebben. 

Je zou het ook kunnen bespreken met een goede konijnenopvang die weten wat ze doen. 

Sommige konijnen hebben een langzamere aanpak nodig. 

Mijn voedster heb ik ook zelf gekoppeld vanuit een opvang. Als het niet klikte mocht het rammetje terug. Gelukkig ging het goed. Durf je het zelf niet goed aan dan zijn er ook nog konijnendeskundige die je kunnen helpen en aan huis komen. Meestal is dit niet heel duur. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien je opvang/fokkers aangeeft, vraag ik mij af of dit wel echt een konijnenopvang betreft. Als het wel een echte konijnenopvang is ben ik wel benieuwd welke. Want het advies om een konijn om gedragsredenen in te slapen, is voor mij niet helemaal te snappen.

 

Konijnen zijn nooit vals, nooit agressief zonder reden. Inslapen omdat een konijn uitvalt zou ik dus nooit in mijn leven doen, en ik heb toch al de nodige pittige konijnendames gehad hier. Er is altijd een oorzaak waarom ze dit gedrag vertonen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeker een andere opvang raadplegen! In welk deel van het land woon je? We kunnen je vast wat opvangen aanbevelen. Ik heb nog nooit van een opvang gehoord die zulke dingen zegt.. de meesten gaan juist aan de slag met dergelijk gedrag ipv het te veroordelen. Wellicht is het iets wat zij doen wat dit gedrag oproept, zeker omdat jij haar niet zo kent.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .