Ga naar inhoud

Konijnenkorrels


Mellz

Aanbevolen berichten

Ik ben een onderwerp aan het bedenken voor een betoog voor school. Nu vraag ik mij af wat jullie mebibg is over konijnenkorrels. Die kleine dunne brokjes voor konijnen. Ik zelf vind die brokjes verschrikkelijk aangezien ze niks aan de tandjes doen van het konijn, ze zijn te klein daarvoor. Wat is jullie mening hier over?

 

Alvast bedankt voor eventuele reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ten opzichte van wat? De krokante (geëxtruderde brokken)? Of ten opzichte van gemengd voer? Ik ga even uit van het eerste. 

 

Het is gewoon goed dat de keuze er is tussen geëxtrudeerde en geperste brokken, het is niet zo dat het een slecht is en het ander goed. 

 

Mijn mening is dat brokken toch maar heel weinig voor de tandjes doen, of het nou een geperste brok of geëxtrudeerde brok is. Voor de tandjes is het toch echt hooi en gras dat belangrijk is. Ze eten hier misschien maar 10 minuten per dag brokjes, maar wel uren hooi. Dat is dus echt vele malen belangrijker. 

 

Toch hebben geperste brokken ook voordelen ten opzichte van geëxtrudeerde brokken. Geëxtrudeerde brokken (supreme selective en care+ bijvoorbeeld) zijn veel meer verhit geweest, wat minder goed is voor de uiteindelijke kwaliteit van de voedingsstoffen. De geperste brokken kunnen veel kouder geperst worden. En geëxtrudeerde brokken geven sneller een vol gevoel, zetten vaak wat uit als er vocht bij komt, terwijl geperste brokken meestal alleen verbrokkelen. Wat bij de geëxtrudeerde brokken dus ook weer als nadeel kan hebben dat ze daardoor juist minder hooi eten, en dat wil je juist voorkomen.  Dan zijn de brokken misschien harder voor de tanden, maar eten ze uiteindelijk minder hooi, wat het complete plaatje aan voeding dan weer minder goed maakt voor de tanden ( en spijsvertering). 

Aan de andere kant lijken de meeste konijnen de krokante brokken, de geëxtrudeerde brokken dus wel lekkerder te vinden. En met de kieskeurigheid van sommige konijnen, is dat toch ook veel waard.

 

Meer informatie over dit onderwerp:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/voedingsbehoefte-van-een-konijn

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/gemengd-voer-vs-geperste-brokken

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden zei Mellz:

Ik ben een onderwerp aan het bedenken voor een betoog voor school. Nu vraag ik mij af wat jullie mebibg is over konijnenkorrels. Die kleine dunne brokjes voor konijnen. Ik zelf vind die brokjes verschrikkelijk aangezien ze niks aan de tandjes doen van het konijn, ze zijn te klein daarvoor. Wat is jullie mening hier over?

 

Alvast bedankt voor eventuele reacties!

Het is misschien niet wat je vraagt, maar ik denk de voordelen van een konijnenopvang ten opzichte van koop van konijnen in dierenwinkels een toegankelijker onderwerp is voor je betoog. Zowel voor jezelf als voor je docent die het moet beoordelen.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed idee van @happy211 , over de brokjes ben je sneller uitgepraat dan over konijnen bij een opvang of bij een dierenwinkel/fokker halen. Je kunt dan echt goede informatie over de konijnen geven en daar je publiek en de docent ook mee voorlichten. Misschien voorkom je daar zelfs mee dat iemand de verkeerde keuze maakt bij het aanschaffen van een konijn!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .