Spring naar bijdragen
marike80

Maya en Mads

Recommended Posts

Ik merk dat nadat het vrijdag zo goed ging, het nu een beetje tegenvalt.

Onder andere omdat als Mads wil snuffelen aan Maya haar achterste, ze hard stampt en wegrent.

Maya is bij haar vorige eigenaar door een ander konijn flink gebeten, en moest toen hechtingen.

Dus ik vraag me eigenlijk af wil ik te snel, of is Maya getraumatiseerd( en wil ik dus te snel).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een koppeling duurt alles bij elkaar echt wel lang, soms wel maanden tot het stabiel is. En dan nog kan er soms onrust ontstaan, als eentje zich niet fit voelt, of er één ineens de kolder in zijn kop krijgt. Mijn ram van ruim 1 is bijvoorbeeld de afgelopen maanden volwassen aan het worden en was het er niet meer mee eens dat mijn voedster de baas was. Hij jaagt nu ook soms achter haar aan, snuffelt en hapt wat in haar kont, waarop zij stampend wegrent. Als dat alles is is dat helemaal niet erg en hoort het er bij, het zal vaker gaan gebeuren, in de lente merk je ook vaak dat er meer onrust is. Zolang er geen gewonden vallen en er ook ruimte is voor rust en ontspanning zou ik me geen zorgen maken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In het begin kan het best wat op en neer gaan. Let wel op dat ze goed blijft eten en drinken. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je zelf te snel wil 🙂 

Koppelen duurt echt lang. De eerste dagen zijn het spannendst, dan zie je vaak al wel of het kans op succes heeft of niet. Maar echt koppelen duurt weken, voor mijn gevoel vaak zelfs wel 2 a 3 maanden, voor ze echt op elkaar afgestemd zijn en hun draai gevonden hebben. Per koppel verschilt dit wel  hoor, het ene stel is er sneller uit dan het andere. Geef ze de tijd, hou het in de gaten, en laat ze het lekker op hun eigen tempo samen uitzoeken en ontdekken, hun rangorde en relatie.  Niet forceren, gewoon de tijd geven. Zolang ze goed eten en drinken en niet constant in de stress zitten, en elkaar niet verwonden, gewoon zo laten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank jullie wel voor jullie reactie. 

Ik merk dat ik het hierdoor wat minder stressvol vind, en ze meer hun gang laat gaan.

Ik merk dat Mads steeds toenadering zoekt en dat Maya nog steeds wegrend, terwijl als ze in een veel kleinere ruimte zitten het gewoon goed gaat. 

Ik laat ze nog niet bij elkaar als ik er niet ben, en wil het gewoon elke dag een beetje opbouwen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kunt het beste doorkoppelen in 1 keer. Dus bij elkaar zetten en niet meer scheiden. Als je dat doet moeten ze elke keer opnieuw beginnen met koppelen. Dit is extra stressvol. 

Je moet dan wel een aantal dagen thuis zijn om ze in de gaten te houden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Koppelen gaat om het bepalen van de rangorde. Iedere keer dat je ze uit elkaar haalt en weer bij elkaar zet moeten ze opnieuw beginnen. Je kunt ze dus inderdaad beter bij elkaar laten. 's Ochtends beginnen en zorgen dat je die dag in de buurt bent zodat je kunt ingrijpen als dat nodig is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei marike80:

Ik laat ze nog niet bij elkaar als ik er niet ben, en wil het gewoon elke dag een beetje opbouwen.

Het is wel belangrijk om in één lange sessie te koppelen, zoals de bunnybunchers voor mij ook al aangeven. In de ochtend starten, op neutraal terrein samen zetten, zorgen dat je thuis bent om er het eerste uur bij te blijven, en daarna hoef je er niet meer bij te zitten, maar wel regelmatig even kijken & zorgen dat je binnen gehoorsafstand bent. Je laat ze dus echt meerdere dagen (en ook de nachten!) aaneengesloten op het neutrale terrein zitten voor de koppeling, soms zelfs wel tot 2 weken, afhankelijk van of ze dat nodig hebben. Als dat goed gaat en de rangorde daar bepaald is, dan pas zet je de volgende stap.

Meer uitleg staat hier: https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ok, dan gaan ze vanaf morgen in Maya haar ren samen, dit heb ik de afgelopen dagen ook gedaan. ( en dat ging verder goed)

Alles van Maya gaat er dan uit en de koppeldeken gaat er in, de poepbakken worden verschoond en gaan erin. 

Duimen dan maar. 

Al denk ik dat het wel goed komt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb de ren wat groter gemaakt, het gaat namelijk heel erg goed.

Ze zijn nog best voorzichtig naar elkaar, maar absoluut niet agressief. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mads was daarnet helemaal aan het binken, volgens mij heeft hij nog nooit zoveel ruimte gehad.

En het is slechts de helft van wat ie gaat krijgen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei marike80:

en toen was de onrust terug, en zijn ze weer aan het vlinderen.

Kan gebeuren. In het begin is het nog geen stabiel koppel. Dan kan het soms nog wat onrustig zijn als er bijvoorbeeld iets veranderd en ze stress ervaren. 

Hoe oud zijn beide konijnen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze zijn er nog niet helemaal uit, maar er vloeit geen bloed en ze wassen elkaar nog wel.

Gister zag ik Maya opeens rijden op Mads, dat was ook de eerste keer in weken( voor zover ik er bij ben dan)

Maya is ook nog maar 9 maanden, dus het zal nog wel vaker gebeuren. 

Mads is 1,5 jaar.

Ik denk dat ze aardig aan elkaar gewaagd zijn. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites