Spring naar bijdragen
Punky🐰

Veganistisch, vegetarisch, flexitarisch, of gewoon

Recommended Posts

Beste dierenliefhebbers,

Ikzelf ben flexitariër, ik eet en drink veel minder dierlijke producten dan ik vroeger deed. Zo weiger ik soms om vlees en vis te eten bij sommige maaltijden. En als ik dan wel vlees eet bij een maaltijd is dat maar een klein stukje. En koeienmelk vervang ik door sojamelk. Die dingen doe ik.

Wat ben jij?

’gewoon’ en eet je redelijk veel vlees?

ben jij vegetarisch en eet je geen vlees maar wel andere dierlijke producten?

ben jij veganistisch en eet je geen dierlijke producten?

of ben jij, net zoals ik flexitariër en eet je veel minder dierlijke producten dan vroeger?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben nogal een picky eater. Heel veel zoete dingen vind ik niet lekker waardoor ik al gauw uitkom op vleesbeleg en/of zuivelbeleg. Dus vegan gaat het nooit worden voor mij. Ik eet wel wel echt veel minder vlees als dat ik vroeger deed. Ik ben er heel erg bewust mee bezig. Als ik zelf kook maakt ik eigenlijk nooit iets met vlees. Vlees is ook gewoon echt duur als je maar voor 1 persoon hoeft te koken.  Echt vegetarisch zal ik ook nooit worden denk ik, daarvoor vind ik sommige stukjes vlees toch nog te lekker. Wie weet misschien in de toekomst. Ik denk dat ik mijzelf wel een flexetariër kan noemen. Wel een groot voordeel, ik vind de meeste vleesvervangers echt wel heel lekker, soms nog lekkerder dan echt vlees. Laatst had ik een curry gemaakt met vega kipstukjes, ik weet dat je het eigenlijk niet zo mag noemen maar ik weer niet hoe ik het anders moet omschrijven. Die curry smaakte echt super. Kortom ik ben wel echt heel bewust bezig met minder vlees eten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik eet gewoon normaal, voor zover je het normaal kunt noemen.

Als we meer geld hebben, dan zal mijn man wel kijken naar meer vegetarische vervangers. Voor mij persoonlijk is dat meer een uitdaging.

Ik moet een bepaald aantal proteïne op een dag eten, anders kan ik geen spier en kracht bouwen voor mijn sport die erg belangrijk is voor me. En mijn caloriehuishouden maakt het er niet makkelijker op (1350 calorieën op een dag, anders kom ik te veel aan)...

Maar zoals ik al zei, we willen wel bewuster gaan eten, maar voor nu is er nog een te grote drempel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een paar jaar vegetarisch gegeten, sinds kort heb ik daar wat meer moeite mee om dit vol te houden. Geen idee waarom want mijn motivatie blijft nog het zelfde.

Nu probeer ik gewoon heel bewust te eten en zoveel mogelijk de vegetarische optie te kiezen. Wanneer ik dan uit eten ga dan wil ik nog wel eens een stukje vlees proberen. Als ik thuis vlees eet probeer ik dit biologisch te doen. Ik vind het heel belangrijk om hier bewust over na te denken en dat probeer ik mensen weleens mee te geven. 

Voor mensen die vegetarische vervangers duur vinden (wat ook relatief zo is, echt jammer) kan je echt goed bij Lidl slagen. Dat is best een ritje waard als je niet in de buurt woont, bijna alle varianten kosten tussen 1,50 en 2 euro en je hebt denk ik wel twintig soorten in het filiaal waar ik kom. Gewoon alles in de vriezer en dan kan je even vooruit. Dan ben ik over het algemeen goedkoper uit dan met vlees. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kook zelf altijd zonder vlees, wel soms met vis (duurzame kweek of vangst, wat dat label ook waard is), ik eet ook eieren, biologisch of rondeel en ik hoop binnenkort die respeggt eieren eens in de supermarkt te vinden. Mijn voorkeur gaat uit naar vegetarisch/veganistisch, zo eet ik meestal. Maar ik maak wel uitzonderingen. Zuivel gebruik ik weinig, ik ben lactose intolerant, dus kan alleen zuivel gebruiken waar dat niet meer in zit. Gelukkig zijn er veel plantaardige vervangers! Kaas gebruik ik wel, vooral parmezaan en pecorino bij het koken en gewone Beemster voor op de boterham. Wel alleen harde kazen, want daar zit geen lactose in. 

Uit eten is een ander verhaal. Vegan is in veel restaurants ver te zoeken, vega zit vaak vol met feta of andere zachte kazen, kan ik niet tegen, dus moet ik toch vaak voor vlees of vis kiezen buiten de deur. In goede restaurants durf ik nog weleens te vragen of ze iets voor me kunnen maken, maar in eenvoudige eettentjes is dat meestal geen succes, dus kies ik dan meestal voor vis.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben inmiddels 16 jaar vegetariër, maar omdat ik ook niet houd van/slecht kan tegen zuivel komt het er in de praktijk vaak op neer dat ik veganistisch eet. Dat het soms lastig is met etentjes, neem ik maar voor lief. Voor mij geen vlees of vis meer. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik eet veganistisch, wat betreft leefstijl nog niet helemaal. Is wel mijn doel, maar voor sommige producten lukt het nog niet helemaal. Als ik alle tijd heb is het voor mij niet duur, dan gebruik ik veel peulvruchten en groenten en koop ik geen vervangers maar maak gewoon alles zelf, maar als ik het heel druk is koop ik gewoon kant en klare vervangers. Minder gezond, maar wel heel praktisch 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben, denk ik, flexitariër. We aten eerst iedere dag vlees, maar nu drie dagen per week niet meer. Van die vleesvervangers vinden mijn man en ik echt vies, dus we eten op die dagen noten, bonen of champignons i.p.v. vlees. Het vlees dat we eten komt van een boerderij in de buurt. 

Verder probeer ik ook veel minder zuivel te nemen. Ik kan niet tegen lactose, maar lactosevrije zuivel gaat goed. Ik denk dat ik per week ongeveer een liter zuivel gebruik: twee bekers lactosevrije kwark (totaal 900 ml) en wat lactosevrije koffiemelk. Soms gebruik ik haverroom in de koffie, of kokosyoghurt als toetje. Soja gaat bij mij ook niet goed, daar word ik misselijk van.

Eieren koop ik altijd biologisch o.i.d., van blije kippen. Mijn man krijgt ook regelmatig verse eitjes van zijn manager, die heeft hobbykippen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een jaartje of 6 ben ik nu vegetariër. Dat bevalt me erg goed en ik heb er helemaal geen moeite mee om vlees en vis te laten staan. Dit komt mede door de lekkere vleesvervangers. 

Ik eet en koop ook steeds meer veganproducten. Het liefs zou ik altijd vegan willen eten maar in de praktijk vind ik dat een enorme opgave. Ik drink geen melk, eet en voeg nergens eieren aan toe.

Honing heb ik vervangen door agave siroop.

Maar helaas zitten er in veel dingen tot nog (een beetje) dierlijke producten toegevoegd. 

Ik kies ook steeds meer op andere vlakken voor vegan. Bijvoorbeeld kleding en schoenen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind 'gewoon' een verkeerde term, daarmee zeg je dat vegetariërs ongewoon zijn. Tegenwoordig is het heel gewoon om vegetarisch te eten.

Zelf ben ik een alleseter (omnivoor), ik heb er geen moeite mee om een konijnenbout te eten, al zal ik mijn eigen dieren nooit willen opeten. Ik ben mij wel bewust van de ecologische voetafdruk en het slechte dierenwelzijn, daarom kies ik vaak voor producten met het beter leven keurmerk. 

En frikandellen vind ik duurzaam, want alle restjes die je niet als biefstuk en runderlappen kunt verkopen, komen in de frikandel.

bewerkt door Oryctolagus Cuniculus

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Oryctolagus Cuniculus:

Ik vind 'gewoon' een verkeerde term, daarmee zeg je dat vegetariërs ongewoon zijn. Tegenwoordig is het heel gewoon om vegetarisch te eten.

Zelf ben ik een alleseter (omnivoor), ik heb er geen moeite mee om een konijnenbout te eten, al zal ik mijn eigen dieren nooit willen opeten. Ik ben mij wel bewust van de ecologische voetafdruk en het slechte dierenwelzijn, daarom kies ik vaak voor producten met het beter leven keurmerk. 

En frikandellen vind ik duurzaam, want alle restjes die je niet als biefstuk en runderlappen kunt verkopen, komen in de frikandel.

Daarom dat ik dat in aanhalingstekens heb gezet. Ik wist niet hoe ik dit anders moet noemen. Vegetarische en veganistische mensen zijn helemaal niet ongewoon! Ik vind het juist heel knap hoe ze dat doen! Ik ben er een enorme grote voorstander van! Alleen zou ik het niet kunnen. Daarom ben ik flexitariër. 

bewerkt door Punky🐰

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Punky🐰:

Daarom dat ik dat in aanhalingstekens heb gezet. Ik wist niet hoe ik dit anders moet noemen. Vegetarische en veganistische mensen zijn helemaal niet ongewoon! Ik vind het juist heel knap hoe ze dat doen! Ik ben er een enorme grote voorstander van! Alleen zou ik het niet kunnen. Daarom ben ik flexitariër. 

Als je zelf de boodschappen kunt doen is het denk ik makkelijker dan dat je mee eet met je ouders.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Mira11:

Als je zelf de boodschappen kunt doen is het denk ik makkelijker dan dat je mee eet met je ouders.

Mijn papa en broers eten juist heel veel vlees!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Punky🐰:

Mijn papa en broers eten juist heel veel vlees!

Dan is het extra lastig. Ik kom ook echt uit een gezin waar vlees heel erg belangrijk gevonden wordt. Mijn moeder komt van de boerderij waar mijn opa en oma slachtkippen hadden. De kleine kuikens kwamen en met 6 weken gingen ze naar de slacht als volwassen kip.

Geen daglicht gezien. ☹

Het was voor mijn ouders wel even slikken toen ik vegetariër werd. Nog steeds ben ik de enige in mijn omgeving die geen vlees eet. Gelukkig is iedereen het wel gewend en houden ze rekening met mij. Ze proberen af en toe wat vleesvervangers.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Mira11:

Dan is het extra lastig. Ik kom ook echt uit een gezin waar vlees heel erg belangrijk gevonden wordt. Mijn moeder komt van de boerderij waar mijn opa en oma slachtkippen hadden. De kleine kuikens kwamen en met 6 weken gingen ze naar de slacht als volwassen kip.

Geen daglicht gezien. ☹

Het was voor mijn ouders wel even slikken toen ik vegetariër werd. Nog steeds ben ik de enige in mijn omgeving die geen vlees eet. Gelukkig is iedereen het wel gewend en houden ze rekening met mij. Ze proberen af en toe wat vleesvervangers.

WoW! Dat is echt knap! Mijn moeder probeert wel minder vlees te gebruiken on haar maaltijden die ze kookt voor ons. Maar dan krijgt ze veel commentaar van mijn broers en papa! Uiteindelijk kan zij ook niet zonder vlees. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben denk ik flexitarier.

Ik eet wel vlees, maar niet meer zoveel als vroeger en ook niet meer elke dag.

Ik eet en drink best wel veel zuivelproducten, zonder kaas kan ik bijvoorbeeld echt niet leven. Ik eet het dagelijks op brood en gebruik het ook regelmatig bij het koken.

Ook eten we gewoon scharrel eieren uit de supermarkt. Biologische voedingsmiddelen vindt ik veel te duur en die koop ik dus bijna nooit.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laat je broers en vader dan lekker zelf koken 🙃

Ik eet thuis vegetarisch. Als ik niet thuis eet, dan eet ik wel vlees als er geen vega opties zijn. Ik moet mij helaas aan een dieet houden en ik wil ook niet altijd nog extra lastig zijn. Ik vind vlees ook wel heel lekker, maar wil het niet teveel eten ivm zielig voor dieren en slecht voor milieu.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei IreneM:

Laat je broers en vader dan lekker zelf koken 🙃

Ik eet thuis vegetarisch. Als ik niet thuis eet, dan eet ik wel vlees als er geen vega opties zijn. Ik moet mij helaas aan een dieet houden en ik wil ook niet altijd nog extra lastig zijn. Ik vind vlees ook wel heel lekker, maar wil het niet teveel eten ivm zielig voor dieren en slecht voor milieu.

Ik doop je tot flexivegatariër. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik probeer minder vlees te eten, niet iedere dag en maximaal.1x per dag. Ik.eet tegenwoordig geen konijn meer, niet omdat ik ze zelf heb, maar omdat ik gezien heb hoe ze gehouden worden. Qua zuivel eet ik alleen kaas, de rest mag ik niet. Dat zou ik ook wel wat willen minderen, maar dat vind ik erg moeilijk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben sinds mijn zesde vegetariër. Drie jaar geleden heb ik, na 22 vleesloze (en bloedarmoedige) jaren, geprobeerd om toch weer eens wat (biologisch) vlees te eten, maar ik werd er kotsmisselijk van, de tranen liepen spontaan over m'n wangen tijdens het eten en ik heb de rest van de maaltijd aan mijn vleesetende buurman gegeven. Conclusie: ik kán het (mentaal) niet meer! Het voelde echt als een lijk eten, dat vond ik iets heel raars en grensoverschrijdends.

Met zuivel heb ik dan weer geen moeite, al vind ik het een walgelijk idee dat er zoveel kalfjes worden gedood om de melkproductie op gang te houden. Maar zonder zuivel zou ik denk ik onvoldoende voedingsstoffen binnenkrijgen, want vervangers voor zuivel vind ik te duur, te ingewikkeld en/of vies. Ik hoop dat het een beetje helpt dat ik m'n zuivel meestal biologisch koop, en een half pak melk niet weggooi als het over datum is maar nog wel fatsoenlijk smaakt.

• Vind ik leuk 1
  • Verdrietig 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben pescetariër (eet geen vlees, wel vis), omdat ik het koken met bijv. peulvruchten heel lastig vind en vis echt heel lekker. Maar dat maak ik ook maar 1 keer in de twee weken ofzo klaar, ook niet heel vaak. 

Voor mijn partner maak ik wel gemiddeld 2 keer per week iets met vlees klaar, hij mist het bijvoorbeeld echt in een pastasaus, dus dan maak ik voor hem een aparte met gehakt. Maar dan kies ik wel altijd voor een biologische variant.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom noemen we het lijkje van vissen eigenlijk geen 'vlees', maar 'vis', als een afgescheiden categorie? Gebruiken we het woord 'vlees' alleen voor dode zoogdieren?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Kenijn:

Waarom noemen we het lijkje van vissen eigenlijk geen 'vlees', maar 'vis', als een afgescheiden categorie? Gebruiken we het woord 'vlees' alleen voor dode zoogdieren?

Geen idee. Ik weet dat er vaak ook nog een onderscheid gemaakt wordt met gevogelte. Dat is denk ik de oorzaak dat mensen soms denken dat vegetariërs wel kip eten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei Kenijn:

Ik zit nu puur anatomisch te denken, geen idee of het wat is maar het komt in mij op. Zoogdieren hebben spieren wat dus wordt gegeten als vlees. Een vis eet je helemaal, niet alleen de spieren maar het hele lichaam. Zou het daarom worden onderscheiden van vlees? Zomaar een hersenspinseltje hoor.

bewerkt door pakyakker

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites