Spring naar bijdragen
Ollie.zoef

Konijnen na castratie weer bij elkaar

Recommended Posts

Hoii, 

Ik heb mijn ram op 13 okt, bijna 2 weken geleden, laten castreren en in wil graag weten wanneer hij niet meer vruchtbaar is en dus weer bij mijn voedster kan. Ik heb wat informatie opgezocht maar overal staat iets anders. Het verschilt van 2 weken tot 6 weken. Ik vind het sneu als hij nu nog 6 weken apart moet maar ik wil ook geen nestje. Hij is bijna 1,5 jaar oud.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

2 volle weken apart houden en in de derde week kun je beginnen met koppelen. Je ram zal dan niet meer vruchtbaar zijn.

De meeste dierenartsen geven een langere periode aan, maar dat heeft meer te maken met de hormonen. Dus voor jou niet echt van toepassing.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Mira11:

Je kan idd vanaf 2 weken na de castratie koppelen. 

Na 2 weken pas 😉 Dat zeg ik er altijd heel duidelijk bij, om misverstanden te voorkomen.

De eerste 14 dagen na de castratie is de ram nog vruchtbaar. Vanaf dag 15, de derde week na de castratie dus, kun je gaan koppelen.

Het advies om langer te wachten heeft te maken met hormonaal gedrag, niet met de vruchtbaarheid. Het duurt namelijk wel langer voor het hormonale gedrag mindert na een castratie, dat kan soms wel 3 maanden duren. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites