Spring naar bijdragen
bibi&bobo

Konijnen eten stro

Recommended Posts

Hoi

Kan iemand mij vertellen waarom mijn konijnen alle stro opeten? 
Als ik het hok verschoon doe ik er een laagje houtvezels in met een dikke laag stro. Maar zodra ik klaar ben eten ze gelijk alle stro op, in 1 week is er dus ongeveer 1/2 kilo stro op.... en hebben ze geen warme bodem meer. 
Ze krijgen wel gewoon genoeg eten... er is altijd hooi beschikbaar maar ik heb toch het idee dat ze liever stro eten... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn konijnen eten ook wel wat van hun stro en het kan op zich ook geen kwaad, zitten lekker veel vezels in. Maar de mate waarin ze het bij jou eten lijkt me wel wat veel. Ik zou in jouw geval wat verschillende soorten hooi proberen om te kijken of er iets is waardoor ze meer hooi gaan eten. Daar zitten meer voedingsstoffen in, dus dat is een stuk beter voor ze dan zoveel stro. Probeer het hooi ook in/bij het toiletje te leggen, konijnen eten graag hooi terwijl ze keutelen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze vinden het waarschijnlijk lekker 😋 

Mijn voedster vindt het ook lekker om, als ik net het stro ververst heb ervan te eten. Het valt me ook op dat ze de lange stengels in kleine stukjes bijt, alsof ze wil dat het wat platter wordt.

Maar al het stro opeten is wel veel, tenminste, het ligt er natuurlijk aan hoeveel stro je geeft. 

Je zou inderdaad wat andere soorten hooi kunnen proberen of van die lange timothy stengels, misschien vinden ze het fijn om wat grovere stengels op te eten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is niet erg dat ze stro eten. Lekkere onverteerbare ruwvezels, goed voor de spijsvertering,  de tanden en kiezen slijten er op. Het bevat alleen weinig voedingsstoffen.  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei happy211:

Mijn konijnen eten ook wel wat van hun stro en het kan op zich ook geen kwaad, zitten lekker veel vezels in. Maar de mate waarin ze het bij jou eten lijkt me wel wat veel. Ik zou in jouw geval wat verschillende soorten hooi proberen om te kijken of er iets is waardoor ze meer hooi gaan eten. Daar zitten meer voedingsstoffen in, dus dat is een stuk beter voor ze dan zoveel stro. Probeer het hooi ook in/bij het toiletje te leggen, konijnen eten graag hooi terwijl ze keutelen. 

Ik heb al hooi in de toiletjes en een voerbal met hooi en soms hang ik 1 of 2 hooiruifen op maar die gooien ze er altijd af. Ze eten ook zeker hooi maar meestal snachts gaat er ook veel stro in.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei DaniëlleV:

Ze vinden het waarschijnlijk lekker 😋 

Mijn voedster vindt het ook lekker om, als ik net het stro ververst heb ervan te eten. Het valt me ook op dat ze de lange stengels in kleine stukjes bijt, alsof ze wil dat het wat platter wordt.

Maar al het stro opeten is wel veel, tenminste, het ligt er natuurlijk aan hoeveel stro je geeft. 

Je zou inderdaad wat andere soorten hooi kunnen proberen of van die lange timothy stengels, misschien vinden ze het fijn om wat grovere stengels op te eten. 

Ja ik ga is naar de dierenwinkel voor wat andere soorten hooi! Bedankt voor de tip

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier wordt ook veel stro gegeten als er net vers in ligt. Blijkbaar is dat dan lekkerder dan hooi. Zodra het een paar dagen ligt gaan ze weer verder op vers hooi, maar ze zijn wel erg kieskeurig bij mij wat hooi betreft; alleen een mix van Timothy hooi, bloemenhooi en grashooi volstaat. Kom ik met ander hooi aanzetten vertikken ze het om het op te eten 😶

Ik had van de buurvrouw een pak ‘simpel’ hooi gekregen na het overlijden van haar cavia, dus dat heb ik door het stro gemengd. Prima om op te liggen maar eten ho maar. Stelletje verwende rotzakken 🤣

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites