Spring naar bijdragen
OCO

elektrische bewaking

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb een vraagje: voor honden is een systeem met halsbandje en een elektrisch ondergronds net best bekend.

Maar bestaat zoiets voor konijnen?

Uiteraard: het moet 100% veilig zijn voor het konijn: hij moet het systeem kunnen aanleren. 

En we willen ons beestje geen pijn doen natuurlijk!!

dank!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het klinkt misschien akelig, en daarom wil ik jullie ervaring/advies.

Het grote voordeel is dat hij dan overal in de tuin kan rondsnuisteren!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Konijnen zijn niet veilig zonder een goede ren. Denk aan katten, vogels, vossen, marters enz. 

Daarnaast is een elektrisch systeem echt heel erg ongeschikt voor konijnen. 

Dat vind ik ook voor andere dieren maar voor konijnen in het bijzonder. Het zijn kwetsbare dieren en prooidieren. 

Je kunt het beste een grote ren kopen/maken die roofdierproof is. Konijnen hebben zoiets een groot verblijf nodig 24/7. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik hoop dat ik het verkeerd begrijp! Bedoel je dat je een ondergronds net wilt leggen en de konijnen een halsbandje om wilt doen, zodat ze een schok krijgen als ze een grens overgaan? Zodat ze leren op een bepaalde plaats te blijven? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat is er mis met gewone ren? Dat is toch ook een duidelijke afbakening voor je konijn? Waarschijnlijk duidelijker. 
Ik vind zo’n systeem voor honden al zeer dieronvriendelijk, maar voor konijnen zeker. Konijnen zijn zeer stres gevoelige dieren die waarschijnlijk al na de eerste schok voor altijd een trauma hebben. 
Ik hoop van harte dat je ervan af ziet. 

bewerkt door DaniëlleV

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je moet even bedenken, hoe zou jij het zelf vinden dat je rustig aan het rondhuppelen bent en dat je dan ineens een schok krijgt omdat je ergens niet mag komen! dat zou je toch zelf ook niet fijn vinden? Konijntjes zijn hele gevoelige dieren en als je ze zo laat schrikken kunnen ze een trauma oplopen of er zelfs verwondingen aan oplopen! ik zou gewoon gaan voor een ren, waar je een doek of een deken overheen kan zetten zodat er geen katten en andere roofdieren in kunnen. een ren kun je gewoon af en toe verplaatsen en daar kunnen ze ook gewoon lekker binkies maken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben zeker geen voorstander van dat systeem, en temeer konijnen zo (stress)gevoelig zijn, was de vraag eerder informatief dan wel een plan hoor!

Ik dacht op dit forum op de vraag het eerlijkst antwoord te krijgen! (ipv de verkoopsgrage winkels en sites)

Bedankt voor jullie advies, onze Vlaamse Vlinder dankt jullie ook!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gelukkig dat je het niet van plan bent, ik ben zonder stroomstoot al geschrokken van het idee alleen al. 😉

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het bestaat niet voor konijnen, gelukkig niet. Er zijn heel wat redenen waarom het niet geschikt is. Halsbandjes zijn -zonder dat ze schokken geven - al gevaarlijk voor konijnen, met helemaal.
Er zijn in sommige winkels ook netten die je als omheining kan gebruiken en onder stroom kan zetten, een soort grof mazige schrikdraad netten, daar staat op de verpakking bij "geschikt voor konijnen", maar daarmee bedoelen ze dat je wilde konijnen er mee uit je tuin houd. Het is alles behalve diervriendelijk of veilig, en kan vrij snel de dood van een konijn betekenen.

Ik ben blij om te lezen dat het geen concreet plan was en je er vanaf ziet. 

Een veilige omheining maken als je ze ergens wil laten lopen, dat is de beste manier. Of nog beter: een voldoende groot, leuk, uitdagend permanent verblijf - zonder het loslopen. Dat is eigenlijk nog het meest veilig en prettig van al voor de konijnen (niet wisselen van ruimte is ook beter voor de onderlinge relaties in koppels). 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites