Spring naar bijdragen
Luna en Sven

Ten einde raad...

Recommended Posts

In het verleden had ik 6 jaar een konijn. Het was een konijn dat gewoon in huis leefde.

Bram was zijn naam en hij heeft mij zoveel geholpen op psychisch vlak. Daarna zijn er nog 2 ragdoll katten bijgekomen en ze kunnen zo goed overweg met de konijnen. Sinds 2 weken heb ik 2 konijnen gekocht, helaas zitten ze gescheiden omdat Sven veel te vroeg steeds op Luna zat. Volgende maand kan Sven worden geholpen en Luna paar maanden later (vandaag besproken bij vaccinaties). Mijn 2 konijnen leven binnen en zitten echt niet zielig in een heel klein kooitje  ( 1 heeft groot ren en de andere dubbeletage woning). en paar keer per dag laat ik ze door huis lopen. En ik woon klein met zit- slaap kamer en een douche. 
omdat het de laatste tijd totaal niet goed

met mij ging overwoog ik weer om 2

konijnen te nemen en op psychische vlak zijn ze zeer helpend. 
Maar....

Sinds ik de konijnen heb krijg ik opeens allergie klachten (jaren vanaf geweest en met Bram had ik ook nooit last). Begon met beetje irritatie ( hennepvezel vervangen voor papier korrels). Maar nu ben ik er echt ziek van.. 

maar ik ben niet iemand die afstand van ze wil doen maar omdat ze heel veel voor mij betekenen. Het kan zijn dat de klachten van hooi of konijn zelf afkomstig is. 
ben echt zo verdrietig om omdat ik even geen raad meer weet. Omdat ik klein ben behuisd heb ik mijn matras voor  vanacht in de douche. Maar er moet een oplossing komen en misschien heeft iemand van jullie gouden tip!!!! Aub help me..

ik zit er wel aan te denken om 2 goede buitenhokken te kopen (ook al moet ik mijn laatste gespaarde geld aanbreken). En dat ik ze overdag buiten in hun hok met nacht verblijf zet. En als het kouder word maar weer naar binnen. Maar het is ook weer dubbel omdat ze nog maar 10 weken zijn, najaarskonijntjes en ze hebben nog geen voldoende vacht om

zich warm te houden..

help

tips graag

alvast bedankt 

2AEBFFEE-0760-484B-BD1B-FD75FD950ACF.jpeg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat vervelend voor je. Ze kunnen nu inderdaad niet meer naar buiten, omdat ze geen wintervacht hebben. Ik neem aan dat je ze 14 dagen na de castratie van Bram weer aan elkaar gaat koppelen? Dan ben je in elk geval van je dubbele hokken af.

Je kunt een allergietest laten doen. Dat gaat wel van je eigen risico. Maar eigenlijk maakt het niet heel veel uit of je allergisch bent voor konijnen of voor hooi, aangezien ze toch hooi nodig hebben. Je kunt wel kijken hoe je zo min mogelijk met hooi in aanraking kunt komen , misschien door het in een ruif te doen in plaats van los aan te bieden.

Ik heb hooikoorts, ook nu mijn konijnen buiten staan gebruik ik het hele jaar medicijnen. Je zou eventueel eens kunnen proberen of dat helpt. Ik gebruik levoceterizine op recept, het is vrij te koop als Allerfre.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jeetje wat ontzettend vervelend zeg!

Ik denk dat het zinvol is om je te laten testen waar je precies allergies voor bent. Dan kun je misschien wat aanpassingen maken. 

Wellicht kun tijdelijk in de herfst en wintertijd medicijnen krijgen voor je allergie. Je kunt ze dan vanaf de lente buiten laten wonen.

Het is voor konijnen niet fijn en gezond als je ze steeds wisseld van verblijf en temperatuur. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Mira11:

Hahaha. Ik zie net dat Marjolienk ongeveer hetzelfde al had geschreven. 

Dan moet het wel goed advies zijn 😂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zat mij te verdiepen...

wel een hele dure aanschaf

dyson Luchtreiniger..

iemand ervaring mee?

konijnen buiten gaat het nu niet worden.

helaas  heb ik een Zit slaapkamer en kan ze niet in een andere Kamer zetten.. ja volgende week afspraak met huisarts... maar ik moet niet aan denken om konijnen weg te doen. Ook lopen nog 2 lieve katten rond en in verleden had ik behoorlijk veel Allergieën maar niet voor konijn. 
door mijn klachten doe ik geen oog dicht. 
misschien morgen maar een Dyson aanschaffen voor allergieën 

E9FBDA57-5417-45F3-BF86-8B70D9676D94.png

007A91AE-5483-43B1-850D-8B764B265D2B.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Luchtreinigers schijnen totaal niet te helpen, ik zou dat geld in ieder geval niet daar aan uitgeven. Goed dat je naar de huisarts gaat. Hopelijk is je allergie beheersbaar met medicijnen! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben zelf vorig jaar ook een allergietest laten doen. Ik was al allergisch getest voor huisstofmijt en graspollen. Ik wilde toen alleen zeker weten of ik ook echt allergisch ben voor mijn konijn. Helaas bleek dit waar te zijn. Ik heb haar 6 jaar nu. Ik heb haar 2 jaar binnengehouden toen ik klachten begon te krijgen. Eerst was het alleen als ze in de rui was en een tijdje later altijd als ik bij haar in de buurt kwam. Ik heb haar toen ook naar buiten gedaan.  Was een goed beslissing want zie ook dat ze echt meer een buitenkonijn is.

Als ze een paar dagen binnen moet staan door ziekte of operatie dan heb ik meteen mega veel last. Gewoon omdat je natuurlijk niet in de open lucht bent. Als ze buiten staat kan ik heel goed met haar knuffelen zonder klachten te krijgen.

Qua medicatie heb ik het een tijd goed volgehouden met cetrizine, gewoon hooikoorts tabletten van de supermarkt. Toen ik echt getest was ben ik overgestapt naar een corticosteroïden neusspray, merknaam dymista met de werkzame stoffen azelastinehydrochloride/fluticasonpropionaat. Dit helpt dus vooral tegen snotneus en niezen. Als ik bijvoorbeeld met haar in de auto naar de dierenarts zit wordt ik vaak benauwd. Hier heb ik geen officiële medicatie voor, ik heb het tot nu toe altijd een benauwdheidsaanval zonder medicatie kunnen doen, maar voor de zekerheid heb ik altijd een salbutamolpufje op voorraad van een vriending.

Ik snap je echt heel goed dat je ten einde raad bent. Ik heb het ook moeilijk gehad toen ik merkte dat ik allergisch voor haar werd. Maar met alles hoed ik het nu doe is het prima te doen. Ja helaas kan haar niet meer lekker kusje geven want dan kom ik gewoon veel te dichtbij en adem je letterlijk vacht in.

Mijn konijn betekend ook heel veel voor mij en helpt mij ook heel erg op psychisch vlak, dus ik begrijp je helemaal. Als je dingen hebt waar je tegen aan loopt kun je mij altijd een DM sturen. Ik hoop dat ik door mijn verhaal te delen je een beetje heb geholpen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

NB: Ik wilde gewoon even zeggen dat je je konijnen er echt niet om hoeft weg te doen. Ik leef al ruim 4 jaar met die allergie, en het is nooit in mij opgekomen om haar daarvoor weg te doen. Sterker nog ik moet binnenkort een maatje voor haar gaan zoeken. Dus konijnen houden en een allergie hebben is echt goed te doen. Het ligt eraan wat je klachten zijn. Als het echt vooral niezen, traan/jeukogen en snotneus zijn, is dit echt heel makkelijk te verhelpen met dus neusspray of oogdruppels.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat vervelend zeg, dat je zo allergisch bent en er zelfs slecht van slaapt!

Zelf ben ik allergisch voor hooi. Ik houd mijn konijnen dan ook niet in mijn woon- of slaapkamer, maar in mijn hal en badkamer, zodat ik niet de hele dag te midden van het hooi zit. Als ik mensen ga zien en vlak ervoor hooi aan mijn konijnen heb gegeven en/of hun wc's (die vol hooi liggen) heb verschoond, neem ik altijd een hooikoortstablet van Etos/Kruidvat, zodat het niet lijkt alsof ik coronasymptomen oftewel een verkoudheid heb. Maar voor jouw hevige allergie werken die tabletten misschien onvoldoende. Als je vooral allergisch bent voor hooi, en niet/minder voor konijnen, kun je nog proberen het hooi nat te maken. Of over te stappen op een minder stoffig type hooi. Zelf doe ik sowieso altijd een mondkapje op als ik hooi pak, dat scheelt al iets.

En zou het misschien helpen om een laken oid over de ren heen te spannen, zodat er minder stofdeeltjes in de lucht komen?

Ja, konijnen kunnen absoluut veel psychische steun brengen, je bent zeker de enige niet die dat zo ervaart. (Al lijkt het op dit moment averechts te werken bij jou, wat echt superjammer is!)

Voor als je er écht niet uit komt en je door de allergie niet meer normaal kunt functioneren: kun je niet eventueel je konijnen de komende maanden bij je ouders, vrienden of een konijnenasiel onderbrengen (tegen een vergoeding), en ze dan in het voorjaar in het hok met ren in je tuin laten?

bewerkt door Kenijn

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In het uiterste geval kun je ze misschien ook omruilen voor een konijnenkoppel uit de opvang, een koppel dat wél meteen naar buiten kan. Of ben je aan dit tweetal al te zeer gehecht?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites