Ga naar inhoud

knagen aan kooi


Nikita Luijken

Aanbevolen berichten

hoi hoi,

 

mijn konijntje bailey knaagt de afgelopen dagen absurd veel aan de tralies en ik heb geen idee wat ik hier aan kan doen.

bailey zit samen met belle in een hok van 70x200 dus ze hebben best wel veel ruimte. ook mogen ze iedere dag minimaal 1 uur uit de kooi om om rond de wandelen door heel het appartement. 
ze hebben meerdere stukken speelgoed en 2 huisjes waar ze op kunnen springen en in kunnen kruipen, een tunnel en meerdere hout en knaagblokken. 
ik weet gewoon niet meer wat ik er aan kan doen ..

alvast bedankt voor alle hulp!

groetjes Nikita
(baasje van bailey en belle)

bailey en belle.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat goed dat je konijnen elkaar als maatje hebben! In die zin ontbreekt het hen niet aan warmte en gezelschap. En wat een schatjes om te zien!

 

Wel wordt er vaak gezegd dat je 2 m2 nodig hebt per konijn, dus 4 m2 ruimte voor twee konijnen samen, ruimte die 24/7 toegankelijk moet zijn. Ik heb mijn konijnen ook een tijdje in een kooi gehouden, maar toen werd er ook flink aan de tralies geknaagd, vooral als ze er ook af en toe uit mochten.

 

Ik liet ze vaak loslopen in mijn hal, keuken en badkamer, de enige echt rabbitproof ruimtes van mijn huis. Omdat ik (oa door dat tralieknagen, wat een uiting van frustratie is) merkte dat ze erna echt niet terug wilden in hun kooi, besloot ik uiteindelijk om ze permanent in de hal en badkamer te laten leven.

 

Wist je dat konijnen zindelijk kunnen worden? Dan zet je gewoon een kattenbak met houtkorrels (te koop bij AH) in een hoek neer, met een pluk hooi erin of een hooiruifje erboven. Dan leren ze vaak vrij makkelijk om daarin hun plasjes en een groot deel van hun poepjes te doen. (De eerste tijd moet je steeds de poepjes erin leggen, en de plasjes opvegen met doekjes die je ook in het toiletje legt, zodat de bak naar plas gaat ruiken.) Zo blijft de ruimte redelijk schoon, en kun je hem prima met je konijnen delen. (Tip: schaf een kruimelzuiger aan om elke ochtend slingerende stukjes hooi op te zuigen.)

 

Via een renhekje in de deuropening (waar je zelf overheen kunt stappen) voorkom je dat ze naar een andere ruimte rennen zodra je de deur open doet. Als ze in de hal of keuken oid wonen, heb je geen kooi of bodembedekking nodig. Een paar schuilhuisjes en dus een kattenbak met houtkorrels en hooi zijn voldoende. Dan heb je een stuk gelukkigere konijnen, en ook voor jezelf is het heel leuk om je konijnen tevreden te zien en hun behoefte aan beweging te zien uitleven! En je kan heel makkelijk even bij ze op de grond gaan zitten, wat de band met je konijnen absoluut ten goede komt, want vaak komen ze uit zichzelf naar je toe en zullen ze nieuwsgierig op je klimmen, etc.

 

Je kan natuurlijk ook een permanente ren aan hun hok bevestigen, en ze op die manier meer ruimte geven. Alleen kun je die ruimte dan zelf niet meer gebruiken, en kun je minder makkelijk bij ze gaan zitten.

 

Nog een tip: als ze permanent 4 m2 leefruimte hebben, hoef je ze niet per se meer te laten loslopen in je hele huis, en zullen ze ook minder snel aan (het deurtje in) de tralies gaan knagen.

 

Succes!

aangepast door Kenijn
Link naar reactie
Delen op andere sites

De mijne doen dat als ze uit de ren willen. Het gebeurt niet zo vaak, maar mijn ren is ook wel een stuk groter dan de jouwe. Kun je ze wat meer ruimte geven? De ruimte die ze nu hebben is eigenlijk echt te klein voor twee konijnen. Lang werd voor een koppel kleintjes minimaal 2m2 aanbevolen, dat haal je niet. Nu is dat advies zelfs uitgebreid naar 4m2 voor een koppel kleine konijntjes! Dat haal ik zelf ook niet eerlijk gezegd, mijn ren is net iets kleiner, 3.5m2. maar ze zijn meerdere uren per dag los in de kamer. Ik raad je echt aan de ruimte flink te vergroten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meer ruimte geven. 0,7x2 = 1.4 vierkante meter permanente leefruimte voor jouw koppel. Dat is te weinig. Het advies is voor een koppel 4 vierkante meter permanente leefruimte of meer aan te houden. Soms word tralieknagen al snel een gewoonte die ze niet snel afleren, maar meer permanente leefruimte kan het zeker verminderen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een aanvulling op de goede adviezen hierboven. Mocht het met een grotere ren niet opgelost worden, dan kan het ook nog door de wisselende ruimte komen, soms wel vrij rondlopen en soms niet. Je zou ze dan een tijdje alleen in hun ren kunnen houden, dus niet laten loslopen, en kijken of het verbeterd. Maar daarvoor moet je wel eerst zorgen dat hun ren groot genoeg is als permanent verblijf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heel erg bedankt voor de tips! ik ga er nog een extra ren aan zetten!
ze zijn al grotendeels zindelijk dus daar heb ik weinig problemen mee.
uitleg over de tuigjes...
de tuigjes hebben ze alleen om in de zomer als ze in de tuin zijn bij mijn ouders ze zijn nogal slim en ontsnappen erg snel uit een ren en de tuin bij mijn ouders heeft een zwembad en 2 geiten dus doe ze dan alleen om zodat ik hoor waar ze zijn.

aangepast door Nikita Luijken
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-10-2020 at 19:16 zei Evee:

Soms word tralieknagen al snel een gewoonte die ze niet snel afleren

Mijn voedster ontwikkelde ook de gewoonte om aan een bepaald renhekje te knagen, nadat ik op die plek de ren soms tijdelijk had uitgebouwd. Ze was het er dan niet mee eens als de uitbouw ineens weer weg was en het oude hekje er weer stond. Sindsdien heb ik de uitbouw achterwege gelaten. (Hij kon niet permanent, en af en toe was blijkbaar frustrerend.) Ook heb ik een plaat van plexiglas op maat laten zagen en aan de binnenkant van het renhekje bevestigd. Nu kan ze er nog wel doorheen kijken, maar er niet meer aan knagen. Dus plaatselijk kan ook plexiglas helpen tegen tralieknagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .