Ga naar inhoud

Schuw Teddy/Langhaar konijn borstelen

Aanbevolen berichten

Mijn Ripley is "gezegend" met een lange vacht en moet dus geborsteld worden.

Ik doe dit elke ochtend als hij aan het eten is, omdat hij nog heel schuw is en anders echt niet blijft zitten.

Ik kan alleen zijn rug, zij en koppie doen, buik gaat hem echt nog niet worden omdat ik hem niet vast mag pakken.

Hoe is dit het best aan te pakken? Ik heb de onderwerpen er wel over gelezen maar ja, Ripley woont hier nog maar 3 weken dus zit ook nog in de gewennings-fase.

Hij moet gewoon leren dat het niet eng en naar is.

aangepast door Ripley
Typefout
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ilse Post heeft wat filmpjes op You Tube staan. Zij begint dan eerst met aanraken voordat ze gaat borstelen. Misschien heb je er wat aan. 

Het is een rampenplan met een langharig konijn. Helemaal als ze nog niet goed gewend zijn. 

Ik borstel mijn teddydwerg 1x per 2 weken op aanraden van mijn konijnentrimster. Wel moet ik zeggen dat het een stuk beter gaan dan in het begin. Adviezen als:" geef hem wat lekkers" hielpen echt niet. Hij neemt nog steeds niets lekkers aan. Ik laat hem zo veel mogelijk op zijn 4 pootjes staan. Buik en onder zijn kin is idd een heel ander verhaal. Daar heb ik een paar extra handen voor nodig. Dat is nog steeds enorm stressvol voor hem. Nu pas na een jaar kan ik zeggen dat ik een beetje een soort van routine heb die werkt. Voor hem en voor mij. Helaas met nog best wel veel stress voor hem. 

• Bedankt 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja precies de reden waarom ik echt nooit langharige konijnen wilde hebben. Maar ja, soms komen ze gewoon op je pad. 

Een konijnentrimmer gaat hem niet worden, die zitten niet in Canada. 

Ik zal die filmpjes op YouTube eens opzoeken. 

Bedankt!

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weken later...

Onze Wilma was een angora, ze vond het vreselijk en dat bleef ze vinden. Haar vacht groeide ook echt heel snel. Elke twee weken knipte ik haar helemaal kort. Daar was ik dan ruim een half uur mee bezig en dat was heel zielig. Maar daarna was ze er wel weer twee weken vanaf. Teddyvachtjes groeien minder snel dacht ik, dus dan zou je met een keer knippen langer er vanaf zijn. 

Het is toch iets wat echt moet gebeuren, ookal vinden ze het niet leuk. Voor mij om die reden nooit meer een langhaar, ik werd er zo verdrietig van. Maar dat terzijde. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zo ongeveer om de 2 weken wordt Olaf geborsteld en geknipt. Omdat het heel stressvol voor hem is borstel ik hem goed en knip ik hem bij maar meestal niet zijn hele lijfje. Dat duurt te lang voor hem.

Rond zijn oogjes doe ik wel altijd zodat hij daar geen last van heeft.  

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wilma moest wel elke twee weken helemaal. Zeker de moeilijke plekjes, liezen, oksels, en onder haar staart, daar kwamen het snelst klitten en vervilting, was het vervelendst om te doen ook. Ze moest dan op haar rug, anders kon ik er niet bij. Ik deed het liever in 1 keer goed, al duurde dat lang en was het heel stressvol. Ik hoefde haar daardoor nooit te borstelen. Het is zoeken naar een goede balans. Of ik nu tien minuten of drie kwartier met haar bezig was, ze deed er net zo lang over om niet meer gestresst of boos op me te zijn. Dus dan liever een keer goed dan meerdere keren half. Maar als je konijn het niet zo erg vindt om geborsteld te worden kun je knipbeurten uitstellen. Leuk wordt het waarschijnlijk nooit 🙁

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het is erg afhankelijk van het soort vacht. De langharige konijnen die ik heb gehad hoefde ik gelukkig nooit te kammen en maar af en toe wat te knippen. Zij konden hun vacht zelf goed verzorgen, ik vond dat altijd zo knap. In hun nek en tussen hun oren kwamen wel klitten en verviltingen, en soms op andere plekken. Dus als ik dat zag moest ik een vangactie opzetten en ging ik het uitpluizen en/of knippen. Gelukkig hoefde dat maar een aantal keer per jaar. Deze konijnen waren heel erg schuw, bang voor mensen, dus ze vonden het verschrikkelijk... Zo sneu was dat.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb nu een voedster die angora-achtig haar heeft maar geen echte angora is. Haar vacht is een groot drama, omdat viltplekken heel moeilijk te vinden zijn maar er wel degelijk zijn. Ik kam haar nu wekelijks en dat gaat redelijk, maar ik kan niet bij de onderkant komen. Dan spartelt ze zo erg dat ze uit mijn handen glibbert. Op hoop van zegen dus. Ik gebruik nu trouwens alleen een ladybel borstel (niet vegan helaas want zwijnenhaar) en dat gaat het beste. Konijnentrimmers raden deze ook aan om te gebruiken, omdat veel andere borstels de vacht of de huid beschadigen (omdat je dan te hard kan trekken door de klit heen). 

Als het borstelen goed gaat en er geen vilt is, dan hoeft knippen misschien niet? 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Knippen is vaak wel prettiger voor ze, lang haar is toch een beperking voor veel konijnen. Ik scheer ze regelmatig. Hoe vaak kammen, knippen/scheren nodig is verschilt echt heel erg per konijn. Bij sommige konijnen is één keer in de maand goed (!) kammen al voldoende, meestal scheer ik ze dan wel om de maand. Dat kan natuurlijk lang niet bij alle vachten, dus ga er bij aanschaf/adoptie van een langharig konijn altijd van uit dat kammen wekelijks moet. 

Ik heb verder niet zoveel met aanleren en wennen etc, natuurlijk is het een mooi streven en fantastisch als het lukt maar de 'probleemzones' (borst, oksels, liezen, rond de staart) kun je in verreweg de meeste gevallen op die manier echt niet grondig kammen. Ik kies daarom voor gewoon doorpakken, snel en efficiënt werken en dan zijn ze het snelste er weer van af. 

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat een leuke konijntjes! Ripley heeft niet zo'n heel lange vacht. Zeker niet bovenop. Als ik Olaf niet knip kun je letterlijk geen voor of achterkant zien. 

Ik heb ook de Ladybel borstel. Ik kon heel erg goed het  verschil merken toen ik Olaf voor de eerste keer korter knipte. Hij was veel actiever en minder schrikkerig. In de winter houd ik het iets langer dan in de zomer maar hij heeft zoiezo een vrij kort kapsel. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nou, net geknipt. Er zitten alleen nog waar vervilte stukjes bij zijn staart, maar hij was zo ontzettend aan het worstelen dat ik dat voor nu even gelaten heb. 

Hopelijk doet dit wat met hem, anders doe ik het niet nog een keer. Wat een marteling. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nu maar hopen dat het hem uiteindelijk bevalt. 

Voor de onderkant en onder zijn kin heb ik altijd hulp. Dat lukt me niet alleen. Mijn moeder houd hem goed vast en ik knip zo snel (maar wel veilig) ik kan. 

Gelukkig heeft Ripley niet overdreven lang haar. Niet knippen is dat ook nog een optie.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wel redelijk, maar het vertekent wel een beetje op de foto's. Hij is inmiddels dus geknipt vanochtend.

Ik moet alleen bij zijn staartje nog bijwerken (nog paar vervilte klitten) en dan laat ik het zo voor nu. En dan goed bijhouden en alleen als het nodig is bijknippen, nooit meer helemaal. Wat een ellende.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .