Ga naar inhoud

Oogleden rood


TosiaLuna

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,


Wij hebben onze 3 konijnen (2x voedster, 1x ram en allen gecastreerd) recent gekoppeld en dat gaat allemaal supergoed. Ze verzorgen elkaar en kunnen gemakkelijk samen leven. Ze hebben een ruimte momenteel van 10m2 met genoeg plekken om te schuilen van elkaar. Nu viel ons op dat een van de voedsters de (ex-)ram wel erg lomp verzorgd en ook een beetje lijkt te bijten op de oogleden. Ze bijt zeker niet door, maar het ziet er vrij hard uit. Hij reageert daar meestal niet echt op, soms trekt hij zijn kop wel terug als ze hem irriteert. Soms loopt hij even weg, maar daarna meteen weer naar haar toe. Wij maken ons een beetje zorgen om zijn oogleden, het lijkt niet echt te bloeden maar meer geïrriteerd te zijn. Aanraken door ons doet niet zichtbaar pijn voor hem. 


Hebben jullie een idee of dit normaal is? Of moeten we een tripje maken naar de dierenarts?

Ik heb foto's toegevoegd van beide ogen en een schattige foto van hem!


Alvast bedankt! :)  

Foto 4.jpeg

Foto 3.jpeg

Foto 2.jpeg

Foto 1.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het wel mee vallen, bij witte konijnen zie je vaak dat de huidkleur op dat soort plekken, met dunne beharing, meer opvalt. Dat is ook zo bij de neusjes. 

 

Oogjes (en oortjes) wassen is wel een koppel-dingetje, dus ook niet direct heel gek. Heb je het idee dat het echt dik of geïrriteerd is? Zo ja, dan zou ik er een dierenarts naar laten kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, ik vind het lastig om van een foto te beoordelen, maar op basis van jouw foto’s zou ik zeggen dat het wel meevalt. Ik heb zelf ook een witte ram en heb het idee dat de oogleden bij witte konijnen toch altijd iets meer roze lijken dan bij andere kleuren konijnen, waarschijnlijk omdat het meer opvalt omdat ze wit zijn. 

Is het rozer/roder of dikker dan normaal en/of vochtig rondom de ogen (traanoog)? Zie je duidelijk verschil in vergelijking met het andere oog? Dan zou ik wel even een dierenarts raadplegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Evee:

Ik vind het wel mee vallen, bij witte konijnen zie je vaak dat de huidkleur op dat soort plekken, met dunne beharing, meer opvalt. Dat is ook zo bij de neusjes. 

 

Oogjes (en oortjes) wassen is wel een koppel-dingetje, dus ook niet direct heel gek. Heb je het idee dat het echt dik of geïrriteerd is? Zo ja, dan zou ik er een dierenarts naar laten kijken.

 

Het is niet echt dik gelukkig! En ik heb niet het gevoel dat hij er last van heeft als hij gewoon rondhupt. Voordat we ze gekoppeld hadden, hebben we dit in elk geval niet eerder gezien, maar hij kan er zelf natuurlijk maar moeilijk bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden zei Boefje:

Wat een mooierd! Mooie witte vacht en blauwe oogjes. Zo schattig.

Ja het is echt een knapperd! En zo lief 😍

 

We houden hem nog even in de gaten, voor nu is het niet opgezwollen of erg geirriteerd gelukkig! Bedankt voor jullie adviezen, dat is heel fijn! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .