Ga naar inhoud

Vitamine D tekort?


eefjelien

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Mijn konijntjes hebben de laatste tijd erg veel blaaszand. Ik kwam er achter doordat er een plasje naast de bak lag. Dat heb ik gelijk laten controleren en er zat een beetje bloed bij en heel veel gruis. Ik wist toen nog niet van welk konijn. Ik heb daarna van beide konijnen de urine gecontroleerd, daar zat geen bloed meer bij maar nog wel veel zand. Beide konijnen hebben tot nu toe elke dag een schone droge kont. Ik controleer regelmatig urine om te kijken of er veel zand in zit, en dat is het geval, regelmatig zo'n 75%.  Dit lijkt mij erg veel. Ondertussen ben ik wel overgegaan op voeding dat minder rijk is aan calcium. Ik geef een brok met goede calcium/fosfor verhouding, spa water, timothy hooi en groente met laag calciumgehalte. 

 

Maar nu vraag ik me af, wat als ze niet te veel calcium binnenkrijgen, maar te weinig vitamine D? En wordt het calcium daarom niet goed opgenomen door het lichaam? Mijn konijnen zitten namelijk binnen en krijgen dus alleen gefilterd zonlicht. Ik heb de volgende vragen waar ik antwoord op zoek en ik hoop dat iemand me kan helpen:

- Heeft iemand ervaring met een UV lamp bij konijnen? Zal dat helpen?

- Is het geven van vitamine D supplementen een optie?

- Is het mogelijk om bij konijnen een bloedonderzoek te laten doen naar het vitamine D gehalte?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen ervaring met UV lampen, maar er is zeker wel bewijs dat dat kan helpen. Bij konijnen loop je alleen wel tegen een paar problemen aan bij het gebruik er van. Ze wonen als het goed is lekker ruim, en een uv-lamp kan maar op beperkte ruimte. Ze moeten er dan maar net onder willen zitten.  Ook zijn de kabels en snoeren van zo een lamp niet knaag-proof. Voor de lampen zelf heb je vaak wel beschermingskapjes (bij de terrarium spullen), maar dan nog zit je vaak met het wegwerken van de rest en de locatie. Over het algemeen ben je dus veel geld kwijt aan de lamp en installatie, en is het maar de vraag of ze er voldoende onder zitten om het effect te laten hebben. 

 

Vitamine D in voeding kan een  tekort aan zonlicht niet volledig compenseren bij konijnen.  Er is zelfs twijfel of het bij konijnen überhaupt wel iets doet, ze horen het namelijk zelf aan te maken, niet op te eten of drinken.  Het is wel aan indoor-brokken toegevoegd, je kan altijd kijken of het helpt om op zo een brok over te gaan. Met supplementen zou ik erg oppassen, een te veel is ook niet goed. Als je dat doet, zou ik het niet zelf doen maar echt in overleg met de dierenarts. 

 

Je kan navraag doen of het kan bij jouw dierenarts, bloed laten testen op vitamines, maar ten eerste is bloed afnemen niet zo makkelijk bij konijnen, dat is dus een hoop stress, en missen bij veel laboratoriums de referentiewaarden voor konijnen voor dit soort dingen. Ze kunnen het wel onderzoeken, je krijgt wel een uitslag. Maar je weet dan meestal nog niet of dat hoog of laag is voor een konijn. Maar dat kan dus afhankelijk zijn van waar de dierenarts het bloed heen kan sturen voor onderzoek. Best kans dat je dan krijgt "voor een kat zou het goed zijn", maar ja, dan weet je dus nog niet of het voor konijnen wel of niet goed is. 

 

Of het in jouw situatie de reden is van de problemen? Geen idee. Best kans dat je je dus een hoop kosten hebt, en uiteindelijk niets wijzer zal zijn. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Urine wordt gemaakt uit het bloed. Het calcium in de urine is dus afkomstig uit het lichaam/bloed en was dus wel degelijk opgenomen. Een vitamine d tekort zorgt niet voor een hoog calcium in de urine. Ik zou nooit aan zo’n uv-lamp beginnen, maar met het doel dat he nastreeft is het echt onzin. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .