Ga naar inhoud

Vrouwelijk konijn zure geur


skekrik

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik heb een account hier gemaakt om een vraag te stellen; Ik heb een bijna 3 jarig konijn (thrianta x gouwenaar) van een gezonde 3 kg, ze is een vrouwtje en is 11 augustus 2020 steriliseert zonder problemen (dierenarts zei zelfs dat ze nog nooit zo een snel/goed herstel had gezien). Samen met haar vriendje lopen ze rond in ons huis. Gister rook ik een raar geurtje op een dekentje waar ze op had gezeten, het rook niet als poep of plas en er zat verder ook geen vies plekje, het rook gewoon raar, ik zou het omschrijven als zuur en viezer dan poep of plas. Ik heb gekeken of er ergens poep in haar vacht vast zat maar er zit niets, helemaal schoon. Nu net 5 minuten geleden zat ze op ons bed en toen ik haar een aai kwam geven rook ik weer dezelfde geur, dus ik weet ook zeker dat het haar was en niet mijn andere konijn (gecastreerd mannetje, ook 3). Zij zelf ruikt nergens naar, er zit niets op haar kont en de geur komt niet van een vloeistof. Weet iemand wat dit is en of het normaal is? (Ik weet trouwens ook dat het niet een scheet was omdat dat dekentje sinds gister nog steeds het zelfde ruikt, dat lijkt me een beetje te sterk voor een scheet). Ik hoor heel graag of iemand hier een antwoord op heeft, alvast bedankt!

 

Jake

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het aan het voedsel liggen wat ze gegeten hebben? Soms kan daardoor ook een bepaalde geur aan de urine komen? 

 

Is bij de sterilisatie (eigenlijk castratie) alles verwijderd, of alleen de eierstokken?

Soms laten dierenartsen de baarmoeder zitten, omdat dat bij honden en katten geen probleem is, die verschrompelt. Bij konijnen zijn er echter gevallen bekend dat de baarmoeder dan toch nog voor problemen zorgt, als die blijft zitten. Dat is iets wat je nog na kan vragen.

 

Verder zou ik de urine opzuigen in een schoon spuitje en naar de dierenarts brengen voor onderzoek. Dan kunnen blaas & nierproblemen ook bekeken worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei Evee:

Kan het aan het voedsel liggen wat ze gegeten hebben? Soms kan daardoor ook een bepaalde geur aan de urine komen? 

 

Is bij de sterilisatie (eigenlijk castratie) alles verwijderd, of alleen de eierstokken?

Soms laten dierenartsen de baarmoeder zitten, omdat dat bij honden en katten geen probleem is, die verschrompelt. Bij konijnen zijn er echter gevallen bekend dat de baarmoeder dan toch nog voor problemen zorgt, als die blijft zitten. Dat is iets wat je nog na kan vragen.

 

Verder zou ik de urine opzuigen in een schoon spuitje en naar de dierenarts brengen voor onderzoek. Dan kunnen blaas & nierproblemen ook bekeken worden. 


Bedankt voor de reactie! Het is een castratie, alles is bij haar weggehaald. Ze heeft geen ander voer gekregen dan normaal en dit is me eerder nooit opgevallen. Ik ga vandaag de dierenarts bellen om te vragen wat hij ervan vind.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .