Ga naar inhoud

Opgenomen..


pakyakker

Aanbevolen berichten

Ze heeft net even heerlijk nog even binnen losgelopen. Ik stik bijna van de benauwdheid, maar als zij maar plezier heeft. Eindelijk ging ze een beetje rondsnuffelen en maakte zelfs een sprongetje.😍 Denk dat ze zo 45 minuten heeft gespeeld, het kwam ten einde met een bunnyflop in deze positie.

 Zo maar een poging doen om haar weer in de schuur te zetten zodat als alles goed gaat ze zaterdag in de buiten ren weer kan.

20201106_140455.jpg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Noellie dronk ook niet meer en had ook aanvallen. Zij had niersteentjes. Ene moment was ze vrolijk. Dan weer zielig. Een aangezien Vlekje ook sludge had is het helemaal niet raar om aan nierstenen te denken. Maar dit heb je al eerder benoemd en niks mee gedaan. Het is jammer dat je die foto niet gelijk had laten maken. Maar je moet het ook zelf weten. Ik hoop dat Vlekje het vanaf nu weer goed doet. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze sludge heeft zou ik idd ook meteen een foto laten maken. Daar kunnen ze dat duidelijk op zien. Zeker als ze ook steeds zulke klachten heeft.

Heeft de dierenarts dat ook niet voorgesteld? 

Mijn voedster Liz heeft sludge in haar blaas en krijgt nu een calcium arm dieet om te voorkomen dat er steentjes ontstaan. 

Door een röntgenfoto is dat bij haar per toeval ontdekt. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De laatste keer was de urine gewoon schoon dus daarom is er niks meer mee gedaan. Ik heb zeker gevraagd om een foto maar daar is geen indicatie voor op dit moment.

Vlekje gaat het nu weer goed.

Maar ik heb maandag een afspraak bij de dierenenarts dus zal het nogmaals aankaarten.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er terugkerende klachten zijn en je dierenarts zit zelf maar te raden en te gissen dan is het altijd verstandig om een foto te maken. Vooral als het konijn niet drinkt. (Oppassen voor uitdrogingsverschijnselen)

 

Niet veel dierenartsen zijn ervaren met nierstenen bij konijnen en de meesten geloven zelfs dat als de nierwaardes niet verhoogd zijn dat het geen nierstenen kunnen zijn maar dat is onzin en dat wordt ook uitgelegd op de site van Wilhelminapark dierenkliniek.

 

Het ligt er maar net aan op welke plek de stenen zitten. Als het niks blokkeert dan hoeft het geen verhoogde nierwaardes te geven. 

 

Als jij een foto wilt hebben zij daar verder niks over te zeggen. 

 

Je kan het nu wel aankijken maar zodra de klachten zich voordoen zou ik dat toch echt gaan doen. Je kan in geval van nierstenen weinig doen behalve wachten tot het uitgeplast wordt ( afhankelijk van grootte soms blijft het zitten in de nieren) en pijnstilling en wat andere medicijnen geven wat het proces helpt zo pijnloos mogelijk te laten verlopen. En uiteraard zijn er nog alternatieve kruiden wat kan helpen een steen wat te vergruizen.

 

Verder zou ik sowieso echt denken om een calcium arm dieet en spa blauw als er veel kalk in het water zit bij jullie.

 

Maar het is altijd belangrijk om wel op de hoogte te zijn van wat het is. Als een steen ergens vast gaat zitten kan dit ernstige klachten veroorzaken.

 

Afhankelijk van waar een steen zit kan je zelfs nog operatief het laten verwijderen maar dan praat je over blaas of urineleider. Al het andere (nieren urether) is erg risicovol en gaat bijna altijd fout.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Boefje

Dankjewel voor de heldere uitleg. Ik bergijp er nu meer van.  Ik wist niet dat veel dierenartsen niet zoveel weten van nierstenen bij konijnen.

 

Wat betreft calciumarm. Ik kan idd het water al vervangen door Spa blauw. Ik geef haar ook sinds ze ziek is geworden alleen nog maar timothy hooi dat is ook caliumarm heb ik begrepen.

Maar als konijnen gebitsproblemen hebben hebben ze toch ook juist wel weer calcium nodig?

 

Vlekje drinkt nu wel weer. Nog wel iets minder als normaal maar al veel meer dan de afgelopen dagen bijelkaar.

 

Ik zal het sowieso maandag nog wel aankaarten en haar ook verwijzen naar de site van Wilhelminapark. Zou er evt. ook een foto gemaakt kunnen worden zonder narcose? Want als dat niet kan dan wacht ik liever nog even af, aangezien ze net dinsdag aan haar gebit is geholpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien haar gebit zou ik niet zomaar overgaan op een calciumarm dieet. Het is denk ik belangrijk dat je zeker weet dat het gaat helpen ipv dat het juist tegen werkt. 

Je zou ook kunnen overwegen om bij het Wilhelminapark een afspraak te maken. Dat kost dan moeite/tijd en geld maar zo door blijven "rommelen" kost uiteindelijk nog veel meer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Mira11:

Gezien haar gebit zou ik niet zomaar overgaan op een calciumarm dieet. Het is denk ik belangrijk dat je zeker weet dat het gaat helpen ipv dat het juist tegen werkt. 

Je zou ook kunnen overwegen om bij het Wilhelminapark een afspraak te maken. Dat kost dan moeite/tijd en geld maar zo door blijven "rommelen" kost uiteindelijk nog veel meer. 

Daar heb je ook weer een punt inderdaad. Lastig zeg!

 

Wilhelminapark is echt geen optie voor mij of nou ja vooral voor Vlekje. Ik moet dan 2 uur rijden, dan kan zij niet aan qua stress. Ze is mega bang in de auto. 20 minuten naar de dierenarts moet ze altijd al heel erg van bijkomen. En zeker niet nu ze al zo kwetsbaar is. Ik baal echt dat ik niet dichterbij woon. Want als het had gekund was ik bij wijze van nu in de auto gestapt.

 

Misschien dat ik eventueel met een dierenarts daar kan overlegen en dan eventuele testen gewoon hier gedaan worden. Als het een uurtje was is het nog te overwegen maar twee uur.. Ik ben dan echt bang dat ze het opgeeft door de stress. Want die is echt enorm als ze in de auto zit en dan maakt het niet uit of ze bij mij zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei IreneM:

Mijn konijnen zijn nooit onder narcose geweest voor het maken van foto's. Het is wel stressvol voor ze, afhankelijk van de positie waarin ze moeten zitten/liggen, maar ik heb nooit gemerkt dat ze er last van blijven houden. 

Dat is goed om te weten! Aan het begin van haar gebitsprobleem moest er wel een foto gemaakt worden die was wel onder narcose. Misschien was dat ook wel omdat het gebit betreft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei pakyakker:

Daar heb je ook weer een punt inderdaad. Lastig zeg!

 

Wilhelminapark is echt geen optie voor mij of nou ja vooral voor Vlekje. Ik moet dan 2 uur rijden, dan kan zij niet aan qua stress. Ze is mega bang in de auto. 20 minuten naar de dierenarts moet ze altijd al heel erg van bijkomen. En zeker niet nu ze al zo kwetsbaar is. Ik baal echt dat ik niet dichterbij woon. Want als het had gekund was ik bij wijze van nu in de auto gestapt.

 

Misschien dat ik eventueel met een dierenarts daar kan overlegen en dan eventuele testen gewoon hier gedaan worden. Als het een uurtje was is het nog te overwegen maar twee uur.. Ik ben dan echt bang dat ze het opgeeft door de stress. Want die is echt enorm als ze in de auto zit en dan maakt het niet uit of ze bij mij zit.

Dat is dan idd geen optie. Je zou altijd kunnen overleggen met het Wilhelminapark. Dat gebeurd veel vaker. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of calcium arm ook invloed heeft op haken of scheefstand van gebit. Ik denk eerder dat kiezen dan sneller los gaan zitten of brokkelen.

 

Overigens hebben konijnen eerder een teveel aan calcium dan een tekort. Als je gewoon een portie biks geeft zou dat al voldoende moeten zijn. Konijnen hebben iets waardoor calcium sneller hecht of vasthoudt. Ik weet het niet goed uit te leggen maar dat had ik ergens gelezen. Daarom is goed drinken en groenvoer ook wel belangrijk omdat dat overtollig calcium wegspoelt.

 

Je zou gewoon groenten met minder calcium kunnen geven. Daar zit ook nog wel voldoende calcium in. Liever geen kruiden of droge kruiden. Daar zit veel calcium in. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Wilhelminapark gemaild. Ik ben benieuwd. Die dierenarts weet niet dat ik dit doe maar ze zei dat ik haar altijd kon bellen om te brainstromen over nieuwe ideeën.

 

Heb weer gevraagd van een foto en/of het geen nier/blaasstenen konden zijn. Zij had wel vaker konijnen gezien met stenen en die waren meestal veel zieker en hadden pijn op de plek van de blaas als ze daar ging voelen. Dit heeft Vlekje niet. Ik kan heel slecht mijn zin doordrukken bij iemand die ik niet ken en die meer verstand heeft van dingen als ikzelf.  Ik denk dan ja het zal wel dat is misschien ook zo. Dan kom ik thuis en dan zit het mij toch niet lekker. Dus vandaar dat ik nu Wilhelminapark heb gecontacteerd. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tekst uit de mail.

 

het is lastig om aan de hand van deze klachten te zeggen wat er aan de hand is omdat ze aspecifiek zijn.  Omdat het een ouder konijn is waarbij een afwijkende baarmoeder verwijderd is , is het verstandig om een röntgenfoto van de longen te maken ivm mogelijke uitzaaiingen. Ook een röntgenfoto  van de buik kan zinvol zijn om te zien of er geen gas in de buik zit. Bij een ouder konijn kan een bloedonderzoek  verstandig zijn om met name de nieren te controleren.  

 

Beterschap en als u nog vragen heeft dan hoor ik dat graag.

 

Duidelijk lijkt mij zo. Waarom heeft mijn dierenarts dan niet dit beleid? Waarom ziet die geen indicatie voor een foto? Heb eigenlijk de neiging om vandaag nog te bellen. Ik vind dit zo raar dit zijn hele duidelijke argumenten. Mijn onderbuik gevoel zegt ook ergens een tumor.

 

Ik ben nu heel erg onrustig, gefrustreerd en verdrietig.  Straks heb ik er zoveel geld in gestoken en heeft ze ergens een dikke tumor zitten en is het klaar.

 

Anyway ik laat dit even bezinken en ga dan bellen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga ook zo bellen. Moet even moed verzamelen, op zich zou het nu wel moeten lukken met een foto claimen want ik heb nu argumenten. Ik moet nu echt huilen. De zorgen komen er een beetje uit. Ze eet gewoon bijna geen brokjes maar verder is ze wel blij. Ik kom haar net andijvie geven en daar kwam ze heel vrolijk op af. Dat zit ze nu wel lekker op te eten. Het is gewoon zo cru als het wel iets is omdat ze nog wel redelijk goed te pas is steeds, op vorige week een paar dagen na dan. Aan de ene kant wil ik het ook gewoon niet weten, maar ja dat kan niet. Stel er zit iets dan moet ik haar niet zo laten lijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan dingen gewoon niet loslaten als het niet zeker is uitgesloten. Als er misschien straks een foto is gemaakt en er is niks dan kan ik wel weer gewoon afwachten hoe het gaat. Het onderbuik gevoel is te sterk en die achtervolgd mij eigenlijk al een maand. Nu heb ik gewoon ook advies van een andere dierenarts en denk ik ja het maakt mij niet uit maar die foto moet  toch echt gemaakt worden.

aangepast door pakyakker
Ik had wel heel veel het woord nu gebruikt kwam ik achter
Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden zei pakyakker:

Ik kan dingen gewoon niet loslaten als het niet zeker is uitgesloten. Als er misschien straks een foto is gemaakt en er is niks dan kan ik wel weer gewoon afwachten hoe het gaat. Het onderbuik gevoel is te sterk en die achtervolgd mij eigenlijk al een maand. Nu heb ik gewoon ook advies van een andere dierenarts en denk ik ja het maakt mij niet uit maar die foto moet  toch echt gemaakt worden.

Dat jij dan gerustgesteld bent is een prima argument om een foto te laten maken.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ook best lastig om aan te dringen op een foto. Hoe eerder je een foto maakt hoe sneller dat je een behandeling op kunt starten. Als het helemaal niet goed is denk ik dat het wel belangrijk is om dat ook te weten. Hoe pijnlijk ook. Ik duim heel hard dat het allemaal meevalt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Mira11:

Het is ook best lastig om aan te dringen op een foto. Hoe eerder je een foto maakt hoe sneller dat je een behandeling op kunt starten. Als het helemaal niet goed is denk ik dat het wel belangrijk is om dat ook te weten. Hoe pijnlijk ook. Ik duim heel hard dat het allemaal meevalt. 

Ik heb inderdaad die optie in mijn achterhoofd. Heb daar ook heel veel over nagedacht. Ik moet haar dan ook echt laten gaan. Als er geen kans is op verbetering. Ik hoop ook dat het meevalt, alleen heb ik echt dus al tijden een heel sterk gevoel dat het niet zo is.

aangepast door pakyakker
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .