Ga naar inhoud

Opgenomen..


pakyakker

Aanbevolen berichten

Vlekje heeft eind februari dit jaar flinke haken gehad. En at gewoon nog door, zelfs nog wel hooi. In augustus toen ze weer haken had at ze alleen geen hooi meer veder alles nog wel. Traanoogje had ze toen ook al. Na de 1e keer slijpen in februari zijn haar traanoogjes wel overgegaan, maar de 2e keer slijpen in augustus dus niet. 2 weken geleden had de dierenarts de traanvochtproductie gemeten bij haar en die was laag. Dus verstopte traanbuizen kan ook nog een probleem zijn, zeg het maar.

Het snotneusje heeft ze al vanaf dat ze baby is, dat is tegen de herfst een terugkerend ritueel. in de lente en zomer heeft ze daar nooit last van, dus ik denk dat het snotneusje een losstaand iets is van dit allemaal.

Wat betreft het oor. Ik wist niet dat haakjes ook problemen aan het oor konden geven. Wel vaag want het oor krabben is mij dan nu achteraf pas opgevallen nadat ze was gecastreerd en het gebit was geslepen.

 

Maar inderdaad misschien hoort het toch allemaal bij elkaar. Konijn zijn gewoon één groot mysterie soms qua gezondheid. Alleen dat ze dat gewoon haar hoofd wegdraaide voor eten daar begrijp ik niks van omdat ze met echt grote ernstige haken nog zo goed at.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wist dat ook niet, van dat oor. Maar dat betreffende konijn was er heel druk mee de hele dag. Het zag er pijnlijk uit, achterpoot zo ver mogelijk in zijn oor en hard en lomp krabben, veel schudden met zijn kop, echt sneu. Na de behandeling wat het meteen helemaal over. Oor was trouwens wel goed bekeken door de dierenarts en was helemaal schoon, uitzonderlijk schoon zelfs zei hij. Dat was dus wel anders dan bij vlekje.

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooh wauw. Precies wat Vlekje ook doet. Achterpoot flink in het oor steken en maar krabben, en vaak haar hoofd schudden maar dat valt mij alleen op als ik haar aai. Het is ook met name 1 oor waar ze het doet. Kijk traanogen en tand problemen kan ik wel inkomen qua anatomie. Maar hoe zou het dan kunnen dat oren en gebit samen gaan. Ik ga straks ook even vragen bij de dierenarts. lijkt wel elke keer als ze weer haakjes heeft dat er meer symptomen bijkomen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden zei pakyakker:

Ooh wauw. Precies wat Vlekje ook doet. Achterpoot flink in het oor steken en maar krabben, en vaak haar hoofd schudden maar dat valt mij alleen op als ik haar aai. Het is ook met name 1 oor waar ze het doet. Kijk traanogen en tand problemen kan ik wel inkomen qua anatomie. Maar hoe zou het dan kunnen dat oren en gebit samen gaan. Ik ga straks ook even vragen bij de dierenarts. lijkt wel elke keer als ze weer haakjes heeft dat er meer symptomen bijkomen..

Ik denk dat stress misschien ook meespeelt. Zijn ze toch kwetsbaarder voor aandoeningen. Vooral als ze een lange tijd ziek zijn geweest. Immuunsysteem vermiderd. Haakjes geeft ook stress vanwege pijn wat weer darmproblemen veroorzaakt en ze nog kwetsbaarder zijn voor van alles. Ik ben ook altijd lang met Noellie bezig voor ze weer een tijdlang goed functioneert. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Eefje:

Dat zou wel kunnen inderdaad, ik heb een week een konijn met haakjes in huis gehad, die krabde heel veel aan zijn oor en had een traanoog, dat ging over toen hij aan zijn haken was geholpen. Hij at wel goed, maar dat is per konijn verschillend. De ene eet door terwijl zijn halve tong aan flarden ligt en de ander stopt bij het kleinste haakje met eten. Ik zou geloof ik de haken behandeling wat naar voren proberen te trekken.


Ik denk ook dat het beter is om de haken wat eerder te doen. Ik denk dat ze anders misschien thuis gauw weer terugvalt en stopt met eten... 

En over de kosten: misschien kun je bij je dierenarts vragen om de kosten op rekening te zetten? Bij mijn dierenarts kan dat en dan betaal ik einde van de maand de rekening. Dat vind ik altijd wel prettig want het komt altijd onverwachts dat je iets met je dieren hebt en zo kunnen ze toch meteen geholpen worden, ook als je even krap zit. Dat geeft mij altijd wel rust. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Home sweet home.

 

Ze staat een nachtje in de verwarmingloze bijkeuken. Daar zat ze onder een warmtelamp, dus er moest even een stapje tussen voor ze weer naar buiten mag morgen middag.

De foto laat het al zien. JEUKOREN. Ze krabt nu echt wel echt heeeel vaak aan haar oren hoor. Goed ik heb er ook zalf voor gekregen. Surolan. Wordt nog een heel groot dingetje om dat in haar oren te krijgen.

Ze hebben haar bij de dierenarts Trovet en SS gegeven. Ze heeft daar dus meer SS gegeten dan Trovet want ja die brokjes zijn zachter natuurlijk. Wat is dan voor hier thuis handig? Omdat ze nog niet helemaal top eet.

 

Verder heeft ze ook Novacam meegekregen. Ze denken dat het een oorontsteking is, ze heeft best veel oorsmeer en ze denken dat het misschien daar onder is gaan ontsteken.

 

Ik ben benieuwd hoe ze het gaat doen. Ze heeft in iedergeval net een bosje peterselie opgegeten.

20201013_165052.jpg

aangepast door pakyakker
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of het handig is om een konijn met oorontsteking weer buiten te doen... maarja dat is mijn gedachte. Ik heb daar nooit zo over na hoeven denken met binnenkonijntjes.

 

Wat ik altijd deed met Noellie die terugkerende langdurige oorontsteking heeft gehad is haar in dr reismandje op tafel doen. Deksel eraf . Handdoek op bodem. En dan haar oortje omhoog doen en oordruppels erin spuiten of druppelen en dan even wrijven bij gehoorgang om het er goed in te laten werken zonder dat ze gaat schudden met de kop wat ze uiteraard later wel gaat doen. Misschien een idee. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje voor de tip!

Ik heb toen ik haar ophaalde het samen met de dierenartsassistente gedaan. Dus blij dat ik het even gezien heb.

Je hebt daar wel een goed punt. Alleen wij hebben echt geen ruimte om haar binnen te houden. Ik ben bang als ik haar te lang binnen laat staan ze niet meer naar buiten kan. Ik wil wel buiten haar hok zo aanpassen dat er niet veel tocht bij kan. Dus iets met een deken eroverheen ofzo. Want ik zie gewoon dat haar snotneusje en traanoogjes veel minder zijn.

 

Vind haar verder echt nog wel heel suf maar dat komt denk ik ook wel door de pijnstilling. Ze deed net een bunnyflop en ging toen slapen. Midden onder het eten van haar brokjes. Die had ze toen al wel voor de helft op. Toen hoorde ik toch wel echt darm/maaggeluiden. Is dit erg? Of moet dit gewoon weer even opgang komen na gisteravond? 

aangepast door pakyakker
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met dat reismandje moet je het deurtje er wel in laten zodat ze er niet zomaar uit kan. Meestal zijn ze een beetje onder de indruk van het mandje en op tafel zitten. Lijkt een beetje op dierenarts situatie. Ik doe dat ook vaak met medicatie enz. Je kan haar dan een beetje tegen de wand van de onderbak houden en hopelijk hoef je niet te worstelen. Af en toe even gerust stellen en aaien. Wel uitkijken dat ze zich niet schrap zet om eruit te springen. Merk je vaak aan dat ze de spieren aanspannen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snap ik. Ga even kijken hoe ik dat ga doen. Want ik weet niet zo goed of de bovenkant van het mandje af wil

 

Ik vind haar ook zo zielig. Ik zie gewoon dat ze soms pijn heeft. Ze ademt ook best wel snel en wat zwaar. De longen klonken goed dus het zal wel puur van pijn komen.

Ook drinkt ze wel maar heeft ze nog niet geplast. Dus ik hoop dat als ik terugkom van werk er een plasje in het hok ligt.

 

Ben echt heel blij dat ze ondanks de haakjes toch wel voor haar doen met als ze haakjes heeft aan hooi eet. 

 

Misscchien dat ik vanmiddag de dierenarts wel even bel met hoe en wat over buiten zetten. Ik wil haar toch nog wel een dagje binnen hebben. Weet niet hoe lang ik haar binnen kan houden voordat ze de wintervacht verliest?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Edit: kon niet meer bijwerken, maar één zin heb ik niet goed overnagedacht. Het is ook 05:39 in de ochtend.😂

 

Ik ben echt heel blij dat ze ondanks de haakjes toch redelijk wat hooi eet. De vorige keer haakjes at ze een paar sprietjes op een dag.

 

Dat is wat ik probeer te zeggen bij de een na laaste alinea.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaa de niet konijnkundige dierenarts heeft al gekeken en die dag erna de wel konijnkundige dierenarts. Dus ik ga ervan uit dat ze wel goed hebben gekeken.

 

Jaa ik ben ook al blij dat ze reageert op mij als ik binnenloop. Wel gaat snuffelen aan dingen en rechtopstaan enzo. Dus dat is een mooi teken. Allen jammer dat het ademen toch blijkt dat ze wel pijn heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm moet het toch even weer kwijt. Geen idee of iemand dit leest. Het leek gisteren en vanochtend wel redelijk met haar te gaan maar nu vind ik haar toch echt wel weer ziekjes. Ze eet en drinkt wel. Plassen doet ze nog niet zo veel. Hooi eten is ook matig. Ze is nu best wel suf. Als ik binnen kom wordt ze wel wakker en kijk ze mij aan maar blijft op haar plek zitten. Dat was gisteren en vanochtend wel iets anders. Dan kwam ze gewoon naar mij toe. Zelfde geldt voor eten. Ik moet het echt voor haar neer zetten i.p.v. dat ze er naar toe loopt. Goed vergeleken met maandagavond is het natuurlijk nog steeds beter want ze zit niet te trillen in een hoekje.

Kan het zijn dat de pijnstilling wat is uitgewerkt? Over een uur moet ze weer nieuwe.

 

Wel ademt ze dus heel diep en soms ook snel. Moest een filmpje sturen naar de DA en dan zouden ze terugbellen. Dit is helaas niet gebeurd.

 

Ook nog goed om te benoemen. Oren zalven is echt vreselijk. Ze is heel moeilijk in bedwang te houden en daarboven op komt nog dat ik amper het goede gaatje in het oor kan vinden. Dus ik ben ook heel bang dat het medicijn straks niet goed aankomt.

 

Ik moest dit even weer van mij afschrijven. Echt de zorgen zijn nu nog groter dan na haar castratie. Als het zo blijft bel ik morgen wel weer de dierenarts. Ik probeer ook echt heel erg van haar te genieten, want je weet maar nooit. Dat is nog wel lastig als je gewoon ziet dat het niet het konijn is dat je kent. Ik heb ook gewoon geen ervaring met zieke konijnen. En man wat hou ik toch van haar. Dus daarom ook alle zorgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaa dat is ze echt. Een heel zielig hoopje konijn. Herken mijn Vlekje er totaal niet in, nog zieliger dan na de castratie. Ik was zo blij dat het de goede kant op ging en dan nu dit. Ik wilde haar vandaag ook naar buiten doen, maar stel het toch nog een dagje uit. Morgen moet ze toch echt maar. Het hok heb ik in iedergeval schoongemaakt dus ze kan er zo in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog één vraag waar ik wel heel erg mee zit. Het waait best hard hier. Het plan was om haar vandaag weer naar buiten te doen. Ze staat in de bijkeuken. Maar doordat het toch niet goed gaat heb ik besloten het niet te doen. Morgen wordt het nog kouder en windiger dan vandaag. Hoe moet ik dit aanpakken? Als ik de ruimte had, had ik haar permanent naar binnen gedaan. Ik bedoel ze is al ziek en ze zijn zo gevoelig voor temperatuurs verschillen. Ik wil haar niet nog zieker maken maar ik wil ook niet dat ze haar wintervacht verliest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een lastige situatie maar zolang ze ziek is is het toch beter haar binnen te houden. Ze kan als ze ziek is haar temperatuur dan moeilijk regelen en onderkoeld raken. 

 

Wat mij opvalt is dat je steeds spreekt over dat ze opvallend weinig plast. Als het probleem alleen een oorontsteking zou wezen dan zou plassen geen probleem moeten zijn. Zeker niet als ze gewoon wel drinkt. Is er dan ook niet iets met haar blaas aan de hand?

 

Overigens kan EC oorontsteking en blaasproblemen veroorzaken. Ik zeg niet dat dat het is hoor maar zou het zeker in je achterhoofd houden. Ze heeft natuurlijk behoorlijk wat stress gehad en daar wordt EC wel door getriggert. 

 

Krijgt ze genoeg pijnstiller? Misschien dat ze niet de juiste dosering krijgt en last houdt? Oorontsteking is overigens erg pijnlijk en juiste dosering pijnstiller is erg belangrijk. 

aangepast door Boefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat ze weinig plast. Ze was niet zindelijk te krijgen, dus ze plast niet op één plek. Dus ik moet zegmaar met mijn handen door de bodembedekking om natte plekjes te vinden omdat ze alle bodembedekking op één hoop schuift. Ik vind wel een natte plek, maar zeg het maar hoe vaak ze daar heeft geplast.

 

Als het goed is word ik morgen teruggebeld door de dierenarts of de pijnstilling niet opgehoogd moet worden. Zal het hele plas verhaal dan ook uitleggen. Denk dat ik dan urine moet komen brengen. Ze is nu wel weer levendig. Ging net rechtop staan toen ik binnenliep, rende op haar eten af dus dat is wel weer fijn.

 

Ik zit inderdaad constant met EC in mijn hoofd. Loopt ze nog goed, geen scheef hoofd, ogen controleren en al die andere dingen. Dierenarts hield het ook in haar achterhoofd, maar ze heeft verder 0 symtomen daar van gehad.

 

Wat betreft binnen of buiten. Wij hebben echt zo'n heel klein hok voor binnen, het is gewoon zielig. Ze kan niet rechtop staan en 3 keer lopen en ze is aan de andere kant. Groter hok is geen optie want daar hebben wij geen ruimte voor. Ze kan ook niet met haar hok in het schuurtje staan. Want dat past ook niet. Dus ik ben een beetje ten einde raad. Want als ik haar binnen hou dan kan ik haar straks voor de hele winter binnen houden en dat gaat niet, hoe graag ik het ook wil. Dit dus ook door mijn allergie. De dierenarts zij overigens dat ze wel gewoon naar buiten kon. Ik dacht als ik nou het een beetje tochtvrij maak met een zeil en een snugglesafe erin leg..

aangepast door pakyakker
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent er in elk geval mee bezig en op de hoogte van wat het allemaal zou kunnen wezen. Nu eerst achterhalen wat het is om doelgericht te behandelen. Ik weet dat het zwaar is.

 

Maar zolang ze maar eerst eet, drinkt, plast en poept. Je kan altijd overwegen om preventief panacur kuurtje te doen voor de zekerheid. Dat kan geen kwaad.

 

Hou ook in je achterhoofd dat pijn en stress ook darmklachten kan veroorzaken en dat ze misschien momenten van gas heeft waardoor ze wat minder functioneert en andere momenten wat levendiger is. Dus dat het bijv oorontsteking is maar ze zich zo voelt door gas in darmen bijv. Ook omdat ze door haar haakjes en pijn minder hooi eet en dus minder vezels wat ook invloed heeft op darmen. 

 

Ik zou wel pijnstilling verhogen als dat mogelijk is. Vooral omdat je haar buiten laat. Als ze onderkoeld raakt door dat ze zich ziek voelt en pijn heeft dan is het mis. Als ze goede dosering pijnstiller krijgt dan zal ze dat minder snel hebben.

 

Krijgt ze antibiotica zalf voor haar oren? Of gewoon spoelmiddeltje? Hebben ze uitgesloten dat ze mijt heeft? Dat kunnen ze onderzoeken.

 

Ook kunnen ze oorsmeer onderzoeken om te kijken met wat voor bacterie ze te maken hebben en welk medicijn nodig is. En het is goed dat je urine inlevert. Dat kan ook dingen verduidelijken of uitsluiten.

 

Wat betreft buitenhok.. ik heb daar geen ervaring mee dus kan je geen tips geven hoe je het beste haar tegen tocht en kou kan beschutten.

 

Sterkte en beterschap. Ik hoop gauw dat je weet wat het is en ze snel weer opknapt.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga toch kijken of ik haar in de schuur kan zetten. Dat is er geen tocht en nattigheid. Dan heeft ze ook even geen ren maar dat komt later wel als ze weer volledig naar buiten kan.

 

Ik heb Surolan gekregen staat dat het wel werkt tegen infecties. Ze heeft dus ook veel oorsmeer waardoor ze het niet goed kunnen zien.

 

Ik zal zo achter de dierenarts aan bellen want volgens mij gaan die niet meer terugbellen. Ze moet in ieder geval dinsdag weer terug voor controle. Ik denk dat ik dan morgen urine breng want vandaag gaat dat niet lukken en er is niemand anders die voormij erop kan letten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .