Ga naar inhoud

Opeens niet meer zindelijk..?


Gast

Aanbevolen berichten

Kliko en Spook waren eigenlijk vanaf dat ze hier kwamen vanuit het asiel zo goed als zindelijk. Op een enkele verdwaalde keutel na lag alles altijd netjes in de bak toen ze nog binnen zaten. 
Toen ze naar buiten verhuisden plasten ze wel eens in de zandbak, maar sporadisch. Eigenlijk alle plasjes gingen in de wc en de meeste keutels ook. Echter de laatste tijd vind ik steeds meer keutels naast de wc dan in de wc. Ze liggen overal door de ren, zelfs onder het nachthok en ik zag vanmiddag dat er nu ook keutels ín het nachthok liggen. 
 

Ik snap er geen fluit van, waarom zijn ze opeens (maand of 4 denk ik) niet meer zindelijk? Iemand ideeën? 
 

(Ik geef sinds 3 weken geen hooi meer bij de wc omdat het dan voor Spook te hoog hangt ivm haar rug. Bovendien regende het daar steeds zeiknat. Hooi wordt sindsdien alleen nog maar in het nachthok aangeboden, daarvoor hing het én in het nachthok én bij de wc maar werd er in het nachthok niet gekeuteld en beter hooi gegeten dan bij de wc. )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Het valt toch wel echt op dat er werkelijk overal keutels liggen. Achter het hok, in het hok, onder het hok, naast het hok, in de tunnels, op de lage huisjes, onder de catcube, dwars door het hele loopoppervlak van de ren... Ik vind meer keutels náást de wc dan ín de wc inmiddels. Volgens mij is Spook de ‘boosdoener’: ik heb het idee dat ze niet makkelijk in de bak kan/kon komen door de breuk in haar rug en het daarom maar gewoon overal is gaan doen. Kliko zie ik wel op de bak gaan en dan zie ik ook keutels liggen. 
 

Kan ik Spook weer zindelijk krijgen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei Mira11:

Ik ben toiletten tegen gekomen met een superlage voorkant speciaal voor oudere en mindervalide konijnen. 

 

Wat goed dat die ook bestaan! Ook kun je speciale oppot bakken voor plantjes gebruiken. Die hebben ook een lage voorkant en een hoge achterkant. Heb ik eens aangeschaft toen ik hele kleine konijntjes in de pleeg had.
Misschien inderdaad goed om een gemakkelijk toegankelijke, lage plasbak aan te schaffen i.v.m. de rugproblemen van Spook.

 

Locatie van het hooi kan ook meehelpen. Ik zou (weer) een paar keer per dag een handvol hooi in de plasbak doen, gewoon los op de grond. Ik leg het altijd een beetje op de rand, en aan de binnenkant tegen de rand. Dus niet in het midden. Zodat het wat minder wordt vertrapt. 'Van voren er in en van achteren er uit' is echt van toepassing op konijnen! Dus hooi in het nachthok betekent vaak keutels in het nachthok.

 

Mijn voedster legt soms ineens een poosje keutels rondom de bak, dicht bij het gaas. Ik denk dat er in die periodes misschien 's nachts wel andere dieren langskomen bv. egels of katten of zo. Wilde konijnen zitten hier niet, maar dat kan soms ook een reden zijn om als konijn je gebied extra aan te geven met keutels. Daarna is ze dan weer maandenlang netjes zindelijk.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga die lage bak eens proberen, dat zou wel eens het ei van Columbus kunnen zijn. Thanks @Evee! Bij mn volgende bestelling bestel ik ‘m mee 👍🏻
Mocht dat niet werken ga ik wat hooi in de wc doen, maar toen het nog in de ruif erboven hing lagen er ook overal keutels dus ik vraag me af of dat het is. Sinds ik het hooi in het hok leg wordt het ook 100% beter gegeten dan toen het in de ruif bij de wc hing. Nu moet ik echt dagelijks een flinke hand hooi in het hok gooien omdat het zo goed als op is, toen het nog in de ruif hing kon het zo een week hangen en was er nog nauwelijks wat uit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .