Ga naar inhoud

Gele neus


Pablo&Lola

Aanbevolen berichten

De witte vacht rondom Lewis zijn neusgaten is gelig. Het lijkt droog, de poten zijn schoon en hij niest niet. Lewis eet en keutelt goed en gedraagt zich niet anders dan anders. Zijn linkeroogje was net ook wat nattig. Een nattig oogje heeft hij eerder gehad, maar dat ging uiteindelijk, na een dramatische en mislukte actie met oogzalf, vanzelf weer weg. Ik ga morgen een afspraak maken bij de dierenarts, maar peil alvast bij jullie: snot, gebit, traanbuis, stro? Het kan van alles zijn, of niet? 
 

Ik heb het stro er voor de zekerheid uit gehaald, maar twijfel of het ‘s nachts niet te koud is (ik zie ze overigens nooit ‘s nachts in het stro/nachthok liggen). Toch weer stro erin? Het spul is vrij stoffig.

aangepast door Pablo&Lola
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gok op stro. Dat is geel stoffig en als hij wat gaat snotteren daardoor komt dat stof daar in en misschien dat je daarom die gelige kleur hebt?

 

Noellie had na een avontuur in haar graafbak gelijk ook een kletsnat zielig traanoogje en toen ik het schoongemaakt had met wat afgekoelt gekookt water en die graafdoos weg had gehaald ging het weer over.

 

Dat stof van stro kan best ellende veroorzaken hoor. Maar altijd goed even bij de dierenarts te checken.

 

Je kan t stro goed uitschudden en het weer geven maar ik had laatst een tip over stofvrij stro. Supreme supasoft bedding. Misschien is dat een idee. 

aangepast door Boefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie. Jij had de supasoft bedding aangeschaft toch? Heb je het ook in gebruik? Zo ja, merk je verschil? 
 

Ik heb het even opgezocht en de laatste keer dat Lewis een traanoogje had was eind februari, ook in een stro-periode dus. Zijn oogje was toen ook rood, nu niet. Ben benieuwd hoe het er morgen uitziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het eerlijk gezegd nog niet gebruikt. Het is heel fijn en lijkt mij prima voor bodembedekking maar weet niet hoe het is om van te eten en dat doet Noellie juist ook graag. Misschien zijn hier mensen die er wel ervaring mee hebben en je kunnen vertellen hoe het bevalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een afspraak kunnen maken (i.c.m. vaccinatie), maar wel pas voor volgende week. Is dat erg? Ik heb niet het idee dat er spoed achter zit, omdat Lewis niet benauwd is, niet niest, zijn neus niet nat is en ik ook geen afwijkingen in zijn gedrag zie. Het oogje was vandaag ook weer droog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me prima hoor. Goed om het te combineren met vaccinatie, dan kom je nooit voor niks. Betsy heeft echt snot, daar ziet er vaak zo uit:

IMG_20201012_152154.thumb.jpg.5e828b1643e1b3af78f2f5d143ee57e8.jpg

 

De haartjes zijn dan ook bij haar neus nat en daaromheen hard van de troep. Op dagen dat ze minder last heeft is haar neus soms bijna schoon, maar wel altijd vochtig. Hier wordt ook flink geniest, dat deed Frits ook heel erg, maar hij had niet zo'n vieze snuit als Betsy. Daar begon de ellende hier mee, met niezen. Ik denk dus vanuit mijn ervaring niet direct aan snot, of het moet een heel pril stadium zijn. Niet zo gek om aan een irritatie voor stro te denken. Dat is gemakkelijk te testen toch? Stro vervangen en kijken of het over gaat 😊.

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Eefje Och jeetje, zo ziet het er bij Lewis bij lange na niet uit. Bij hem is het slechts wat gelig qua kleur rondom zijn neusgaten, maar hij is ook wit, dus het valt sowieso 10x meer op. Arme Bets.. 
 

Heb jij het stro trouwens ook door iets anders vervangen, en zo ja, waardoor? Ik zal vanmiddag in ieder geval even voor die supasoft bedding kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen stro, ik heb houtkorrels in het toilet, al jaren, dat was met de lange vacht van Wilma ook het fijnst. Verder hebben ze droogloopmatjes in de ren om op te liggen. Ze zitten binnen dus hebben niets nodig om warm te blijven.

Het hooi is nu nog niet zo stoffig, het is nog vrij vers. Als het ouder wordt dan wordt het ook stoffiger, ik spray het dan vochtig met een verstuiver, dat scheelt. Maar Betsy niest een stuk minder sinds ze dexamethason oogdruppels in haar neus krijgt. We kunnen nu ook beter inschatten of ze niest door irritatie, dan krijgt ze dexadruppels, of door snot wat ze er niet goed uit krijgt, dan spoelen we met fysiologisch water. Zo hebben we de laatste weken een betere balans gevonden en gaat het veel beter met haar, gelukkig! Die vieze neus heeft ze nog vaak, maar hij is nu ook soms best wel schoon en dat hadden we al lang niet meer gezien! Dit is nu hoe het er meestal uitziet, dus dat is veel beter: 

IMG_20201012_154609.thumb.jpg.b8123f53c0b932d21aa56c63a235e9a3.jpg

 

En soms echt bijna schoon zoals hieronder 😍

IMG_20201012_154714.thumb.jpg.8aaa63370425c91de73e214376f5ed00.jpg

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een schattig snuitje heeft ze toch, ondanks de soms wat viezige neus. 😍 Wat fijn dat je een goede balans hebt kunnen vinden en dat het nu zoveel beter met haar gaat. 
 

Houtkorrels in de toiletbak is ook nog wel een goeie. Ik heb er nu hennepvezel in, wat al niet heel stoffig zou moeten zijn, maar misschien zijn houtkorrels nog wel een beter alternatief.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind houtkorrels heel fijn in het gebruik, het is niet stoffig en vrij economisch in het gebruik. Ze lopen het ook niet overal heen. Ik heb die uit de bb webshop. Ik bestel altijd een paar zakken tegelijk, heeft @Evee meteen haar workout gehad 😁. (En ik ook, zeker als ze ergens bij wat buren verderop geleverd zijn 😅).

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aah wat sneu voor Lewis!

Het kan zeker wel een weekje wachten mits Lewis die symptomen gaat vertonen.

 

Vlekje heeft dit elke winter dat gaat af en aan. En dan gebruik ik al niet eens stro meer.

Het is wat met die neusjes en oogjes....

Fijn dat je de afspraak ook hebt combineren met de vaccinatie.

Laat vooral weten hoe het is gegaan.😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uur geleden zei trekkies:

je heb en heel mooi konijntje ,

 

is het er eentje dat graag word gestreeld en bij jullie zit ?

 

Mijn konijntje, die op de foto's bedoel je? Ja ze wil altijd geaaid worden en bij ons liggen. Een beetje teveel soms 😉.

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inmiddels een tijdje supasoft bedding ipv stro in de ren liggen, maar ik merk eigenlijk geen verschil. Het is nog steeds gelig rondom de neusgaten en het linker oogje is ook af en toe nog nat. Ik vond de oogleden van het linker oog er vanochtend zelfs wat roder dan normaal uitzien. Het gekke is dat hij van het voorjaar precies hetzelfde had, hetzelfde oog ook, maar van de zomer nergens last van gehad. Tot nu dus. 
 

Donderdagavond hebben we een afspraak bij de dierenarts staan. Ben benieuwd wat ze zegt. Ik ben een beetje terughoudend bij Lewis met het uitproberen van verschillende dingen en maar zien wat werkt, want de laatste keer leverde dat zoveel stress en ellende op dat hij stopte met eten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lewis is weer goedgekeurd. Neusje was oké. Hij bleek wel wat rode oogjes te hebben. Niet heel ernstig, maar wel iets om in de gaten te houden.

 

Ik heb nog liters hennepvezel en wilde dat eigenlijk eerst opmaken voordat ik aan houtkorrels begin, maar misschien moet ik toch maar iets eerder switchen. 
 

Welk soort hooi is het minst stoffig?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Pablo&Lola:

Lewis is weer goedgekeurd. Neusje was oké. Hij bleek wel wat rode oogjes te hebben. Niet heel ernstig, maar wel iets om in de gaten te houden.

 

Ik heb nog liters hennepvezel en wilde dat eigenlijk eerst opmaken voordat ik aan houtkorrels begin, maar misschien moet ik toch maar iets eerder switchen. 
 

Welk soort hooi is het minst stoffig?

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Vraag me af of er veel verschil zit in soort hooi of dat het ligt aan de kwaliteit en manier van verpakken. In sommige pakken zit enorm veel losse prut wat ook voor stof zorgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei Mira11:

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Vraag me af of er veel verschil zit in soort hooi of dat het ligt aan de kwaliteit en manier van verpakken. In sommige pakken zit enorm veel losse prut wat ook voor stof zorgt.

Ik denk ook dat het per verpakking veel kan schelen, er zit soms zelfs binnen hetzeldde merk zo veel verschil in. 

In mijn ervaring is het barn-i kruidenhooi niet zo stoffig, goede lange wat dikkere stengels. Alleen het gruis op de boden van de zak is stoffig. En omdat het kleinere zakken zijn, staat het ook minder lang open. 

Misschien dat timothy hooi ook minder stoffig is, volgens mij zijn dat ook wat dikkere stengels?

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden zei happy211:

Ik denk ook dat het per verpakking veel kan schelen, er zit soms zelfs binnen hetzeldde merk zo veel verschil in. 

In mijn ervaring is het barn-i kruidenhooi niet zo stoffig, goede lange wat dikkere stengels. Alleen het gruis op de boden van de zak is stoffig. En omdat het kleinere zakken zijn, staat het ook minder lang open. 

Misschien dat timothy hooi ook minder stoffig is, volgens mij zijn dat ook wat dikkere stengels?

Mijn ervaring is dat het per zak kan wisselen. Het soort hooi maakt niet per se uit, maar het kan per merk wel wat verschillen. Timothy hooi wisselt heel erg per merk, die van beaphar vind ik bv echt vieze troep vol stof, maar andere merken timothy hooi heb ik minder problemen mee gehad. Bij mij niezen ze af en toe en eigenlijk alleen als ze in het hooi zitten. Ik heb ook het idee dat Dunya van het stro een vochtig neusje krijgt, dat ben ik nu aan het checken door even geen stro te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei happy211:

Ik denk ook dat het per verpakking veel kan schelen, er zit soms zelfs binnen hetzeldde merk zo veel verschil in. 

In mijn ervaring is het barn-i kruidenhooi niet zo stoffig, goede lange wat dikkere stengels. Alleen het gruis op de boden van de zak is stoffig. En omdat het kleinere zakken zijn, staat het ook minder lang open. 

Misschien dat timothy hooi ook minder stoffig is, volgens mij zijn dat ook wat dikkere stengels?

Timothy hooi kan ook erg stoffig zijn. De kwaliteit verschilt daar ook enorm. De stengels zijn idd wat dikker maar in sommige zakken zit ook echt veel vieze stoffige troep. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .