Ga naar inhoud

Raar plekje in oog


mammafelina

Aanbevolen berichten

Top! Dat geeft dus meteen ook goede moed voor de vooruitzichten van Fluffy. Voor Fluffy is het inderdaad ook fijn dat hij dan gewoon in zijn vertrouwde omgeving kan blijven. Fijn dat Evert-Jan aangeeft dat dit voor Fluffy nu verantwoord is.

 

Let er wel heel goed op dat er geen problemen bij komen, want dan kan het alsnog nodig zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Lienappelsien:

Top! Dat geeft dus meteen ook goede moed voor de vooruitzichten van Fluffy. Voor Fluffy is het inderdaad ook fijn dat hij dan gewoon in zijn vertrouwde omgeving kan blijven. Fijn dat Evert-Jan aangeeft dat dit voor Fluffy nu verantwoord is.

 

Let er wel heel goed op dat er geen problemen bij komen, want dan kan het alsnog nodig zijn. 

Dat doe ik zeker. Vindt vooral het stoppen met de Panacur 11 november erg spannend. 

Als het dan toch nodig blijkt te zijn haal ik ze gewoon lekker naar binnen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
1 uur geleden zei Lienappelsien:

Hoe gaat het nu met Fluffy?

Het gaat eigenlijk best goed.

Hij is nog steeds lekker zijn eigenwijze zelf gelukkig 😉

Vandaag is de laatste dag van de 14 dagen druppelen met Dexamethason. Nu hopen dat het plekje stabiel blijft.

De Panacur heb ik vorige week voor het laatst gegeven, en tot nu toe zie ik niet echt iets raars.

Het enige dingetje is dat ik hem wat magerder vindt aanvoelen. Ik kan zeg maar echt duidelijk zijn botten voelen op zijn rug. De weegschaal laat echter niets afwijkends zien, maar is een personen weegschaal dus wellicht niet echt betrouwbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok. Goed in de gaten houden dus.

 

Het is inderdaad vrij lastig om zelf je konijnen goed te wegen. Meestal wegen ze te weinig om de personenweegschaal het betrouwbaar te kunnen wegen. Met een  keukenweegschaal gaat het vaak beter.

 

Extreem gewichtsverlies in korte tijd kan ook door EC komen, dus het is wel iets om in de gaten te houden. Als het doorzet zou ik wel weer met Panacur starten, na overleg met de dierenarts.

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

@mammafelina een babyweegschaal werkt fantastisch voor konijnen. Is betrouwbaar en ze blijven er redelijk makkelijk op zitten. Ik heb er ooit een voor een tientje ofzo bij het kruidvat gekocht en heb er al veel gebruik van gemaakt. Dat is misschien nog een optie?

Wat @Lienappelsien ook al zegt, goed in de gaten houden hoor dat gewichtsverlies en eventueel een beetje bijvoeren. Kan zeker een symptoom van EC zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een babyweegschaal is inderdaad een goede tip. Je kan een konijn daar met iets lekkers op lokken waardoor het voor de konijnen ook prettiger is. Bij konijnenopvangen worden die ook vaak gebruikt. Ik ben zelf (al weer een hele tijd terug) alleen maar dure tegengekomen, dus goed om te weten dat er ook goedkope zijn die goed werken 🙂 

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Bijna 3 weken na het stoppen met de Dexamethason druppels, vandaag toch maar weer begonnen.

Het oog van Fluffy zag er vanmorgen echt weer slechter uit. Nu dus weer 2 weken 3xdgs druppelen.

 

Ik heb trouwens ook een baby weegschaal besteld op Amazon. Dan kan ik zijn gewicht ook goed in de gaten houden.

aangepast door mammafelina
Aanvulling
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik niet begrijp is waarom panacur niet bij het oog kan komen via bloed maar een oraal antibiotica kuur dat wel zou kunnen volgens jou dierenarts. Nu behandel je in principe alleen de kwaal maar niet het probleem wat het veroorzaakt. Er is EC actief in het lijfje de boel aan het stukmaken en veroorzaakt ontstekingen. Dus het houdt dan toch nooit op? EC behandel je niet met dexamethason maar panacur. Ik zou dus wel panacur erbij geven. Maarja wie ben ik als de almachtige wilhelminapark zegt dat dat niet nodig is... 😕

Link naar reactie
Delen op andere sites

Evert Jan zei dat behandelen met Panacur geen zin heeft omdat de ec bij Fluffy zit ingekapseld in zijn oog en niet actief is in de rest van zijn lijfje.

Het gaat helaas ook nooit meer weg. We proberen het zolang mogelijk onder controle te houden met Dexamethason druppels, maar op een gegeven moment gaat dat niet meer werken en moet zijn oogje eruit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat verhaal heb ik ooit ook gehoord van een dierenarts ivm antibiotica wat met oogdruppels moest ipv oraal omdat het oraal niet goed bij het oog kon komen maar jij moest eerst ook behandelen met gewone antibiotica. Zal het niet ook maar een beetje helpen dan? Ik zelf zou in jou situatie alsnog panacur gaan proberen gewoon voor de zekerheid. Het wordt in het bloed opgenomen dus er zal toch wel iets bij het oog kunnen komen. En het kan geen kwaad want kan ook preventief gebruikt worden. En iedereen waaronder ik zelf roept wel heel snel dat ever jan de boer alles weet maar hij schaaft zijn ec behandelplannen ook elke keer weer bij want in het begin werd wel panacur gegeven met de behandeling. Soms experimenteren ze ook maar wat. 

aangepast door Boefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .