Ga naar inhoud

Raar plekje in oog


mammafelina

Aanbevolen berichten

20 uur geleden zei mammafelina:

We zijn inmiddels al 22 jaar samen waarvan 2 jaar getrouwd. Ik gooi hem niet zomaar meer de deur uit, maar wat de konijnen betreft verschillen we nogal van mening. Neemt niet weg dat ik eigenwijs genoeg ben om mijn eigen plan daar in te trekken 😉

 

 

Nee joh, tuurlijk doe je dat niet, we vertelden alleen maar stoere anekdotes, zeker niet bedoeld om jou aan te moedigen hetzelfde te doen, ben je mal. 

 

Hopelijk helpt het dat er op BunnyBunch heel wat mensen duimen voor Fluffy! Eng, hoor, maar je bent op het beste adres nu...🤞

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn weer thuis van ons bezoekje aan Utrecht 😀

 

Fluffy heeft dus inderdaad ec in zijn oogje. Daar is niet veel aan te doen en gaat volgens Evert Jan ook nooit meer helemaal weg. Het enige wat we kunnen doen is proberen het stabiel te houden met Dexamethason oogdruppels. Vanaf vandaag 3x per dag 1 druppel voor 2 weken. Daarna stoppen en als het weer erger wordt opnieuw 2 weken druppelen.

Ik heb ook Metacam meegekregen voor als Fluffy pijn heeft.

Als het ondanks de druppels zo erg wordt dat het over zijn hele oog gaat zitten of als zijn oog uit gaat puilen volgt een operatie om het oog te verwijderen. Dit willen ze echter zo lang als mogelijk is proberen uit te stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei Boefje:

En ik neem aan dat je ook nog blijft behandelen met panacur? Fijn dat je nu weet waar je aan toe ben. Ik had eigenlijk ook niet anders verwacht. Het is helaas jammer voor Fluffie. Het blijft een rot ziekte. 

Nee, dat heeft volgens Evert Jan geen meerwaarde omdat het alleen in zijn oogje zit.

Mocht hij andere klachten krijgen dan weer contact opnemen met mijn eigen dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net dit topic gevonden. Wat goed dat je naar Wilhelminapark bent gegaan! Ik zou alles precies zo doen zoals Evert-Jan zegt en hem vertrouwen. Dat is dé plek voor Fluffy.

 

Ik heb zelf ook een konijn gehad die zulke ogen (uveïtis) had, bij hem was het nog erger. Ik had hem uit de opvang en daar had hij het al, maar er werd gedacht dat hij ‘gewoon’ slechtziend/blind was. Toen hij na een paar weken bij mij te zijn opeens in een paar dagen tijd extreem afviel (vel over been, terwijl hij prima at) kreeg ik een vermoeden van EC. Ik heb toen ook de website van Wilhelminapark bekeken en alles viel op zijn plek. Ik ben natuurlijk met hem naar de dierenarts gegaan en heb die de pagina`s van Wilheminapark laten bekijken. Dierenarts was het er helemaal mee eens en toen zijn we het behandelplan begonnen. Het werd een heel lange weg... Jij bent er eerder bij dus hopelijk blijft het stabiel en kan hij nog van een mooi leven genieten. Heeft hij ook een vriendinnetje, en zo ja hoe gaat dat nu samen?

 

Woont Fluffy binnen? Zo niet, dan zou ik hem nu echt naar binnen halen (en de hele winter binnen houden). EC vreet energie. Buiten gebruikt hij extra energie om zich warm te houden (voor een gezond konijn geen probleem). Maar Evert-Jan heeft daar vast ook naar gevraagd?

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een lieve reacties allemaal! Ik ben ook blij dat ik gegaan ben en dat ik nu weet waar we aan toe zijn. Hopelijk lukt het inderdaad om hem stabiel te houden.

 

@Lienappelsien Fluffy woont buiten met zijn vriendinnetje Pip. Evert Jan heeft niets gevraagd over of ze binnen of buiten wonen.

Eerlijk gezegd heb ik ook niet zoveel ruimte om ze binnen te houden.

Ik heb wel lekker stro in hun nachthok en in hun schuilhuisje gelegd. Hopelijk is dat ook genoeg.

Voor de zekerheid mail ik de vraag wel nog even aan Evert Jan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat is goed om even bij hem na te vragen. Normaal gesproken is het al verstandig om een ziek konijn naar binnen te halen. Zieke konijnen hebben heel vaak moeite om zich op temperatuur te houden. Ze krijgen snel ondertemperatuur en komen dan in een neerwaartse spiraal terecht. En wat ik zei, EC vreet ook energie. Maar Evert-Jan heeft Fluffy gezien dus hij kan het best beoordelen in welke mate Fluffy ziek is.

 

Mocht Evert-Jan het nog niet per sé nodig vinden, weet dan wel dat stel dat Fluffy achteruit gaat het wel verstandig is om hem naar binnen te halen. 

 

Wie weet ben je er zo op tijd bij en slaat de medicatie goed aan dat hij buiten kan blijven. Fijn dat hij bij zijn Pip zit. Gaat het goed tussen hun twee?

 

Heb je eventueel ook een snuggle safe voor als het kouder wordt? Gezonde konijnen geef ik die niet, maar voor zwakkere konijnen kan het wel ondersteunen.

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden zei Lienappelsien:

Ja, dat is goed om even bij hem na te vragen. Normaal gesproken is het al verstandig om een ziek konijn naar binnen te halen. Zieke konijnen hebben heel vaak moeite om zich op temperatuur te houden. Ze krijgen snel ondertemperatuur en komen dan in een neerwaartse spiraal terecht. En wat ik zei, EC vreet ook energie. Maar Evert-Jan heeft Fluffy gezien dus hij kan het best beoordelen in welke mate Fluffy ziek is.

 

Mocht Evert-Jan het nog niet per sé nodig vinden, weet dan wel dat stel dat Fluffy achteruit gaat het wel verstandig is om hem naar binnen te halen. 

 

Wie weet ben je er zo op tijd bij en slaat de medicatie goed aan dat hij buiten kan blijven. Fijn dat hij bij zijn Pip zit. Gaat het goed tussen hun twee?

 

Heb je eventueel ook een snuggle safe voor als het kouder wordt? Gezonde konijnen geef ik die niet, maar voor zwakkere konijnen kan het wel ondersteunen.

Het gaat super goed tussen Fluffy en Pip! 

Ik heb geen echte snuggelsafe, maar wel een warmte schijf voor in de magnetron.

Die kan ik bij hem leggen.

 

Ik wacht even af wat Evert Jan  zegt over het binnen of buiten wonen. Maar ik hou je advies sowieso in mijn achterhoofd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden zei Lienappelsien:

Ok. Fijn dat het zo goed gaat tussen Fluffy en Pip! Als er 1 ziek of zwakker is gaat de ander soms vervelend doen, maar soms krijgt de zieke/zwakkere juist steun van de ander. Dan heb je daar in ieder geval geen zorgen en gedoe over.

Nee gelukkig niet. Ze zijn vanaf het moment dat ze gekoppeld zijn nooit lang uit elkaar geweest. Als we naar de dierenarts moeten gaan ze altijd samen mee. Zelfs toen Pip voor een dag opgenomen moest worden mocht Fluffy lekker bij haar blijven.

20201103_113848.jpg

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Reactie van Evert Jan op mijn vraag over het binnen of buiten wonen van Fluffy.
 
Beste Marjolein,
 
het ene e. cuniculi probleem is het andere niet.
 
Als je konijn een scheve kop zou hebben en continue om zou vallen of als er een slappe achterhand is met een natte achterhand dan zou ik dit ook adviseren.
 
nu is er een lokaal probleem en is er geen grote belasting voor Fluffy. Er valt voor Fluffy niet zoveel om tegen te vechten. de E. cuniculi onsteking zit in het oog en is een lokaal probleem.
 
Voor Fluffy is het advies zorg dat hij in een omgeving zit waar hij zich het beste voelt.
 
Met vriendelijke groet
 
Evert-Jan de Boer
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .