Ga naar inhoud

Konijnen en vuurwerk - algemeen 2020 topic


Evee

Aanbevolen berichten

Het lijkt nog vroeg, maar nu heb je nog tijd om voor te bereiden!

 

Konijnen en vuurwerk, zeker met de harde knallen van illegaal vuurwerk is dat geen goede combinatie. Het verschilt heel erg per konijn & per woonplek of en hoeveel last je hebt van vuurwerk. Gelukkig hebben ook veel konijnen er geen last van, wennen ze in de aanloop er naar toe alvast wat aan de knallen die er zijn. Maar het is verstandig er nu alvast bij na te denken, zodat je niet op oudjaarsdag in de stress zit om de konijnen. 
 
Waren jouw konijnen afgelopen jaarwisseling erg angstig? Dan kan het verstandig zijn om nu al met vuurwerktraining te starten. De knallen kunnen veel stress geven, stress kan gasbuikjes geven, en als je niet oplet kan een gasbuik er voor zorgen dat de darmen stil vallen en een konijn sterft.  

Ben je een nieuw konijnenbaasje en is dit de eerste keer oud en nieuw met konijnen?
Dan is het ook verstandig om nu al na te denken over de jaarwisseling. Is het verblijf waar de konijnen zitten bijvoorbeeld wel veilig genoeg? Kan er geen vuurwerk in de ren terecht komen? Wil je ze voor de jaarwisseling verhuizen, dan is het verstandig dat niet te doen op het laatste moment, maar ze er op een rustig moment al aan te laten wennen. 
 
Waar je konijnen ook zitten, zorg in ieder geval voor voldoende schuilplekjes waar ze zich prettig voelen. En doe zo normaal mogelijk, natuurlijk ga je in die periode vaker bij ze kijken om te controleren, dat geeft niet. Heb je aanhankelijke konijnen, knuffel ze dan lekker. Maar zijn je konijnen schuw, ga dan niet opeens je aanwezigheid opdringen, dat geeft dan alleen maar meer stress. Zorg dat ze in ieder geval een konijnenmaatje hebben om steun bij te zoeken. 
 
konijnen-vuurwerk.jpg
 
 
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wat zou ik graag willen dat vuurwerk verboden werd! Of dat er beter gehandhaafd werd, zodat er echt alleen op 31 december en 1 januari wordt geknald, en verder niet! Gelukkig wonen mijn konijnen binnen. Rond Oud&Nieuw wordt er in mijn wijk en straat helaas enorm veel geknald. Mijn ouders hebben al aangeboden om rond die tijd een week bij hen te komen zitten, met m'n konijnen natuurlijk! Zij wonen in een wat chiquere wijk waar veel minder hevig wordt geknald, en de konijnen zouden in de keuken lopen, die grenst aan hun tuin en dus niet aan de straatkant. Lijkt me wel een goed idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn er voor buiten konijnen nog dingen die je extra kan doen rond de jaarwisseling? Dit wordt de eerste jaarwisseling met en voor de konijnen.  Papaya is laatst al erg geschrokken van een knal en rende terug het nachthok in. Salty leek ook erg te schrikken maar verstijfde en bleef stil buiten zitten. 

 

Helaas ben ik niet echt in de gelegenheid om ze naar binnen te halen. Ze zijn veel ruimte gewent en qua ruimte in huis zou ik ze alleen in een klein hok in de woonkamer kwijt kunnen, aangezien het slopers zijn, zou ik ze ook niet los durven te laten in huis ivm houten meubels en kabels. Dus dat lijkt me ook geen fijne optie voor hun. 
 

Is het handig om ze bijvoorbeeld in hun nachthok op te sluiten? (1,5x1,5m plus slaap plateau van 1,5x0,5)? 
De ren is (naast de zandbak onder het nachthok) niet overdekt, hier zouden dus vuurpijlen in terecht kunnen komen.. 

 

Ik ben erg benieuwd of jullie tips voor mij hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oud en nieuw valt over het algemeen mee qua stress bij de dieren. Het ergste is de tijd ervoor. Dat begint meestal al half november met ineens ontzettend harde knallen. Zelf schrik ik me dan ook echt een hoedje. Voor de dieren is het ook echt niet grappig.

Van mij mag er ook een verbod komen. Niet alleen vanwege de harde knallen maar ook vanwege alle ongelukken. Ook lijkt het wel een vrijbrief om zomaar dingen te gaan vernielen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In Arnhem is afgelopen nieuwjaar een jong gezin vast komen te zitten in de lift van een flat, terwijl de benedenverdieping in de fik was gestoken met vuurwerk. Vader en zoontje zijn gestikt door de rook; moeder en dochtertje belandden op de ic en overleefden. Voldoende reden voor een definitief vuurwerkverbod, zou je denken. Enorm veel mensen, niet alleen dierenbezitters, lijken een hekel te hebben aan de vele keiharde, vaak onverwachte knallen (en schade en ongelukken), dus het lijkt me een kwestie van tijd voordat het verbod er uiteindelijk komt. Ik wou dat we het op de een of andere manier als samenleving konden versnellen.

aangepast door Kenijn
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Marjoleink:

In Rotterdam is het al verboden. Ik ben benieuwd hoe dat in de praktijk zal gaan. Rotterdammers staan niet bekend om hun neiging om zich aan de regels te houden.

Ik ben een hele brave Rotterdammer 😅 maar als je de coronamaatregelen als voorbeeld neemt ben ik inderdaad bang dat het niet nageleefd zal worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, ik zie nu net dat er in Arnhem ook een formeel verbod is!!! Geniaal!!! Burgemeester Markouch was geen voorstander, omdat hij gelooft dat het niet te handhaven is. Maar toch, ik zie dit als een stap in de goede richting. Fijn dat het in Rotterdam ook verboden is. Zo'n grote stad stelt daarmee toch ook de rest van Nederland een voorbeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ik zou zeggen: stel als gemeente een kliklijn in en laat in december extra politie op straat patrouilleren. En het lijkt me goed als er een extra grote boete op vuurwerk afsteken wordt ingesteld, hetzelfde als voor het afschieten van een vuurwapen of het bezitten en afsteken van granaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden zei Evee:

Eén probleem met jouw plan, waar haal je de extra politie vandaan? 😂

Nouja, in de tijd dat er in Arnhem elke nacht brand werd gesticht hebben ze toch een poosje extra agenten weten op te trommelen om te patrouilleren. Maar inderdaad, dat blijft een lastig punt, en waarschijnlijk de reden dat er al jaren van november t/m januari vrijuit wordt geknald (terwijl dat eigenlijk ook zonder algeheel vuurwerkverbod niet mag).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij echte incidenten lukt het inderdaad nog wel om extra mensen in te zetten. Maar er zijn gewoon structureel te weinig mensen. En dat is echt al jaren zo en word steeds erger omdat meer mensen ziek thuis zitten door de werkdruk, van baan veranderen naar een andere carrière of met pensioen gaan. De uitstroom is groter dan dat er nieuwe mensen uit de opleiding komen. Het tekort bestaat al lang, en word alleen maar groter. Dus de bereidheid om dat stapje verder te doen om een tekort op te lossen, dat is er ook steeds minder. Je ziet nog wel eens dat gemeentes die vuurwerkoverlast belangrijk vinden er boa's op zetten (soort van gemeentepolitie terugbrengen 😅).

 

Volgens mij heeft onze gemeente, op maar 7000 inwoners, iets van 6 of 8 boa's 😂 In onze gemeente is geen politiebureau, dus ze zijn nooit op tijd en de kleinere meldingen, denk aan burenruzies, wildkamperen, dat soort dingen, worden gewoon door personeelstekorten nooit opgepakt. De gemeente kan wel om meer mensen vragen, maar die zijn er niet. Hun oplossing: per 1000 inwoners een boa (of handhaver, of hoe wil je het noemen) aannemen 🤣 Maar goed we gaan offtopic. 

Beter dus om te zorgen dat jouw konijntjes zich veilig en prettig voelen in hun verblijf, zodat de knallen zo min mogelijk effect hebben. Vandaar ook dat ik het onderwerp op tijd onder de aandacht breng. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons in de wijk knallen ze het hele jaar door (ja, echt), maar natuurlijk niet zo hevig als met Oud & Nieuw. Vorig jaar vond ik het erg spannend hoe ons paniekkonijntje, Lewis, erop zou reageren, maar hij kwam er goed door. Dit jaar is Luz nieuw, dus het is ook nu weer even spannend hoe zij erop reageert.
 

Eigenlijk tref ik niet echt extra voorzorgsmaatregelen met Oud & Nieuw. De konijnenren is veilig, overdekt, er staan voldoende schuilhuisjes en er hangt een camera om de konijnen in de gaten te houden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Nijmegen is of komt er een totaalverbod op consumentenvuurwerk. Ik ben voor! Ik zie liever dat er op een aantal plekken in de stad een mooie show wordt gegeven door professionals, zoals bij de vierdaagse. Al is dat nu coronatechnisch niet heel handig. 

We kijken wel weer wat Bruls gaat doen. Het is alleen niet echt een geliefde burgervader, geen Markouch zeg maar 😅. Dat heeft wel invloed op de navolging van de regels, zeker door mensen die zich sowieso al niet gehoord voelen.

 

Mijn konijnen vonden het tot nu toe allemaal wel te doen, ze zitten ook binnen natuurlijk. Alleen om twaalf uur als het echt tekeer ging kropen ze even weg, maar na een half uur waren ze weer ok. Maar nu hebben we Gijs. Dat is zo'n schijtlaars! Hij schrikt overal van, maar is het ook snel weer kwijt. Loopt vast wel los. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb hier wel wat over verbod op knalvuurwerk gehoord, maar volgens mij niet op siervuurwerk. Maar als dat nu nog niet duidelijk is of er door is, verwacht ik niet dat er veel van komt voor deze jaarwisseling.

Er zijn wel gemeentes die vuurwerkvrije zones aanwijzen, dat kan volgens mij wel al. Maar ja, dan moet je maar net in zo een zone wonen.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Almere loopt weer eeuwen achter en de knallen hier zijn echt ENORM. En ook het hele jaar door. Een mortier is er niks bij. Door mijn PTSS zit ik zelf meteen in een herbeleving met zo’n knal dus ik zou blij zijn als er een verbod komt. 
Kliko en Spook hebben het de afgelopen 2 jaar goed gedaan. Vorig jaar waren we niet thuis, dit jaar ook niet. We zitten, voor mij, ergens in een hutje op de Veluwe. Maar de buurvrouw let extra op ze rond de jaarwisseling (mijn moeder rijd heen en weer voor dagelijkse verzorging) en ze waren gewoon zichzelf vorig jaar. Ben er dit jaar dus ook niet zo bang voor dat ze erg van slag zullen gaan zijn. Gelukkig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei JacinthaBrehler:

Almere loopt weer eeuwen achter en de knallen hier zijn echt ENORM. En ook het hele jaar door. Een mortier is er niks bij. Door mijn PTSS zit ik zelf meteen in een herbeleving met zo’n knal dus ik zou blij zijn als er een verbod komt.

Heftig zeg! Vorig jaar werd er begin december zo'n ding vanuit een auto op de stoep gegooid waar ik liep: er volgde een keiharde explosie vlak naast me. Ik kreeg een heel hevige paniekaanval, ben door omstanders thuis gebracht en kwam vervolgens twee maanden nauwelijks buiten vanwege de knallen, omdat ik bang was dat dit nog een keer zou gebeuren. Dit jaar ga ik in therapie voor mijn knallenangst. Een goede vriendin van me was een paar jaar geleden ook in therapie vanwege haar angst voor knallen. Dus ik beschouw dat knalvuurwerk als méér dan alleen maar een beetje irritant, het heeft echt impact op de levens van mensen. En van dieren natuurlijk, zoals ook honden, die niet veilig in hun hok kunnen blijven maar toch dagelijks de straat op gaan.

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kenijn lekker dan, wat zul je geschrokken zijn!! 
Helaas zit mijn PTSS te diep voor therapie, dus EMDR of zo werkt bij mij niet. Ik moet dus echt naar een hutje op de hei met de jaarwisseling anders trek ik het niet. En daar zit ik dan ook nog met koptelefoon met muziek op, oordopjes in, tv aan en hond dichtbij. Dan kom ik er nét doorheen zonder al te ver in trauma’s weg te zakken. Skittles, mijn Golden Retriever, is ook geen fan van vuurwerk nadat er toen ze pup was vlakbij ons vuurwerk afgestoken werd. Ze is niet doodsbang maar komt wel echt steun zoeken bij mij. Ik heb haar steun ook nodig dus we slepen elkaar er doorheen die nacht. Onze vorige Golden Retriever was echt extreem panisch voor vuurwerk (en onweer). Die klom overal op/in/achter om zich maar te verstoppen er voor. Die had ook angst-agressie en viel ons dus ook aan in haar blinde paniek. Dat was echt niet te doen, zo ontzettend zielig 😢

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze hond vond het ook verschrikkelijk. Die vond ik in de ochtend voor mijn slaapkamerdeur, deed ze anders echt nooit. Zo zielig, en dan toch naar buiten moeten voor een plas. Eerste het beste boompje plassen poepen en piepend weer naar binnen.. we deden haar vaak met de jaarwisseling naar een pension in een buitengebied. Daar was weinig vuurwerk en gingen ze om twaalf uur de muziek aanzetten en met de hondjes spelen. Dat was beter voor haar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit wordt de eerste jaarwisseling met Odin en Kyra, dus ben erg benieuwd. Ik verwacht dat Odin wel bang gaat zijn, maar dat het Kyra niet zoveel interesseert. Ik hoop ook nog eind december te verhuizen, en geen idee hoe het in die buurt zit met vuurwerk. Hoewel dat ook weer 2x stress is voor de konijnen, dus allemaal niet ideaal. Wat mij betreft wordt het vuurwerk gewoon afgeschaft 😕

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit wordt voor Fluffy de allereerste keer oud en nieuw. Pip is van 18 december 2019 dus die heeft het meegemaakt toen ze zo'n week of 2 oud was.

Ik denk dat met name Fluffy het heel erg eng gaat vinden, hij is een konijntje dat snel bang is.

Ik blijf zelf dit jaar thuis met oud en nieuw om ze goed in de gaten te kunnen houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons valt het wel mee. Als het echt na 12 uur losbarst stampt er wel eens een konijn, maar over het algemeen kruipen ze lekker samen weg in de schuilhokken zonder al te veel problemen. Nou moet ik toegeven dat er hier meestal niet veel vuurwerk word afgestoken. Overdag wel carbidschieten, maar ook niet bij ons dorp, maar bij de omliggende dorpen. Dat hoor je wel, maar is toch wat verder weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .