Ga naar inhoud

Wat eten jouw konijnen vandaag voor groenvoer?


Evee

Aanbevolen berichten

Hier krijgen ze standaard witlof, andijvie en een beetje wortel, dat wordt voor de konijnen gekocht. Verder eten ze met ons mee. broccoli gegeten, dan krijgen zij de volgende dagen stukjes van het stronkje bij de groenten. Tijm of koriander ergens bij gebruikt, krijgen zij een takje bij de groenten. Zo krijgen ze ook genoeg variatie en hoef ik het niet speciaal voor ze te kopen. Vind ik ook echt niet nodig, als ze een tijdje niet met ons mee kunnen eten is andijvie met witlof en een stukje wortel helemaal prima voor ze. Ik heb nog nooit konijnen gehad die met hun buik gevoelig op groenten reageerden, ik geef ze rustig dingen die ze niet gewend zijn zonder op te bouwen (wat ik niet aanraad natuurlijk, en bij een nieuw konijn ben ik in het begin wel even voorzichtig). Alleen geen koolsoorten, maar die eet ik zelf toch nooit 😉.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik hoorde vandaag dat het helemaal niet zo gezond is voor konijnen om ze andijvie en witlof te geven, omdat dit veel vit.c bevat en ze daar niet zoveel van binnen mogen krijgen. Verder schijnt er niets waardevols voor ze in te zitten. Nu mogen ze ook al niet teveel koolsoorten en wortel, dus dan blijft er weinig over.

Wat is jullie kennis hiervan? Welke groenten zouden wel een goede toevoeging zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dat over vitamine c in witlof en andijvie nog nooit gehoord eerlijk gezegd. Waar heb je dat vandaan? Ik weet wrl dat er in paprika bv veel vitamine c zit, dat geef je ook vanwege de suikers met mate. Hier krijgen ze standaard witlof en andijvie, aangevuld met bv komkommer, venkel, rucola, bleekselderij, veldsla, een beetje spinazie, paksoy. Echt vanalles wissel ik af en iedere dag minimaal 5 soorten groentes met bij voorkeur ook verse kruiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Morgen staat op t menu:

  • Cherrytomaatjes
  • Komkommer
  • Stukje broccoli
  • Wortelloof
  • Bleekselderij
  • Paprika

Soms een paar blauwe bessen als ik die overhoud van een smoothie 🙂

 

Witlof trouwens nog niet geprobeerd! Maar zo te lezen is het populair onder de konijnen hier

aangepast door lolalisa
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei happy211:

Vandaag hebben ze gekregen: andijvie, witlof, wortelloof, bloemkoolblad en een stukje komkommer. 

 

Andijvie en witlof staan juist bekend als de veiligste groente, bijvoorbeeld om mee te starten bij konijnen die geen groente gewend zijn.

Ja klopt dat dacht ik dus ook, maar ben het even gaan googelen en er zit inderdaad veel vit c in witlof en andijvie. En ook hier op bunnybunch staat bij de informatie over ingrediënten dat teveel vit c niet goed is. Dus ik weet het nu even niet zo goed meer. 

Hoorde dit van iemand die zich in voedingswaarden bij konijnen heeft verdiept. Ze vertelde ook dat teveel fruit en wortel niet goed was, maar dat wist ik al wel.

 

en met veilige groenten wordt bedoeld dat het geen gasvorming of diarree veroorzaakt, maar niet dat het daadwerkelijk toevoegt qua voedingswaarde toch?

aangepast door BaasjevanBrownie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Te veel vitamine C is niet goed, maar dat gaat om behoorlijk wat extra vitamine C op lange termijn, bijvoorbeeld als je je konijnen op caviabrokken zet of van die (multi)vitaminedruppels geeft, die eigenlijk helemaal niet geschikt zijn voor konijnen.

Vitamine C is lastig over te doseren met alleen verse groenten hoor, dan moet je echt wel citrusfruit in grote hoeveelheden gaan geven ofzo, maar met de gewone bladgroenten die je voert, zou ik mij over vitamine C geen zorgen maken. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Evee:

Te veel vitamine C is niet goed, maar dat gaat om behoorlijk wat extra vitamine C op lange termijn, bijvoorbeeld als je je konijnen op caviabrokken zet of van die (multi)vitaminedruppels geeft, die eigenlijk helemaal niet geschikt zijn voor konijnen.

Vitamine C is lastig over te doseren met alleen verse groenten hoor, dan moet je echt wel citrusfruit in grote hoeveelheden gaan geven ofzo, maar met de gewone bladgroenten die je voert, zou ik mij over vitamine C geen zorgen maken. 

 

Bedankt dus het zou geen kwaad moeten kunnen dan. Maar ze heeft dan misschien wel een punt dat het niets toevoegt? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden zei BaasjevanBrownie:

 

Bedankt dus het zou geen kwaad moeten kunnen dan. Maar ze heeft dan misschien wel een punt dat het niets toevoegt? 

 

Er zijn onderzoeken waaruit blijkt dat vitamine C in voeding voor konijnen met zwakke gezondheid en oudere konijnen juist wel net voor een betere weerstand kan zorgen en dus wel nut heeft en ook bij stress kan vitamine C helpen. Ik zou het dus zeker niet gaan mijden.  

 

Konijnen maken het wel zelf aan in hun lijfje, dus een tekort hebben ze niet snel, eerder te veel. Maar zoals ik schreef is daar eigenlijk alleen sprake van bij het geven van caviabrokken of vitamine pillen / druppels, niet met de gewone voeding. 

 

Maar hoeveel van die groenten geef je dan? Want wil je vitamine C over doseren met witlof dan moet je op lange termijn, op dagelijkse basis bijv. meer dan een halve kilo witlof aan een konijn gaan geven. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden zei Evee:

 

Er zijn onderzoeken waaruit blijkt dat vitamine C in voeding voor konijnen met zwakke gezondheid en oudere konijnen juist wel net voor een betere weerstand kan zorgen en dus wel nut heeft en ook bij stress kan vitamine C helpen. Ik zou het dus zeker niet gaan mijden.  

 

Konijnen maken het wel zelf aan in hun lijfje, dus een tekort hebben ze niet snel, eerder te veel. Maar zoals ik schreef is daar eigenlijk alleen sprake van bij het geven van caviabrokken of vitamine pillen / druppels, niet met de gewone voeding. 

 

Maar hoeveel van die groenten geef je dan? Want wil je vitamine C over doseren met witlof dan moet je op lange termijn, op dagelijkse basis bijv. meer dan een halve kilo witlof aan een konijn gaan geven. 

 

 

Bedankt voor de uitleg. Was een beetje gaan twijfelen door de info die ik gister kreeg. Ik probeer ze zo gevarieerd mogelijk groenten te geven, dus van alles wat en ook zeker geen halve kilo witlof 😉 van alles een beetje, ongeveer 100 gram per konijn (heb 2 dwergjes) aan groenten in totaal.

Meestal 3 soorten: witlof, andijvie, bleekselderij, rucola, radijs, klein beetje bloemkool of broccoli, tomaatjes, komkommer, pastinaak en soms een klein stukje wortel.

Al was ik nu wel iets gaan minderen, omdat Ukkie bijna geen hooi eet en (wel brok en groente) en maar blijft afvallen was ik meer brokjes gaan geven, 25-30 gram nu. Als ik dan zoveel groenten blijf voeren eet ze helemaal geen hooi meer.

Maar ik weet nu iig dat het wel gewoon veilig kan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat mijn rammetje steeds gasbuikjes of verstopping kreeg hebben mijn konijnen een tijd geen groenten gekregen, alleen gras en wilg. Hij heeft in die tijd totaal geen last gehad van zijn buik. Ik ben nu rustig aan toch weer groenten gaan geven en tot nu toe gaat het goed. Vandaag zat er witlof, wortelloof (met een heel klein kontje wortel eraan) en gras in hun salade.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De wekelijkse boodschappen zijn weer binnen, deze week dus op het menu:

 

Witlof

Andijvie

Broccoli

 

En verder vul ik dat dan aan met de paar kruiden die nog in de tuin staan (alleen munt en rozemarijn nog maar), en restjes van wat we zelf deze week eten aan groenten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons deze week op het menu:

- witlof

- andijvie

- paksoy

- venkel

- bleekselderij

- komkommer

- beetje broccoli voor het buitenkoppel

- beetje bloemkoolbladeren voor het buitenkoppel

- wat peterselie en basilicum als er nog wat balderen aan het plantje zitten

 

Ik probeer elke dag minimaal 5 soorten groentes te geven, maar qua hoeveelheid ben ik even wat aan het minderen om ze wat meer hooi te laten eten. Ik zat op iets inder dan 100 gram per kilo konijn, maar 50 gram of ietsje minder lijkt toch beter bij mijn binnenkoppel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou volgens de richtlijn van 100 gram per kilo konijn zo’n 400 gram groenten per dag dus voor mijn koppel.

 

Als ik dat doe wordt er geen hooi meer gegeten.

 

Ze hebben twee weken geen groenten gehad om te zorgen dat ze weer hooi gingen eten. Nu ze dat weer goed doen, ben ik weer begonnen met groenten. 
Gisteren hadden ze samen 180 gram. 
Op het menu stond:

 

komkommer 

paprika

tomaat

 

vandaag krijgen ze:

courgette

andijvie

venkel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iemand tips voor groente die het minste risico op gasbuik geven?

Ik durf bijna niks meer te geven. Alleen andijvie, witlof en peterselie. Ook geen snoepjes meer.

Ook altijd in dezelfde hoeveelheden. Ik ben zo bang op een gasbuik of darmkrampen of whatever.

Ik bedoel dit is niet echt variatie zo.

Ik weet dat wortelloof ook veilig is. Alleen weet ik dan niet wat ik met al die wortels moet die eraan vastzitten.😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf opeten? Je kan best veel met wortel hoor, van koken en roerbakken, tot worteltaart bakken 😉

 

Spinazie, loof van radijs, selderij & paksoi zijn ook groenten die je prima kan geven. De echt losse sla soorten zoals rucola kan je ook prima geven.  En je hebt ook nog roodlof en groenlof, als je in de witlof hoek wil blijven 😄 En er zijn nog zoveel meer kruiden die mogen: Munt, rozemarijn enz.

 

Rustig proberen en opbouwen, elke nieuwe soort geeft wel een klein risico natuurlijk in het begin.  Garantie dat ze er geen gasbuik van krijgen heb je niet met een nieuw product, helaas.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .