Ga naar inhoud

Zindelijkheid

Studentmetkonijn

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal!

Ik ben ten einde raad. Mijn meisje blijft maar buiten de bak plassen. Nu ga ik binnenkort verhuizen en wil ik heel graag tapijten neerleggen, maar dat durf ik echt niet. Is er enige manier om haar beter zindelijk te krijgen? 

Ze is 3, ik heb haar in juli opgehaald bij een opvang en ze is gecastreerd. Aangezien ze een rescue is weet ik niet wanneer. Even voor de duidelijkheid: ze is mijn meisje en ik geef haar onder geen beding op. Ik heb ook geen tuin, dus ze kan niet naar buiten... 

Ik heb de vorige post hierover gezien, dus ik ben me ervan bewust dat ze wellicht nooit helemaal zindelijk wordt. Maar er moet toch meer te doen zijn.

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel vervelend hoor. 

Bij Edupets is er een webinar van Bernice Muntz die gaat over zindelijkheid bij konijnen. Wat te doen als ze bijvoorbeeld op de bank plassen en ook zindelijkheid bij volwassen en ouderen konijnen komt aan bod. De webinar wordt gegeven op 2 nov. om 19.00 uur, de kosten zijn €9,95. 

Mijn ervaring is dat er altijd voldoende tijd is om je vragen te stellen. Bernice is echt praktijk gericht. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je niet een gedeelte van je woning afschermen met renpanelen, en de tapijten neerleggen op plekken waar ze niet kan komen? Je kunt een gedeelte van de woonkamer voor haar nemen, maar je kunt bijvoorbeeld ook de hal, badkamer en/of keuken tot konijnengebied maken, met hekjes in de deuropeningen. Zo heb ik het zelf met mijn konijnen opgelost. Want ik wil wél een knusse, schone woonkamer met tapijten en antieke meubeltjes, maar ik wil tegelijk mijn beestjes binnen houden en voldoende ruimte geven.

Als er zeil oid in haar verblijf ligt, zal je konijn misschien eerder geneigd zijn in haar toilet te plassen. (Konijnen plassen vaak het liefst op een rulle/absorberende ondergrond dan op een kale vloer.) Is haar toilet ruim genoeg? Zelf gebruik ik een kattenbak waar ze ruim in kunnen zitten, en daar leg ik behalve houtkorrels ook veel hooi in, zodat het aantrekkelijk voor ze is om er veel tijd in door te brengen. Elke ochtend en avond schep ik de plasjes en een deel van de poepjes eruit, zodat het schoon blijft en ze er niet naast gaan plassen.

Oh, en plassen ze er tóch een keer naast, dan veeg ik dat op met een wc-papiertje dat ik tijdelijk in hun toiletje leg, zodat de plasgeur in hun toiletje zit. De grond maak ik heel grondig schoon met schoonmaakazijn, om de geur goed te verwijderen.

Veel succes ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .