Ga naar inhoud

Vuile konijnenpoep


Gwynyth

Aanbevolen berichten

Hallo, 

 

na jaren katten te hebben grootgebracht (De oudste is 11), hebben we ons gewaagd aan nijntjes. Die zijn nu 1 een jaar en alles gaat fijn. Soms komen ze niet overeen, maar ze kunnen nog samen uit 1 bak eten 😉 Hun kooitje bestaat uit 2 verdiepen, en ons dappere Noortje zit vaker beneden dan boven (bangerik Sanne durft het trapje niet af). Het zijn binnenkonijntjes, maar bij goed weer hebben ze ook een buitenren waar Noor graag komt. Sanne soms, maar die is te bang om haar huisje te verlaten. 
 

Sinds een week heeft Sanne een probleem. Er blijven altijd wat uitwerpselen aan de vacht van haar poepje kleven, samen met wat hooi. Ik stop haar dan in lauw water, en dan komt het vanzelf los. Er is niet echt iets te zien, maar ze jammert vaak een beetje wanneer ze zich daar schoonmaakt. Haar gedrag is niet anders dan anders: een bangerik die zich snel in het donker terugtrekt wanneer je bij de kooi komt, maar vliegensvlug bij je staat wanneer je nieuw eten geeft, en ze geeft mij nog steeds likjes wanneer ik het vraag. Moet ik mij nu zorgen maken, of is alles ok en was het gewoon toeval dat ze een vuile konijnenpoep had, 2 keer op een week?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik lees in jouw verhaal toch wat beginnersfoutjes, hierbij wat linkjes naar informatie voor beginnende konijnenbaasjes:

Tips voor beginnende konijnenbaasjes
https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

10 veelgemaakte fouten bij het houden van konijnen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/10-fouten-bij-het-houden-van-konijnen

 

 

Wat betreft de vuile kontjes, dat is niet normaal. Meest voor de hand liggend is voedingsfouten. Konijnen moeten ontzettend veel hooi eten, hun eigen formaat in los hooi per dag. Zo'n 80% van wat een konijn eet, moet hooi zijn. Dat zorgt voor een goede spijsvertering en goed afslijten van de kiezen en tanden.

 

Brokjes geef je echt maar heel erg met mate, maar 5% van wat een konijn eet zou brok moeten zijn. Het komt in de praktijk op ongeveer 15 gram brokjes per kg van het volwassen, ideale lichaamsgewicht uit. Echt afmeten dus. Kies ook echt een goede kwaliteit brok, je geeft maar weinig per dag, dus bezuinig daar niet op. Kies een brok met veel vezels, een goede calcium-fosfor verhouding en geen gekke dingen die er niet in horen (van dierlijk vet, noten, en ei tot aardappel, je komt het helaas allemaal in konijnenvoer tegen).

 

Als je net nieuwe konijnen hebt, zou ik tot je de brok / hooi verhouding goed hebt helemaal niets bijvoeren. Nog geen kruiden, groenten of snoepjes. Echt alleen de basis. Als die goed is, kun je starten met vers groenvoer. Dat bouw je heel langzaam op, en pas als dat goed gaat weer een stapje verder.

 

Als het niet aan voeding ligt, zijn wormbesmettingen of coccidiose de andere meest voorkomende redenen van plakpoep. Maar er kan meer aan de hand zijn, bijv. gebitsproblemen kunnen ook plakpoep geven, overgewicht, gewrichtsproblemen enz.

 

Hier staat veel informatie over keutels:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenkeutels

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze eten best veel hooi hoor 🙂 s morgens en s avonds krijgen ze hun brokjes, de rest van de dag moeten ze het met hooi (in een ruifje en ervoor, Noor gooit anders dat ruifje tot beneden en ze eten geen hooi tenzij er ook voor hun ruifje ligt, dan eten ze alles op!) en takjes stellen. Zo om de twee weken krijgen ze een beetje loof van wortelen, nooit problemen mee gehad. 2 weken terug hebben ze een stronkje witlof gekregen. Kan het aan het witlof liggen? Noor is daar zo goed als niet aan gekomen, maar Sanne wel. Dat is eigenlijk het enige dat ik anders gedaan heb...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Groenvoer kun je het best regelmatig geven, dagelijks dus. Als je er elke keer een paar weken tussen doet, wennen de darmen er niet aan en is de kans groot dat dat diarree geeft.

 

Groenvoer is heel gezond, maar het is wel het best om als je het geeft, het onderdeel van de dagelijkse voeding te laten zijn. Dan passen de bacteriën in de darmen zich er op aan. Hier staat uitleg over welke soorten makkelijk zijn om mee te starten, hoeveel je geeft, wat allemaal mag, hoe je het opbouwt enz:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-voeren-konijn

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn zowat een week verder en ons Noor is weer volledig ok, ze hebben de voorbije tijd geen groenvoer gehad, alleen hun beetje konijnenvoer en hooi. Zelfde verhaal bij ons Sanne, maar haar vuile poep blijft. Er zijn alleen maar konijnenkeuteltjes terug te vinden, het is niet alsof ze diarree heeft ofzo. Het lijkt eerder of ons Sannemie keuteltjes doet waar ze ligt, en dan daarop blijft liggen tot ze in haar vacht geplakt blijven zitten? 
 

Ze vindt haar poepbadje (klein laagje lauw water in de wasbak) ook niet zo erg, zolang het maar niet te lang duurt, en de kaka komt er dan ook als 1 brokje terug af. Het knuffelen achteraf vindt ze nog fijn ook. Maar ik wil haar knuffelen zonder haar eerst in bad te moeten doen!!!

96FC9F13-1B57-4BA2-976E-81F7BABFD9CD.jpeg

6EEFEA79-E308-4AA9-B2F9-8DDCA473E000.jpeg

61AF0E86-2CEB-44CD-B7FB-6EC2B51BA726.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .