Ga naar inhoud

Hooi verspilling tegengaan


AvanBuree

Aanbevolen berichten

Hallo bunnybunchers! 
 

ik heb een vraag over hooi verspilling. Ik heb nu een koppel van 3 konijnen met 2 voedsters en een ram. Ik heb een dwergkonijn, middelmaat en groot konijn en ze krijgen van mij elke ochtend en elke avond vers hooi. Nu is het zo dat ze het direct uit de ruif op de grond gooien en er dan doodleuk in gaan poepen en plassen (konijnentoilet moet nog aangeschaft worden). Vervolgens eten ze nauwelijks wat van het hooi en gaat ongeveer 2/3 zo de kliko in. Als het niet meer is. Ik vind dit natuurlijk zonde en zou graag wat tips ontvangen hoe jullie hooiverspilling tegengaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik haal voor vijf euro een baal van 15-20kg bij de boer, dan maakt verspilling niet uit 😉. Hier laten ze het overigens wel in de ruifjes zitten, maar als ik het niet regelmatig ververs eten ze het ook niet meer. Het gedrag van je konijnen is niet af te leren vrees ik, wellicht stoort het je minder als het hooi je nauwelijks wat kost. 

Het enige waar ik aan denk, ze hebben nu geen toilet, is er wel een plek met bodembedekking waar ze hun behoefte kunnen doen? Zo nee, misschien dat het iets oplost als je dat maakt.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan gratis hooi krijgen als ik het wil, maar dan nog vind ik de verspilling zonde haha. Vooral ook, omdat de groene kliko zo snel vol raakt en er geen andere dingen meer bij kunnen die mijn ouders kwijt moeten. 

 

Maar zoals ik het nu dus begrijp doen jullie bunnybunchers echt helemaal niks aan het voorkomen van hooiverspilling? Want goedkoop en stengelig hooi kopen is niet echt actief bezig zijn met hooiverspilling tegengaan naar mijn idee 🙊

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik goedkoop hooi in de toiletbakken als toplaagje, en luxe hooi in de ruiven en schuilhokken, met kruiden er door gemengd. Ik heb hooi dus op een aantal verschillende plekken liggen en merk dat met een ruif de verspilling wel het grootst is. 

 

Hier beland uiteindelijk 5 a 10 % van het hooi dat ik geef uiteindelijk in de groene bak denk ik, ik probeer wel ongeveer de hoeveelheid te geven per voermoment die ze ook echt opeten. Het restant vind ik dus eigenlijk wel meevallen. En ik wil ook niet dat ze zonder zitten, dus een beetje meer dan ze eten geven is dan wel zo prettig.

 

Is het echt verspilling? Hier beland het op de meeste plekken als het valt of niet direct opgegeten word gewoon bij de bodembedekking, zorgt het dus voor warmte en eten ze er uiteindelijk ook altijd wel weer iets van op, voor het in de groene bak weggaat bij de verschoonbeurt.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt twee mensen nauwelijks "jullie bunnybunchers" noemen.

Maar ik doe daar niks aan nee. Natuurlijk kijk ik wel ongeveer hoeveel ze eten, maat ik geef liever wat meer dan wat minder, aangezien hooi toch het hoofdvoedsel is. En als het nat is, of vies, of het ligt erg lang, dan gooi ik het weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei AvanBuree:

Ik kan gratis hooi krijgen als ik het wil, maar dan nog vind ik de verspilling zonde haha. Vooral ook, omdat de groene kliko zo snel vol raakt en er geen andere dingen meer bij kunnen die mijn ouders kwijt moeten. 

 

Maar zoals ik het nu dus begrijp doen jullie bunnybunchers echt helemaal niks aan het voorkomen van hooiverspilling? Want goedkoop en stengelig hooi kopen is niet echt actief bezig zijn met hooiverspilling tegengaan naar mijn idee 🙊

Mijn ervaring is dat er altijd hooi verloren gaat. Natuurlijk probeer ik het zo min mogelijk te verspillen maar mijn konijnen houden daar geen rekening mee. Als je goede tips hebt gevonden die werken hoor ik het graag.

Ik zie mezelf ook niet als een "bunnybuncher" maar iemand die graag ervaringen deelt en nieuwe dingen leert. We hebben hier denk ik allemaal wel onze eigen kennis en ervaringen en doen dingen op ons eigen manier. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik pas de hoeveelheid hooi aan op de hoeveelheid die ze eten en wanneer ik ze een nieuwe bult hooi kan geven. Als ik de hele dag weg ben, krijgen ze ‘s ochtends een grote bult, maar als ik overdag gewoon thuis ben, geef ik een ‘s ochtends een kleinere pluk en ‘s middags nog een pluk. Hooi dat aan het eind van de dag niet opgegeten is, gaat dan nog een ronde mee in de toiletbak en eindigt vervolgens in de groene container.

 

In de wintermaanden probeer ik wel echt zuiniger aan te doen met hooi, omdat de groene container dan maar een keer in de maand geleegd wordt. Dan geef ik liever een paar keer per dag een kleine pluk dan in een keer een hele bult. Uiteraard zorg ik er wel voor dat de konijnen constant hooi tot hun beschikking hebben, dus liever iets te veel dan te weinig.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei Mira11:

Mijn ervaring is dat er altijd hooi verloren gaat. Natuurlijk probeer ik het zo min mogelijk te verspillen maar mijn konijnen houden daar geen rekening mee. Als je goede tips hebt gevonden die werken hoor ik het graag.

Ik zie mezelf ook niet als een "bunnybuncher" maar iemand die graag ervaringen deelt en nieuwe dingen leert. We hebben hier denk ik allemaal wel onze eigen kennis en ervaringen en doen dingen op ons eigen manier. 


Mijn excuses, het “bunnybunchers” was niet beledigend bedoelt. 
 

ik begrijp zelf ook wel dat er altijd wel hooi verloren gaat, maar op dit moment gaat er bij mij meer dan de helft verloren en dat vind ik gewoon echt zonde. Daarom vraag ik jullie of er een manier is om dit zoveel mogelijk tegen te gaan. Geven jullie het bijvoorbeeld altijd in een ruif? Of gebruiken jullie misschien andere manieren van hooi geven? Bij paarden helpt het bijvoorbeeld om het in slowfeeders te doen en hooinetten, maar bij konijnen met die scherpe tanden zal het niet veel helpen. 
 

Wat betreft in kleine beetjes geven is het voor mij bijvoorbeeld niet haalbaar ok bijvoorbeeld 3 of 4 voerbeurten te doen, omdat ik de hele dag aan het werk ben. Maar misschien dat een ander dit op die manier daar wel weer mee op lost. Daarom zou ik graag de ervaringen van andere mensen willen hebben wat betreft de verspilling van hooi, hoe iemand dit tegen gaat (als diegene dat al doet) en op welke manier en methode ze hooi geven. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden zei Evee:

Ik gebruik goedkoop hooi in de toiletbakken als toplaagje, en luxe hooi in de ruiven en schuilhokken, met kruiden er door gemengd. Ik heb hooi dus op een aantal verschillende plekken liggen en merk dat met een ruif de verspilling wel het grootst is. 

 

Hier beland uiteindelijk 5 a 10 % van het hooi dat ik geef uiteindelijk in de groene bak denk ik, ik probeer wel ongeveer de hoeveelheid te geven per voermoment die ze ook echt opeten. Het restant vind ik dus eigenlijk wel meevallen. En ik wil ook niet dat ze zonder zitten, dus een beetje meer dan ze eten geven is dan wel zo prettig.

 

Is het echt verspilling? Hier beland het op de meeste plekken als het valt of niet direct opgegeten word gewoon bij de bodembedekking, zorgt het dus voor warmte en eten ze er uiteindelijk ook altijd wel weer iets van op, voor het in de groene bak weggaat bij de verschoonbeurt.


Wat gebruik je naast de ruif dan nog meer om te voeren? Als bij mij maar 5-10% verloren ging was ik heel blij geweest en had ik het totaal geen probleem gevonden. Helaas gaat er bij mij meer dan de helft de kliko in. 
 

Waarom gebruik je hooi als bovenlaag in het toilet? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij eten ze minder hooi als het in een ruif zit. Ze krijgen het gewoon op de grond in hun hele grote toilet. Ze hebben vaste plekjes voor plassen en keutels. Ik zorg wel dat er overal een laagje ligt. Vooral mijn teddydwerg neemt anders heel veel hennepvezel mee de vloerbedekking op. Dan wordt het echt een zooitje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het ook wel een beetje aan de konijnen ligt. Op dit moment heb ik 2 konijnen die enorm goed hooi eten. Nog nooit konijnen gehad die zoveel ervan eten. Maar ze maken er ook een enorme bende van, meer dan alle konijnen die ik ooit gehad heb. Ze gooien alles op de grond, poepen en plassen eroverheen, ik moet nu ook veel weggooien. En heb helaas ook geen oplossing. Ik heb het zowel in een bak als in een ruif, maar het maakt hier geen verschil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden zei AvanBuree:


Mijn excuses, het “bunnybunchers” was niet beledigend bedoelt. 

Het nadeel van schriftelijke communicatie, je ziet niet altijd hoe het precies bedoeld is. 

 

Ik heb een ruif hangen boven de toiletbakken. Maar ik ben nog niet weg of ze slepen al het hooi eruit. Ik ben ook niet goed in hoeveelheden inschatten, dus ik geef eerder teveel dan te weinig. Ik denk dat hier ook de helft weggaat.

Maar ik ga nu van 4 naar 3 plus 2 konijnen, dus dan wordt het ook weer even zoeken naar de juiste hoeveelheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Mira11:

Bij mij eten ze minder hooi als het in een ruif zit. Ze krijgen het gewoon op de grond in hun hele grote toilet. Ze hebben vaste plekjes voor plassen en keutels. Ik zorg wel dat er overal een laagje ligt. Vooral mijn teddydwerg neemt anders heel veel hennepvezel mee de vloerbedekking op. Dan wordt het echt een zooitje.

 

Dat is een reden dat ik dus houtkorrels in het toilet heb, Ripley is ook een teddy dus dat gesleep wil ik echt zoveel mogelijk beperken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Ripley:

 

Dat is een reden dat ik dus houtkorrels in het toilet heb, Ripley is ook een teddy dus dat gesleep wil ik echt zoveel mogelijk beperken.

Daar ga ik eens even achteraan. Misschien ook wat voor hier. Neemt dat wel goed vocht op?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou bunny liefhebbers! Ik begin met mijn eerste poging om het verspillen tegen te gaan. 🥳
 

het konijnentoilet staat met een hooiballetje erbij zodat ze tijdens het poepen kunnen knabbelen. Mijn hooiruiven heb ik in elkaar geschoven in de hoop dat ze het er wat moeilijker uit krijgen. Nu maar hopen dat het helpt! Ik hou jullie op de hoogte! Foto’s in de link 🤞🏼

 

https://photos.app.goo.gl/DDRCADNVDbvvmHpa6

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik leg mijn hooi altijd gewoon in de toiletbakken, en dan kijkend naar wat ze ongeveer eten. En als ik hele dagen werk, dan een grote pluk hooi en als ik dan weer thuis kom. En ik verspil daarmee heel weinig.

Mijn konijnen willen niet eten uit een hooiruif

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9-10-2020 at 21:06 zei AvanBuree:


Wat gebruik je naast de ruif dan nog meer om te voeren? Als bij mij maar 5-10% verloren ging was ik heel blij geweest en had ik het totaal geen probleem gevonden. Helaas gaat er bij mij meer dan de helft de kliko in. 
 

Waarom gebruik je hooi als bovenlaag in het toilet? 

 

Een traliekooi-onderbak in het schuilhok, daarin ligt gewoon bodembedekking  en in één hoek leg ik hooi. Daar keutelen ze niet in, en eten ze goed van. Ze eten ook altijd wat stro op uit die bakken, maar ook veel hooi. Op regenachtige dagen is dat  zelfs hun voorkeur-plek om hooi te eten. Dan vul ik de buiten-ruiven niet eens, omdat ze dat toch niet snel eten als het nat is geregend.

En er ligt dus ook een toplaagje budget hooi in de toiletbakken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Evee dat is misschien nog wel iets om naar te kijken dan. Ook omdat mijn hooi ook nat wordt met regen en ik daar eigenlijk ook een oplossing voor zoek. Ik zat te denken aan een plaat ervoor zetten (nu heb ik een krukje ervoor en dat werkt redelijk)
 

even een update over de dubbele ruif. Het werkt! Ze krijgen het hooi veel moeilijker eruit en eten het nu zo goed als op. Alles wat blijft liggen gooi ik twee keer per dag in het toilet als ik deze leeg haal. Alleen poepen ze nauwelijks in het toilet haha, maar nu doen ze het in het nachthok. Dat is al een hele verbetering tegenover het hooi en random in het hok! Tot nu toe blij met het resultaat, maar ik denk dat ik een groter toilet wil en dan daar de hooiruif boven hangen. Dit, omdat ik de lade van het nachthok er niet uit krijg en daarom wil dat ze in een toilet poepen 😂

 

Iedereen bedankt voor de tips! Ik heb zeker weer wat geleerd 🥳

aangepast door AvanBuree
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .