Spring naar bijdragen
IreneM

Chinchillas en katten

Recommended Posts

Over een paar maanden ga ik verhuizen en ik heb in de woonkamer plek om huisdieren te houden. Ik zit eraan te denken om chinchillas te nemen. Ik kan op internet wel veel basisinformatie vinden, maar ik heb ook 2 katten en ik vraag mij af of dat samen gaat? De chinchillas zullen ook los moeten lopen in de woonkamer en ik kan mijn katten niet echt buitensluiten, dus die zitten dan bij elkaar in 1 ruimte. Ik kan op Youtube wel wat filmpjes vinden waar het goed gaat, maar daar zullen ze ook niet snel filmpjes plaatsen waar het fout gaat lijkt mij. Heeft iemand hier ervaring mee? Het gaat dan om elkaar eventueel verwonden, maar misschien dragen ze ook wel bacteriën/parasieten waarmee ze elkaar ziek kunnen maken?

Andere tips over het wel of niet houden van chinchillas zijn uiteraard ook welkom.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat leuk dat je straks wat meer plek krijgt voor een paar beestjes erbij.

Geen idee of je op mijn mening zit te wachten maar hier komt ie:

Zelf zou ik niet voor chincilla's kiezen. Ik vind ze niet geschikt als huisdier. 

Het zijn ontzettend actieve dieren die graag rennen en springen. Ik word altijd heel treurig als ik ze in een kooi zie. Zelfs de hele grote kooien zijn niet voldoende groot om ze een beetje beweging te geven. Het zijn nachtdieren dus als ze juist actief zijn zitten ze in hun kooi.

Chincilla's zijn ook niet volledig gedomesticeerd. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zit zeker op meningen te wachten, dus dankjewel. Ik weet dat ze veel beweging nodig hebben, vandaar ook mijn dilemma met loslopen. In de nacht zouden ze inderdaad in de kooi moeten, dus dat is zeker iets om mee te nemen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga volgende week kijken bij mensen die zowel chinchillas hebben als een kat. Kan ik ze ook eens bij iemand thuis zien en kijken hoe zij dat opgelost hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Irene! 

Ik heb een chinchilla die thuis altijd los rond liep op mijn slaapkamer. Ook had ik een klein hondje die bij mij op bed sliep snachts, en 1 kat. De hond deed alleen beetje lip optrekken als de chinchilla op bed sprong, omdat het HAAR territorium was. Maar de kat boeide het helemaal niks. In het begin werd er aan de kooi gesnuffeld, meer niet. Soms vond ik de kat sochtends onder het bed, omdat ie zat te wachten tot ik de deur voor hem open deed. En de chinchilla zat ook onder het bed te chillen.

Daarlangs had ik nog drie andere katten die ook soms op m'n kamer kwamen snuffelen, en m'n chinchilla rende langs ze af en de katten waren er eerder bang bang van dan wat anders. 

Nu wil ik absoluut niet aanmoedigen om je chinchilla bij je katten te zetten, aangezien katten roofdiertjes blijven. Maar ik denk als je de kooi in de kamer bij de katten hebt staan, dat ze er wel gewend aan raken en de chinchilla gaan zien als deel van hen roedel. Ik zou zeker wel een heeeele lange tijd wachten tot je de chinchilla los laat als de katten nog in de kamer zijn. En in ieder geval nooit onbeheerd! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dankjewel voor je reactie! Ik ben van de week bij mensen gaan kijken en ze zijn wel ontzettend leuk, dus ik twijfel vooral nog verder. Ze zijn wel iets groter nog dan ik had verwacht, dus ik denk eigenlijk niet dat de katten echt zullen jagen (het zijn echt bangerds). 

Maar omdat ze wel echt groot zijn twijfel ik nog meer of ik ze wel voldoende ruimte kan bieden. De maten van de kooi zoals ze op internet geadviseerd worden kan ik makkelijk kwijt, maar dat lijkt mij alsnog wel heel klein. Mijn konijnen zijn net zo groot als chinchilla's en die hebben ook een goede 10m2, maar dat kan ik de chinchilla's helaas niet bieden in mijn woonkamer.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Verstandig dat je je er zo goed in verdiept 🙂 

Eén verschil wat huisvesting betreft tussen konijnen & chins is wel dat chinchilla's ook meer hebben aan ruimte de hoogte in, terwijl het voor konijnen echt vloeroppervlak moet zijn. Maar dan nog moet je wel voldoende ruimte kunnen bieden natuurlijk. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei IreneM:

Dankjewel voor je reactie! Ik ben van de week bij mensen gaan kijken en ze zijn wel ontzettend leuk, dus ik twijfel vooral nog verder. Ze zijn wel iets groter nog dan ik had verwacht, dus ik denk eigenlijk niet dat de katten echt zullen jagen (het zijn echt bangerds). 

Maar omdat ze wel echt groot zijn twijfel ik nog meer of ik ze wel voldoende ruimte kan bieden. De maten van de kooi zoals ze op internet geadviseerd worden kan ik makkelijk kwijt, maar dat lijkt mij alsnog wel heel klein. Mijn konijnen zijn net zo groot als chinchilla's en die hebben ook een goede 10m2, maar dat kan ik de chinchilla's helaas niet bieden in mijn woonkamer.

Ik zal je een foto laten zien van mijn kooi. Inderdaad wat Evee al zegt, ze hebben vooral veel aan in de hoogte bouwen. Ik heb een oude asiel katten kooi gekocht, omdat ik niet meteen geld had om een echte knaagdier kooi te kopen. Ik heb een gat gemaakt in de midden plank, heel veel plateautjes erin gehangen, en mijn chinchilla die springt heel de kooi door en ik zie hem echt genieten. Ik denk dat deze een meter breed is, 70 cm diep, en anderhalve meter hoog. Ik laat mijn chinchilla ook iedere dag een paar uur los rondlopen in huis, en dan is de kooi zeker groot genoeg. 

En om terug te komen op dat het nachtdieren zijn: mijn chinchilla is vaak wakker overdag omdat ik en mijn vriend natuurlijk rondlopen en wakker zijn, dus hij is er aan gewend om iedere avond een paar uur de kooi uit te gaan. Dan slaapt ze daarna even verder, en dan is ze snachts weer wakker. Dus ze passen zich enigzins wel aan, aan jouw ritme :). 

Screenshot_20201025-165237.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites