Ga naar inhoud

Konijn eet niet na castratie


Flurtje

Aanbevolen berichten

Dag iedereen

 

ik zit met een vraagje..

 

Gisteren in de voormiddag hebben ze mijn konijn Gaspar gecastreerd. 
 

We zijn nu min of meer een dag verder en ik merk dat hij niet wilt eten of drinken.

 

Zouden jullie nog wachten tot vanmiddag om de dierenarts te contacteren? Of is het nu al hoognodig? Ik weet niet of het normaal is..bedankt voor jullie reactie! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Krijgt hij pijnstillers?

Wat voor voedsel heb je hem al aangeboden?

Heb je al dwangvoer aangeboden (zonder, of eventueel met dwang?)

 

Het is niet ongewoon dat ze de eerste dag / dagen na castratie niet goed eten. In onderstaande artikelen staan veel tips voor de nazorg na castratie:

 

Castratie en sterilisatie bij konijnen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen

 

Zorg voor en na een operatie
https://www.bunnybunch.nl/informatie/zorg-voor-na-operatie-konijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey!

 

bedankt voor je snelle antwoord.

 

Momenteel liggen er korrels bij hem en hooi.. ik heb ook al stukje van wortel gelegd maar hij heeft er Gwn eens aan geknabbeld en dat was het.

 

Ik maak mij gewoon snel zorgen omdat ik weet dat konijnen altijd wel hooi moeten eten om hun darmen te laten werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft hij wel pijnstillers?

Heb je hem in een warme omgeving?

 

Brokken en hooi is over het algemeen niet het eerste wat een konijn zal eten na een castratie. Is hij vers groenvoer gewend? Witlof, andijvie? Kruiden zoals peterselie? Dat zijn dingen die konijntjes na een operatie aan het eten krijgen. Wortel is niet zo gezond voor konijnen, bevat veel suikers, kan juist diarree geven.

 

Hooi is hoofdvoedsel voor konijnen, dus zeker belangrijk. Maar het is vooral belangrijk dat na een operatie de darmen niet stil komen te vallen. Als een konijn iets eet, komt dat er ongeveer 23 a 24 uur later uit als een keutel. Eet een konijn 24 uur niets, dan vallen de darmen stil en bij konijnen zijn die heel erg moeilijk weer op gang te krijgen, lukt dat niet, dan sterft het konijn. Het hoeft niet per se hooi  te zijn wat het konijn eet, als het maar iets is, al is het maar een brokje, een blaadje groenvoer, wat dan ook.

 

De belangrijkste reden dat konijnen stoppen met eten is pijn. Pijnstillers zijn na een ingreep als dit dus heel erg belangrijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De pijnstillers van de dierenarts zijn na 12 uur uitgewerkt. Daar heeft hij nu dus al een tijdje niets meer aan.

Heb je geen pijnstillers mee naar huis gekregen? Dan zou je de dierenarts nog kunnen bellen en daar om kunnen vragen, want pijn is wel een van de belangrijkste redenen dat konijnen niet eten.

 

Fijn dat hij de peterselie wel eet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .