Spring naar bijdragen

Binnen- of buitenkonijnen? En waarom?

Recommended Posts

37 minuten geleden zei trekkies:

is beide geen oplossing ?

gewoon de achterdeur openzetten de konijnen zelf laten kiezen  ?

Nee in de winter niet. Binnen bouwen ze geen wintervacht op, en dan is het buiten te koud. Buiten bouwen ze wel een wintervacht op, en en dan is het binnen weer te warm.

• Vind ik leuk 2
Link naar bericht
Deel via andere websites

ik wil gewoon mijn toekomstige konijnen alle vrijheid gunnen.

aangezien ik maar en kleine tuin heb dacht ik ze alles te gunnen want de konijntjes van het AC hebben mij veel plezier gegeven .

vooral als ze ondeugend waren 🙂

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei trekkies:

jullie rennen zijn ware kunstwerken .

ik wil in de toekomst ( in ben sins 2 maanden verhuis naar en woning voor personen met en mentale handicap ) 2 konijnen houden die mogen kiezen waar ze wonen.

ik heb en tuintje van 5 meter breed en 3 meten lang en ik ben ook van plan en de achter deur altijd open te houden zodat ze altijd naar buiten of naar binnen kunnen gaan .

Bedoel je dan in een schuur dat ze naar binnen kunnen?  Zie net het berichtje. Snap het nu. 

bewerkt door Mira11
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik woon op mezelf in een 2-kamer appartement, alles gelijkvloers. Mijn koppel (beide gecastreerd) zit gezellig binnen, 's nachts alleen in de keuken (ongeveer 8 m2), overdag hebben ze alle kamers tot hun beschikking. In iedere kamer hebben ze een kattenbak met de belangrijkste in de keuken, die zit in een omgebouwde kast, met aan de binnenkant twee hooiruiven, een grote poepbak, en een matje waar het meeste hooi op blijft haken voordat ze de kast weer verlaten: scheelt heel veel hooi in huis! Sowieso ligt er bij iedere kattenbak een matje waar bijna al het hooi aan blijft hangen wanneer ze uit de bak springen.

Ik lees van iedereen heel veel over sloopgedrag (leeggehaalde banken, aangeknaagde kasten en plinten) maar hier blijft alles tot nu toe *klopt af* heel. Ik moet wel zeggen dat ik bij het uitzoeken van mijn meubels al rekening heb gehouden met de konijnen, bijna alles komt bij de kringloop vandaan, heeft stalen poten en heel bewust voor een tweedehands leren bank gekozen omdat dat mij minder aantrekkelijk leek om aan te knagen. De bank is ook heel laag dus ze kunnen er niet onder kruipen om van onderaf een gat te creëren. 😅

Maar voor heel veel dingen geldt: mochten ze er aan gaan knagen, dan lig ik niet wakker van de kosten. Snoeren zijn uiteraard allemaal netjes weggewerkt, planten staan hoog en er ligt/hangt her en der knaagmateriaal. Ze hebben tunnels, een graafbak en tapijten om sprintjes op de trekken en binkies te maken. Ook krijgen ze regelmatig verse takken en planten van buiten. Tijdens hun siësta (vaak tussen 13:00 en 17:00) slapen ze op een reserve matras onder mijn bed, lekker donker en afgesloten (holengevoel?), daar stoor ik ze ook absoluut niet. 

Overigens hebben ze afgelopen zomer toen ik veel bij m'n ouders was wel buiten gewoond in een grote ren + nachthok in de tuin van m'n ouders. M'n ram was naar mijn idee toen niet helemaal happy: hij spendeerde veel tijd in het hoekje van de ren, waar hij de keuken in kon kijken, zodra hij iemand zag stond hij rechtop tegen het hek, of rende heen en weer. Hij lag ook nauwelijks samen met z'n vriendinnetje. Nu ze weer binnen zitten liggen ze heerlijk tegen elkaar aan op een van de tapijten en vragen ze ook niet meer constant om eten of aandacht. 

Het is denk ik heel belangrijk om te kijken naar de wensen van je konijnen, en bij een opvang al aan te geven waar je de konijnen wilt gaan houden (en waar je de meeste ruimte hebt natuurlijk). Het overgrote deel van de konijnen is denk ik beter geschikt om buiten te houden, simpelweg omdat ze daar meer natuurlijk gedrag kunnen vertonen. Aandacht van mensen is ook veel minder belangrijk dan gezelschap van soortgenoten (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk). Mijn knuffelkont hecht toevallig veel waarde aan z'n zachte kleedjes en de mogelijkheid om bij mij aandacht te vragen wanneer hij dat wil (zit ook regelmatig bij mij op de bank), en z'n vriendinnetje loopt gewoon achter hem aan haha, bij haar heb ik niet veel verschil gezien, of ze nou buiten of binnen woont. 

bewerkt door Loek&Pomme
  • Vind ik leuk 3
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Evee locked this topic
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .