Ga naar inhoud

Science selective


WinnyEilish❤️

Aanbevolen berichten

Hoi ik had een vraagje wij hebben namelijk normaal atijd gewoon pellet voer zonder iets extra's maar nu had mijn moeder 

een keer konijnenvoer gekocht en ze kweam thuis met science selective ik had er eerder van gehoord en dat het heel goed voer schijnt te zijn maar het is wel veel durder en ik heb een vlaamse reus dus het gaat er snel doorheen. Nu had ik de vraag is het echt beter voor je konijnen 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voeding is ontzettend belangrijk voor konijnen, het is de basis voor een gezond konijn. Naast heel veel (onbeperkt) hooi eten, is een goede brok kiezen ook heel belangrijk. Ik weet niet wat voor brok je eerst gaf, maar supreme selective is een goede konijnenbrok. Ik vermoed dat dat zeker een verbetering is in de voeding voor je konijnen.

 

Hier staat meer informatie over konijnenvoeding:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/voeding-van-een-konijn

 

En hier staat uitleg waar je op moet letten bij konijnenbrokken en hoe je de verpakking leest:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/voedingsbehoefte-van-een-konijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat je eerst simpel biks voerde? Dus de ‘donkerbruine’ brokjes die vaak goedkoop en in grote zakken of schepbakken worden verkocht? 
Die zijn in verhouding veel minder compleet, voedzaam en gezond voor het konijn dan een brok als Science Selective. Er zitten minder vezels, vitaminen en mineralen in die ze hard nodig hebben voor onder andere de spijsvertering. Dus ja, Science Selective is een duurdere brok maar wel stukken beter. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is ook positief met Ss, mijn vorige konijn deed het er goed op. Nu 2 ukkies en ze zitten aan ss junior. Het is duur maar wel belangrijk dat ze goede bouwstoffen binnen krijgen.. ik ben alles behalve rijk maar voer voor mijn beesten komt op de eerste plaats ( dan maar minder een sigaretje roken🤪).

die pallet voer is vaak goedkoop omdat ze goedkope grondstoffen gebruiken en geen extra ingrediënten voor een konijn toevoegen. Ik wil hiermee niet zeggen dat je dan een slechte baasje bent omdat je pallet geeft

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-10-2020 at 11:02 zei Evee:

Er hoort altijd een producent, samenstelling en ingrediëntenlijst op de verpakking te staan, ook als het niet van een bepaald merk is.


Er zijn dierenwinkels die van die grote schepbakken hebben. Dan staat er dus geen merk etc op. Je schept het dan zelf in een plastic zak het voer naar keuze. Staan ook vaak bakken met honden-, katten-, knaagdier-, en vogelvoer. Meestal niet de meest geweldige kwaliteit voer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden zei JacinthaBrehler:


Er zijn dierenwinkels die van die grote schepbakken hebben. Dan staat er dus geen merk etc op. Je schept het dan zelf in een plastic zak het voer naar keuze. Staan ook vaak bakken met honden-, katten-, knaagdier-, en vogelvoer. Meestal niet de meest geweldige kwaliteit voer. 

Maar dan hoort het toch nog steeds bij de schepbak vermeld te staan? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Evee:

Maar dan hoort het toch nog steeds bij de schepbak vermeld te staan? 

Dat hoort wel ja, maar in veel winkels staat er alleen “knaagdier-mix” of “konijnen biks” of iets in die richting. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

als ik hier nog op mag doorvragen, want ik had een beetje dezelfde vraag qua Science Selective: is dat nu echt in jullie ervaring een superieure brok vergeleken met ook bijv Hobby First en Burgess?  Zag dat Science Selective op 0,6% calcium zit en Hobby First op 0,9%, hoe belangrijk moet ik dat verschil zien? Ik geef mijn twee nijnen nu Hobby First, en dat scheelt nog wel echt 8-10 euro per 3 kilo met Science Selective volgens mij, maar als Science Selective echt gezondheidsvoordelen heeft wil ik daar wel naar switchen. Vind het lastig inschatten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk heb ik het er voor over.

Mijn voedster heeft blaasgruis en zit nu op een calciumarm dieet. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat calcium slecht is, ze hebben het ook nodig. Wel kies ik nu anders. Ook voor mijn cavia's ben ik overgestapt naar voer met iets minder calcium.

Ik kijk ook naar de ingrediënten van het voer niet alleen naar de waardes.  Konijnen hebben best een kwetsbaar spijsverteringstelsel. Ik moet wel zeggen dat ik een kleine en dwergkonijn heb. De zakken van 1.5 kilo gaan meer dan een maand mee. 

Heb je 2 hele grote konijnen dan wordt het financieel ook meteen een heel ander verhaal.

Science Selective is ook regelmatig (online) in de aanbieding. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik koop Science Selective altijd in de aanbieding, dus meestal heb ik een voorraad van 2 of 3 zakken. Veel dierenwinkels stunten nog wel eens met 1+1 gratis acties met dit merk. Ik ben wel echt een fan van de lage calcium waarden ivm blaasgruis. Of beter gezegd het voorkomen er van. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Op 22-10-2020 at 15:55 zei Bjorn & Blomma Flufferson:

als ik hier nog op mag doorvragen, want ik had een beetje dezelfde vraag qua Science Selective: is dat nu echt in jullie ervaring een superieure brok vergeleken met ook bijv Hobby First en Burgess?  Zag dat Science Selective op 0,6% calcium zit en Hobby First op 0,9%, hoe belangrijk moet ik dat verschil zien? Ik geef mijn twee nijnen nu Hobby First, en dat scheelt nog wel echt 8-10 euro per 3 kilo met Science Selective volgens mij, maar als Science Selective echt gezondheidsvoordelen heeft wil ik daar wel naar switchen. Vind het lastig inschatten

 

Het zijn alle drie geen slechte brokken. 

Ik vind wel dat er een aardig stapje verschil zit tussen de hobby first en de burgess & supreme. Burgess en supreme vind ik wel redelijk vergelijkbaar, hoewel die onderling ook best nog prijsverschil hebben. Het is wel zo dat hobby first een ander type brok is (geperst t.o.v. geëxtrudeerd). Voor gezonde konijnen maakt het niet ontzettend veel uit welke je kiest, maar er zit inderdaad wel verschil in het calcium gehalte. 

 

Ik geef mijn konijnen een beetje een wisselende hoeveelheid per seizoen / afhankelijk van hoe de conditie is, meestal zit dat tussen de 8 en 15 gram brok per kg lichaamsgewicht.  Op het moment krijgen ze hier ook de supreme selective. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-10-2020 at 11:02 zei Evee:

Er hoort altijd een producent, samenstelling en ingrediëntenlijst op de verpakking te staan, ook als het niet van een bepaald merk is.

Het staat er echt niet altijd op, ook niet als het al voorverpakt is. Maar dan gaat het wel om van die basic geperste brokjes.

 

Hobby first balance is toch net als SS geëxtrudeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei Kolino:

Het staat er echt niet altijd op, ook niet als het al voorverpakt is. Maar dan gaat het wel om van die basic geperste brokjes.

 

Hobby first balance is toch net als SS geëxtrudeerd?

Ja, de balance wel. De complete niet.

 

En volgens mij hoort dat wettelijk wel op de verpakking te staan, al hoeft dat volgens mij alleen vrij globaal te zijn. Misschien dat "aanvullend diervoer voor konijnen" voldoende is. Dat zou best kunnen. Daar zijn Europese richtlijnen voor. Maar ik denk dat daar maar weinig controle op is. En ik heb mijn hersens er ook wel eens over gebroken toen ik wilde weten wat ik verplicht op de kruidenlabels moest zetten, maar het las als een soort algebra voor gevorderden, die wetgeving.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat er dan wel op stond weet ik niet meer, de ingrediënten in ieder geval niet, ook niet globaal. Ik vind het juist wel fijn als de ingrediëntendeclaratie volledig is. Ik denk ook niet dat het gecontroleerd wordt. Misschien hebben ze net zoals bij de bakker wel een ingrediëntendeclaratie achter de toonbank liggen. Ik heb dat nooit gevraagd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .