Ga naar inhoud

Gijs is te dik, tips?


Eefje

Aanbevolen berichten

Gijs is te dik. De dierenarts vond het meevallen, maar ik zag hem net stoeien met zijn bdks. Hij at er eentje van de vloer af terwijl hij hem wel had geprobeerd te pakken. Hij kan er gewoon niet bij met zijn dikke pens. Ik weet alleen niet goed wat ik moet doen. Ze krijgen al weinig brokjes (trovet 30gr voor zo'n 3kg konijn) waarvan Betsy het meeste eet, zij wordt apart bijgevoerd. Speeltjes zijn van wilg, hooi en van die kartonnen dingen met kruiden er op. Groenten voornamelijk andijvie met wat restjes van onze groenten als ze die mogen. Af en toe wat zonnebloempitjes, erwtenvlokken of lijnzaad brokjes als snoepjes maar dat is minimaal. Hij eet bakken met hooi. Het enige wat ik kan bedenken is geen gedroogde kruiden meer, want die eet hij vooral op, de sloopspeeltjes met kruiden weghalen, maar die heeft hij alleen savonds als ze los zijn en dan eet hij er niet heel veel van en hij is er wel lekker druk mee, helemaal geen snoepjes meer, geen wortel en verse kruiden meer bij de groenten. Of helemaal apart voeren en de brokjes voor Gijs in de bal doen ofzo. Maar het is zo minimaal allemaal.. 

Hij doet het verder hartstikke goed, ziet er geweldig uit met een prachtig glanzende, dichte vacht, is heel actief, vrolijk en ontspannen en doet wat een konijn moet doen.

Is het de leeftijd waardoor Betsy zoveel meer nodig heeft om op gewicht te blijven, terwijl Gijs groter en actiever is en meteen holle bolle Gijs wordt?

Wat is het minimum wat je aan brokjes kunt geven zodat hij toch nog krijgt wat hij nodig heeft? Het weghalen van kruiden vind ik ook twijfelachtig. Hij is zo jong, ik wil wel dat hij een gezonde, gevarieerde voeding krijgt. Ik ben de balans helemaal kwijt met hem, vooral in combinatie met Betsy die dus juist meer nodig heeft. Dus. Help?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had je dit artikel al gevonden?

https://www.bunnybunch.nl/informatie/Konijnen-met-overgewicht-laten-afvallen

 

Het minimale dat ik aan brokjes geef is 7 a 8 gram per kg konijn. Je zou dus nog net een klein stapje omlaag kunnen. Welk hooi geef je? Ik zou opletten dat je geen eiwitrijke soorten geeft, zoals soorten met veel luzerne. Wat kruiden betreft dat kan op zich nog wel, maar let wel op welke soorten je geeft en niet te grote hoeveelheden. 

 

Hem in een voerbal voeren is misschien wel een idee inderdaad, proberen hem wat actiever te maken. Misschien de brokjes uit de hand geven en hem er voor laten werken?

 

 Het kan zeker het leeftijdsverschil zijn hoor, Joris was hier ook een bollie in de tijd dat hij met Binky samen leefde. Maar ja, hij was 3, binky 13. En dan voerde ik haar ook nog apart bij. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen winter, toen Lewis nog met reus Lola samenleefde, had Lewis ook wel een beetje een onderkin. Hij was niet per se te zwaar qua gewicht, maar ik vond hem er wel wat dikkig uitzien. Het kan natuurlijk ook de wintervacht zijn geweest, maar na het overlijden van Lola ben ik geminderd met de kruiden en de kleine onderkin verdween (biks kregen ze vanwege het verschil in gewicht sowieso apart, maar de kruiden en snacks niet, dus het kan best zijn dat Lewis daar te veel van binnenkreeg, ondanks dat Lola 2x zo snel at). Dikmakertjes, zoals erwtenvlokken, laat ik zoveel mogelijk achterwege.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Eveedankjewel! Het artikel had ik gezien inderdaad, het bleef alleen onduidelijk hoe ver ik het droogvoer kon afbouwen. Ik ga dat nu apart afwegen voor Bets en Gijs en ze helemaal apart voeren. Onhandig, maar het is niet anders. 

Hij is wel erg actief, nu niet natuurlijk, maar in de ochtend en avond is hij constant bezig, hij rent nog altijd veel en maakt veel binkies. Daarom zijn ze nu ook erg verwend met veel speeltjes, zodat hij zich niet verveelt. Betsy is veel rustiger, logisch ook, ze is 8.5 en hij 1. Daardoor vind ik het ook lastig om te voelen of hij nou echt dik is of niet, door die bdks weet ik het nu zeker, maar daarvoor twijfelde ik steeds. Betsy voelt super bottig vergeleken met hem, maar die twee kun je gewoon niet vergelijken. 

 

Ik weet niet wat de samenstelling van mijn hooi is, het is een baal eerste snede paardenhooi van de boer, iets anders vreet Betsy weer niet. Geloof wel dat eerste snede relatief meer eiwit bevat, of niet? 

Fijn dat ik de kruiden wel kan blijven geven! Ik ga wel een bol touw halen en ze in een zelfgemaakte hooibal stoppen ofzo, kost het hem toch weer wat meer moeite. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste snede bevat meer voeding in het algemeen. Dus ook meer vezels. Dat is voor mij de reden waarom ik nooit tweede snede hooi zal kopen. Heel vaak is dat heel zacht gras omdat de dikke stengels die het vezelgehalte bepalen vaak t/m juni gevormd worden. Daarna is er simpelweg te weinig tijd om weer zo'n stengel te vormen en bestaat het hooi voornamelijk uit het bladdeel van het gras.

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden zei Ripley:

De eerste snede bevat meer voeding in het algemeen. Dus ook meer vezels. Dat is voor mij de reden waarom ik nooit tweede snede hooi zal kopen. Heel vaak is dat heel zacht gras omdat de dikke stengels die het vezelgehalte bepalen vaak t/m juni gevormd worden. Daarna is er simpelweg te weinig tijd om weer zo'n stengel te vormen en bestaat het hooi voornamelijk uit het bladdeel van het gras.

 

Dit is niet helemaal waar. De eerste oogst is wel eiwitrijker en suikerrijker. Dus wat dat betreft wel meer een dikmaak hooi.

 

Maar qua voedingsstoffen verder is het niet afhankelijk van de snede, maar van het moment van oogsten. De meeste voedingsstoffen zit in hooi van grassen die de tijd hebben gehad uit te bloeien voor het oogsten. De snede maakt daarvoor niet uit, alleen het moment in de groei waarop het gras geoogst is. Je kan dus beter hooi hebben van een akker waarop het gras de tijd heeft gehad om te groeien, dan dat een boer er de maximale productie uit wil halen. Het moment van het jaar, de hoeveelste snede, is dus eigenlijk minder belangrijk daar in.

 

Het weer speelt wel ook een grote rol er in. Wat ook de reden is dat er de laatste jaren minder mooi hooi te krijgen is, met de overdreven droge zomers. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Evee:

 

Dit is niet helemaal waar. De eerste oogst is wel eiwitrijker en suikerrijker. Dus wat dat betreft wel meer een dikmaak hooi.

 

Maar qua voedingsstoffen verder is het niet afhankelijk van de snede, maar van het moment van oogsten. De meeste voedingsstoffen zit in hooi van grassen die de tijd hebben gehad uit te bloeien voor het oogsten. De snede maakt daarvoor niet uit, alleen het moment in de groei waarop het gras geoogst is. Je kan dus beter hooi hebben van een akker waarop het gras de tijd heeft gehad om te groeien, dan dat een boer er de maximale productie uit wil halen. Het moment van het jaar, de hoeveelste snede, is dus eigenlijk minder belangrijk daar in.

 

Het weer speelt wel ook een grote rol er in. Wat ook de reden is dat er de laatste jaren minder mooi hooi te krijgen is, met de overdreven droge zomers. 

 

Klopt, alleen het gaat hier over paardenhooi. Goed onverpakt paardenhooi laten ze over het algemeen altijd uitbloeien. Half of eind juni is dan de eerste keer oogsten. Met een beetje geluk in augustus nog een keer, maar dan is het dus voornamelijk blad omdat er gewoonweg niet genoeg groei in zit om die hele stengels weer te vormen. 

Met verpakt hooi is het een ander verhaal, maar dat is toch niet geschikt voor konijnen dus hier niet per see aan de orde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Pablo&Lola:


En, wie heeft er gewonnen? 😅

Gijs stopte voordat zijn bakje leeg was en betsy at nog even door. Ik heb nu beide bakjes weggepakt toen ze klaar waren, Betsy krijgt haar restje vanavond nog, voor Gijs is het uit met de pret voor vandaag. Op deze manier is het wel te monitoren.

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm nu is Betsy afgevallen, dat was niet de bedoeling. Ze hoort ergens tussen 1.2 en 1.3 kg te wegen en weegt nu 1.18, is ze toch  80 gram afgevallen. Ze kreeg nu 20 gram afgemeten. Dat ga ik nu verhogen naar 25 waarvan 10 gram Burgess dual care. Blijkbaar at ze dus veruit de meeste brokjes op toen ik ze nog samen voerde. Gijs zijn gewicht kan ik niet in de gaten houden, het is niet te doen om hem te wegen, dus dat is een kwestie van voelen. Hij krijgt nu echt weinig dus ik hoop dat hij dan ook aan het afvallen is nu. Lastig dit joh.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Evee hoe zit het met Burgess dual care? Het is eigenlijk de bedoeling om dat tijdelijk te voeren toch? Betsy krijgt het inmiddels al een hele tijd. Eerst stopte ik haar savonds wat extra toe, naast de gewone brokken (trovet). Maar nu krijgt ze de helft van haar brokjes dual care. Kan ik dat gewoon blijven doen, zolang ze nog onder het gewenste gewicht zit? Ze is heel moeilijk op gewicht te krijgen en te houden en ik ben bang als ik stop met dual care dat ze weer gewicht gaat verliezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Officieel is het aansterk voer voor na operaties. Maar bij chronisch zieke konijntjes kun je het ook langere tijd voeren, wat ook de reden was dat ze eerst dus ook de "grootverpakking" er van hadden. Ik heb mijn bejaarde Binky er ook iets van 1.5 jaar op gehad, ook om te voorkomen dat ze gewicht verloor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Evee:

Officieel is het aansterk voer voor na operaties. Maar bij chronisch zieke konijntjes kun je het ook langere tijd voeren, wat ook de reden was dat ze eerst dus ook de "grootverpakking" er van hadden. Ik heb mijn bejaarde Binky er ook iets van 1.5 jaar op gehad, ook om te voorkomen dat ze gewicht verloor.

Dankjewel voor je snelle reactie! Fijn, dan houd ik haar er op. Ze is nog niet super oud, maar wel flink senior en chronisch ziek natuurlijk, dat gesnotter zal ook aardig wat energie kosten van dat kleine lijfje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .