Ga naar inhoud

konijnen koppelen

Aanbevolen berichten

Hallo,

Wij hebben 3 jaar geleden een konijn (bobo) en cavia samen gekocht. Helaas is onze cavia 2 weken geleden overleden. Ook al staat er vaak dat deze 2 dieren niet bij elkaar samen kunnen, bobo en de cavia deden alles samen.

Nu vonden wij Bobo erg eenzaam en hebben we een vriendje voor hem erbij gekocht. Tijdens de eerste ontmoeten in de dierenwinkel klikte het goed, ze snuffelde aan elkaar en lieten elkaar rondlopen. Eenmaal thuis was ons nieuwe konijntje (Nugget) erg bang, begrijpelijk natuurlijk, nieuwe omgeving etc. We hebben nugget 2 dagen laten wennen aan zijn nieuwe omgeving en aan ons. Vervolgens hebben we een neutraal terrein gepakt en ze samen gezet. Bobo is nieuwsgierig, maar zodra hij ook maar in de buurt wil komen rent nugget weg. Nu zijn we een week later en rent nugget nog steeds elke keer weg zodra bobo in de buurt wil komen. Bobo is niet agressief, hij heeft zelfs nog niet geprobeerd om op nugget te klimmen, zodra bobo een beweging richting nugget maakt sprint nugget weg. Wie weet raad?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als je een paar vierkante meter neutraal terrein hebt, kun je de konijnen erin loslaten en ze hun gang laten gaan. Misschien kun je ze kalmeren door ze wat te eten te geven; samen eten leidt af en verbroedert. Achter elkaar aan rennen, wegrennen etc kan geen kwaad. Je hoeft pas in te grijpen als ze stevig gaan vechten, met bijten en grommen. Vechten ze niet heftig, dan moet je niet ingrijpen, maar geef je ze de tijd en ruimte om elkaar te leren kennen, ook als een van beide konijnen in eerste instantie wegrent.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hoe oud is nugget? Helaas worden konijnen in de dierenwinkel vaak te jong verkocht. Een konijn moet minimaal 16 weken oud zijn voor ze gekoppeld kunnen worden, anders zijn ze te jong en kunnen ze nog niet op tegen een volwassen konijn. Dan is het logisch dat hij dan wegrent.

Wat is het geslacht van Bobo en Nugget? Als Nugget een rammetje is, en jong, dan moet hij eerst gecastreerd worden. Vanaf 10 weken moet hij apart zitten, tot zijn balletjes ingedaald zijn. Dan kan hij gecastreerd worden, en 15 dagen na de castratie is hij niet meer vruchtbaar. Dan zou je op neutraal terrein weer kunnen gaan koppelen. 

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
11 uur geleden zei happy211:

Hoe oud is nugget? Helaas worden konijnen in de dierenwinkel vaak te jong verkocht. Een konijn moet minimaal 16 weken oud zijn voor ze gekoppeld kunnen worden, anders zijn ze te jong en kunnen ze nog niet op tegen een volwassen konijn. Dan is het logisch dat hij dan wegrent.

Wat is het geslacht van Bobo en Nugget? Als Nugget een rammetje is, en jong, dan moet hij eerst gecastreerd worden. Vanaf 10 weken moet hij apart zitten, tot zijn balletjes ingedaald zijn. Dan kan hij gecastreerd worden, en 15 dagen na de castratie is hij niet meer vruchtbaar. Dan zou je op neutraal terrein weer kunnen gaan koppelen. 

Nugget is volgens het Konijnen paspoort wat we erbij hebben gekregen nu 8 weken oud.  Zoals je aangeeft dus nog te jong...

Bobo en Nugget zijn allebei mannetjes, Bobo is al gecastreerd. De dierenarts gaf aan dat het geen kwaad kan als er 2 mannetjes bij elkaar worden gezet zolang nugget ook maar gecastreerd wordt als hij de leeftijd daarvoor heeft. 

Moet ik ze nu dus apart laten totdat nugget ook gecastreerd is? 

• Verdrietig 2
Link naar bericht
Delen op andere sites
22 uur geleden zei Kenijn:

Als je een paar vierkante meter neutraal terrein hebt, kun je de konijnen erin loslaten en ze hun gang laten gaan. Misschien kun je ze kalmeren door ze wat te eten te geven; samen eten leidt af en verbroedert. Achter elkaar aan rennen, wegrennen etc kan geen kwaad. Je hoeft pas in te grijpen als ze stevig gaan vechten, met bijten en grommen. Vechten ze niet heftig, dan moet je niet ingrijpen, maar geef je ze de tijd en ruimte om elkaar te leren kennen, ook als een van beide konijnen in eerste instantie wegrent.

Eten helpt helaas niet, bobo komt pas als het op de grond ligt. Bobo is altijd een buiten konijn geweest dus niet zo'n knuffelkont. Ze vechten niet echt, maar als bobo te dicht in de buurt komt en op nugget probeert te komen omdat bobo natuurlijk sneller is gaat nugget piepen als een cavia. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Helaas heb je slecht advies gekregen van je dierenarts. Twee rammetjes gaat zelden goed, ook als ze beide gecastreerd zijn. Kun je het nieuwe konijntje nog terugbrengen naar de winkel? Of omruilen bij een opvang voor een voedster die echt bij je konijntje past qua karakter. Je moet echt forse mazzel hebben wil dit goed gaan en goed blijven gaan. Twee rammen is echt vragen om problemen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

51 minuten geleden zei nuggetbobo:

Nugget is volgens het Konijnen paspoort wat we erbij hebben gekregen nu 8 weken oud.  Zoals je aangeeft dus nog te jong...

Bobo en Nugget zijn allebei mannetjes, Bobo is al gecastreerd. De dierenarts gaf aan dat het geen kwaad kan als er 2 mannetjes bij elkaar worden gezet zolang nugget ook maar gecastreerd wordt als hij de leeftijd daarvoor heeft. 

Moet ik ze nu dus apart laten totdat nugget ook gecastreerd is? 

Ik zou ze nu inderdaad uit elkaar halen omdat nugget nog te jong is om te koppelen. Zodra hij oud genoeg is en gecastreerd is kun je het op neutraal terrein opnieuw proberen. 

Helaas gaan twee rammen vaker niet goed dan wel, ook als ze gecastreerd zijn. Waarschijnlijk zal het op het begin wel goed gaan, omdat nugget nog erg jong is, maar in de puberteit moet je wel goed in de gaten houden of ze niet gaan vechten. Als dat het geval is, moet je ze direct uit ellaar halen en zullen ze geen match zijn. Bedenk alvast wat je in dat geval wil doen, heb je genoeg ruimte voor twee koppels, of ga je er 1 afstaan bij een konijnenopvang en de ander een passende vriendin laten uitzoeken?

Zeker bij twee rammen is het belangrijk dat ze een ruim verblijf hebben. Een koppel heeft minstens 4 m2 nodig waar ze 24 uur per dag toegang toe hebben, maar voor twee rammen mag het echt nog wel meer zijn. 

Om eerlijk te zijn, als je de mogelijkheid hebt, zou ik in jouw situatie Nugget terugbrengen naar de dierenwinkel wegens verkeerde voorlichting en Bobo bij een opvang een volwassen vriendin uit laten zoeken. Daarmee bespaar je jezelf een hoop gedoe (niet een tijdlang twee verblijven, niet de zorg na de castratie, niet de stress of jouw twee rammen de uitzondering op de regel zijn en wel samen kunnen, niet de moeilijke keuze wat je moet doen als dat niet zo blijkt te zijn).

aangepast door happy211
  • Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 3-10-2020 at 21:54 zei Kenijn:

dankjewel voor jullie reacties. Ik heb nugget terug gebracht en een vrouwtje voor Bobo gehaald. De nieuwe voedster is nergens bang voor waardoor het minder uitdagend is voor Bobo om erachter aan te gaan. 

• Vind ik leuk 3
Link naar bericht
Delen op andere sites

En het klinkt alsof nugget wel een ram is, en uit een dierenwinkel. Ik vermoed dus dat die niet gecastreerd is? Hoe oud is hij? Koppelen kan pas vanaf een week of 16. 

Met ongecastreerde rammen kun je niet koppelen. Dus dat zou stap 1 moeten zijn. Twee rammen kunnen ook niet samen, dus als zowel Bobo als Nugget een ram is, dan gaat het helaas niet werken. 

Ik denk dus dat de keuze om Nugget terug te brengen de juiste is geweest. Wat voor dame heb je gehaald voor Bobo? Let je wel op dat zij ook niet te jong mag zijn om te koppelen, en als ze jong is, dat er ook nog een redelijke kans is dat ze straks, als zij haar karakter begint te ontwikkelen en gaat puberen, niet meer bij Bobo samen kan? 

Hier staat alle koppel informatie op een rijtje:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dankjewel voor de tips.

Bibi de nieuwe voedster is 12 weekjes. Ik heb Bibi eerst een paar daagjes laten wennen. Nu ben ik ze langzaam bij elkaar aan het zetten, eerst apart met een hekje ertussen zodat ze aan elkaar konden snuffelen, dit ging goed. Vervolgens heb ik ze binnen gezet waar Bibi verblijft, dit verliep ook prima (beetje snuffelen aan elkaar, verder negeerde ze elkaar). Nu heb ik ze buiten in de ren samen gezet (dit is Bobo's hok), maar dan heb ik het deurtje van het hok dicht gemaakt zodat ze echt alleen buiten zaten zodat er minder geuren waren.  Echter blijft Bobo bijten zoals hij ook deed bij Nugget. Bibi wordt er doodsbang van, is dit normaal? hoe kan ik het nu het beste aanpakken?

Hierbij een videolink ter verduidelijking: 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een voedster van 12 weken kun je niet koppelen. Ze is echt te jong. Daardoor wordt ze ook gewoon bang.  

Het beste kun je ze uit elkaar halen. En ook zo dat ze elkaar niet kunnen zien en ruiken. 

Een konijn kun je heb beste laten speeddaten bij een konijnenopvang. Ze kunnen dan zelf een maatje uitzoeken op karakter. Nu is het maar afwachten of het straks wel gaat klikken. 

Hoe oud is je ram en is hij gecastreerd. 

Voor nu dus echt uit elkaar. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

12 weken is inderdaad te jong voor een koppeling. Als je niet oppast geef je haar een flink trauma met als gevolg dat ze een leven lang als bescherming wil uitvallen richting elk konijn dat in haar buurt komt. 

Voor nu zou ik ze volledig uit elkaar halen, dus ook niet zien door tralies heen. Dat geeft bij konijnen vooral frustratie. Als ze oud genoeg is, met een week of 16, dan pas een koppelpoging doen op neutraal terrein. Houd er wel rekening mee dat het ook met deze dame kan zijn dat het niet klikt. En dat als het nu wel klikt, er nog steeds kans is dat ze tijdens de puberteit gaan vechten. Haar karakter moet nog volledig ontwikkelen, je hebt kans dat het dan uiteindelijk niet matcht met elkaar.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Oei, uit elkaar halen inderdaad, dit is super zielig, ze is veel te klein en heeft niks in te brengen 😢. Komt deze ook weer uit een dierenwinkel? Zoals Mira zegt kun je het beste naar een opvang gaan, nu neem je weer een flinke gok en maak je het jezelf (en de kleine voedster) onnodig moeilijk.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .