Spring naar bijdragen

Het verhaal van mijn Kippen­čÉú

Recommended Posts

Het is voor de gezondheid van een kip niet nodig om de eigen eieren op te eten. De schaal van de eieren is veel belangrijker voor ze, omdat dat een kalk-bron voor ze is waarmee ze de schalen van nieuwe eieren maken. Ik voerde ze nadat ik de eitjes had opgegeten de schalen ook weer gewoon aan de kippen. Maar dit kun je ook vervangen door schelpen te geven, daar zit ook genoeg kalk voor ze in.

Het is niet zo dat het eieren leggen voor een kip heel idioot zwaar is. Ik had zelf Mechelse koekoeks, een heel groot ouderwets dubbeldoel ras dat in Nederland bijna niet meer voorkomt. Zij waren voornamelijk gefokt voor vlees, maar toch had ik 300 dagen per jaar een ei van ze. Heel zelden sloegen ze een dag over. Die eieren produceren de kippen toch wel, ik zou niet weten waarom ik ze dan niet zou mogen eten als er de volgende dag weer een ei naast ligt.

Zoals eerder gezegd, niet alle kippen stoppen met leggen als je de eieren niet meer weghaalt. En als ze te lang liggen gaan ze rotten, dat is voor niemand gezond. Ik had van mijn toom maar 2 hennen die broeds werden, de rest (10-15) bleef er vrolijk elke dag eitjes bijleggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Thanks voor de uitleg. Vandaar, het gaat dus met name om de schaal van de eieren. Goed om te weten dat je die gewoon kan geven als het ei op is. De kippen van mijn ouders leggen ook bijna iedere dag een ei inderdaad en ik wil ook niet zeggen dat daar iets mis mee is, zeker niet hoor. Ik voel me er zelf alleen gewoon niet meer oke bij (en ik vind ei vies, dat scheelt misschien ook haha). Rotte eieren is zeker voor niemand gezond, dan kan je beter wat eitjes opeten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Mira11:

Vroeger hadden we een achterbuurman die de haan in een nachthok deed s'nachts. De haan begon pas te kraaien als ze het hok open deden. Dat scheelde al een heel stuk voor de buurt. Maar dan moet je wel iemand hebben die mee wilt werken aan een oplossing. 

Ik snap wel dat het echt vreselijk is en ten koste gaat van je nachtrust. Sommige hanen weten ook nog eens van geen ophouden. 

Ze doen hem wel 's nachts in het hok maar die staat maar een paar meter van mijn slaapkamer. Helaas gaat die nog zo hard dat ik er wakker van wordt. Zo lang ze m in het hok doen kan ik nog oordopjes indoen. Als hij buiten loopt kunnen er geen oordopjes tegenop. Ik kan ook niet de hele nacht oordopjes in doen, omdat ik veel last heb van mijn oren. Dus zodra die mij wakker maakt, of ik vlak ervoor zelf wakker wordt, doe ik ze in en dan slaap ik wel verder, maar t blijft *krulspinazie*.

Wegdoen willen ze niet. Heb t ze wel gevraagd, maar ze vinden kippen niet leuk zonder haan┬á­čÖä┬áHoewel ze er ook geen hadden toen ik er kwam wonen, dus waarom ze dat opeens vinden, geen idee.. Toen die haan is overleden hebben ze ook gewoon weer een nieuwe genomen terwijl ze weten hoeveel last ik ervan heb. Die buren zijn ook eigenaar van deze woning, dus ze kunnen straks mooi op zoek naar een nieuwe huurder. Hopelijk een die veel overlast geeft.┬á­čśé

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Jamesthebunnybutler´╗┐:

Ohhh kippen zijn zo leuk en grappig! Ze hebben inderdaad ook echt een eigen karakter. Mijn ouders hebben drie kipjes. Als kind had ik altijd een eigen kip en mijn broertje en zusje ook. Eentje ervan was zo tam dat ze bij ons op de arm of schouder bleef zitten. Zo lief. Overigens was dat ook een heel mooi kipke vond ik, citroen porcelein heette het geloof ik. Mijn vader is nog altijd op zoek naar zo'n zelfde kipje, dus als ik er een vind die een nieuw huisje nodig heeft koppel ik haar aan de kipjes die mijn ouders nu hebben. Dat scharrelen vind ik ook zo leuk.

Wat die eieren betreft... Ik weet er niet heel veel van, maar een van de redenen dat ik geen eieren meer eet is dat het heel veel energie voor een kip kost om eieren te leggen. En ze vinden hun eigen eieren dus ook super lekker en er zitten voedingsstoffen (ook kalk geloof ik) in die ze goed kunnen gebruiken. Zelf vind ik het daarom echt naar geworden om dat van ze "af te nemen" omdat wij het willen eten. Niet dat ik het afkeur dat mensen eieren van hun eigen kippen eten hoor, absoluut niet, maar ik sta daar zelf niet meer achter. Het is sowieso heel veel beter om eitjes van eigen kipjes te eten, die hebben over het algemeen een aangenaam en gezond leven. Ik ben wel benieuwd of er mensen zijn die echt goed weten in hoeverre het voor de gezondheid van de kip nodig is om zelf hun eieren op te eten! 

Ik ben vrij zeker dat de kippen die eieren niet nodig hebben, 99% zelf. Wel is het belangrijk dat je ze de juiste voeding geeft, met voldoende stoffen om de leg te helpen/bevorderen. Ook is het bijgeven van kippengrit (kalk) belangrijk voor de eieren. Geloof me, je kan best die eieren opeten, en ze eten ze echt niet op omdat ze dat nodig hebben...

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Jamesthebunnybutler´╗┐:

Thanks voor de uitleg. Vandaar, het gaat dus met name om de schaal van de eieren. Goed om te weten dat je die gewoon kan geven als het ei op is. De kippen van mijn ouders leggen ook bijna iedere dag een ei inderdaad en ik wil ook niet zeggen dat daar iets mis mee is, zeker niet hoor. Ik voel me er zelf alleen gewoon niet meer oke bij (en ik vind ei vies, dat scheelt misschien ook haha). Rotte eieren is zeker voor niemand gezond, dan kan je beter wat eitjes opeten.

Zo bedoelde ik het ook niet hoor, het maakt mij niet uit of je ze zelf eet of niet ­čśë

Alleen de beredenering vind ik interessant.

Ik vind eitjes van mijn eigen kippen altijd veel lekkerder dan die uit de winkel. Ik had een mega groot ras en dus ook grote eieren. Zelfs de Large eieren uit de winkel vind ik nog schattig, haha. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Ripley:

Zo bedoelde ik het ook niet hoor, het maakt mij niet uit of je ze zelf eet of niet ­čśë

Alleen de beredenering vind ik interessant.

Ik vind eitjes van mijn eigen kippen altijd veel lekkerder dan die uit de winkel. Ik had een mega groot ras en dus ook grote eieren. Zelfs de Large eieren uit de winkel vind ik nog schattig, haha. 

Haha zo zie je maar hoe makkelijk je geschreven tekst net iets anders kan interpreteren.

Toen ik nog ei at, proefde ik dat verschil inderdaad ook heel duidelijk. Mijn ouders hebben juist hele kleine kippen en die eieren zijn echt mini. Jij moet dan wel heel grote kipjes hebben gehad! Zo gezellig ­čÖé

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zeker gezellig! Ik kan niet wachten om er weer een paar te nemen, wel weer van een speciaal ras. Het liefst ga ik dan voor de Bresse, die zijn ontzettend fijn van karakter, goede leggers, maar bovenal is het vlees echt van absurde kwaliteit. 

Ik weet alleen nog niet waar ik die vandaan moet halen, want in Canada is het totaal geen bekend ras.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Ripley:

Zeker gezellig! Ik kan niet wachten om er weer een paar te nemen, wel weer van een speciaal ras. Het liefst ga ik dan voor de Bresse, die zijn ontzettend fijn van karakter, goede leggers, maar bovenal is het vlees echt van absurde kwaliteit. 

Ik weet alleen nog niet waar ik die vandaan moet halen, want in Canada is het totaal geen bekend ras.

Woon je in Canada dan ja?

Link naar bericht
Deel via andere websites