Ga naar inhoud

Het verhaal van mijn KippenšŸ£

Aanbevolen berichten

Toen 1 van deze kipjes stierf, haalde ik me 2 nieuwe, en later die dag nog 2 nieuwe. Die sterfte was eigenlijk het begin van mijn kippen- en dierenhobby.

Ā Ik hoop dat ik jullie wat kan bijleren en mss ook kan warm maken voor een koppeltje kippen!

Bij deze zien jullie de eerste 2 kippensoorten, zij zitten samen in een hok.(het is heel modderig, iemand tips om dat op te lossen?)

De eerste foto is een Amrock, een goede legger en een best vertrouwelijk karakter.

Datzelfde geldt voor haar vriendinnetje, een bleu de lande(grijze legkip). Deze 2 kippen wegen een kleine 3kg en leggen toch wel bijna elke dag een ei!

5332374A-F5A7-4669-9014-6E759004029F.jpeg

C4AA8D21-639E-4B34-8E2C-DB6C2F3C0193.jpeg

Link naar bericht
Delen op andere sites

Terwijl ik in de dierenwinkel was, viel mijn oog ook op iets nieuws voor me... De sierkippen, een gek of speciaal uiterlijk, kleiner en minder eieren.Ā 
Later op die dag, kocht ik me dus ook 2 zijdehoenen die ook in 1 hokje zitten.

zijdehoenen zijn heel verdraagzaam, en hele tamme en kindvriendelijk kippen. Veel eieren leggen ze niet(80-100 per jaar), maar hun lieve karakter en gekke uiterlijk maken veel goed!Ā 
Een leuk weetje is dat bij de zijdehoen, het bloed, de huid en alle ingewanden pikzwart zijn!

Ā 

4E895FF5-6B58-4C5C-91CC-80DD0997D67C.jpeg

E5162ACB-618F-4740-BE6E-A08DCE98FC3E.jpeg

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vanaf dan was ik wel echt gebeten door de kippenmicrobe, en ik begon veel info op te zoeken. Ik las over het uitbroeden van eieren, onder een broedse hen of met een broedmachine.

ik las me enkele dagen in op forums en internetsites, en besloot me een broedmachine te kopen.Ā 
Later ging ik dus opzoek naar broedeieren op 2dehands, van kippenrassen die me wel aanspraken. Het uitbroeden zelf is een leuk en ingewikkeld proces, wie daar meer over wil weten kan even doorklikken op volgende link(Ā https://www.kippenhuis.nl/eieren-uitbroeden). De temperatuur enĀ de luchtvochtigheid moeten perfect zijn, en de eieren moeten dagelijks 3 maak gekeerd worden. Je kan eieren schouwen met een felle lamp, je ziet dan door het ei, en zo zag ik voor het eerst een embryo bewegen(een magisch moment was dat!)

het eerste kuikentje dat uitkwam, zag er uit zoals op de eerste foto, momenteel(14 weken later) ziet het er uit zoals op de 2de...)

919D3828-A385-4CFA-BD15-92918E9624BB.jpeg

DE2482F2-03C5-4B2F-806E-7895B4DFDF63.jpeg

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

InĀ diezelfde keer broeden, kwamen er 13 eitjes uit.Ā 
Ik overloop even de soorten, en toon jullie hoe ze er vandaag uitzagen.

De sebright is heel lief, heel klein(600gram) en heel vertrouwelijk, die zagen jullie al in het vorige berichtje. Er is ook een haantje van, die zien jullie hier.Ā 

7D8E72F6-341C-4824-B184-84D219E3017B.jpeg

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

De vorwerk en de braekel vat ik samen in 1 post omdat deze vrij vergelijkbaar zijn qua eigenschappen.

Ā 

de eerste foto is van de vorwerk haan, deze is in de rui(daarom de witte vlekken). Hij groeit zo snel, de 2 de foto is een hennetje. Ook deze zijn uitstekende leggers(deze kippen zijn wel nog te jong om te leggen, dat is pas vanaf 20 weken), ze vliegen ook goed.(gewicht 2,5-3kg)

Ā 

De 3de foto, is een Braekel hennetje. Dat is 1 van de oudste Belgische kippenrassen. Het verenpatroon is heel mooi, maar het zijn wel vrij schuwe dieren, ook hier geldt weer dat ze uitstekend leggen.(gewicht 2,5-3kg)
Ā 

AE31EF7B-A061-461B-AF3A-CD28A951A61C.jpeg

DCDB784B-679B-4797-BB92-851ACA49DEC2.jpeg

B9ECD34E-A5CA-4768-9802-B3F72FE702AC.jpeg

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zet natuurlijk wel alle grote en alle kleine soorten apart, maar dat spreekt voor zich denk ik.Ā De andere kant van het leuke proces van broeden is wel dat er ook gehandicapte kipjes kunnen zijn.Ā 
Vele mensen zouden kiezen om ze te slachten, maar ik geef ze een zo goed mogelijk leven. Ze zitten in eenĀ apart rennetje, ze wandelen allebei vrij moeilijk, maar ze redden zich prima samen!Ā 
het gaat ook weer om een braekel(zie vorige post) en om een araucana.

Araucanaā€™s zijn speciale kippen, ze leggen Blauw/groene eieren. Ze zijn iets kleiner (1,5kg), maar het zijn ook wel schatjes hoor!

005A29FF-29CE-4470-B17C-DF577B37E152.jpeg

6F62B039-8B2A-4623-A38A-7B7DDE7876B3.jpeg

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Direct na dit broedsel begon ik aan een nieuw broedsel, hierbij kwamen 7 kuifhoenen uit en weer 2 zijdehoenen.

Ā 

De kuifhoen is een speciale sierkip, met een grote kuif op hun hoofd. Ze leggen natuurlijk ook weer minder eieren en wegen 1-1.5kg.

Ā 

De laatste 2 fotoā€™s, zijn zijdehoentjes. Daar kunnen jullieĀ info over vinden bovenaan dit forum. De eerste is een haantje, de 2de een hennetje.

E9F45EAE-C312-4750-B87E-65E29F7C5FBB.jpeg

C3C9E27C-EE68-4264-BFBC-24EB4DCEB6FA.jpeg

5D3D9290-BE61-419F-AA26-AD9E0092F341.jpeg

3D402B0F-3953-4439-B397-8DE363ACC417.jpeg

913EE88C-5291-4053-AE85-E06CFF9E0281.jpeg

B2D4CDF9-4F3F-40C1-B36E-13CDD5393F19.jpeg

B757C2E6-4565-4F9E-8AC7-65299B2A4828.jpeg

82678A60-019B-4587-B21D-196D1A1278F8.jpeg

12EF4F08-38E3-4539-81B4-2B039CD84A4A.jpeg

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ook weer direct hierna, begon ik aan men derde en laatste broedsel van dit jaar. De temperatuur in de broedmachine was niet goed constant door dieĀ hittegolf, dus hierbij kwamen maar 2 kuikens uit. 1 Haantje van de Araucana(foto1) & 1 hennetje van de braekel(foto2).Ā Maar dit keer gaat het om een citroenbraekel, deze hebben een iets andere kleur. Ik heb er later ook een volwassen hen van aangekocht, daarop kan je het duidelijker zien.

Ā 

Van beide rassen kunnen jullie al info vinden.

18905D67-A4CF-4321-B3DF-B5DDBD8445B3.jpeg

B911EFE6-7A11-48EF-B505-574E57F31E0F.jpeg

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Broeden kan niet heel het jaar door, nu ja het kan maar dat is niet goed voor de kippen. Ze moeten bijna volwassen zijn tegen de winter, zodat ze die goed kunnen doorkomen.

Ik begon dus met kipjes die ik leuk vond op 2dehands of uit dierenwinkels, toe te voegen aan mijn bestaande tomen(een toom is een groep kippen).

Ā 

De eerste foto is de kip die al het langst bij ons is, een jaar of 4. Haar vriendin kwam dit jaar ook te sterven. De tweede foto is de eerste kip die toegevoegd is bij haar, kippen horen niet alleen te zitten, dus ze kreeg spoedig 2 nieuwe vriendinnen.

Ā 

De 2de foto is een sussex, in de kleur roodporselein. Heel mooie kip, best schuw en ook weer een goede legger. (Gewicht 3-3,5kg) ik vind deze kip prachtig.Ā 
Ā 

De 3de foto is van een citroenbraekel.Ā 

C56EDF59-C4A2-491B-82E3-2283D25E92EC.jpeg

8F8A47CE-54E7-4EA9-A039-2E08C0C77088.jpeg

6888EA3D-AE5B-4166-96E7-E3D39F1E8DD2.jpeg

Link naar bericht
Delen op andere sites

De laatste 2 kippen die ik gekocht heb, is een sabelpootkriel(foto 1)& een Antwerpse baardkriel(foto2)

Ā 

De sabelpoot kriel is een heel tamme kip, is ook weer heel klein en heeft een speciaal verenpatroon en behaarde poten. Ze zien er zo leuk uit!

Ā 

De Antwerpse baardkriel is ook heel klein, en heel tam. Ze hebben een ā€˜baardjeā€™(dat haar aan hun zijkanten van het hoofd).

5E97EDD7-A16E-4A0F-A550-D870A5B7A1BC.jpeg

DF19996C-3DD2-4EAB-9E20-86B03374B12B.jpeg

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik hoop dat jullie het wat vonden, en mss zelf warm gemaakt zijn voor een paarĀ kippen. Er zijn zoveel soorten, er is voor ieder wat wils! Of je nu mooie kippen wilt, goede leggers of vlees(al ben ik daar niet direct voor), alles kan!

Je hebt vaakĀ verse eitjes, je kan je voedselresten aan de kippen geven, er is altijd leven in de tuin en ze zijn gewoon zo leuk!

indien jullie nog vragen hebben kan je steeds bij mij terecht.Ā 
Ā 

Sidenote: tijdens de quarantaine kwamen er ook 2 konijnen bij(een voedster met gecastreerde tam), 11 Chinese dwergkwartels & 10 grasparkieten. Ook Corona heeft zo zā€™n voordelen šŸ˜‰Ā 

Ā 

Stay safe!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Jeetje dat is een hele dierentuin! šŸ˜„

Mooie kippen hoor! Ik vind kippen leuke beesten. Ze zijn altijd in beweging en aan het pikken. Ze scharrelen wat af.Ā 

Vroeger hadden we 7 Barnevelders. Ik ging dan met mijn rode stoeltje in de ren zitten en proberen ze mak te maken. Ik nam ze op schoot. Veel mensen vonden dat vreemd maar ik vond het leuk om te doen en iedere kip heeft ook gewoon zijn eigen karakter.Ā 

Ze waren dol op gras en groenvoer naast hun dagelijkse maaltje.Ā 

De eieren verkochten we en daar betaalde we het voer van.Ā 

Nu heb ik me laten vertellen dat kippen niet (bijna) elke dag een ei leggen als je de eieren niet wegpakt. Dat het ze veel energie kostĀ om ze te leggen en dat ze ze zelf opeten om zo weer hun energie aan te vullen. Weet jij daar iets van toevallig?

Ā 

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Jeetje, dat zijn wel een hoop kippen ja!

Ā 

Ik moet zeggen dat ik als kind zijnde kippen heel erg eng vond. Mijn vroegere buurvrouw had ze ook, en dat was niet echt bepaald een pretje šŸ˜… midden in een woonwijk in het centrum van de stad iedere ochtend en nacht een haan die knetterhard liep te kraaien. Die is na een tijd van klagen door de gehele buurt ook weg gedaan.

Ā 

Ik dacht ook een keer te horen dat het een fabeltje was dat kippen iedere dag een ei leggen, maar blijkbaar is dit dus afhankelijk van de soort?

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uur geleden zei Mira11:

Mooie kippen hoor! Ik vind kippen leuke beesten. Ze zijn altijd in beweging en aan het pikken. Ze scharrelen wat af.Ā 

Vroeger hadden we 7 Barnevelders. Ik ging dan met mijn rode stoeltje in de ren zitten en proberen ze mak te maken. Ik nam ze op schoot. Veel mensen vonden dat vreemd maar ik vond het leuk om te doen en iedere kip heeft ook gewoon zijn eigen karakter.Ā 

Ze waren dol op gras en groenvoer naast hun dagelijkse maaltje.Ā 

De eieren verkochten we en daar betaalde we het voer van.Ā 

Nu heb ik me laten vertellen dat kippen niet (bijna) elke dag een ei leggen als je de eieren niet wegpakt. Dat het ze veel energie kostĀ om ze te leggen en dat ze ze zelf opeten om zo weer hun energie aan te vullen. Weet jij daar iets van toevallig?

Ā 

Barnevelders zijn ook heel mooi ja! Eitjes verkoop ik ook haha,Kippen kunnen idd best tam worden, en die karaktzrs zijn zo apart. Dat is een fabeltje hoor, kippen kunnen idd hun eieren opeten maar dat komt dan doordat ze Perongeluk eentje kapot maken of stampen, eens ze het gegeten hebben blijven ze dat wel doen omdat het lekker is. Er zijn wel manieren om dit af te leren,

Wat je wel kan hebben is dat kippen beginnen broeden, niet allemaal hoor, dit zijn dan vooral de sierkippen die vaak broeds worden(Denk aan Cochin, Zijdehoen,...). Legkippen zijn er op gefokt om niet broeds te worden qua hoge productie te behouden.

Het is ook heel afhankelijk per soort, elke kip legt eieren maar sommige kip 50 en sommige wel 250

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden zei BunnieHop:

Jeetje, dat zijn wel een hoop kippen ja!

Ā 

Ik moet zeggen dat ik als kind zijnde kippen heel erg eng vond. Mijn vroegere buurvrouw had ze ook, en dat was niet echt bepaald een pretje šŸ˜… midden in een woonwijk in het centrum van de stad iedere ochtend en nacht een haan die knetterhard liep te kraaien. Die is na een tijd van klagen door de gehele buurt ook weg gedaan.

Ā 

Ik dacht ook een keer te horen dat het een fabeltje was dat kippen iedere dag een ei leggen, maar blijkbaar is dit dus afhankelijk van de soort?

Ja grote haantjes kunnen best luid zijn ja... die kleine haantjes produceren heel wat minderĀ geluid, waardoor je ze eigenlijk enkel buiten hoort dus dat is handig.

Ā 

Om op je vraag terug te komen:

Elke kip legt weldegelijk eieren, manier van voortplanting, Maar dat varieert enorm.Ā 
Bij de goede legkippen is het eerder uitzonderlijk als ze een dagje overslaan, een zieke kip is zelf soms te herkennen omdat ze plots stopt met leggen voor lange tijd.

Bij men zijdehoenen bijvoorbeeld is de ei-productie heeeel wat minder, die leggen soms een weekje of 2 , en dan weer even niet.Ā 
De kippen die het meest eieren leggen, zijn zogenaamde ā€˜hybride-kippenā€™. Deze zijn niet raszuiver maar een kruising tussen verschillende andere kippen.(vb:Ā Golden Comet, Isa white, Isa Brown, Hisex White, Hisex Brown, Nere Brown), die halen tot wel 280 eieren per jaar. In de winter daalt de ei-productie van iedere kip omdat er dan minder lang licht is, daar hangt de leg wel hard mee samen. Er zijn tevens ook rassen die maar een ei of 50-100 per jaar leggen.

Ik hoop je hiermee geholpen te hebben!

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uur geleden zei IreneM:

Ik vind kippen op zich ook wel leuk, maar ik heb zo'n enorme hekel aan hanen. Mijn buren hebben er ook 1 en na bijna 4 jaar vrijwel elke ochtend wakker gemaakt te worden trek ik het niet meer en ga ik verhuizen.

Ā 

Ow dat is jammer, kan je niet vragen om hem weg te doen?

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uur geleden zei IreneM:

Ik vind kippen op zich ook wel leuk, maar ik heb zo'n enorme hekel aan hanen. Mijn buren hebben er ook 1 en na bijna 4 jaar vrijwel elke ochtend wakker gemaakt te worden trek ik het niet meer en ga ik verhuizen.

Ā 

Vroeger hadden we een achterbuurman die de haan in een nachthok deed s'nachts. De haan begon pas te kraaien als ze het hok open deden. Dat scheelde al een heel stuk voor de buurt. Maar dan moet je wel iemand hebben die mee wilt werken aan een oplossing.Ā 

Ik snap wel dat het echt vreselijk is en ten koste gaat van je nachtrust. Sommige hanen weten ook nog eens van geen ophouden.Ā 

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
13 uur geleden zei Mira11:

Ā 

Ohhh kippen zijn zo leuk en grappig! Ze hebben inderdaad ook echt een eigen karakter. Mijn ouders hebben drie kipjes. Als kind had ik altijd een eigen kip en mijn broertje en zusje ook. Eentje ervan was zo tam dat ze bij ons op de arm of schouder bleef zitten. Zo lief. Overigens was dat ook een heel mooi kipke vond ik, citroen porcelein heette het geloof ik. Mijn vader is nog altijd op zoek naar zo'n zelfde kipje, dus als ik er een vind die een nieuw huisje nodig heeft koppel ik haar aan de kipjes die mijn ouders nu hebben. Dat scharrelen vind ik ook zo leuk.

Wat die eieren betreft... Ik weet er niet heel veel van, maar een van de redenen dat ik geen eieren meer eet is dat het heel veel energie voor een kip kost om eieren te leggen. En ze vinden hun eigen eieren dus ook super lekker en er zitten voedingsstoffen (ook kalk geloof ik) in die ze goed kunnen gebruiken. Zelf vind ik het daarom echt naar geworden om dat van ze "af te nemen" omdat wij het willen eten. Niet dat ik het afkeur dat mensen eieren van hun eigen kippen eten hoor, absoluut niet, maar ik sta daar zelf niet meer achter. Het is sowieso heel veel beter om eitjes van eigen kipjes te eten, die hebben over het algemeen een aangenaam en gezond leven. Ik ben wel benieuwd of er mensen zijn die echt goed weten in hoeverre het voor de gezondheid van de kip nodig is om zelf hun eieren op te eten!Ā 

Ā 

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .