Ga naar inhoud

vrouwlijke hormonen of gewoon een *prehistorisch pimpelmeesje*?


Christa ter Haar

Aanbevolen berichten

ik zit met een probleem.

ik zal eert vertellen hoe het was. we hadden twee jonge beligische hazen gekocht. niet uit hetzelfde nest. twee dames. daarnaast hadden we ook twee dwerg teddy's gekocht. ook twee dames (dachten we).  later kwamen er achter dat er 1 een mannetje was, deze dus laten castreren. ze zitten buiten in een groot hok en aansluitend een bak met alleen maar zand. hier kunnen ze graven en tunnels maken. dus groot genoeg. 

in eerste instantie was 1 teddy ( het vrouwtje) best wel saggerijnig naar de andere dames. maar goed, deze richtte geen schade aan bij de hazen. toen ineens was het omgedraaid en was 1 van de belgen saggerijnig en deze richtte dus wel schade aan bij de teddy. eerst nog een poosje aangezien omdat ik ook had gelezen over hormonen, dus dacht wie weet gaat het vanzelf weer over. toen het echter te gortig werd en de teddy diepe bijtwonden en toch wel veel pijn had, toch maar gescheiden. nu zitten de teddy's bij elkaar en de beide dames haas.

nu zie ik nog steeds dat 1 haas nog steeds zo saggerijnig is, en ook die ander aan valt en er grommend achter aan gaat. ik zag ook al weer een pluk haren liggen. het andere moment liggen ze lekker bij elkaar te slapen en samen te eten. ik snap er helemaal niets meer van. 

ze zijn gescheiden door een deurtje met tralies.  ze kunnen elkaar wel zien en ruiken , maar niet bij elkaar komen. af en toe zie ik het mannetje teddy knagen aan de tralies om het open te krijgen, en de hazen doen het ook wel eens. ook zag ik dat het aangevallen teddy vrouwtje weer naar de tralies gaat en niet meer bang is.  

nu is mijn vraag , wat speelt hier ? ik weet het niet meer .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er kunnen hier een aantal dingen aan de hand zijn:

- als je konijnen 0,5-1,5 jaar oud zijn, dan zijn ze nu in de puberteit. Nu wordt hun karakter echt ontwikkeld, en die kunnen soms botsen. Jonge konijnen kunnen vaak goed samen, maar als ze ouder worden kan dit veranderen. Het is goed dat je de twee koppels al uit elkaar heb gehaald, zodat je teddy dame niet nog meer wonden oploopt. Houd je andere koppel de komende tijd goed in de gaten, of je andere voedster niet ook verwond wordt. Hopelijk wordt het snel weer rustig, maar vecht je andere koppel nu ook, dan kun je het beste de bazige voedster naar een opvang brengen, zodat ze ook de kans heeft op een fijn maatje.

 

- het gedrag kan ook nog een resultaat zijn van de spanningen tussen de koppels. Duidelijk tollereert de ene voedster de teddy voedster niet in haar territorium, daarom vechten ze. Nu zitten ze wel uit elkaar, maar zitten ze nog steeds in elkaars buurt. Ze ruikt en ziet de andere voedster, maar kan niet bij haar om duidelijk te maken wie de baas is. Dat kan frustratie opwekken, die ze kan afreageren op de voedster waar ze nog mee samen zit. Om te voorkomen dat dat koppel ook echt gaat vechten, kun je er het beste voor zorgen dat de koppels elkaar echt niet kunnen zien of ruiken. Hopelijk keert de rust dan snel terug.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanvullende op de informatie van happy, twee voedsters is meestal niet de meest stabiele combinatie, zeker niet als ze niet geholpen zijn. Wat dat betreft een geluk bij een ongeluk dat één van je teddys een ram was! Mocht het ook bij deze dames uit de hand lopen zou ik er bij de opvang eentje omruilen voor een rammetje waar het wel mee klikt. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou kunnen proberen te koppelen op neutraal terrein. Drietallen zijn ook niet zo gemakkelijk, maar je kunt natuurlijk geluk hebben dat de balans precies goed is! Wat je ook kunt doen is een afspraak maken voor een koppelvakantie bij een goede opvang met veel ervaring. Die koppelen dan voor je en kunnen je goed adviseren als er iets toch niet helemaal loopt zoals ze het graag zien. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .